Hyundai Belux start met de uitrol van een netwerk van publieke laadpalen en kiest voor groene stroom van Eneco
Hyundai Belgium mikt op een uitgebreid netwerk van minstens 85 laadpalen die groene stroom zullen leveren.
Het automobiellandschap zit in een belangrijke overgangsfase waarbij alternatieve aandrijvingen steeds meer aan belang winnen. In die context is de elektrische wagen aan een zichtbare opmars bezig, al is er nog werk aan de winkel op het vlak van de infrastructuur. Studies wijzen uit dat in België tegen 2020 ongeveer 12.000 laadpalen nodig zijn om de omslag naar elektrisch rijden mogelijk te maken.
De Vlaamse regering heeft alvast aangegeven dat er tegen 2020 minstens 5.000 publieke laadpalen moeten komen in Vlaanderen. Als vijfde grootste autogroep ter wereld en grootste Aziatische merk in onze contreien (Hyundai verkoopt op de Belux-markt meer wagens dan merken als Mazda, Mitsubishi, Nissan en Toyota) draagt Hyundai daar graag toe bij door minstens 85 laadpalen te installeren in zijn uitgebreide Belux-dealernetwerk. Hyundai Belux koos daarbij heel bewust voor een duurzame energiepartner: Eneco.
Olivier Sermeus, Managing Director van Hyundai Belux onderstreept die keuze: “Voor Hyundai is het belangrijk om consistent te zijn in onze ambitie om de ecologische voetafdruk van onze klanten te reduceren. Voertuigen zonder schadelijke uitstoot leveren is in dat opzicht niet voldoende. Daarom hebben we heel bewust gekozen voor Eneco als partner voor de installatie van een netwerk van publieke laadpalen. De klant die zijn wagen aan een Hyundai-laadpaal oplaadt, mag gerust zijn: voor elke kWh die geladen wordt, produceert Eneco evenveel groene stroom.”
Ioniq Electric Vehicle
De eerste publieke laadpaal werd zopas officieel ingehuldigd aan het Hyundai-verdeelpunt in Brugge. Vlaams viceminister-president en minister van Energie Bart Tommelein stak symbolisch de stekker in het eerste elektrische model van Hyundai, de Ioniq EV (wat staat voor Electric Vehicle). Dit elektrische voertuig, dat op één batterijlading liefst 280 km ver rijdt en uiteraard geen schadelijke stoffen uitstoot, staat in de prijslijst vanaf 34.999 euro inclusief btw. Voor dat bedrag is de Ioniq EV volledig uitgerust, met onder meer ledkoplampen, een multimediasysteem met gps, een adaptieve cruisecontrol en een rist veiligheidsuitrustingen. Bovendien heeft hij vijf zitplaatsen en een ruime koffer, zodat hij geschikt is voor zowel gezinnen als professionele gebruikers. De klant geniet ook 3 jaar gratis onderhoud en een uitgebreid garantiepakket van 5 jaar op het voertuig en 8 jaar op de batterij.
De Ioniq EV is slechts één van de drie leden van de Ioniq-familie, want het model is ook beschikbaar als Hybride (zonder stekker) en als Plug-in Hybride (die ook aan het stopcontact kan worden opgeladen). Het aanbod van één model met drie verschillende geëlektrificeerde aandrijfmodi is een heuse wereldpremière in het automobiellandschap.
Ook waterstof
Overigens is Hyundai niet aan zijn proefstuk qua innovatieve/ecologische aandrijflijnen, want het Zuid-Koreaanse merk mag gerust een pionier worden genoemd op het vlak van waterstofwagens. De ix35 FCEV (wat staat voor Fuel Cell Electric Vehicle) was dan ook de eerste in de Belux gecommercialiseerde wagen op waterstof. Een waterstofwagen is een volledige elektrisch voertuig, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. De technologie staat helemaal op punt, maar het gebrek aan tankinfrastructuur blijft een heikel punt.
Bart Tommelein gelooft sterk in elektrische wagens
Bart Tommelein, Vlaams viceminister-president en minister van Energie, heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij voorstander is van elektromobiliteit. In zijn speech benadrukte hij nogmaals dat de omslag naar elektrisch rijden essentieel is om de ecologische voetafdruk van ons wagenpark te doen dalen. “We staan voor ongeziene inspanningen, we moeten afstappen van voertuigen op fossiele brandstoffen en de omslag maken naar milieuvriendelijke alternatieven. Met de Vlaamse overheid stimuleren we ‘zero emissie’-voertuigen. Wie zo'n voertuig aankoopt, kan een bonus tot 5.000 euro krijgen. Vanaf 2017 zakken de premies wel geleidelijk. De technologie staat niet stil, de vraag wordt steeds groter, de prijzen zullen zakken. We hoeden ons voor oversubsidiëring. Het is zoals een kind leren fietsen: eerst moet je het volledig ondersteunen, maar beetje bij beetje moet je het loslaten. Naast de ‘zero emissie’-premies ondersteunen we elektrisch rijden ook door ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar auto overal kan opladen. We hebben daarvoor een spreidingsplan ontwikkeld voor 2.500 extra laadpalen tegen 2020, minstens 1 in elke gemeente. De samenwerking tussen Eneco en Huyndai is een voorbeeld voor velen, twee bedrijven die de handen in elkaar slaan om de uitrol te versnellen én elektrisch rijden te stimuleren."
Eneco kiest al langer voor groene stroom
Eneco staat al langer bekend voor de levering van groene stroom, maar zorgt ook voor een handige oplossing in de vorm van een universele laadkaart. “We zijn als Eneco enorm fier om een merk als Hyundai te begeleiden in het proces van verduurzaming”, zegt Christophe Degrez, CEO van Eneco België. “Het is belangrijk dat er zo veel mogelijk laadinfrastructuur komt met een eenvoudige en transparante manier van laden. Met de elektrische oplaadkaart van Eneco kunt u in de Benelux overal zorgeloos uw wagen opladen met 100 procent duurzame Belgische stroom.”
Voor meer info bij Hyundai: william.meerschaut@hyundai.be of 0475 26 16 09
Voor meer info bij het kabinet van Bart Tommelein: margot.neyskens@vlaanderen.be of 0476 85 15 32
Voor meer info bij Eneco: mark.vanhamme@eneco.com of 0473 468 499