Hyundai Motor Company onthult gedurfde 2030 Visie

en Product Roadmap op de 2025 CEO Investor Day

  • Hyundai Motor bevestigt doel van 5,55 miljoen verkocht voertuigen wereldwijd tegen 2030
  • Geëlektrificeerde voertuigen moeten in 2030 3,3 miljoen eenheden bedragen, met meer dan 18 hybridemodellen en een uitgebreid EV‑aanbod
    • Uitbreiding naar nieuwe segmenten, waaronder middelgrote pickuptrucks en lichte bedrijfswagens
    • Volledig nieuwe regionale EV’s: IONIQ 3 voor Europa, India’s eerste lokaal ontworpen EV, en in China geproduceerde Elexio en elektrische sedan
    • Eerste Extended Range EV (“EREV”)‑modellen worden gelanceerd vanaf 2027, waarmee de overgang naar volledige elektrificatie wordt overbrugd met een rijbereik van meer dan 600 mijl
  • Fase 2 van de HMGMA‑uitbreiding voegt productievermogen van 200.000 eenheden toe tegen 2028, met een investering van US$ 2,7 miljard, resulterend in 3.000 nieuwe banen
    • Wereldwijde fabrieksuitbreiding onder integratie van het concept “Software‑Defined Factory” richt zich op 1,2 miljoen extra voertuigen via de productiefaciliteiten van de groep wereldwijd
  • Batterijtechnologie van de volgende generatie voor kosten‑ en prestatieverbeteringen, inclusief een cloud‑gebaseerd batterijmanagementsysteem vanaf 2026
  • Software‑Defined Vehicle (SDV) platform transformeert de klantervaring
    • Gevoed door de High‑Performance Vehicle Computer architectuur, met continue updates, gepersonaliseerde functies en AI-gedreven mobiliteitsdiensten
  • Genesis (luxemerk) zal EREV, hybride en BEV‑aandrijflijnen introduceren over de volledige line‑up, inclusief zijn vlaggenschip SUV, met de ambitie van 350.000 verkochte voertuigen per jaar tegen 2030
  • Financiële vooruitzichten 2025 bijgesteld: doelstelling voor omzetgroei verhoogd naar 5‑6%; operationele winstmarge aangepast naar 6‑7%; investering van KRW 77,3 biljoen gepland tegen 2030

NEW YORK / SEOUL, 18 september 2025 – Hyundai Motor Company heeft vandaag haar ambitieuze groeistrategie onthuld tijdens de eerste CEO Investor Day die buiten Korea wordt gehouden.

Het evenement diende als platform om beleggers en belanghebbenden de middellange‑ tot langetermijnstrategie te communiceren, met nadruk op revolutionaire productuitbreiding, productiemonsters en technologische innovatie.

In New York schetste CEO José Muñoz Hyundai Motor’s transformatie tot een wereldwijde mobiliteitsleider via strategische productuitbreiding, baanbrekende elektrificatietechnologieën en softwaregedefinieerde mogelijkheden die de automotive ervaring zullen herdefiniëren.

“In een sector die ongekende transformatie ondergaat, is Hyundai uniek gepositioneerd om te winnen dankzij onze ongeëvenaarde combinatie van aantrekkelijke producten, productie­flexibiliteit, technologische leiderschap, uitstekende dealerpartners en wereldwijde schaal,” zei José Muñoz, President & CEO van Hyundai Motor Company. “We leveren uitgebreide geëlektrificeerde portfolio’s over alle segmenten, lokaliseren productie in belangrijke markten en halen de voordelen van baanbrekende technologieën zoals Software‑Defined Vehicles en batterijen van de volgende generatie. Onze capaciteit om snel aan te passen, samen met de kracht van de meer dan 50 dochterondernemingen van Hyundai Motor Group en onze onverzettelijke inzet voor klanten, zal ons in staat stellen voortdurend enorme waarde te ontsluiten voor onze stakeholders. Het is een geweldige tijd om bij Hyundai te zijn.”

Hyundai Motor herbevestigt haar inzet om 5,55 miljoen voertuigen wereldwijd te verkopen tegen 2030. In dit licht wordt verwacht dat geëlektrificeerde voertuigen 60% van de totale verkoop zullen uitmaken, wat neerkomt op 3,3 miljoen eenheden, met aanzienlijke groei in Noord‑Amerika, Europa en Korea.

