De nieuwe Hyundai KONA

De nieuwe Hyundai KONA

Jij zit aan het stuur, jij bepaalt.

De volledig nieuwe Kona bouwt verder op Hyundai Motor’s SUV-geloofwaardigheid en wil via een progressieve aanpak de aantrekkingskracht van het merk versterken, nieuwe klanten aantrekken en meehelpen in het behalen van de doelstelling om tegen 2021 het grootse Aziatische automerk in Europa te worden.


  • De volledig nieuwe Kona heeft een glad en scherp design, met dubbele full-LED koplampen, een dak in contrastkleur en de keuze tussen tien opvallende lakkleuren
  • Gekleurde stiknaden op de stoelen en het stuurwiel en kleurtoetsen rond de ventilatieroosters maken van het interieur van de KONA een tweede huid die de eigenaar naadloos beschermt 
  • De KONA is een echte SUV met vierwielaandrijving, 7DCT en Hyundai’s meest recente aandrijflijnen: van moderne, drukgevoede benzinemotoren tot de jongste generatie dieseltechnologie
  • Het nieuwe – en voor het eerst in een in Hyundai gebruikte – head-up display met de beste lichtsterkte van zijn segment projecteert relevante rij-informatie recht in het blikveld van de bestuurder
  • Het Display Audio, nog een première voor Hyundai, maakt connectiviteit toegankelijk zodat passagiers Apple CarPlay en Android Auto kunnen gebruiken op het zevenduimscherm
  • Het nieuwe high-end audiosysteem van Krell, met acht luidsprekers en een versterker, geeft alle passagiers de geluidskwaliteit van een concertzaal
  • De KONA biedt een brede waaier aan actieveveiligheidssystemen zoals Autonomous Emergency Braking met voetgangerdetectie


“De volledig nieuwe KONA is niet gewoon nog een auto binnen het gevestigde SUV-gamma van Hyundai Motor, het is een belangrijke mijlpaal in onze reis om tegen 2021 het grootste Aziatische automerk van Europa te worden,” zegt Thomas AC Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. “Met zijn echte SUV-genen, vooruitstrevend design en premiumelementen weerspiegelt KONA de levensstijl van moderne eigenaars, zodat hij de uitstraling van het merk versterkt en nieuwe klanten aantrekt.” 


Hyundai Motor breidt zijn SUV-familie stapsgewijs uit

Sinds de lancering van Santa Fe in 2001 heeft Hyundai Motor meer dan 1,4 miljoen SUV’s verkocht in Europa, waardoor het een gevestigde waarde werd in het SUV-segment. De Tucson is de bestverkochte SUV van Hyundai in Europa, met meer dan 200.000 exemplaren sinds hij in 2015 op de markt kwam. Vandaag breidt Hyundai Motor zijn SUV-familie uit tot vier leden, naast de Grand Santa Fe, Santa Fe en Tucson, door toe te treden tot het B-SUV-segment. De volledig nieuwe KONA is een echte SUV met een gewaagd en vooruitstrevend design, premiumtrekken, toegankelijke connectiviteit en de jongste veiligheidstechnologie. Hij drukt de levensstijl uit van moderne, stedelijke klanten en is een zelfverzekerd statement van wie je bent: Jij hebt de controle, Jij bepaalt.


De volledig nieuwe KONA is een belangrijke mijlpaal voor Hyundai Motor Europe op zijn pad om het grootste Aziatische automerk van Europa te worden tegen 2021, met de lancering van 30 nieuwe modellen en afgeleiden.


Knap en scherp koetswerk

Het front van de volledig nieuwe KONA is expressief en krachtig dankzij Hyundai Motor’s nieuwe groepsidentiteit, de Cascading Grille. Nieuwe dubbele koplampen versterken de visuele impact, met de LED-dagrijlichten boven de LED-koplampen. De gescheiden lichten aan de voorkant geven hem een vooruitstrevende uitstraling vol zelfvertrouwen, met knappe, scherpe vormen. De gewaagde voor- en achterkant worden benadrukt door de brede houding van de auto en zijn volumineuze, agressieve design. Het dak in contrastkleur en de keuze tussen tien verschillende buitenkleuren biedt heel wat individuele combinatiemogelijkheden voor bijna elke individuele stijl.


Elegant gevormd interieur

Het interieur wordt gekenmerkt door zachte oppervlakken bovenop het instrumentenbord die het een sensueel en verfijnd gevoel geven, terwijl donkergelakte onderdelen het technologische en solide karakter benadrukken. Dat wordt aangevuld door zijn grote plaatsaanbod en het goede zicht naar buiten. De mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende kleuraccenten en aangepaste gekleurde stiknaden op de stoelen en het stuurwiel tonen de verfijning en het gevoel voor detail die werden toegepast bij de ontwikkeling van het gesofisticeerde interieur.


State-of-the-art motoren en vierwielaandrijving

Al vanaf het begin biedt de KONA de keuze tussen twee turbobenzinemotoren met een kleine cilinderinhoud, met veel koppel bij lage toerentallen en een uitstekende brandstofefficiëntie: een 1.0 T-GDI met een manuele zesversnellingsbak (MT) en 120 pk (88 kW) (gecombineerd brandstofverbruik (voorlopige cijfers): 5,3 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot (voorlopige cijfers): 119 g/km*) als standaard en een krachtige 1.6 T-GDI met 177 pk (130 kW) met Hyundai’s zelf ontwikkelde 7-traps gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (7DCT) en vierwielaandrijving (gecombineerd brandstofverbruik (voorlopige cijfers): 7,3 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot (voorlopige cijfers): 169 g/km*).


De optionele vierwielaandrijving van de KONA ondersteunt bestuurders in allerlei rijomstandigheden door tot 50 procent van het koppel naar de achterwielen te sturen, bijvoorbeeld op sneeuw, kiezels en uiteraard op gewone wegen. In de zomer van 2018 brengt Hyundai zijn nieuwe generatie efficiënte 1.6-dieselmotoren naar de KONA, die ook verkrijgbaar zijn met een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen of Hyundai’s efficiënte en snel reagerende 7DCT.


Head-up display en connectiviteit naar keuze

Voor het eerst in een Hyundai projecteert het nieuwe head-up display van de KONA relevante rij-informatie rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder. De beste lichtsterkte in zijn segment in combinatie met het beeldformaat van 8 duim maken dat de gegevens niet alleen moeiteloos kunnen worden afgelezen bij daglicht, maar ook dat je informatie sneller kan verwerken terwijl je je aandacht op de weg houdt.


Ook de hoge mate van connectiviteit voor slimme apparaten draagt bij aan de aantrekkingskracht van de KONA. Het optionele achtduimse infotainmentsysteem integreert alle navigatie-, media- en connectiviteitselementen en ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto. Het biedt bovendien een draadloos, inductief oplaadvlak (Qi-standaard) voor mobiele telefoons. Het systeem komt met een gratis abonnement van zeven jaar op LIVE Services, met real time informatie: weer, verkeer, flitscamera’s en online zoeken naar points of interest.


Een andere première voor de KONA is Display Audio, waarmee passagiers de inhoud van hun smartphone kunnen weergeven op het zevenduimscherm via Apple CarPlay en Android Auto. Met deze functie kunnen ze de navigatiemogelijkheden van hun telefoon gebruiken, telefoongesprekken voeren, berichten dicteren of naar hun favoriete muziek luisteren. Het systeem biedt klanten van het basisniveau een toegankelijke connectiviteit.


De jongste veiligheidsuitrusting en een koetswerk in hogeweerstandsstaal

Hoewel de volledig nieuwe KONA is ontworpen voor mensen met een actieve, individuele levensstijl, draagt hij ook sterk zorg voor zijn passagiers. De lijst met veiligheidsitems omvat Hyundai Motor’s Autonomous Emergency Braking met voetgangerdetectie, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert, Lane Keeping Assist, Driver Attention Alert, Static Bending Light en Smart High Beam.


Hyundai Motor is de enige autoconstructeur die zijn eigen staal maakt voor de wereldwijde productie van zijn voertuigen, met grote voordelen voor de volledig nieuwe KONA, zoals een sterk, licht koetswerk dat de dynamische prestaties verbetert en de veiligheid van de passagiers vergroot door het gebruik van hogeweerstandsstaal, een brede toepassing van warmtegevormd staal en 115 meter structurele lijm.


01. Design

De volledig nieuwe KONA zet Hyudai’s nieuwe designidentiteit verder en voegt er zijn eigen vooruitstrevende karakter aan toe om een uniek aanbod te vormen in het subcompacte SUV-segment. Met zijn echte SUV-DNA, zijn vooruitstrevende design en zijn premium kenmerken hoopt Hyundai Motor nieuwe, moderne klanten aan te trekken.


Exterieurdesign

Het design van de volledig nieuwe KONA wordt gekenmerkt door zijn sterk contrasterende wielkasten met hun gespierde structuur die de sensuele en verfijnde oppervlakken bedekken boven een stabiele en brede houding. Vooraan creërt het dubbele koplampontwerp als gevolg van de boven de LED-koplampen geplaatste LED-dagrijlichten een unieke, vooruitstrevende uitstraling. De volledig nieuwe KONA gebruikt aan de voorkant ook de nieuwe familie-identiteit van Hyundai Motors, de Cascading Grille met zijn honingraatdesign, die zijn expressieve en dynamische uitstraling versterkt.


Zijn compacte en levendige karakter wordt benadrukt door het ranke profiel met korte overhangen en vleugelvormige wielkasten die een voorwaartse beweging suggereren. Dakrails versterken de strakke daklijn nog en vergroten de mogelijkheden voor een actieve levensstijl door bijvoorbeeld een dakrek te monteren.


De volledig nieuwe KONA gebruikt matzilveren accenten om het verfijnde karakter te versterken, rond de mistlampen en de onderste luchtinlaten, op een accentlijn aan de zijkant en op de bodembeschermplaat achteraan. Luchtuitlaten aan elke zijde van de voorbumper verbeteren de stroomlijn door de turbulenties in de wielkasten te verminderen.


Achteraan wordt het designthema van de voorkant herhaald in de unieke, om de hoeken heen lopende lichtblokken waarin de richtingaanwijzers en achteruitrijlichten zijn opgenomen, naast onderscheidende grafische elementen zoals de smalle LED-achterlichten. De dakspoiler van de volledig nieuwe KONA heeft een geïntegreerd LED-remlicht. Met zijn brede (1.800 mm) en lage (1.550 mm) houding staat de KONA stoer op de weg, iets wat nog extra wordt benadrukt door de tweekleurige lichtmetalen 18-duimvelgen (bandenmaat 235/45R18). De volledig nieuwe KONA is verder nog verkrijgbaar met lichtmetalen velgen van 17 duim (bandenmaat 215/55R17) en lichtmetalen of stalen velgen van 16 duim (bandenmaat 205/60R16). Deze lage en brede uitstraling wordt verder ondersteund door zijn lengte van 4.165 mm en de wielbasis van 2.600 millimeter.


Het dak in contrastkleur van de KONA biedt talrijke buitenkleurcombinaties en een individuele keuze voor bijna elke persoonlijke stijl. De tien lakkleuren kunnen worden gecombineerd met twee dakontwerpen voor een totaal van twintig kleurencombinaties. Het dak en de bekleding zijn verkrijgbaar in Phantom Black of Dark Knight (donkergrijs). De buitenkleuren die voor de Kona beschikbaar zijn, heten Phantom Black, Chalk White, Lake Silver, Dark Knight, Pulse Red, Tangerine Comet, Acid Yellow, Blue Lagoon, Ceramic Blue en Velvet Dune (lichtgrijs).


Interieurdesign

Het interieurdesign van de KONA weerspiegelt dat van het koetswerk, met zachte, scherp afgelijnde oppervlakken bovenop het instrumentenbord die contrasteren met de donkergelakte onderdelen die het technologische en solide karakter benadrukken. Het kleurthema geeft klanten de mogelijkheid om hun eigen stijl toe te passen met onderscheidende kleuren: Orange, Lime en Red. De kleurtoetsen zijn te vinden rond de ventilatieroosters, de versnellingspook en de startknop en in de stiknaden van de stoelen en het stuurwiel. Alle binnenkleuropties worden gecombineerd met een zwarte hemelbekleding. De kleuren Lime en Red kunnen bovendien worden gecombineerd met gekleurde veiligheidsgordels en zwartglanzende deurklinken en stuurwielspaken. Het semigeperforeerde leren stuurwiel draagt bij aan het stijlvolle en hoogkwalitatieve interieur van de KONA. Eigenaars hebben de mogelijkheid om het interieur van de KONA aan hun smaak aan te passen zodat ze hun unieke temperament en onafhankelijke levensstijl tot uitdrukking kunnen brengen.


Het zwevende scherm van het optionele navigatiesysteem met achtduims aanraakscherm op het dashboard integreert alle functies van de navigatie, media en connectiviteit. Dankzij zijn ergonomische plaatsing kunnen bestuurders op elk moment op de hoogte blijven van het verkeer verderop. De bediening van de klimaat- en temperatuurregeling is comfortabel op de middenconsole geplaatst en kan gemakkelijk worden bediend via de draaiknoppen zonder de bestuurder af te leiden.


De volledig nieuwe KONA biedt verschillende items voor een zo groot mogelijk gebruiksgemak voor de passagiers. Het optionele verwarmde stuurwiel geeft ook in het koudste weer nog warmte en comfort, terwijl een handenvrijsleutel en een startknop maken dat de bestuurder zijn auto kan starten of uitschakelen met een eenvoudige knopdruk. De elektrische stoelen van de KONA zijn 8-voudig elektrisch verstelbaar en hebben een lendensteun in twee richtingen. Op die manier geeft hij een optimale zithouding aan bestuurders van allerlei formaten. De voorstoelen bieden bovendien een drietraps ventilatiefunctie voor een prettige rit bij warme weersomstandigheden.


De volledig nieuwe KONA biedt heel wat ruimte voor zowel de passagiers als hun bagage. Er zijn schuiflades en 1,5-literflessenhouders in de deuren geïntegreerd voor een maximum aan gebruiksgemak. KONA biedt ook ruimschoots beenruimte voorin, met 1.054 mm en 880 mm voor de passagiers achterin. De bagageruimte is 361 liter groot (VDA 211) en biedt flexibiliteit voor alledaagse noden. Dankzij de neerklapbare achterbank (in een 60:40-verhouding) kunnen de passagiers grote voorwerpen laden die normaal gezien niet in de kofferruimte zouden passen. Met de achterbank plat biedt de KONA 1.143 liter laadruimte voor weekenduitstapjes of langere trips.


02. Rijprestaties

De volledig nieuwe KONA biedt een gamma van gedownsizede turbomotoren om de efficiëntie te vergroten en tegelijk dynamische rij-eigenschappen te bieden. Ze bieden de perfecte keuze voor elke levensstijl – of de klanten nu over bergwegen willen rijden of door de binnenstad. De volledig nieuwe KONA is een echte SUV die kopers de mogelijkheid biedt om te kiezen voor vierwielaandrijving en voor een zachte en efficiënte zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (7DCT).


