All-New Hyundai Nexo
De Future Utility Vehicle komt van Hyundai
- De All-New Hyundai NEXO versterkt het engagement van Hyundai Motor voor een schonere toekomst.
- Met de ix35 Fuel Cell commercialiseerde Hyundai Motor als eerste autobouwer een productiewagen op waterstof. Ondertussen rijden er meer brandstofcelauto's van Hyundai op de Europese wegen dan van alle andere merken samen.
- Hyundai Motor toont zich opnieuw koploper in elektrische brandstofcelauto's en levert de meest geavanceerde technologie op de markt, met een zelfrijdend vermogen en de krachtigste aandrijflijn in het segment.
- De volgende generatie van de brandstofcelauto laat klanten de toekomst van het autorijden zien en ervaren met innovatieve comfortuitrusting, zoals Remote Parking, Blind Spot View Monitor en toekomstgerichte zelfrijdende capaciteiten.
- Met een geschatte autonomie tot 800 km (volgens de huidige NEDC-cyclus) profiteren klanten met de NEXO van het grootste rijbereik op waterstof op de markt, dat niet hoeft onder te doen voor dat van een verbrandingsmotor.
Met de All-New Hyundai NEXO bevestigt Hyundai Motor zijn koppositie als fabrikant van elektrische brandstofcelauto’s door de eerste SUV op waterstof te bouwen. Die combineert het praktische karakter van een SUV met Hyundai's knowhow in schone, moderne brandstofceltechnologie. Deze jongste generatie van de brandstofcelauto is technologisch dan ook de meest geavanceerde op de markt, met zelfrijdende capaciteiten, slimme hoogtechnologische rijhulpsystemen en de krachtigste aandrijflijnen in het segment.
De NEXO is het technologische vlaggenschip van Hyundai’s groeiende milieuvriendelijke wagenpark en wordt gebouwd op een eigen, pas ontwikkeld platform. Hyundai Motor noemt hem een FUV – een future utility vehicle – die het praktische karakter van een SUV-crossover combineert met ultramoderne elektrische technologie, uitgebreide rijhulpfuncties en innovatieve, aantrekkelijke designkenmerken. De nieuwe NEXO beschikt over het beste rijbereik in het hele brandstofcel- en EV-segment met naar schatting 800 km (volgens de huidige NEDC-cyclus). Daardoor hoeft hij niet onder te doen voor interne verbrandingsmotoren en kan de bestuurder er lange afstanden mee afleggen.
“Hyundai Motor is nu al marktleider in brandstofceltechnologie in heel Europa. Meer dan zeventig procent van alle brandstofcelauto's op de Europese wegen zijn door Hyundai gebouwd,” vertelt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe. “De All-New NEXO is een essentiële stap in de strategie voor onze eco-auto's: wereldwijd willen we tegen 2020 15 nieuwe ecomodellen lanceren. Hij weerspiegelt ons sterke engagement op het gebied van schone toekomstgerichte mobiliteit.”
De All-New NEXO verstevigt de leidersplaats van Hyundai Motor in brandstofceltechnologie
De NEXO is de tweede generatie elektrische brandstofcelwagens die Hyundai Motor commercialiseert en zal tegen midden 2018 in heel Europa verkrijgbaar zijn. Hyundai Motor zet sterk in op toekomstgerichte, emissieloze mobiliteit en biedt nu al het grootste assortiment alternatieve aandrijflijnen in de sector aan.
Met zijn nieuwe brandstofcelsysteem tilt Hyundai Motor het uitgebreide technologiepakket van het vorige model naar een nieuw niveau. Het bedrijf stelt nu zijn meest geavanceerde milieuvriendelijke aandrijflijn voor met een kleinere, lichtere en sterkere brandstofcel. Bij de jongste generatie van de brandstofcelwagen is het luchttoevoersysteem verbeterd en zijn de vultijden nog korter. Wat algemene efficiëntie en brandstofverbruik betreft, is de NEXO een klasse apart.
Met de ix35 Fuel Cell produceerde Hyundai Motor als eerste autobouwer een brandstofcelwagen in serie. De All-New NEXO is het volgende model dat Hyundai Motor op de Europese markt brengt in het kader van zijn ecostrategie om tegen 2020 wereldwijd in totaal 15 milieuvriendelijke voertuigen te lanceren en zo de ontwikkeling van emissiearme en emissievrije mobiliteit te versnellen.
Puur design visualiseert innovatie
De All-New NEXO wordt gekenmerkt door een puur en rustig design, dat het gestroomlijnde silhouet benadrukt, en een zwevend dak. Hij heeft een zuivere vorm, die ontwikkeld werd om efficiënt, maar tegelijk ook mooi te zijn en te passen bij de stijl van een SUV.
De naadloze neus doet breed en duidelijk afgelijnd aan, met het samengesteld licht van de horizontale led-dagrijlichten. Een dunne ononderbroken lijn licht verbindt beide dagrijlichten en onderstreept de elegante, horizontale vormgeving van de voorkant. Onder de dagrijlichten beklemtonen driehoekige koplampen het vooruitstrevende karakter van de auto. De Cascading Grille werd verbreed om de luchtinlaat te vergroten en rondt de sterke visuele impact van de voorzijde af.
Het naadloze design wordt langs de zijden tot achteraan voortgezet. Het dunne, zwevende dak wordt geaccentueerd door de grote achterzijruit en de slanke D-stijl die overgaat in de achterspoiler. Achteraan zien we een haast driehoekige ruit die de hoeken omslaat en een lange, opvallende spoiler met een ingebouwde ruitenwisser, die de NEXO een heel eigen look meegeeft. Samen met de horizontale lijnen van de achterkant geeft de driehoekige vorm van de achterlichten de auto een krachtige houding.
De NEXO is de eerste Hyundai met geïntegreerde vlakliggende deurhendels. Die geven de zijkanten een nog strakker design en beperken de luchtweerstand. De bestuurder kan ze alle vier of enkel de deurhendel op zijn eigen deur automatisch laten uitschuiven. Vijf seconden nadat de motor is gestart, trekt het mechanisme ze automatisch weer in. Ook zodra de auto sneller rijdt dan 3 km/u worden de deurhendels automatisch ingetrokken.
De horizontale lijnen van de auto worden binnenin verdergezet. Hier springt het brede zwarte dashboard meteen in het oog met zijn twee grote lcd-schermen: het 12,3 inch navigatiesysteem rechts en het 7 inch lcd-instrumentenbord links. Op dat laatste ziet de bestuurder voor zich de snelheid, het brandstofpeil en de rijefficiëntie. Het rechterscherm is voorzien van een nieuwe splitscreenfunctie en een nieuw startscherm voor navigatie, connectiviteit en infotainment.
Dankzij de shift-by-wire-functie van de NEXO kan een vrijstaande middenconsole worden ingebouwd. Deze oplossing maakt extra opbergruimte voor persoonlijke voorwerpen vrij onder de console. Op de shift-by-wire-module staan fysieke knoppen om de rijmodi te activeren en de klimaatregeling bij te stellen; ook voor de navigatiefuncties is er een aparte fysieke bedieningsknop. Onderaan zitten een draadloos oplaadvak en twee USB-poorten.
Het eerste systeem ter wereld met drie kleine waterstoftanks van gelijke grootte maakt het mogelijk om de ruimte in de auto beter te benutten. Bovendien werd de wielbasis 150 mm langer dan bij de ix35 Fuel Cell. Dat levert niet alleen de ruimste binnenafmetingen op van alle brandstofcelauto's die vandaag op de markt zijn, maar ook een volledig vlakke kofferruimte met een inhoud van 461 liter (VDA).
De vorm van de All-New NEXO is geoptimaliseerd om de luchtweerstand te verlagen. Tal van aerodynamische slimmigheden werden discreet verwerkt in de voorkant, de zijkanten en de achterkant. Ook de luchtgeleiders in de voorbumper, de intrekbare deurhendels, een volledig afgedekte onderkant en grote luchtkanalen in de D-stijl verbeteren de stroomlijn. De totale luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,329. Voor de zuurstoftoevoer van de motor zorgen de grote open Cascading Grille vooraan en kleine luchtinlaten achteraan.
Geavanceerdste brandstofcelaandrijving met het beste rijbereik
De Hyundai NEXO werd ontworpen met een nieuwe architectuur die een brede waaier aan voordelen oplevert: de auto is lichter, de batterij zit nu in de koffer en het brandstofcelsysteem werd beter ingedeeld.
De NEXO is de perfecte emissievrije auto voor dagelijks gebruik en maakt de ontwikkelingsfilosofie van Hyundai Motor op elk vlak waar: hij biedt een optimale efficiëntie zonder op enige manier aan rijprestaties in te boeten. De aandrijving is lichter en kreeg een betere behuizing. Ze levert een maximumvermogen van 120 kW (163 pk) en een koppel van 395 Nm. De NEXO sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden en haalt met 179 km/u de beste topsnelheid in zijn klasse.
De milieuvriendelijke brandstofcelstack zet waterstof beter om in energie en de onderdelen werken nog efficiënter. Het resultaat is een systeemefficiëntie van 60 procent, de beste ter wereld, en een brandstofverbruik van 3,9 liter per 100 km. Ook de actieradius van de All-New NEXO is de beste op de markt, met naar schatting 800 km (volgens de huidige NEDC-cyclus) – beter dan om het even welke waterstof- of stekkerauto. Het rijbereik is gelijkaardig aan dat van een verbrandingsmotor en laat de bestuurder lange afstanden afleggen.
In het pas ontwikkelde voertuigplatform worden drie identieke waterstoftanks van 52,2 liter ingebouwd, goed voor een opslagdichtheid van wereldniveau en een grotere brandstofcapaciteit. Ondanks die grotere brandstofcapaciteit duurt tanken bij de All-New NEXO slechts vijf minuten.
De NEXO werd ontworpen om extreme temperaturen en omgevingen aan te kunnen en zelfs bij buitentemperaturen tot -30 °C start de koude motor in een recordtempo van 30 seconden. Een bijzonder duurzaam membraan met elektrodekatalysator en nieuwe besturingstechnologie geven de NEXO een ongeziene en ongeëvenaarde levensduur, die we eigenlijk gewoon zijn van auto's met een verbrandingsmotor: minstens 10 jaar en 160.000 kilometer.
Zelfrijdend vermogen getest met de langste autonome rit in Korea
Onlangs legde de NEXO de langste rit ooit af op autonoom rijniveau 4: 190 kilometer van Seoul naar Pyeongchang. Voor het eerst haalden zelfrijdende auto’s over deze afstand snelheden van 100 tot 110 kilometer per uur. Op de snelweg reageerden de voertuigen op de natuurlijke verkeersstroom. Ze wisselden van rijstrook, haalden andere voertuigen in en vonden hun weg door tolstations.
De test werd uitgevoerd met drie voertuigen op basis van de NEXO, die beschikten over zelfrijdende technologie van niveau 4 volgens de internationale SAE-normen en 5G-netwerktechnologie. Door een klein aantal sensoren toe te voegen, maakte Hyundai de auto's volledig zelfrijdend – en kwam het nog een stap dichter bij het commercialiseren van zelfrijdende technologie.
Bij de demonstratie gebruikte het merk “futuristische voertuigen” die een nauwkeurig beeld geven van Hyundai’s drie visies voor de mobiliteit van morgen: geconnecteerde mobiliteit, vrije mobiliteit en schone mobiliteit.
Brandstofcelauto's zuiveren de lucht onderweg
Net als puur elektrische voertuigen stoten elektrische brandstofcelauto's geen roetdeeltjes uit. Ze bieden echter ook het bijzondere voordeel dat ze de lucht filteren en zuiveren terwijl ze rijden. De NEXO haalt per kilometer evenveel fijnstof uit de lucht als twee diesels uitstoten over dezelfde afstand.
De efficiënte en duurzame performante luchtfilter kan deeltjes filteren met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer (PM2,5). Kortom, de NEXO verwijdert 99,9 procent fijnstof uit de lucht die hij filtert en op het instrumentenbord ziet u hoeveel u heeft bijgedragen aan een schonere omgeving.
Hoogtechnologisch comfort en innovatieve rijhulptechnologie
Dankzij de nieuwe Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aan boord van de NEXO krijgen de auto's van Hyundai Motor een groter zelfrijdend vermogen. Het zijn moderne verbeteringen van een premiumproduct, die erop gericht zijn technologie van de toekomst af te stemmen op mobiliteitsuitdagingen die constant evolueren.
Blind-spot View Monitor (BVM)
Hyundai’s Blind-spot View Monitor is een primeur voor de industrie. Bij iedere rijstrookwissel ziet de bestuurder op een centraal scherm in het instrumentenbord het zicht links en rechts achter en naast de NEXO, dat door camera's wordt vastgelegd. Het systeem gebruikt groothoekmonitors (SVM – surround view monitors) aan beide zijden van het voertuig om zones in beeld te brengen die buiten het gezichtsveld van een traditionele achteruitkijkspiegel vallen. De technologie verhoogt de zichtbaarheid in moeilijke rijomstandigheden, zoals 's nachts of in de regen. Hyundai is de eerste autobouwer die bestuurders videobeelden langs beide zijden van de wagen aanlevert.
Lane Following Assist (LFA) en Highway Driving Assist (HDA)
Lane Following Assist (LFA) is een splinternieuwe technologie voor Hyundai en maakt op de NEXO zijn debuut. Het systeem helpt de bestuurder in het midden van de rijstrook te blijven door automatisch bij te sturen en werkt bij snelheden van 0 tot 145 kilometer per uur op zowel interlokale als snelwegen. In combinatie met Highway Driving Assist (HDA) van Hyundai, dat sensoren en kaartgegevens gebruikt om autonoom rijden op snelwegen mogelijk te maken, zullen bestuurders er comfortabeler en veiliger lange afstanden mee kunnen afleggen.
Autonome technologie: Remote Smart Parking Assist (RSPA)
Dankzij RSPA kan de NEXO zelfstandig in- of uitparkeren met of zonder bestuurder in de wagen. Het RSPA-systeem kan de wagen zelfs automatisch parallelle of haakse parkeerplaatsen insturen na een eenvoudige druk op de knop door de bestuurder. In moeilijkere parkeeromstandigheden of erg smalle parkeerplaatsen kan de bestuurder de NEXO in het volste vertrouwen en zeer nauwkeurig parkeren.
Hyundai SmartSense: actieve veiligheid op het hoogste niveau
LFA, HDA en RSPA zijn drie van de negen verschillende ADAS-technologieën waar de NEXO mee wordt geleverd. Om aan de strengste Europese veiligheidsnormen te voldoen is de Future Utility Vehicle voorzien van het nieuwste Hyundai SmartSense-pakket met actieve veiligheidstechnologie en rijhulpsystemen: Forward Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangerdetectie, Lane Keeping Assist (standaard), High Beam Assist met Static Low Beam Assist, Driver Attention Warning (standaard), Blind-Spot Collision Warning en het optionele Rear Cross-Traffic Collision Warning.
Technische gegevens
Aandrijflijn / Motor / Batterij
Aandrijflijn |
|
Motortype |
Motor met permanente magneet |
Maximumvermogen |
120 kW / 163 pk |
Maximumkoppel |
395 Nm |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u |
9,2 sec. |
Acceleratie van 80 tot 100 km/u |
7,4 sec. |
Minimumtemperatuur voor koude start |
-30 °C |
Batterij |
|
Totaal systeemvermogen (kW) |
135 kW |
Vermogen batterij (kW) |
40 kW |
Vermogen brandstofcel (kW) |
95 kW |
Energiedichtheid brandstofcel |
3,1 |
Prestaties |
|
Topsnelheid |
179 km/u |
CO2 gecombineerd (g/km) |
0 g/km |
Rijbereik |
naar schatting 800 km (volgens de huidige NEDC-cyclus) |
Aerodynamica |
|
Weerstandscoëfficiënt |
0,329 |
Buitenafmetingen (mm)
Totale lengte |
4.670 |
Totale breedte |
1.860 |
Totale hoogte |
1.630 |
Wielbasis |
2.790 |
Bodemvrijheid |
140 |
Overhang voor |
960 |
Overhang achter |
920 |
Binnenafmetingen (mm)
Eerste rij |
Tweede rij |
|
Hoofdruimte |
1.001 |
965 |
Beenruimte |
1.047 |
936 |
Volumes (liter)
Totale inhoud brandstoftank |
156,6 (3 tanks, elk 52,2) |
Koffer (VDA) |
461 |
[NB – Specificaties kunnen verschillen per markt/regio]