Revolutionaire uitbreiding van het productportfolio

Het hybride assortiment wordt uitgebreid tot meer dan 18 modellen tegen 2030, met de introductie van Genesis hybride modellen vanaf 2026. De geheel nieuwe Hyundai Palisade Hybrid zal ook de volgende generatie TMED‑II technologie laten zien, met betere prestaties en brandstofefficiëntie.

Hyundai Motor zal vóór 2030 zijn eerste middelgrote pickuptruck lanceren in Noord‑Amerika, met doel één van de grootste segmenten in de industrie te betreden. Sinds de lancering van de Santa Cruz in 2021 heeft het bedrijf waardevolle ervaring en merkzichtbaarheid opgebouwd, wat een sterke positie geeft om het bereik uit te breiden in de kern van de Amerikaanse markt.

De EV‑strategie van Hyundai Motor omvat regionaal aangepaste producten voor specifieke markten.

De IONIQ 3 richt zich op Europese massamarktkopers met infotainment‑systemen van de volgende generatie.

India krijgt het eerste EV‑model dat specifiek is ontworpen voor lokale bestuurders, met bovendien een gelokaliseerde toeleveringsketen.

China krijgt de lokaal geproduceerde Elexio SUV en een C‑segment elektrische sedan, een belangrijke mijlpaal in Hyundai’s inzet op de Chinese markt.

Deze toevoegingen completeren het bestaande EV‑assortiment – waaronder de IONIQ 5, IONIQ 6 en IONIQ 9 – waardoor consumenten in diverse markten een volledig spectrum aan opties krijgen.

Vanaf 2027 worden Extended Range EV’s (EREV’s) gelanceerd, met high‑performance batterijen en motoren, gericht op EV‑achtige rijervaringen met een bereik van meer dan 600 mijl (ong. 960 km) door optimalisatie van batterij‑motorintegratie.

In tegenstelling tot conventionele EREV’s maakt Hyundai’s benadering gebruik van intern ontwikkelde high‑performance batterijen, waardoor volledig EV‑vermogen geleverd wordt met minder dan de helft van de batterijcapaciteit, toegankelijkheid wordt vergroot terwijl uitzonderlijk bereik en prestaties behouden blijven, en rijangst (range anxiety) wordt geëlimineerd.

De high‑performance N‑lijn zal tegen 2030 uitbreiden tot meer dan zeven modellen, met als doel meer dan 100.000 wereldwijde verkopen. De geheel nieuwe IONIQ 6 N introduceert een nieuw paradigma voor high‑performance EV’s, met drie modi voor temperatuuroptimalisatie en kenmerkende N sensorische belevingstechnologieën.

In het segment bedrijfswagens breidt Hyundai Motor zijn aanbod uit op de Noord‑Amerikaanse markt. Dit omvat bestaande XCIENT Fuel Cell Trucks en Hyundai Translead opleggers, plus plannen om de markt voor geëlektrificeerde grote bestelwagens te betreden. Deze modellen zullen gebruikmaken van de bestaande productie‑hubs voor bedrijfsvoertuigen ter ondersteuning van duurzame logistieke oplossingen.

Wereldwijde productie‑innovatie met Software‑Defined Factory

Als onderdeel van het investeringsplan van Hyundai Motor Group, aangekondigd in augustus, zal Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA) tegen 2028 een totale productiecapaciteit van 500.000 eenheden bereiken, met focus op hybride- en elektrische voertuigen. Deze uitbreiding zal in Georgia ongeveer 3.000 directe en indirecte banen creëren en omvat een investering van US$ 2,7 miljard over drie jaar.

Hyundai Motor streeft ernaar tegen 2030 meer dan 80% van de in de Verenigde Staten verkochte voertuigen lokaal te produceren, met de inhoud van de toeleveringsketen stijgend van 60% naar 80%.

Wereldwijd plant het bedrijf zijn productiecapaciteit tegen 2030 te versnellen met 1,2 miljoen extra voertuigen. Dit omvat 500.000 extra eenheden van HMGMA, 250.000 eenheden van de exporthub Pune in India, en 200.000 eenheden van de speciale EV‑fabriek in Ulsan.