Nieuwe gedownsizede 1.0 GDI en 1.6 T-GDI benzinemotoren

De nieuw ontwikkelde, gedownsizede 1.6 T-GDI turboviercilinder op benzine met een vermogen van 177 pk (130 kW) en een koppel van 265 Nm gaat vlot om met een stedelijke rijomgeving en is niet bang voor een avontuur naar het platteland: 100 km/h haalt hij al na 7,9 seconden. De KONA komt met de door Hyundai Motor ontwikkelde compacte vierwielaandrijving en de soepel schakelende 7DCT.


Bestuurders die op zoek zijn naar een meer economische mobiliteit kunnen kiezen voor een gedownsizede 1.0 T-GDI-turbodriecilinder op benzine met 120 pk (88 kW) en 172 Nm. De turbo met elektronisch bediende overdrukklep vergroot de efficiëntie door pompverliezen te verminderen en verbetert tegelijk de gasrespons en het koppel bij lage toerentallen. De krachtbron gebruikt GDI-injectoren met zes gaten die onder een bovengemiddeld hoge druk van 200 bar werken, waardoor een schone verbranding, een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot worden gegarandeerd. Deze motor wordt aangeboden met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak.


Nieuwe U 1.6 diesel

Binnen een jaar na zijn lancering wordt het motorengamma van de KONA verder uitgebreid met de toevoeging van een nieuw ontwikkelde, efficiënte 1.6-viercilinder turbodiesel die verkrijgbaar is in twee vermogensversies: de gewone 115 pk (85 kW)-versie in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving en de high-power dieselversie ontwikkelt 136 pk (100 kW) en een krachtige 320 Nm in combinatie met de 7DCT en de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving.


De gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling

Hyundai Motor stelde in 2015 zijn eerste 7-versnellingsbak met dubbele koppeling voor die de voordelen van een manuele en een geautomatiseerde overbrenging combineert. De 7DCT biedt een 20 procent lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele zestrapsautomaat, terwijl de optrekprestaties met 10 procent zijn verbeterd.


De 7DCT gebruikt twee droge koppelingen met een actuator voor elke koppeling. De motorkracht wordt onafhankelijk aan de even en oneven versnellingsset doorgegeven zodat de bestuurder altijd naar de volgende verhouding kan schakelen zonder trekkrachtonderbreking. Voor een betere reactiesnelheid worden de actuators door een elektromotor bediend, terwijl externe schokdempers de productie van geluid, trillingen en ruwheid tijdens het rijden beperken.


In combinatie met de gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling biedt de volledig nieuwe KONA twee rijprogramma’s: normaal en sport. In de sportmodus gebruikt hij een ander schakelpatroon, waarbij de versnellingen langer worden aangehouden voor er wordt geschakeld.


Ophangingscomfort en rijgedrag

De ontwikkelingsingenieurs hebben de volledig nieuwe KONA ontworpen voor een goede balans tussen kracht en rijcomfort bovenop wendbaarheid en lichtvoetigheid.


De KONA geeft zijn klanten een echte SUV-ervaring dankzij een bodemvrijheid van 170 mm. Zijn verhoogde zithouding garandeert een beter zicht voor bestuurders en vergroot het rijcomfort. Tegelijk maken de lagere vloer en het geoptimaliseerde tunnelgedeelte van het SUV-platform een ruim interieur vrij waardoor de veelzijdigheid van de KONA nog wordt versterkt. De optionele vierwielaandrijving kreeg een intercooler en een aangepaste hoek voor de inplanting van de overbrengingsarm, waardoor de prestaties van de turbomotoren verbeteren. De lage, brede houding van de KONA trekt niet alleen de aandacht en garandeert een sterke uitstraling op de weg, ze verbetert ook het rijcomfort en het weggedrag – vorm volgt functie.


Er is veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van het nieuwe ophangingssysteem. De McPherson-veerpoot vooraan met zijn verfijnde geometrie biedt verfijnde koetswerkbewegingen op ruwe wegen, zodat hij comfortabel rijdt en schokken absorbeert voor ze het interieur bereiken.


De gekoppelde torsieas achterin de voorwielaangedreven KONA wordt gekenmerkt door zijn rijcomfort en sportieve rijgevoel dankzij de zeer stijve torsiestang. De volledig nieuwe KONA met vierwielaandrijving gebruikt een meerarmige achterwielophanging om het rijcomfort en het weggedrag te optimaliseren door de stabiliteit bij hoge bochtsnelheden te vergroten dankzij de multilink-achteras met dubbele onderliggende armen. Het aan de vierwielaandrijving aangepaste Advanced Traction Cornering Control vermindert onderstuur en verbetert de levendigheid en de stabiliteit van de auto door zowel de trekkracht als de schokdemping te controleren wanneer in een bocht wordt geaccelereerd.


Sterk en licht koetswerk

Hyundai Motor is de enige autoconstructeur die zijn eigen staal produceert voor al zijn voertuigen wereldwijd, wat voordelen oplevert voor de volledig nieuwe KONA, die een sterk en licht koetswerk heeft dat de dynamische prestaties en de passieve veiligheid voor de passagiers verbetert. Het ultrahogeweerstandsstaal verzekert een optimale stijfheid terwijl de brede toepassing van warmtegevormd staal en 115 meter structurele lijm de stijfheid vergroot en tegelijk het gewicht vermindert.


Onanks zijn compacte formaat is de veiligheidszone van de koetswerkstructuur van de KONA zo groot mogelijk gemaakt en verder verbeterd door een ringvormige cabinestructuur die de botsenergie in verschillende richtingen afleidt bij een botsing, zodat de impact op de passagiers wordt verminderd. De structuur met verschillende belastingen verdeelt de botsenergie ook en draagt bij aan de doelstelling om een optimale passieve veiligheid te bereiken.


03. Geconnecteerd en zorgzaam

De volledig nieuwe Kona biedt klanten geavanceerde connectiveitsoplossingen voor een naadloze integratie van hun smartphone, zodat de bediening tijdens het rijden meer intuïtief en veiliger verloopt. Klanten kunnen kiezen tussen drie systemen. Het Standaard Audiosysteem met een vijfduims LCD-aanraakscherm biedt radio, Bluetooth en een USB-aansluiting. Het Display Audiosysteem met een zevenduims LCD-aanraakscherm heeft een geïntegreerde achteruitrijcamera met dynamische gidslijnen, Bluetooth, Apple CarPlay en Android auto. De derde optie is het achtduimse navigatiesysteem met achteruitrijcamera met dynamische gidslijnen, Bluetooth, Apple CarPlay en Android auto, een gratis abonnement van 7 jaar op LIVE-diensten, 3D-kaarten en Lifetime MapcareTM**. Bovendien is in het midden van het instrumentenbord tussen de twee wijzerplaten nog een centraal informatiescherm toegevoegd, dat verkrijgbaar is in een 3,5 duim groot monochroom TFT LCD-scherm (standaard) of in een 4,2 duim groot TFT-kleurenscherm (optie).


Toegankelijke connectiviteit via Display Audio

Het Display Audio verschijnt voor het eerst in een Hyundai en biedt klanten een toegankelijke connectiviteit dankzij een zevenduims LCD-hogeresolutiescherm om smartphones te kunnen verbinden via zowel Apple CarPlay als Android Auto. Op die manier kunnen passagiers de navigatiefunctie van hun smartphone gebruiken zonder dat een in de auto ingebouwd navigatiesysteem nodig is. Gebruikers kunnen telefoneren, berichten dicteren of naar hun favoriete muziek luisteren. Bovendien biedt het Display Audio een geïntegreerde achteruitrijcamera met dynamische gidslijnen.


8-duim navigatiesysteem biedt alles wat je nodig hebt

Het optionele 8-duim infotainmentsysteem in de volledig nieuwe KONA integreert alle navigatie-, media- en connectiviteitsfuncties zodat bestuurders altijd op de hoogte blijven van het verkeer verderop. Het biedt ook zowel Apple CarPlay als Android Auto waarmee gebruikers hun toestel kunnen verbinden zodat ze muziek kunnen aanleveren en controleren, telefoneren of de navigatiefunctie op het scherm kunnen gebruiken. Ook een gratis abonnement van 7 jaar op de LIVE-diensten is inbegrepen, met real-time informatie over het weer, het verkeer en snelheidscamera’s plus de mogelijkheid om online te zoeken naar points of interest. Het navigatiesysteem biedt verder 3D-kaarten en Hyundai Motor’s unieke Lifetime MapcareTM** met inbegrip van jaarlijkse kaart- en software-updates. Om de werking van het voertuig te verbeteren omvat het systeem nog een achteruitrijcamera met dynamische gidslijnen.


Draadloos inductief laden

Om ervoor te zorgen dat de telefoons van zijn inzittenden altijd opgeladen zijn, biedt de KONA ook een draadloos inductief laadvlak (Qi-standaard) voor mobiele telefoons. De laadtoestand van de telefoon wordt gevisualiseerd via een klein lichtje erboven. Om te maken dat de telefoon niet aan boord wordt vergeten, geeft het centrale scherm in het instrumentenbord een waarschuwing wanneer je de auto uitschakelt. Om je toestellen nog verder te kunnen verbinden, wordt de KONA standaard geleverd met een USB-poort en een AUX-ingang.


Head-up display met de beste lichtsterkte in zijn segment

Voor het eerst in een Hyundai projecteert het nieuwe head-up display-scherm (HUD) relevante rijgegevens rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder. Daardoor kan informatie sneller worden verwerkt terwijl je je aandacht op de weg kan blijven richten.


Met een beeldformaat van acht duim op een afstand van 2 meter en de grootste lichtsterkte in zijn segment met meer dan 10.000 candela per vierkante meter garandeert het nieuwe HUD het beste zicht onder verschillende lichtomstandigheden. De hoek en de hoogte van het HUD kunnen worden aangepast voor een optimaal zicht aangepast aan individuele behoeften. Zodra het wordt geactiveerd via de knop naast het stuurwiel klapt het scherm verticaal omhoog, om weer in het dashboard te verdwijnen wanneer het niet wordt gebruikt. Onderweg ondersteunt het HUD veilig rijden door informatie te tonen zoals de snelheid, de navigatie-instructies en het brandstofpeil, naast veiligheidsgerelateerde waarschuwingen van de assistentiesystemen zoals het Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist en Blind Spot Detector. Er wordt ook informatie geprojecteerd over de audiomodus en de radio.


High-end audiosysteem van Krell

De klant van vandaag luistert in de auto graag naar zijn favoriete muziek. Daarom biedt de KONA een high-end audiosysteem van specialist Krell met acht luidsprekers, waaronder twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, een 100 mm centerspeaker en een 200 mm subwoofer. De achtkanaals versterker biedt 45 Watt per kanaal om de geluidsbeleving in de auto te optimaliseren.


Hoogste actieveveiligheidsniveau

De volledig nieuwe KONA biedt de jongste actieveveiligheidssystemen om te voldoen aan de strengste Europese veiligheidsnormen: Autonomous Emergency Braking met voetgangerdetectie, Lane Keeping Assist, High Beam Assist, Driver Attention Alert, Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert.


Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetgangerdetectie

De volledig nieuwe Kona wordt uitgerust met Autonomous Emergency Braking met voetgangerdetectie. Dat is een geavanceerd actieveveiligheidssysteem dat de bestuurder opmerkzaam maakt op noodsituaties en zelfstandig remt indien nodig. AEB gebruikt een radar en camerasensoren en werkt in drie fases. Aanvankelijk waarschuwt het de bestuurder met visuele en geluidssignalen. Vervolgens controleert het de remmen volgens het gevaar op een aanrijding en ten slotte past het maximale remkracht toe om een botsing te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen wanneer die onafwendbaar is geworden. Het systeem wordt geactiveerd wanneer het voor de auto een voertuig of voetganger detecteert en werkt bij snelheden boven de 10 km/h.


Lane Keeping Assist System (LKAS) (standaard)

Het Lane Keeping Assist (LKA) waarschuwt de bestuurder voor onveilige bewegingen bij snelheden hoger dan 60 km/h door te kijken naar de positie van het voertuig. Voor de auto over een witte, grijze of blauwe lijn of over een stippellijn op de weg rijdt, laat het een alarm klinken en het waarschuwt de bestuurder akoestisch en visueel alvorens een corrigerende stuuringreep uit te voeren om de auto terug naar een veilige positie te gidsen.


High Beam Assist (HBA)

In zijn automatische stand detecteert High Beam Assist (HBA) ’s nachts zowel tegenliggers als voorliggers op hetzelfde rijvak en schakelt hij zo nodig over op de koplampen, zodat andere bestuurders niet worden verblind. Als er geen andere voertuigen worden gedetecteerd, schakelt het systeem automatisch weer de grootlichten in.


Driver Attention Alert (DAA) (standaard)

Driver Attention Alert (DAA) vergroot de veiligheid en het comfort tot een veel hoger niveau door het rijgedrag continu te observeren en te analyseren aan de hand van gegevens zoals de stuurbewegingen, het stuurkoppel en de positie van het voertuig op zijn rijstrook. Wanneer een patroon wordt opgemerkt dat wijst op vermoeidheid of afleiding, trekt het DAA de aandacht van de bestuurder met een geluidssignaal en een boodschap die suggereert om een pauze te nemen.


Blind Spot Detection (BSD)

Blind Spot Detection (BSD) maakt eveneens gebruik van een radar en houdt de achterste hoeken in de gaten. Wanneer een ander voertuig wordt opgemerkt, verschijnt een visuele waarschuwing in de buitenspiegels. Als de bestuurder dan zijn richtingaanwijzers activeert, wordt nog een geluidssignaal gegeven. Dit geldt ook voor rijstrookwissels waarbij een voertuig wordt gedetecteerd.


Rear Cross Traffic Alert (RCTA)

Rear Cross Traffic Collision Warning (RCCW) gebruikt de radar op de achterste hoeken om het risico op een aanrijding met naderend verkeer te verminderen wanneer je uit een smalle plaats manoeuvreert met weinig zicht. De radar scant een gebied onder een hoek van 180 graden achter het voertuig naar naderend dwarsverkeer en waarschuwt de bestuurder met visuele en auditieve signalen.


Grootste passieve veiligheid

De volledig nieuwe KONA geniet een superieure stijfheid door het gebruik van hogeweerstandsstaal, een hoge absorptie van de impactenergie en een minimale vervorming om de passagiers te beschermen bij een botsing. Dankzij het gebruik van warmtegevormd staal in een nog groter gebied en een ringvormige structuur voor de passagierscel in staal van ultrahoge weerstand werd de veiligheidszone vergroot voor een uitstekende botsweerstand. De meertrapse vervormstructuur van de cabine verspreidt de energie bij een botsing in verschillende richtingen en vermindert de impact.


Rond het interieur van de Kona zijn in totaal 6 airbags geïnstalleerd (twee frontale, twee zijdelingse en twee gordijnairbags langs de twee zitrijen om zowel de bestuurder als de passagiers te beschermen.


* Voorlopige beoogde cijfers voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot, onderhevig aan homologatie.

**Lifetime MapCare™ is de commerciële term voor Hyundai’s deelname aan het MapCareTM-programma waarmee voor specifieke Hyundai-modellen jaarlijkse kaartupdates beschikbaar zijn voor een periode van minstens tien jaar na het einde van de productie van het model.


04. Technische specificaties

Klik hier voor de technische informatie.