-30° Celsius Noord! Hyundai's IONIQ 5 N hoogperformante EV-prototype overwint extreme poolomgeving

-30° Celsius Noord! Hyundai's IONIQ 5 N hoogperformante EV-prototype overwint extreme poolomgeving

  • Hyundai N test de volledig elektrische IONIQ 5 N met vierwielaandrijving onder extreme arctische winterse omstandigheden in Arjeplog, Zweden.
  • Het is de bedoeling dat IONIQ 5 N in juli 2023 debuteert als de eerste krachtige productie EV van het merk N, waarmee de toekomst van Hyundai's elektrificatie verder wordt versneld.
  • Het merk N lanceert de eerste teaser van IONIQ 5 N, die een nieuwe evolutie van het merk inluidt met een nieuwe reeks krachtige elektrische voertuigen.

 

ARJEPLOG, ZWEDEN, 30 maart 2023 - Hyundai Motor Company heeft details onthuld over de extreme wintertests met IONIQ 5 N, het eerste hoogperformante, volledig elektrische N-model op het Hyundai Mobis testterrein in Arjeplog, Zweden. ​

Gezien zijn ligging naast de poolcirkel biedt het Hyundai Mobis Testterrein in Arjeplog alles wat een autofabrikant nodig heeft voor uitgebreide wintertests, zoals ijzige oppervlakten met een lage gripcoëfficiënt en temperaturen tot -30°C (-22°F). Hierdoor kunnen de ingenieurs van Hyundai N nieuwe modellen, zoals IONIQ 5 N, testen in de meest extreme omstandigheden om de optimale balans te bereiken tussen het responsieve 'fun-to-drive' karakter van de auto en zijn vermogen om veilig en voorspelbaar te presteren in temperaturen die ver onder het vriespunt liggen.

Voor IONIQ 5 N heeft Hyundai Motor het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP) van de EV gecombineerd met de technologieën en expertise uit de motorsport van N. Zo wordt de lat voor hoogperformante geëlektrificeerde prestaties hoger gelegd, en de weg voorbereid voor wat zeker de keuze van de echte autoliefhebber zal worden die een EV zoekt die het hele jaar door prestaties levert.

"Net zoals onze N-modellen worden getest op de Nürburgring, worden onze N-modellen ook uitgeprobeerd in scherpe bochten en op ijzige oppervlakken van ons testterrein in Arjeplog, om maximale prestaties te garanderen in de meest extreme winterse omstandigheden", aldus Till Wartenberg, Vice President N Brand Management & Motorsport subdivisie bij Hyundai Motor Company. "We zijn er trots op dat IONIQ 5 N perfect voldoet aan onze brede prestatiecriteria, waardoor het succes van het N-merk als ons eerste EV-productie N-model verzekerd is."

De 3 op motorsport geïnspireerde pijlers van N performance - bochtenwerk, circuitcapaciteiten en alledaags sportief rijden - zijn al lang van toepassing op N's elektrificatiestrategie. In 2015 vestigde het merk N zijn visie op een duurzame toekomst voor de volgende generatie autoliefhebbers met de N 2025 Vision Gran Turismo. N's elektrificatiestrategie begon met het RM20e prototype en de Veloster N ETCR racewagen. Vorig jaar introduceerde het merk N de RN22e, een rolling lab dat ontworpen werd om een overdracht van N's elektrificatie-ervaring te communiceren naar de eerste productie EV van het merk, IONIQ 5 N, die later dit jaar op de markt komt.

"Onze elektrische overgang werd in gang gezet door de Veloster N ETCR, die zich in de racerij heeft bewezen, en met de RN22e wilden we een brug slaan tussen de autosporttechnologie en de weg", aldus Albert Biermann, Executive Technical Advisor Hyundai Motor Group. "Nu is het tijd om al deze beloftes naar onze klanten te brengen en ik heb er alle vertrouwen in dat IONIQ 5 N ze kan waarmaken. We hebben kunnen tonen dat IONIQ 5 N zelfs in de zwaarste omstandigheden van Arjeplog, Zweden, rijplezier kan bieden."

Voor IONIQ 5 N hebben de ingenieurs van het merk N de dubbele motorarchitectuur van IONIQ 5 geoptimaliseerd voor hoge prestaties in alle rijomstandigheden - zelfs op de bevroren ijsmeren van Arjeplog – en met AWD-capaciteiten op alle ondergronden, gedemonstreerd door de Hyundai i20 N WRC Rally 1-auto in Zweden.

IONIQ 5 N wordt de eerste productieauto van het merk N met vierwielaandrijving (AWD). Het AWD-verhaal van de N begon in 2015 met deelname aan het World Rally Championship (WRC). In acht jaar WRC-deelname heeft Hyundai talrijke onderscheidingen verdiend, waaronder twee wereldkampioenschappen.

Het bochtenwerk van IONIQ 5 N wordt verder versterkt door de N Drift Optimizer, die de koppelverdeling voor en achter, de koppelverhouding, de stijfheid van de ophanging, de stuurkracht en het e-LSD-systeem (Electronic-Limited Slip Differential) integreert om een speciale rijmodus voor driften te creëren. Het helpt bestuurders van alle niveaus om te genieten van driften en het is ontworpen met bijzondere aandacht voor bestuurders die voor het eerst de driftsport beoefenen.

Met e-LSD, dat speciaal is afgestemd op IONIQ 5 N, controleert de elektronische regeleenheid de input van wielsensoren om nauwkeurig vast te stellen wanneer een bepaald wiel extra koppel nodig heeft om de algehele grip van het voertuig te verbeteren. Dat betekent dat e-LSD de handling verbetert tijdens het nemen van bochten en het rijden met hoge snelheid op het circuit, maar ook tijdens ongunstige rijomstandigheden, zoals glad ijs en diepe sneeuw. De speciaal voor IONIQ 5 N ontworpen e-LSD zorgt voor een snellere respons en nauwkeurigheid, wat vooral belangrijk is omdat EV's sneller reageren dan ICE-voertuigen.

Bovendien maakt IONIQ 5 N gebruik van N Torque Distribution dat geoptimaliseerd is voor verschillende rijmodi, waardoor de bestuurder het koppelniveau naar zowel de voor- als de achterwielen kan selecteren. N Torque Distribution en e-LSD werken samen om het vermogen naar alle vier de wielen te verdelen in verschillende verhoudingen en zijn specifiek ontworpen om snel te reageren op de onmiddellijke en naadloze vermogensafgifte die inherent is aan EV's - zelfs in extreme omstandigheden zoals die in Arjeplog. ​

Samen met de wintertest heeft het merk Hyundai N IONIQ 5 N Teaser - Episode 1 uitgebracht, waarin het bochtenwerk van IONIQ 5 N wordt belicht. De film toont een IONIQ 5 N die op drift gaat met de i20 N WRC Rally 1 van Hyundai Motorsport.

Aanvullende informatie en details zullen worden vrijgegeven in de aanloop naar het wereldwijde debuut van IONIQ 5 N dat in juli is gepland.

 

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich