Hyundai lanceert Tucson met 1.7 CRDi van 141 pk en 7-DCT

Hyundai lanceert Tucson met 1.7 CRDi van 141 pk en 7-DCT

Nieuwe motorisatie voor populaire Tucson krijgt krachtiger variant van de 1.7 CRDi en is altijd gekoppeld aan de moderne 7-DCT versnellingsbak met dubbele koppeling.

Maandag 8 februari 2016 — Op het voorbije salon van Brussel is nog maar eens gebleken hoe populair de nieuwe Tucson van Hyundai is bij het SUV-minnend publiek. Bijna 40% van de klanten tekenden in de maand januari een bestelbon voor een Tucson. Ook de interesse voor de automatische versnellingsbakken zit in de lift, en dus komt deze nieuwe versie als geroepen.

Standaard ISG, 129g CO2

Tot voor kort moesten liefhebbers van koppelingsvrij rijden zich toespitsen op de 1.6 turbo benzineversies, of de tweeliter diesels. Vandaag lanceert Hyundai een nieuwe versie met het gekende 1.7 CRDi-blok. Niet met 115pk en manuele versnellingsbak, maar deze keer met 141pk en de moderne 7-DCT-bak. Deze combinatie was eerder al voorgesteld in de vernieuwde i40.

De DCT-automaat met dubbele koppeling en 7 verhoudingen garandeert snelle overgangen en gunstige CO2-waarden. Ondanks het extra vermogen tegenover de manuele 1.7 CRDi (van 115pk voor de manuele, naar 141pk voor de 7-DCT), blijft het meerverbruik heel erg beperkt.

Dankzij het standaard ISG start/stop-systeem kan de nieuwe Tucson 1.7 CRDi 7-DCT uitpakken met een bijzonder gunstig CO2-cijfer van 129g. 

Het gemiddeld verbruik bedraagt dan ook slechts 4,9 liter per 100km (tegenover 4,6 voor de manuele 1.7 met 115pk). Naar verwachting zal deze nieuwe versie dan ook goed scoren bij het fleetpubliek.

Ook de prestaties gaan erop vooruit: het koppel stijgt met 60Nm tot 340Nm en de nieuwe variant versnelt in 11,5 sec naar 100 km/u (13,7 sec voor de 1.7 CRDi 115pk). Dat is zelfs sneller dan de 2.0 CRDi 136 pk met klassieke zestrapsautomaat. Die laatste blijft overigens in het gamma omdat deze altijd als 4WD wordt geleverd. De nieuwe 1.7 CRDi 7-DCT is altijd 2WD. Ook dat is logisch, want ongeveer 4 op de 5 klanten verkiest een voorwielaangedreven Tucson, en die konden tot vandaag niet kiezen voor een automaat.

Beperkte meerprijs, nieuwe Executive-variant voor de 1.7

De nieuwe Tucson 1.7 CRDi 141pk 7-DCT is enkel leverbaar in twee van de drie gekende uitrustingsniveaus. De basisversie Style werd niet weerhouden, wel kan de klant kiezen voor de rijkelijk uitgeruste Premium en Executive versies. De meerprijs voor de extra pk’s, betere prestaties en de moderne 7-DCT versnellingsbak bleef beperkt tot 2.500 €. De 1.7 CRDi 115pk is overigens niet als Executive top-uitvoering leverbaar, dus ook dat is een primeur voor deze nieuwe combinatie.

Vanzelfsprekend mikt Hyundai met deze jongste telg zowel op een steeds groeiend fleetpubliek (zeker dankzij de combinatie 2WD, lage CO2 en automaat), als op de particuliere klant. Beide zullen ze zeker het gekende en meest uitvoerige waarborgpakket in de markt, appreciëren. Daarmee rijdt eenieder 5 jaar zonder zorgen, zonder enige kilometerbeperking.

Klik hier voor de technische fiche.
 

Tucson 1.7 CRDi 141pk 7-DCT

Premium € 31.499
Optie Premium Plus Pack € 2.650
Optie Panoramisch open dak € 1.250
Executive € 36.549