Cockpit van de toekomst – Hyundai onthult studie naar virtuele cockpit

Cockpit van de toekomst – Hyundai onthult studie naar virtuele cockpit

Hyundai deed onderzoek naar de toekomst van de autocockpit en integreerde de nieuwste en toekomstige technologieën in een i30-testwagen.

Auto’s zijn allang niet meer gewoon een transportmiddel. De vereisten voor een moderne cockpit zijn in het voorbije decennium enorm veranderd. De cockpit deelt steeds meer diverse informatie met de bestuurder, in het bijzonder op de schermen. “We werken voortdurend aan nieuwe technologieën om onze auto’s perfect intuïtief en gebruiksvriendelijk te maken”, zegt Regina Kaiser, Human Machine Interface Senior Engineer bij het Hyundai Motor Europe Technical Center.

In de loop der jaren werden Hyundai’s stuurwielen en cockpits steeds verder ontwikkeld, en de technologie blijft evolueren. Hyundai werkt voortdurend aan nieuwe oplossingen om de jongste en de toekomstige communicatiesystemen in zijn auto’s te kunnen integreren.

Belangrijke fasen in de ontwikkeling van de cockpit

Sinds 2015 heeft de ontwikkeling van cockpits bij Hyundai vier belangrijke fasen doorlopen. Een evaluatie van stuurwielen en cockpits van Hyundai en concurrerende merken toonde aan dat er een groot aantal verschillende knoppen wordt gebruikt. Hyundai stelde zich tot doel om dit aantal te verminderen en om een zuivere interface te creëren. Daarom koos het merk ervoor om de kanteltoetsen te vervangen door twee aanraakvlakken, om op die manier zijn stuurwielen intuïtiever te maken.

In een projectfase in 2016 ging Hyundai een stap verder door alle fysieke knoppen te vervangen door aanraakvlakken. Die nieuwe ontwikkeling leidde tot meer duidelijkheid en flexibiliteit. De ontwikkelingsfase van 2017 tilde die flexibiliteit naar een hoger niveau door de cockpit gemakkelijk personaliseerbaar te maken voor gebruikers. Vervolgens verving Hyundai de aanraakvlakken van het model van 2016 door twee displays.

In 2018 richtte Hyundai zijn aandacht op het verbeteren van het bestaande concept van aanraakschermen met haptische feedback op het stuurwiel. Hyundai besloot het stuurwiel van de i30 te gebruiken. “We kozen voor de i30 om te kunnen aantonen dat innovatie niet het voorrecht is van modellen uit de hogere segmenten”, zo verklaart Regina Kaiser. “Hyundai wil aantonen dat innovatie toegankelijk moet zijn voor een brede klantengroep.”

Het stuurwiel is uitgerust met twee schermen, die vergroot en ergonomisch verbeterd werden. Om perfect te beantwoorden aan de behoeften van elke bestuurder kunnen de knoppen worden aangepast aan de individuele wensen van de gebruiker. De pictogrammen op het display zijn vrij te configureren, waardoor het eenvoudiger wordt om het systeem te begrijpen. De twee bedieningsmodules onder het oppervlak zorgen voor krachtiger en meer consistente haptische feedback, wat het gebruiksgemak voor de bestuurder versterkt. Hyundai verbeterde zelfs het centrale scherm met deze nieuw ontwikkelde haptische modules en implementeerde de interactie tussen het stuurwiel, het centrale scherm en het meerlagige instrumentenbord.

Virtuele cockpittechnologie blijft evolueren

In de jongste ontwikkelingsfase is het scherm van het instrumentenbord vervangen door een meerlagig scherm (MLD®). Daarmee is het mogelijk om de aandacht op een nieuwe en heel natuurlijke manier te sturen. In tegenstelling tot conventionele displays, die hun inhoud slechts op één niveau kunnen tonen, bestaat het MLD® uit twee schermen die achter elkaar zijn geplaatst met een tussenruimte van 6 millimeter. De afstand tussen de twee displays maakt visuele 3D-effecten mogelijk: een deel van de graphics wordt op het voorste scherm getoond en een ander deel op het achterste. Waar de graphics overlappen, wordt een ruimtelijke indruk gewekt. Dat effect wordt gebruikt om de aandacht van de bestuurder op een minder afleidende manier te sturen. De informatie die het relevantst is voor de situatie op dat moment, zoals bijvoorbeeld de snelheidslimiet, wordt op het voorste scherm weergegeven, zodat die informatie meteen in het oog springt.

De informatie die wordt weergegeven op de schermen op het stuurwiel, verandert naargelang van het menu dat op het instrumentenbord actief is en afhankelijk van de rijsituatie. Verder kan de klant de lay-out en de weergegeven snelkoppelingen naar specifieke applicaties aanpassen aan zijn of haar individuele wensen. De bestuurder kan de instellingen personaliseren met tot vijf knoppen per scherm, aangepast aan de eigen voorkeuren en de gebruiksfrequentie, naar het voorbeeld van een smartphone. Personaliseerbare cockpitinstellingen worden steeds belangrijker omdat ze bestuurders een maximale vrijheid bieden en de gebruikservaring sterk verbeteren door ze intuïtiever en comfortabeler te maken.

Studie naar concentratieverlies bij bestuurders

In de laatste stap van de ontwikkeling werd het stuurwiel van 2018 gemonteerd in een echte auto. Onlangs verrichte Hyundai in samenwerking met het Würzburger Institut für Verkehrswissenschaften (WIVW) een studie naar concentratieverlies bij bestuurders, om de gebruiksvriendelijkheid van de jongste innovaties tijdens het rijden te evalueren. “We onderzoeken hoe intuïtief de virtuele cockpit is, hoe makkelijk een gebruiker ermee kan leren werken, en in welke mate de bestuurder erdoor afgeleid kan worden”, vertelt Regina Kaiser. In alle gebruikscasussen toont de studie duidelijk aan dat de nieuwe cockpit van Hyundai ver onder de grenzen blijft van de wereldwijd erkende voertuigveiligheidsverenigingen AAM en NHTSA. Zelfs bij complexere scenario’s gaven alle testpersonen aan slechts licht afgeleid te zijn, wat zij ervoeren als merkbaar maar niet belastend of storend voor het rijden. Verder waren alle deelnemers vol lof over het aantrekkelijke design, de visuele en haptische feedback en de geminimaliseerde en intuïtieve structuur van het prototype.

Vrij configureerbare stuurwielschermen vergroten de flexibiliteit en kunnen eenvoudig worden aangepast aan verschillende modellen en segmenten. Vandaag bevindt Hyundai zich nog in de prototypefase van de nieuwe virtuele cockpit, maar dit is een belangrijke mijlpaal. De technologie evolueert voortdurend, en de virtuele cockpit biedt een platform voor de opwindende nieuwe functies die de technologie nog voor ons in petto heeft. Er is nog een lange weg af te leggen. Hyundai zal de resultaten van het huidige onderzoek gebruiken in zijn toekomstige ontwikkelingen.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich