Hyundai combineert het beste van twee werelden met de Ioniq Plug-In Hybrid (PHEV)

Hyundai combineert het beste van twee werelden met de Ioniq Plug-In Hybrid (PHEV)

Agressieve prijsstelling maakt Ioniq PHEV veruit de goedkoopste plug-in van de markt.

Hyundai commercialiseert vandaag de Ioniq Plug-In Hybrid (PHEV). Daarmee breidt het merk haar Ioniq-gamma uit met een variant die de voordelen van een hybridemotor combineert met die van een volledig elektrisch voertuig.

Concreet verzoent deze plug-in hybride het comfort, het rijgemak en de stille werking van een elektrisch voertuig met het rijbereik van een hybride aandrijflijn. Bovendien kan hij bogen op een ontzettend lage CO2-uitstoot wat het voertuig fiscaal aantrekkelijk maakt voor zowel particulieren als bedrijfsvloten. Tot slot biedt ook deze nieuwe Ioniq een alomvattende basisuitrusting voor een erg concurrentiële prijs, precies zoals het een Hyundai betaamt.

Voordelen plug-intechnologie

Het grootste technologische verschil tussen de hybride versie van de Ioniq (HEV) en de Ioniq Plug-In Hybrid is de grotere batterijcapaciteit van 8,90 kWh (ten opzichte van 1,56 kWh) voor de PHEV. Die levert een elektrisch vermogen van 44,5 kW (of 60,5 pk) en kan de auto autonoom aandrijven over een maximale afstand van 63 kilometer.

Het logische gevolg van deze uitstootvrije autonomie is dat het normverbruik bijzonder laag ligt, op 1,1 l/100 km. De overeenkomstige CO2-uitstoot van 26 g/km maakt de Ioniq Plug-In Hybrid dan ook fiscaal bijzonder aantrekkelijk voor zowel particulieren als bedrijven.

In het gebruik switcht deze PHEV volledig automatisch tussen hybride en elektrische aandrijving op basis van factoren zoals de rijstijl en de laadstatus van de batterij. Bestuurders kunnen ook zelf omschakelen, bijvoorbeeld om hun elektrische autonomie te bewaren voor uitstootvrij rijden waar dat verplicht of gewenst is.

Omdat de oplaadtijd voor de batterij ongeveer 2 uur en 15 minuten bedraagt via het gewone stopcontact is ultrasnel laden voor deze versie niet voorzien.

Ruime autonomie

Complementair aan zijn elektrische aandrijving kan de Ioniq Plug-In Hybrid bogen op dezelfde 1.6-benzinemotor als de hybrideversie en ook het systeemvermogen van 104 kW (of 141 pk) is voor beide versies identiek. Logisch dus dat ook de prestaties op een vergelijkbaar peil staan. Het grootste verschil zit in de totale autonomie die voor de PHEV maar liefst 1.100 kilometer bedraagt.

Zelfde uitrusting als elektrische Ioniq

Qua uitrusting leunt de PHEV eerder aan bij de volledig elektrische Ioniq. Zo staat de plug-inversie eveneens op 16”-wielen, krijgt hij led-verlichting, beschikt hij over schakelpeddels aan het stuur en ligt de kofferbodem wat hoger omwille van de batterij die onder de achterzetels en in de kofferbodem een plaats kreeg. Uiteraard neemt hij van de EV de verschillende ‘elektrische’ functies over binnen zijn navigatiemogelijkheden: weergave van het elektrische rijbereik, de zoekfunctie laadstation, de indicatie van laadtijd en de laadprogrammatie.

Daarnaast is de Plug-In Hybrid uitgerust met het ECO-DAS, ofwel Eco-Driving-Assistant System. Dit systeem analyseert de geprogrammeerde route in het navigatiesysteem om te anticiperen op vertragingen en helpt zo het verbruik te drukken en het rijden aangenamer te maken. Het systeem heeft ook een voorspellend energiemanagementsysteem dat bij het naderen van een helling of heuvel de batterij laadt of ontlaadt zodat deze optimaal benut kan worden. Om van het ECO-DAS gebruik te kunnen maken, moet de bestuurder een bestemming geprogrammeerd hebben en in ECO-modus rijden aan een snelheid tussen 40 en 160 km/u.

Scherp geprijsd, uitgebreid garantiepakket

Net als de reeds bestaande Ioniq-modellen wordt ook de nieuwe Ioniq Plug-In Hybrid aangeboden in twee uitrustingsniveaus: Premium en Executive, met als enige optie de metaalkleur. De basisprijs voor de Premium-uitvoering ligt op 33.999 euro (inclusief btw). Daarmee is de Ioniq Plug-In Hybrid veruit de meest betaalbare plug-in hybride die er op de markt is te vinden. Andere concurrenten zijn niet alleen duurder, ze hebben ook doorgaans een beduidend kleiner puur elektrisch rijbereik.

De topuitvoering Executive, die standaard onder meer leder meekrijgt, kost 36.999 euro (inclusief btw).

Net zoals de andere Ioniq-varianten geniet de Plug-In Hybrid eveneens 5 jaar volledige garantie en 8 jaar op de batterijen. De eerste exemplaren van de Ioniq Plug-In Hybrid worden deze maand nog bij de dealers afgeleverd.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich