Hyundai en We Drive Solar

Hyundai en We Drive Solar

Hyundai en We Drive Solar lanceren het energiesysteem van de toekomst in Utrecht

  • Samen met We Drive Solar zal Hyundai een vloot van 25 exemplaren van de IONIQ 5 inzetten voor een nieuwe mobiliteitsdienst in Utrecht die gebruikmaakt van Vehicle-to-Grid (V2G)
  • Dit is een belangrijke stap in de richting van het doel van Utrecht om ‘s werelds eerste bidirectionele stad en regio te worden
  • Het Cartesius-district in Utrecht wordt de eerste bidirectionele wijk van Nederland

Utrecht/Kontich, 12 mei 2022 – Hyundai Motor heeft een innovatief nieuw mobiliteitsproject gelanceerd in de Nederlandse stad Utrecht, samen met de lokale mobiliteitsprovider We Drive Solar. Als onderdeel van het plan zal Hyundai 25 exemplaren van de IONIQ 5 inzetten die uitgerust zijn met Vehicle-to-Grid (V2G) technologie. Utrecht is de eerste stad ter wereld die V2G-technologie op zo’n grote schaal uitrolt, en daarmee stappen zet naar het doel om ‘s werelds eerste bidirectionele regio te worden.

Het startschot voor het nieuwe programma werd gegeven aan het CAB-gebouw in het nieuwe ontwikkelingsdistrict Cartesius in Nederland. Het ambitieuze project wil duurzaamheid en volksgezondheid combineren met innovatie en mobiliteit.

Story image
"Met de unieke Vehicle-to-Grid technologie kan We Drive Solar op grote schaal voertuigen gebruiken om duurzame energie op te slaan, waarbij we in de loop van dit jaar uitbreiden van 25 naar 150 stuks van de IONIQ 5," zegt Robin Berg, Directeur van We Drive Solar. "Samen met Hyundai zullen we van Utrecht de eerste stad en regio ter wereld maken met een bidirectioneel energie-ecosysteem."
"We zijn erg trots dat we dit project met We Drive Solar kunnen lanceren," zegt Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe. "Bij Hyundai geloven we dat bidirectioneel laden, in combinatie met V2G technologie, batterij-elektrische voertuigen tot flexibele hulpbronnen kan maken. De IONIQ 5 en de V2G-technologie bieden niet enkel een alternatieve oplossing voor klanten die willen afstappen van traditionele verbrandingsmotoren, maar helpen ook om de haalbaarheid van de productie van hernieuwbare energie binnen het net te vergroten.”

‘s Werelds eerste bidirectionele laadsysteem

Cartesius Utrecht, de thuisbasis van het partnership, is een nieuwbouwproject waar ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development van plan zijn om 2.530 woningen te bouwen. In de wijk naast het treinstation Utrecht Zuilen ligt de nadruk op gezonde en duurzame mobiliteit. De openbare ruimte is zo ontworpen en verbonden met omliggende wandel- en fietsroutes dat ze uitnodigt tot (actief) bewegen en de fiets te gebruiken. Met behulp van een slim mobiliteitsaanbod kunnen de bewoners bovendien kiezen voor aantrekkelijke alternatieven voor de auto via een praktische app. De mobiliteitsservice omvat elektrische deelauto's zoals de IONIQ 5 modellen van We Drive Solar.

Als aanbieder van elektrische deelauto's is We Drive Solar betrokken bij een groot aantal nieuwbouwprojecten in Nederland. Door zonnepanelen, laadstations en deelauto's optimaal te laten samenwerken, bouwt We Drive Solar in Utrecht en in de wijdere omgeving het energiesysteem van de toekomst. Het mobiliteitsaanbod van We Drive Solar zorgt voor een autovrije, leefbare woonomgeving en versnelt de overgang naar duurzame mobiliteit, wat aansluit bij de waarden die Hyundai al lang koestert.

De IONIQ 5 is Hyundai's eerste model dat gebruikmaakt van Hyundai Motor Group's Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dit nieuwe platform werd specifiek ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV's) en biedt grote voordelen op het vlak van prestaties, veiligheid en ruimtegebruik. Dankzij het 800V-systeem biedt de IONIQ 5 ultrasnel laden. Aan een 350 kW lader kan de batterij in slechts 18 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen, wat hem tot het perfecte voertuig maakt een dergelijk project.

Story image

Vehicle-to-Grid technologie

Bovenop het gebruik als vervoermiddel voor de bewoners van Cartesius zal de IONIQ 5 ook dienstdoen als auto voor bidirectionele energieproductie. Dit betekent dat de batterijpakketten van de modellen op grote schaal gebruikt zullen worden voor de opslag van duurzame energie, ook wel het Vehicle-to-Grid (V2G) principe genoemd. V2G biedt heel wat voordelen voor het elektriciteitsnet en het milieu. Tijdens piekuren, wanneer grote hoeveelheden energie worden verbruikt, kunnen elektrische auto's ook energie terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Bovendien kunnen de elektrische auto's huizen en gebouwen van elektriciteit voorzien. Vehicle-to-Everything (V2X) is de overkoepelende term die gebruikt wordt om de meerwaarde van elektrische auto's te omschrijven wanneer ze niet gebruikt worden waar ze in de eerste plaats voor bedoeld zijn: rijden. Naast Vehicle-to-Grid (V2G) is er ook Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Building (V2B) technologie.

Hoe meer gebruikgemaakt wordt van energie die opgewekt wordt door hernieuwbare energiebronnen, hoe meer V2G-technologie de gevolgen van klimaatverandering helpt te verminderen. Door te vertrouwen op de energie - opgewekt door middel van zon of wind - die in de batterijpakketten van elektrische auto's wordt opgeslagen, wordt de afhankelijkheid verkleind van op fossiele brandstoffen draaiende energiecentrales, die tijdens piekuren meer vervuiling en hogere energieprijzen veroorzaken.

Het doel van de samenwerking is om van de regio Utrecht de eerste ter wereld te maken met een bidirectioneel energie-ecosysteem; een mijlpaal in het 900-jarig bestaan van de stad. Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om batterijpakketten van auto's te gebruiken als buffer in een duurzaam netwerk waar zonne- en windenergie de primaire energiebronnen zijn. Enkel met zo'n grootschalige opslag is het mogelijk de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen volledig achter ons te laten.

Utrecht heeft al concrete stappen gezet in de richting van dat doel. In de afgelopen drie jaar zijn in de hele regio meer dan 1.000 bidirectionele laadpunten geplaatst. Deze laadpunten kunnen niet enkel gebruikt worden om voertuigen op te laden, maar ook om stroom terug op het net te zetten als dat nodig is. De met zonnetechnologie uitgeruste IONIQ 5 modellen die Hyundai inzet, zullen gebruikt worden in een nieuwe autodeelservice voor het Cartesius-district. Uiteindelijk zullen 150 voertuigen niet enkel in het energienet dienstdoen als buffer voor hernieuwbare energie, maar ook helpen zorgen voor properdere lucht, minder verkeer op straat, en de bewoners zero-emissie mobiliteitsopties bieden.

Over We Drive Solar

Het in Nederland gebaseerde We Drive Solar is een toonaangevende lokale aanbieder van mobiliteitsoplossingen en energiesystemen voor de toekomst. Het bedrijf bouwt momenteel een nieuw energiesysteem met duizenden zonnepanelen, honderden elektrische auto’s en slimme laadstations. Alle auto’s van We Drive Solar rijden op zonne-energie die lokaal geproduceerd wordt op de daken van 25 scholen. Het doel is om elektrische auto’s, de verschillende generaties en leefbare steden samen te brengen voor een duurzame toekomst.

 

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich