De toekomst van elektrische high-performance auto's: IONIQ 5 N toont zijn drie N Performance pijlers - Deel I
Offenbach, 2 november 2023 - De eerste EV van Hyundai N, de IONIQ 5 N, tilt rijplezier naar nieuwe hoogten door vast te houden aan de drie pijlers van N-prestaties - Corner Rascal, Racetrack Capability en Everyday Sportscar - door gebruik te maken van motorsporttechnologieën en jaren van geëlektrificeerde 'Rolling Lab'-ontwikkeling. IONIQ 5 N luidt een nieuw tijdperk in van high-performance rijden, van elektrisch rijden op de weg en op circuit zonder afbreuk te doen aan milieubewuste waarden.
De reis begon met een duidelijk concept en visie. In 2015 vestigde het merk N zijn visie op een duurzame toekomst voor de volgende generatie autoliefhebbers met de N 2025 Vision Gran Turismo. N's elektrificatiestrategie begon met het RM20e prototype en de Veloster N ETCR raceauto. In 2022 introduceerde het merk N de RN22e, een rolling lab dat is ontworpen om de elektrificatie-ervaring van N over te brengen op de eerste EV in productie van het merk, de IONIQ 5 N.
Geoptimaliseerd EV-platform: Nieuwe maatstaven in de wereld van prestatiegericht rijden
Alleen Hyundai's Electric-Global Modular Platform (E-GMP) had de ongeëvenaarde prestaties van de IONIQ 5 N mogelijk kunnen maken. Na de bekroonde IONIQ 5 en IONIQ 6 brengt de IONIQ 5 N het E-GMP naar het volgende niveau, met twee elektromotoren die zijn geoptimaliseerd voor meer vermogen, koppel en respons, waardoor de basis is gelegd voor een geëlektrificeerde high-performance auto die echt 'fun to drive' is.
De E-GMP van de IONIQ 5 N is de eerste die is uitgerust met Hyundai's 84kWh-batterij van de vierde generatie, die een hoger vermogen levert dankzij een tweetraps omvormer met verbeterde energie-efficiëntie. De elektromotoren draaien tot 21.000 tpm en leveren 478 kW / 650 pk met ingeschakelde N Grin Boost. E-GMP zorgt ook voor een laag zwaartepunt en een gelijkmatige gewichtsverdeling om de driveability te optimaliseren, terwijl uitgebreide verstevigingen zorgen voor een uitzonderlijke chassisdynamiek.
Corner Rascal: AWD met dubbele motor levert rally-geïnspireerd bochtenwerk
Om ervoor te zorgen dat de IONIQ 5 N een echte topper in de bochten is, zorgen de verstevigingen aan de carrosserie en het chassis van E‑ GMP voor een hogere torsiestijfheid en een direct stuurgevoel, wat rally-geïnspireerd AWD (All-Wheel Drive) bochtenwerk met dubbele motor mogelijk maakt. De geïntegreerde aandrijfassen (IDA) zijn zowel voor als achter toegepast en verstevigd om een sterker koppel van de elektromotor te verdragen en tegelijkertijd de onafgeveerde massa te verminderen, samen met de 21-inch gesmede aluminium wielen. Bovendien is de auto uitgerust met een Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering (R-MDPS) die speciaal is afgestemd op de IONIQ 5 N met een hogere stuurverhouding en een verbeterde koppelfeedback. Deze verbeteringen resulteren in een directere stuurervaring die de bestuurder directe feedback geeft.
N Pedal is ontwikkeld als oplossing voor het inherente gewicht en formaat van EV's.. Deze intelligente softwarefunctie, die ook in de IONIQ 5 N te vinden is, is ontworpen voor een direct bochtengedrag en een verbeterde gasgevoeligheid voor een verbeterde rijervaring. N Pedal is gebaseerd op vergelijkbare technologie die wordt gebruikt in het regeneratieve remsysteem van de i‑ Pedal en geeft voorrang aan snel en opwindend bochtenwerk boven energiezuinigheid. Door gebruik te maken van vertragende kracht wordt een agressieve gewichtsoverdracht gecreëerd, wat resulteert in scherper insturen in bochten.
N Drift Optimiser helpt de drifthoek te handhaven door meerdere voertuigcontroles te balanceren die reageren op realtime inputs. Met de geïntegreerde Torque Kick Drift-functie kan de bestuurder de koppelingsactie van achterwielaangedreven ICE-voertuigen simuleren in een krachtige EV, voor rijscenario's die een directere driftinitiatie vereisen.
N Torque Distribution biedt een volledig variabele koppelverdeling voor en achter die in 11 niveaus kan worden ingesteld. Het e-LSD (elektronisch sperdifferentieel) op de achteras optimaliseert de prestaties en de controle in bochten. Extra wielsensoren en een bredere dempingscapaciteit met grotere demperafmetingen vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging.
Hyundai N publiceert een boeiende videoserie met drie hoofdstukken waarin de ontwikkelingsreis van de IONIQ 5 N en de drie prestatiepijlers van de N worden onthuld:
- Corner Rascal (Hoofdstuk 1, 2 november 2023, 09.00CET)
- Racetrack Capability (Hoofdstuk 2, 6 november 2023, 09.00CET)
- Everyday Sportscar (Hoofdstuk 3, 9 november 2023, 09.00CET)
Disclaimer: CO2- en emissiegegevens
- De Hyundai IONIQ 5 N wordt verwacht in Q1 van 2024. Het elektriciteitsverbruik en de CO2-waarden voor dit model zijn nog niet vastgesteld.