Bovendien zullen CKD‑locaties in Saoedi‑Arabië, Vietnam, Noord‑Afrika en andere landen nog eens 250.000 eenheden bijdragen. De fabriek in Saoedi‑Arabië, gepland om te beginnen in het vierde kwartaal van 2026, zal gebruikmaken van robots van de volgende generatie en gelokaliseerde fabricage onder het “Saudi Made” initiatief, met een productiecapaciteit van 50.000 eenheden.

Productie‑excellentie gaat verder dan volumestijgingen via de volledige implementatie van de Software‑Defined Factory. Het Innovation Center Singapore (HMGICS) van Hyundai Motor Group blijft baanbrekende technologieën over de wereldwijde fabrieken verspreiden, resulterend in meetbare verbeteringen in productie‑flexibiliteit.

HMGMA zal naar verwachting een mix van 10 hybride en EV‑modellen produceren, terwijl de nieuwe EV‑fabriek in Ulsan tot 12 EV‑modellen zal produceren, via geavanceerde robotgebaseerde automatiseringssystemen die voorspellend onderhoud, digitale simulatie en zelfdiagnose mogelijk maken.

Integratie van Boston Dynamics bevordert kernroboticatechnologieën, waardoor operationele excellentie door intelligente automatisering en mens‑robot‑samenwerking wordt verbeterd. Dit strekt zich uit van productie tot logistiek, slimme infrastructuur en toekomstige mobiliteits­toepassingen.

Versnelling van geavanceerde technologie

Innovatie in batterijtechnologie blijft focusgebied voor Hyundai Motor. Het bedrijf blijft batterijduur, kostenefficiëntie en veiligheid verbeteren via een klantgerichte ontwerpfilosofie. Deze vooruitgangen onderstrepen het leiderschap van het bedrijf in batterijtechnologie en de inzet om betrouwbare en veilige geëlektrificeerde voertuigen te leveren.

De batterijstrategie van Hyundai Motor levert tegen 2027: 30% kostenverlaging, 15% hogere energiedichtheid en 15% kortere laadtijden, waarmee de concurrentiepositie van EV’s sterk wordt versterkt. Het bedrijf heeft duurzaamheidgegevens geanalyseerd van meer dan 50.000 IONIQ 5‑voertuigen, waaronder auto’s die meer dan 400.000 km reden, waar de meeste voertuigen meer dan 90% van hun batterijprestaties behouden.

Geavanceerde veiligheidstechnologieën omvatten toonaangevende Battery Management Systems (BMS) die real‑time voorspellende diagnostiek uitvoeren tijdens rijden, laden en rust. Vanaf 2026 zal cloudgebaseerde BMS data verzamelen uit diverse voertuigomgevingen, met behulp van proprietaire geavanceerde modellen voor snellere, nauwkeurigere diagnostiek. Meerdere exclusieve veiligheidslagen omvatten scheidingsbarrières, ultra‑veiligheidsrelè’s, vuurvaste schermen en veiligheidsventielen voor het voorkomen van thermische runaway en bescherming tegen brand.

Hyundai Motor is ook koploper op het gebied van brandstofceltechnologie, met cumulatieve verkopen van 73.000 fuel cell elektrische voertuigen. Het bedrijf ontwikkelt brandstofcelsystemen van de volgende generatie voor commercieel exclusieve toepassingen, met hoge efficiëntie, duurzaamheid en vermogen om te voldoen aan de eisen van toekomstige mobiliteit.

Hyundai Motor versnelt de transitie naar Software‑Defined Vehicles (SDV) via een technologie‑stack gecentreerd op Computing & Input/Output domein‑gebaseerde E&E architectuur (CODA), een vereenvoudigde hardwarearchitectuur die software scheidt van hardware om ontwikkelings‑efficiëntie en schaalbaarheid te maximaliseren. Deze structuur wordt ondersteund door de High‑Performance Vehicle Computer (HPVC) en zonecontrollers, die kabelcomplexiteit verminderen en de noodzaak voor extra hardwarecontrollers elimineren.

Centraal in de SDV‑strategie staat Pleos, een gedistribueerd besturingssysteem in het voertuig dat snelle software‑updates, gepersonaliseerde feature‑verbeteringen en een veiligere, flexibelere rijervaring mogelijk maakt. Met hardware en software gescheiden biedt Pleos een zeer flexibel plug‑and‑play milieu dat diverse hardwareoplossingen ondersteunt en de implementatie van beveiligings- en feature‑updates versnelt.

Hyundai Motor begint in het tweede kwartaal van volgend jaar met de uitrol van Pleos Connect, het infotainment‑systeem van de volgende generatie. Belangrijke functies omvatten multi‑window functionaliteit, personalisatie op basis van gebruikersprofielen en een voertuigmarkt voor apps van derden, waarmee nieuwe service‑gebaseerde inkomstenmogelijkheden ontstaan.

AI‑technologieën spelen ook een cruciale rol in Hyundai’s SDV‑visie. Atria AI maakt autonoom rijden mogelijk zonder gedetailleerde kaarten, Gleo AI biedt intuïtieve spraakinteractie en Capora AI versterkt vlootbeheer via grootschalige data‑analyse.

Transformatie van het luxe‑merk Genesis

Genesis, Hyundai Motor’s luxemerk, viert zijn 10e verjaardag met indrukwekkende prestaties. Het merk heeft in minder dan acht jaar cumulatief één miljoen verkopen bereikt en behoudt dubbele cijfers winstpercentages in meer dan 20 wereldwijde markten, waarmee het zijn positie als top‑premium automerk verstevigt.

Genesis streeft naar 350.000 jaarlijkse verkopen tegen 2030, met uitbreiding in de Verenigde Staten, Europa, het Midden‑Oosten, Korea, China en opkomende markten. De productvisie van het merk omvat luxe SUV’s zoals de X Gran Equator en Neolun concepten, emotionele halo‑modellen zoals het X Gran Coupe Concept, en Magma Halo‑ en ultra‑maatwerkvoertuigen die de luxe positionering verhogen.

Genesis Magma Racing debuteert in het FIA World Endurance Championship in 2026 en IMSA SportsCar Championship in 2027, waarbij racetechnologie‑doorbraken in de volledige Genesis‑lineup worden verwerkt.

Het merk heeft als doel aanwezig te zijn in tot 20 Europese markten, terwijl de kernmarkten worden versterkt via VS‑gebaseerde productie en EREV‑lanceringen. Het platform van de volgende generatie ondersteunt multi‑energieconfiguraties en SDV‑intelligentie via CODA‑architectuur, terwijl het DNA van het merk – solide en wendbare rijeigenschappen – behouden blijft.

Strategisch partnerschap ecosysteem

Hyundai Motor versnelt marktpenetratie en technologische ontwikkeling via transformatieve allianties.

De samenwerking met Waymo omvat IONIQ 5 prototypes die dit jaar in de VS zijn goedgekeurd voor openbare wegtests. Deze voertuigen beschikken over Waymo’s volledig autonome rijtechnologie, een belangrijke mijlpaal in Hyundai’s autonome mobiliteitsstrategie.

Een strategische alliantie met General Motors omvat vijf gezamenlijk ontwikkelde voertuigen, die al zo vroeg als 2028 gelanceerd worden. Hyundai Motor verwacht dat de jaarlijkse verkopen van deze modellen boven de 800.000 eenheden uitkomen zodra de productie volledig opgeschaald is.

De line‑up omvat elektrische bedrijfs‑bestelwagens voor de Noord‑Amerikaanse markt, evenals compacte voertuigen, compacte SUVs en compacte en middelgrote trucks voor Centraal‑ en Zuid‑Amerika, gebruikmakend van GM’s expertise en Hyundai Motor’s productiecapaciteiten.

De samenwerking met Amazon Autos versterkt merkbekendheid, verhoogt conversie in verkoop en benut Amazon's hoge klanttevredenheid om nieuwe doelgroepen te bereiken.

De samenwerking verbetert ook de winstgevendheid van dealers via nieuwe financieringsopties, accessoires‑aanbod en verbeterde zichtbaarheid van offline verkoop. Deze initiatief ondersteunt het doel van het bedrijf om de klantreis te moderniseren en zijn aanwezigheid uit te breiden in de online automarkt.

Financiële vooruitzichten en aandeelhouderswaarde

Tijdens het evenement presenteerde Hyundai Motor’s CFO, Seung Jo (Scott) Lee, de financiële strategieën. Hij kondigde de geüpdatete jaarprognose, toekomstig investeringsplan, middellange‑ tot langetermijndoelen en het beleid voor aandeelhoudersrendement aan.

De omzetdoelstelling is bijgesteld naar 5‑6% groei, een stijging van twee procentpunten sinds de aankondiging in januari. De doelstelling voor de operationele winstmarge (OPM) is aangepast naar 6‑7%, één procentpunt lager, vanwege de impact van nieuw opgelegde Amerikaanse douanetarieven.

Hyundai Motor kondigde een investeringsplan van KRW 77,3 biljoen aan over vijf jaar van 2026 tot 2030, KRW 7 biljoen meer dan de richtlijn van vorig jaar. De investering is onderverdeeld in KRW 30,9 biljoen voor Onderzoek & Ontwikkeling (R&D), KRW 38,3 biljoen voor kapitaalinvesteringen (CAPEX), en KRW 8,1 biljoen voor strategische investeringen.

Deze investeringen zijn bedoeld om de mondiale concurrentiekracht te versterken door ontwikkeling van software‑talent, uitbreiding van gelokaliseerde capaciteit en investering in strategische gebieden, inclusief toekomstige technologieën.

Om lokalisatie te versnellen en winstgevendheid te verbeteren zal het bedrijf KRW 15,3 biljoen investeren om productiecapaciteit uit te breiden en een robotica‑ecosysteem op te bouwen in de Verenigde Staten, als onderdeel van de bredere toezegging van Hyundai Motor Group van US$ 26 miljard in de VS.

Hyundai Motor streeft naar een duurzame operationele winstmarge van 7‑8% tegen 2027 en 8‑9% tegen 2030, via een verbeterd productmix — inclusief hybride en Genesis‑modellen — lokalisatiestrategie en verbeterde kostenefficiëntie.

Van 2025 tot 2027 zal Hyundai Motor het beleid van Total Shareholder Return (TSR) uitvoeren van meer dan 35%, zoals aangekondigd tijdens de CEO Investor Day vorig jaar. Dit zal worden gerealiseerd via een flexibele combinatie van dividenden, heraankopen van aandelen en annulering van eigen aandelen. Het bedrijf behoudt ook een minimum Dividend per Aandeel (DPS) van KRW 10.000.

“We passen ons niet alleen aan verandering aan – we geven leiding,” concludeerde Muñoz. “Door onze inzet voor elektrificatie, onze investering in software‑gedefinieerde voertuigen, onze focus op productie‑excellentie en onze toewijding om elke klant te behandelen als een gewaardeerde gast, bouwen we aan het mobiliteitsbedrijf van de toekomst.”

 

About Hyundai Motor Company

Established in 1967, Hyundai Motor Company is present in over 200 countries with more than 120,000 employees dedicated to tackling real-world mobility challenges around the globe. Based on the brand vision ‘Progress for Humanity,’ Hyundai Motor is accelerating its transformation into a Smart Mobility Solution Provider. The company invests in advanced technologies such as robotics and Advanced Air Mobility (AAM) to bring about revolutionary mobility solutions while pursuing open innovation to introduce future mobility services. In pursuit of a sustainable future for the world, Hyundai will continue its efforts to introduce zero-emission vehicles with industry-leading hydrogen fuel cell and EV technologies.

More information about Hyundai Motor and its products can be found at: or Newsroom: Media Hub by Hyundai

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai: Innovatie in Beweging

Hyundai Belux (Korean Motor Company) is de officiële invoerder van Hyundai in België en Luxemburg en een toonaangevende speler in de automobielsector. Met een breed gamma innovatieve en duurzame voertuigen zet Hyundai de toekomst van mobiliteit in beweging. De auto’s van Hyundai worden steeds slimmer, veiliger en beter verbonden, zodat rijden niet alleen efficiënter maar steeds aangenamer wordt. Hyundai is een pionier op het gebied van waterstoftechnologie en speelt een actieve rol in de uitbouw van een duurzame waterstofinfrastructuur. Maar de ambities reiken verder dan auto’s alleen. Hyundai Motor Group (de Groep) investeert wereldwijd in robotica, AI, start-ups en Urban Air Mobility, met als doel een toekomst te creëren waarin technologie en menselijke waarden hand in hand gaan.

Neem contact op met

Korean Motor Company nv - Hyundai Belux Bedrijvenlaan 4 - 2800 Mechelen België

www.hyundai.be