Hyundai Motor en STEP breiden vloot Parijse waterstoftaxi’s verder uit

Hyundai Motor en STEP breiden vloot Parijse waterstoftaxi’s verder uit

Hyundai Motor en de Parijse start-up van elektrische taxi’s STEP ondertekenen een intentieverklaring voor de levering van nog eens 60 Hyundai ix35 Fuel Cells. Dit nieuwe model vervangt op fossiele brandstof rijdende taxi’s om de uitstoot te verminderen.

Dinsdag 15 november 2016 — Hyundai Motor zal 60 wagens van het type ix35 Fuel Cell leveren aan STEP (Société du Taxi Electrique Parisien), een startende onderneming die in Parijs elektrische taxi’s uitbaat. Vandaag werd een intentieverklaring ondertekend bij de opening van een publiek tankstation voor waterstof, geëxploiteerd door Air Liquide, op de Europese hoofdzetel van Hyundai Motor in het Duitse Offenbach. De grootste vloot van elektrische waterstoftaxi’s ter wereld bedient momenteel de regio rond Parijs met vijf modellen ix35 Fuel Cell die Hyundai Motor in december 2015 leverde. Er zijn plannen om de vloot binnen vijf jaar uit te breiden tot enkele honderden wagens.

"Met de verklaring van vandaag engageren STEP en Hyundai Motor zich ertoe om 60 extra taxi’s van het type ix35 Fuel Cell in de straten van Parijs in te zetten."

aldus Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. “Die taxi’s met brandstofcel zullen de stad niet alleen een schonere vervoersoplossing bieden, ze zijn ook een handige, comfortabele en betrouwbare keuze voor bestuurders en passagiers.”

Een besparing van meer dan 800 ton uitstoot

De 60 nieuwe ix35 Fuel Cells komen niet bovenop de 17.000 taxi’s die nu al in en rond Parijs actief zijn. Ze vervangen bestaande wagens die op benzine of diesel rijden. In vergelijking met een dieseltaxi met een CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer die 100.000 kilometer per jaar aflegt, zijn de Hyundai ix35 Fuel Cells goed voor een jaarlijkse besparing van meer dan 800 ton aan CO2 in de uitlaatgassen. Dat is vergelijkbaar met één persoon die meer dan 200 keer het vliegtuig neemt van Frankfurt naar New York en terug. Het enige dat de Hyundai ix35 Fuel Cell tijdens het rijden uitstoot, is waterdamp.

Zelfs als waterstof uit aardgas wordt geproduceerd, is ze als energiebron veel schoner dan een fossiele brandstof: voor een zelfde afgelegde afstand verminderen waterstofauto’s de uitstoot van broeikasgassen met 20% in vergelijking met wagens met een verbrandingsmotor en ze produceren geen fijn stof.

Tot 594 kilometer met één tank waterstof

De Hyundai ix35 Fuel Cell is wereldwijd de eerste elektrische wagen met brandstofcel die op grote schaal geproduceerd en gecommercialiseerd wordt. Op dit ogenblik rijden er in 12 Europese landen meer dan 300 Hyundai ix35 Fuel Cells rond. Dat is meer dan alle elektrische wagens met brandstofcel van andere fabrikanten samen. De krachtige asynchrone elektrische motor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en met een maximumkoppel van 300 Nm is het rijplezier verzekerd. Dankzij het zuinige verbruik kan de ix35 Fuel Cell met een volle tank tot 594 kilometer rijden.

Hydrogen Mobility Europe

De ingezette Hyundai ix35 Fuel Cells worden deels gefinancierd door Hydrogen Mobility Europe, een project dat op zijn beurt financiering krijgt van Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), een publiek-private samenwerking ter ondersteuning van onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstraties op het vlak van brandstofcel- en waterstoftoepassingen in Europa.