Hyundai Motor onthult nieuwe ‘Hyundai Way’ strategie
Objectieven op middellange tot lange termijn - 2024 CEO Investor Day
- Hyundai Motor geeft details over flexibele respons op marktomstandigheden en focus op elektrificatie via zijn 'Hyundai Way'-strategie
- Streven naar 5,55 miljoen jaarlijkse wereldwijde verkopen in 2030, een stijging van 30% ten opzichte van 2023
- Streven om tegen 2030 wereldwijd 2 miljoen EV's per jaar te verkopen
- Plan voor de introductie van nieuwe EREV-modellen, een nieuw type EV met een bereik van meer dan 900 km bij één keer opladen, in Noord-Amerika en China.
- Streven naar een volledig aanbod van 21 EV-modellen tegen 2030, variërend van betaalbaar tot luxe en high-performance
- Introductie van een verbeterd hybride systeem van de volgende generatie met verbeterde prestaties en brandstofefficiëntie
- Plannen om HEV-aanbod uit te breiden van de huidige zeven naar 14 modellen; luxemerk Genesis zal ook hybride modellen aanbieden
- Voortdurend streven naar internalisering van de batterijtechnologie; ontwikkeling van betaalbare NCM-batterijen en versterking van de veiligheidstechnologie
- Plannen voor het introduceren van een samenwerkingsverbond voor autonoom rijdende voertuigen; levering van autonome voertuigen aan wereldwijde softwarebedrijven voor autonoom rijden
- Streven naar leiderschap op topniveau in de energietransitieperiode door versterking van de waterstoftechnologiecapaciteiten van de hele Groep in de waardeketen
- Plan om tot 2033 een aanzienlijke investering van 120,5 biljoen KRW te doen ter ondersteuning van de 'Hyundai Way'-strategie
- Gebruik maken van een nieuwe doelstelling voor aandeelhoudersrendement (TSR) van meer dan 35% en uitrollen van een aandeleninkoopprogramma van maximaal 4 biljoen KRW van 2025 tot 2027
SEOUL, 28 augustus 2024 – Hyundai Motor Company organiseerde vandaag zijn 2024 CEO Investor Day en onthulde zijn nieuwe middellange- tot langetermijnstrategie, de 'Hyundai Way'.
Tijdens het evenement onthulde het bedrijf zijn toewijding aan het verbeteren van het concurrentievermogen van elektrische voertuigen (EV) en hybride voertuigen, het bevorderen van zijn batterijtechnologieën en autonome voertuigtechnologieën, en het uitbreiden van zijn visie als energiemobilisator die flexibel reageert op de marktomgeving met zijn dynamische capaciteiten.
"Onder de Hyundai Way zullen we flexibel reageren op de markt dankzij Hyundai's unieke flexibele reactiesysteem. Dit zorgt voor duurzaam leiderschap in een onzekere marktomgeving en positioneert het bedrijf strategisch om een toekomst te creëren waarin mobiliteit en energie centraal staan," aldus Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. "Hyundai zal zijn positie als gamechanger versterken door niet alleen voertuigen te produceren, maar ook verschillende vormen van mobiliteit. Door de rol van energiebedrijven te versterken en een waterstofmaatschappij te realiseren, willen we transformeren in een bedrijf dat wereldwijd marktleider kan blijven in het tijdperk van energietransitie."
In 2024 verzekerde Hyundai Motor zijn winstgevendheid en EV-concurrentievermogen op de markt. Deze prestaties werden erkend door wereldwijde ratingbureaus, want het bedrijf kreeg een 'A-grade' kredietrating van grote wereldwijde ratingbureaus. Bovendien hielp Hyundai Motor, met een wereldwijd verkoopvolume van 4,21 miljoen eenheden per jaar in 2023, de Hyundai Motor Group om wereldwijd tot de top drie van autofabrikanten te behoren.
‘Hyundai Way’ strategieën en objectieven in detail
'Hyundai Dynamic Capabilities'
- Uitbreiding hybride aanbod van 7 naar 14 modellen (inclusief Genesis)
- Nieuwe EREV als belangrijke brug naar volledige elektrificatie
- Volledig EV-gamma van 21 modellen tegen 2030
- Nieuwe betaalbare NCM-batterij en veiligheidstechnologie ontwikkelen
'Mobility Game Changer'
- Samenwerkingsverbond voor verkoop autonome voertuigen
- Infotainmentsysteem van de volgende generatie & open ecosysteem
- Onthulling SDV Pace Car uitgerust met HPVC-architectuur (High Performance Vehicle Computer) in 2026
'Energy Mobilizer'
- Uitbreiding van de reeks HTWO-brandstofcelsystemen
- Schone logistiek begint met HMGMA
Verkoop- & Financiële doelstellingen
Wereldwijde verkoopdoelstellingen
- 5,55 miljoen eenheden tegen 2030
- 2 miljoen EV-verkopen tegen 2030
Investeringsplannen midden- tot lange termijn
- Totaal: 120,5 biljoen KRW (2024 ~ 2033)
- R&D 54,5 biljoen KRW
- CAPEX 51,6 biljoen KRW
- Strategische investering 14,4 biljoen KRW
Winstdoelstellingen
- 2030 OP-marge meer dan 10% (geconsolideerde basis)
Uitbreiding van het Shareholder Return-beleid
- 2024 jaarlijks dividend: min. KRW 10.000
- 2025 - 2027
Nieuw concept voor totaal aandeelhoudersrendement (TSR): 35%+
Streefgemiddelde jaarlijkse ROE 11 ~ 12%
Kwartaaldividend van KRW 2.500
Implementatie van een volledige hybride line-up uitbreiding en volgende generatie TMED-II hybride systeem
Hyundai Motor loopt al jaren voorop in de hybride markt met zijn eigen TMED hybride systeem. Het bedrijf wil zijn expertise inzetten om zijn positie op de hybride markt verder te versterken in het kader van zijn nieuwe Hyundai Dynamic Capabilities-strategie, een flexibel antwoord op de markt op basis van kerncapaciteiten.
Met deze strategie zal het bedrijf de toepassing van zijn hybride systeem uitbreiden van compacte en middelgrote auto's naar kleine, grote en luxe auto's, waardoor het huidige aanbod van zeven naar 14 modellen wordt verdubbeld. Deze uitbreiding omvat niet alleen Hyundai-auto's, maar ook het luxemerk Genesis, dat een hybride optie zal bieden voor alle modellen, met uitzondering van de modellen die uitsluitend elektrisch zijn.
Het bedrijf zal ook het TMED-II-systeem van de volgende generatie introduceren. Deze verbeterde versie van het bestaande hybride systeem heeft het hoogste concurrentieniveau ter wereld bereikt door de prestaties en de brandstofefficiëntie aanzienlijk te verbeteren in vergelijking met het bestaande systeem. Het is de bedoeling dit systeem te integreren in de produktie van wagens vanaf januari 2025. Toekomstige hybride voertuigen zullen worden uitgerust met premium technologieën zoals slim regeneratief remmen en V2L, waardoor de productwaarde wordt verhoogd en Hyundai Motor zijn positie op de markt verstevigt met superieure productkwaliteit.
Hyundai Motor wil de verkoop van hybride voertuigen aanzienlijk stimuleren door gebruik te maken van zijn verbeterde hybride capaciteiten. Het doel is om in 2028 1,33 miljoen hybride voertuigen te verkopen, een stijging van meer dan 40% van het wereldwijde verkoopplan ten opzichte van het voorgaande jaar. Het bedrijf verwacht een stijging van de vraag naar hybride voertuigen, vooral in Noord-Amerika, waar het van plan is om het volume hybride voertuigen te verhogen tot 690.000 eenheden in 2030. Het bedrijf zal zijn hybride verkoopsuitbreiding afstemmen op de vraag in elke regio, inclusief Korea en Europa. Het uitgebreide regionale plan om hybride voertuigen in te zetten zal de flexibiliteit van de marktportfolio waarborgen.
Om dit ambitieuze plan mogelijk te maken, heeft Hyundai Motor gezorgd voor een veelzijdig productiesysteem en toeleveringsnetwerk voor onderdelen, waarbij volledig gebruik wordt gemaakt van de grote wereldwijde fabrieken en hybride modellen worden geïntroduceerd, wat resulteert in een kostenverlaging en een verbetering van de winstgevendheid. Bovendien is het bedrijf van plan hybride voertuigen te produceren bij Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA) in Georgia, VS, naast de speciale EV-modellen, waaronder de IONIQ 5 en IONIQ 9, de langverwachte, volledig elektrische SUV met drie rijen wielen. Deze strategie zal het bedrijf in staat stellen om snel te reageren op de Noord-Amerikaanse markt, die momenteel kampt met een tekort aan hybride leveringen, en om de operationele efficiëntie van de fabriek te verbeteren.
Uitbreiding van het volledige EV-gamma en nieuwe EREV
Als reactie op de recente vertraging van de vraag naar EV's ontwikkelt Hyundai Motor een nieuwe EREV in het kader van zijn Hyundai Dynamic Capabilities-strategie. De nieuwe EREV zal de voordelen van interne verbrandingsmotoren (ICE) en EV's combineren. Hyundai Motor heeft een uniek nieuw aandrijflijn- en vermogenselektronicasysteem (PT/PE) ontwikkeld om vierwielaandrijving met twee motoren mogelijk te maken . De aandrijving gebeurt uitsluitend op elektriciteit, zoals bij EV's, waarbij de motor alleen wordt gebruikt om de batterij op te laden.
De nieuwe EREV maximaliseert het gebruik van de bestaande motor om de aantrekkingskracht voor klanten te verbeteren en de kostenconcurrentie met vergelijkbare EV's veilig te stellen door de dure batterijcapaciteit te verminderen. Het biedt EREV-klanten een responsieve EV-achtige rijervaring, waardoor consumenten op natuurlijke wijze kunnen overstappen op EV's tijdens toekomstige periodes van vraagherstel. De nieuwe EREV biedt ook prijsconcurrentie ten opzichte van EV's door optimalisatie van de batterijcapaciteit en maakt zowel tanken als stressvrij opladen mogelijk, terwijl hij een superieur rijbereik van meer dan 900 km biedt wanneer hij volledig is opgeladen. Dit voertuig dient als een belangrijke brug naar elektrificatie .
Hyundai Motor wil eind 2026 beginnen met de massaproductie van de nieuwe EREV in Noord-Amerika en China, waarna de verkoop in 2027 echt van start gaat. Op de Noord-Amerikaanse markt zal het bedrijf in eerste instantie SUV-modellen uit de D-klasse van de merken Hyundai en Genesis lanceren om te voldoen aan de resterende vraag naar verbrandingsmotoren, met een doelstelling van meer dan 80.000 eenheden.
In China, waar prijsconcurrentie cruciaal is in de milieuvriendelijke automarkt, is Hyundai Motor van plan te reageren met een zuinig C-segment platform, met een doelstelling van meer dan 30.000 eenheden. Het bedrijf zal ook verdere uitbreidingsplannen bekijken in lijn met toekomstige marktomstandigheden.
Het bedrijf wil de vertraging van EV's aanpakken door zijn hybride en nieuwe EREV-aanbod uit te breiden en het aantal EV-modellen geleidelijk uit te breiden tegen 2030, wanneer een herstel van de vraag naar EV's wordt verwacht. Hyundai Motor wil een volledige reeks EV's bouwen, van betaalbare EV's tot luxe en high-performance modellen, en 21 modellen lanceren tegen 2030 om consumenten verschillende opties te bieden.
Hyundai Motor heeft zijn positie op de EV-markt verstevigd met de IONIQ EV line-up voor de massamarkt. Door de uitbreiding van het EV-gamma in Genesis, een luxemerk, zal het bedrijf zijn waarde als luxemerk op de ICE-markt handhaven.
Beginnend met de GV60 Magma Concept die afgelopen maart in New York werd onthuld, zal Hyundai Motor een nieuw hoofdstuk van high-performance luxe openen door high-performance modellen te leveren die kwaliteit en prestaties maximaliseren. Het merk N zal zijn high-performance EV's blijven uitbreiden, waardoor het bedrijf zijn sterke concurrentiepositie in EV-technologie verder kan verbeteren.
In het ICE-tijdperk duurde het bijna 100 jaar voordat automerken voor de massamarkt zich uitbreidden naar luxe en high-performance. In het EV-tijdperk heeft Hyundai Motor echter de snelste line-up expansie laten zien, niet alleen voor massamerken maar ook voor luxe en high-performance modellen. Hyundai Motor zal zich blijven voorbereiden op het komende tijdperk van elektrificatie en de EV-markt blijven aanvoeren door gebruik te maken van zijn toptechnologie en toewijding aan innovatie.
"In het tijdperk van de elektrificatie heeft Hyundai zich onderscheiden door snel een uitgebreide reeks EV's op de markt te brengen, niet alleen voor de massamarkt maar ook voor het luxesegment en het segment van de high-performance," zei president Chang. "Voortbouwend op onze geavanceerde technologie en toewijding aan innovatie, willen we een leidende positie in de markt verwerven naarmate het gebruik van geëlektrificeerde voertuigen toeneemt."
Omzetgroei door productieverhoging en diversificatie van activiteiten en diensten
Hyundai Motor zet grote stappen in zijn streven om een wereldwijde topspeler te worden op de EV-markt. Tegen 2030 wil Hyundai Motor 1 miljoen eenheden aan productiecapaciteit toevoegen om wereldwijd 5,55 miljoen voertuigen te verkopen. Het bedrijf is van plan de auto-industrie te leiden en tegelijkertijd uit te breiden naar nieuwe bedrijfs- en servicegebieden. Als onderdeel van dit plan mikt Hyundai Motor op de verkoop van 2 miljoen EV's tegen 2030, waarmee het bedrijf zijn wereldwijde leiderschap op het gebied van EV's verder verstevigt.
Om de verkoopdoelstellingen te halen, opent Hyundai Motor de eerder genoemde HMGMA eerder dan gepland in 2024 en een speciale EV-fabriek in Ulsan in 2026, waardoor een productiecapaciteit van 500.000 eenheden wordt toegevoegd.
Om zijn aanwezigheid in de snelgroeiende opkomende markten te versterken, heeft Hyundai Motor de fabriek in Pune (India) overgenomen, waardoor een productiesysteem kan worden opgezet dat 1 miljoen eenheden kan produceren. Het bedrijf is ook van plan om het gebruik van zijn faciliteiten in China en Indonesië te maximaliseren en tegelijkertijd actief zijn marktaandeel uit te breiden via zijn CKD-activiteiten (Complete Knock-Down) in het Midden-Oosten, Azië-Pacific en andere regio's.
De productiedoelstellingen van Hyundai Motor worden ondersteund door zijn streven naar productie-innovatie, zoals wordt gedemonstreerd in het Hyundai Motor Group Innovation Center Singapore (HMGICS). Deze slimme fabriek, gewijd aan het transformeren van de manier waarop Hyundai Motor voertuigen produceert, integreert verschillende geavanceerde technologieën zoals robotica, artificiële intelligentie en geavanceerde vision-systemen en dient als een testbed voor slimme productietechnieken.
Deze toewijding strekt zich wereldwijd uit, aangezien Hyundai Motor de innovatieve productietechnologieën van HMGICS actief uitbreidt van HMGMA naar andere wereldwijde productielocaties . De toepassing van geavanceerde vision-technologie zal de productkwaliteit verder verbeteren. Hyundai Motor integreert ook logistieke robots in zijn bestaande faciliteiten, zoals in Ulsan.
Door gebruik te maken van zijn uitgebreide ervaring in het produceren van voertuigen van hoge kwaliteit en het integreren van nieuwe technologieën, stimuleert Hyundai Motor productie-innovatie op basis van datagestuurde inzichten. Het bedrijf speelt actief in op de voorkeuren van klanten en erkent dat EV weliswaar de toekomst van transport is, maar dat niet alle klanten klaar zijn om over te stappen. Daarom blijft Hyundai Motor een reeks aandrijflijnen aanbieden, waaronder ICE, hybrides, plug-in hybrides, EV's en waterstofvoertuigen.
Terwijl Hyundai Motor wereldwijd uitbreidt, maakt het bedrijf gebruik van de technische knowhow van de groep en lokaliseert het voertuigen om te voldoen aan specifieke klantensmaken en wettelijke vereisten. Dit omvat het toevoegen van hybride productie aan HMGMA en het introduceren van hybride opties voor Genesis.
Hyundai Motor versterkt ook zijn wereldwijde aanwezigheid door regionale organisaties te versterken, met name in Noord-Amerika, met strategieën om de relaties met dealers, de klantervaring en het voldoen aan de regionale vraag te verbeteren. Dit omvat het optimaliseren van voorraaddistributie, productie, innovatieve marketing, nieuwe mobiliteitsaanbiedingen en strategische partnerschappen.
In Noord-Amerika behaalt het bedrijf recordverkopen voor zijn EV's en hybrides dankzij een superieur voertuigontwerp en concurrerende prijzen. In Europa breidt Hyundai Motor zijn dealernetwerk en verkooporganisatie uit. Het bedrijf maakt ook vorderingen in belangrijke opkomende markten in het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië, met initiatieven zoals de bouw van een nieuwe productiefabriek in Saoedi-Arabië, de regionalisering van het productaanbod in Zuid-Amerika en de oprichting van nieuwe verkoopkantoren in Azië. Samenwerkingsverbanden met entiteiten zoals LG Energy Solution dragen ook bij aan de wereldwijde groei.
Concurrentievermogen van batterijen versterken door technologiediversiteit, veiligheid en kwaliteit
Hyundai Motor is van plan zich te onderscheiden op het gebied van batterijtechnologie, de concurrentiepositie van batterijen te versterken en de veiligheidstechnologieën van batterijen te verbeteren in het kader van zijn Hyundai Dynamic Capabilities-strategie om de enige OEM ter wereld te worden met een volledig batterij-assortiment voor meerdere aandrijflijnen.
De batterij, een cruciale veiligheidscomponent in EV's, vormt het grootste deel van de kosten van EV's en heeft een grote invloed op het kostenconcurrentievermogen. Als enige autofabrikant ter wereld met een volledig batterijsysteem is Hyundai Motor niet alleen toegewijd aan het verbeteren van de batterijprestaties, maar ook aan het garanderen dat EV's betaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden zijn. Deze toewijding is geworteld in de inherente capaciteiten van het bedrijf op het gebied van batterijontwikkeling. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verbeteren van het concurrentievermogen van de batterijcellen en de veiligheidstechnologie, met als doel een maximale waarde voor de klant te creëren en de capaciteiten voor batterijontwikkeling te internaliseren.
Hyundai Motor is van plan om de ontwikkeling van de volgende generatie batterijen, waaronder solid-state batterijen, te versnellen. Het bedrijf is van plan om de ontwikkeling voort te zetten in zijn onderzoeksgebouw voor de volgende generatie batterijen, dat later dit jaar wordt geopend in het Uiwang Research Institute van Hyundai Motor. Dit initiatief is gericht op het versterken van het leiderschap van het bedrijf op het gebied van de volgende generatie batterijtechnologie.
Het bedrijf is ook van plan om de batterij CTV (cell-to-vehicle) structuur toe te passen die geoptimaliseerd is voor het bedrijf. In de CTV-structuur kan het bedrijf door de integratie van de batterij en het voertuigkoetswerk de integratie en prestaties van de batterij verbeteren, onderdelen verminderen en het gewicht met 10 procent verlagen ten opzichte van het vorige CTP-systeem (cell-to-pack).
Tegen 2030 wil Hyundai Motor niet alleen de huidige prestatiegerichte NCM-batterijen (nikkel-kobalt-mangaan) en goedkope LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat) gebruiken, maar ook een nieuwe, betaalbare NCM-batterij ontwikkelen om een breder scala aan oplossingen te bieden. Deze nieuwe instapbatterij zal eerst worden geïmplementeerd in volumemodellen, waarbij het bedrijf verwacht dat de prestaties van de batterij tegen 2030 met meer dan 20 procent zullen zijn verbeterd door middel van voortdurende verbeteringen in de energiedichtheid van de batterij.
Hyundai Motor werkt ook voortdurend aan de veiligheid van de batterij. Het bedrijf heeft al batterijmanagementsysteem (BMS) pre-diagnosetechnologie toegepast op zijn EV's die kleine afwijkingen aan de batterij in realtime detecteert en de gebruiker waarschuwt. Het bedrijf zal de functies voor batterijlevensduurbeheer uitbreiden op basis van AI-modellen en de nauwkeurigheid van de technologie voor het voorspellen van de levensduur van de batterij verbeteren.
Hyundai Motor heeft een veiligheidsstructuur voor het batterijsysteem ontwikkeld die warmteoverdracht tussen batterijcellen voorkomt, ongeacht de vormfactor van de batterij, en heeft voortdurend verbeterde technologie toegepast op voertuigen. Bovendien is het bedrijf bezig met de ontwikkeling van een geavanceerde koeltechnologie die het ontstaan van vlammen in de batterij onderdrukt en die het bedrijf tegen 2026 wil toepassen op in massa geproduceerde voertuigen.
Voortbouwend op de technische knowhow die is verworven door batterijontwerp, zal Hyundai Motor consumenten veiligere en meer verfijnde EV's bieden. Deze toewijding aan innovatie, kwaliteit en veiligheid onderstreept de toewijding van het bedrijf om toonaangevend te zijn op de EV-markt.
Mobility Game Changer: Hyundai Motor's softwaregerichte shift en SDV Pace Car
In het tweede deel van de Hyundai Way schetst de Mobility Game Changer-strategie de softwaregerichte (SW) overgangsstrategie van Hyundai Motor. Het bedrijf verbetert voortdurend zijn producten en diensten op basis van SW en AI. Het richt zich op de ontwikkeling van Software-Defined Vehicles (SDV's), waaronder een SDV Pace Car, en nieuwe mobiliteitsbedrijven, die de transformatie in het mobiliteitsecosysteem leiden.
Hyundai Motor stapt over op een ontwikkelingssysteem voor SDV's door softwareontwikkelingsmethoden te integreren in de voertuigontwikkeling. De kern van SDV-ontwikkeling omvat het maken van hardware-apparaten die een verscheidenheid aan gegevens van binnen en buiten het voertuig kunnen verzamelen, en de mogelijkheid om de algehele interface van het voertuig te besturen op basis van software. Het bedrijf streeft ernaar om SDV-apparaten te verbinden met wagenparken, logistiek en stedelijke transportinfrastructuur door een data-infrastructuur op te bouwen die grote hoeveelheden gegevens op verschillende gebieden kan genereren, verzamelen en gebruiken.
Door gebruik te maken van AI en digital twin-technologie zal Hyundai Motor de realtime operationele status van verschillende mobiliteit en verkeersomstandigheden efficiënt beheren. Het bedrijf zal voortdurend de cyberbeveiligingstechnologie verbeteren om veiligere en betrouwbaardere verbonden diensten te ontwikkelen.
Door een SDK (Software Developer Kit) en een app-markt voor derden aan te bieden, kunnen tal van IT-ontwikkelaars en aanbieders van mobiliteitsdiensten bovendien verschillende diensten ontwikkelen met behulp van de data-infrastructuur van Hyundai Motor. Dit zal bijdragen aan het creëren van het SDV toekomstige mobiliteitsecosysteem, gebaseerd op 42dot's SW-technologieplatform.
Hyundai Motor ontwikkelt een zonale elektrisch-elektronische (E/E) architectuur op basis van een krachtige voertuigcomputer (HPVC) voor geoptimaliseerde SDV-apparaten op het gebied van vermogen, besturing en communicatie. De toepassing van een dergelijke architectuur kan de bestaande complexe voertuigstructuur vereenvoudigen, de ontwikkelingstijd en -kosten verminderen en de flexibiliteit van softwareveranderingen vergroten, waardoor diensten en functies sneller kunnen worden verbeterd en ingezet.
Het bedrijf bouwt ook aan een infotainmentsysteem van de volgende generatie en een open ecosysteem om een gebruikersgerichte gebruiksomgeving te bieden. Hiervoor introduceert Hyundai Motor Android Automotive en ontwikkelt het een middendisplay met verschillende verhoudingen, afhankelijk van de voorkeuren van de klant. Het ontwikkelt ook zijn eigen Android-gebaseerde open OS en auto-app markt, en door middel van een conversationele AI op basis van een supergroot taalmodel, ontwikkelt en verbetert het functies om de veiligheid en het gemak van bestuurders in de auto te helpen.
Op het gebied van gebruikerservaring richt Hyundai Motor zich op de ontwikkeling van zijn Digitale Cockpit, die zal worden voorzien van de volgende generatie gebruikerservaring/interface (UX/UI) ontwerpen. Deze ontwerpen zullen naar verwachting de interface tussen de auto en de gebruiker verbeteren, waardoor deze intuïtiever en gebruiksvriendelijker wordt.
Vanaf de eerste helft van 2026 zal Hyundai Motor het infotainmentsysteem van de volgende generatie, gebaseerd op het Android Automotive Operating System (AAOS), achtereenvolgens toepassen op in massa geproduceerde voertuigen. In de tweede helft van 2026 wil het bedrijf een SDV Pace Car lanceren die is uitgerust met de HPVC-elektronica-architectuur die momenteel wordt ontwikkeld. Hiermee worden snellere en stabielere autonome rij- en AI-functies geïmplementeerd en nieuwe mobiliteitsdiensten en -activiteiten gedemonstreerd. Vanaf dat moment zal Hyundai Motor de SDV full-stack softwaretechnologieën uitbreiden naar andere modellen, waardoor de rijervaring in Hyundai-modellen continu wordt verbeterd en uitgebreid.
Voertuigen van Hyundai Motor zullen veranderen in 'learning machines' die voortdurend beter worden door AI-integratie. Deze vooruitgang zal gebaseerd zijn op gegevens die via SDV's worden verzameld. De integratie zal niet alleen de rij-, veiligheids- en comfortfuncties verbeteren, maar ook de gebruiksvriendelijkheid door het voortdurend updaten van nieuwe app-diensten. Deze naadloze verbinding belooft alle bewegingen in het dagelijks leven van de gebruiker te integreren en betekent een belangrijke sprong voorwaarts in voertuigtechnologie en gebruikerservaring. Over-the-air (OTA) updates zullen een opwaartse spiraal creëren van gegevensgestuurde SDV-vooruitgang met verbeteringen van verbonden diensten en mobiliteitsdiensten.
Hyundai Motor start samenwerking voor autonome voertuigen
Hyundai Motor is van plan om een samenwerkingsverbond te starten dat autonome voertuigen gaat verkopen aan verschillende wereldwijde bedrijven die zich bezighouden met softwaretechnologie voor autonoom rijden. Deze nieuwe onderneming zal gebruikmaken van de hardwareontwikkelingscapaciteiten en het concurrentievermogen van het bedrijf op het gebied van productie, voortbouwen op de ervaring die het bedrijf heeft opgedaan bij de ontwikkeling van autonome voertuigen door samen te werken met Motional en de samenwerking met wereldwijde leiders op het gebied van autonoom rijden uit te breiden.
Via deze partnerschappen wil Hyundai Motor zijn capaciteiten op het gebied van de ontwikkeling en productie van autonome voertuigen versterken volgens de hoogste wereldwijde normen. Het bedrijf is van plan een platform te ontwikkelen voor essentiële gemeenschappelijke takken voor de implementatie van autonoom rijden op niveau 4 of hoger en is van plan dit platform voor autonome voertuigen te leveren aan wereldwijde bedrijven die software voor autonoom rijden ontwikkelen.
Uiteindelijk zal Hyundai Motor de uitbreiding van het samenwerkjingsverbond blijven stimuleren met behulp van het beveiligde autonome voertuigplatform, waarbij de autonome rijcapaciteiten voortdurend worden verbeterd en de winst wordt veiliggesteld. Het bedrijf zal zijn wereldwijde aanwezigheid uitbreiden op basis van de autonoom rijdende technologie van Motional.
Door in de Noord-Amerikaanse regio gebruik te maken van het robotaxiplatform van de tweede generatie, gebaseerd op de IONIQ 5, versterkt Hyundai Motor zijn ervaring op het gebied van bedrijfsvoering en technologische capaciteiten. Dit stelt het bedrijf in staat om het derde generatie robotaxiplatform en het optimale voertuigmodel te ontwikkelen en de robotaxiservice uit te breiden naar de wereldmarkt.
Hyundai Motor creëert ook een duurzame R&D-omgeving en diversifieert inkomstenmodellen zoals verkoop, levering en reclame van oplossingen van niveau 3 op basis van toonaangevende technische capaciteiten voor autonoom rijden van niveau 4. Hierdoor kan het bedrijf flexibel reageren op veranderingen in de markt voor autonoom rijden. Hierdoor kan het bedrijf flexibel reageren op veranderingen in de marktomgeving voor autonoom rijden.
Veiligheid is een topprioriteit bij de ontwikkeling van autonome rijtechnologie door Hyundai Motor. Het bedrijf is bezig met het opzetten van een systeem dat gegevens over autonoom rijden verzamelt en continu het AI-model tegelijkertijd voedt. Naarmate de hoeveelheid gegevens toeneemt, zal Hyundai Motor in staat zijn om veiligere en superieure autonome rijtechnologie te implementeren. Een sleutelelement in de ontwikkeling van veilige autonome rijtechnologie is de ontwikkeling van een computersysteem dat autonome voertuigen in elke situatie veilig kan besturen. Daarom ontwikkelt Hyundai Motor computerhardware voor autonoom rijden die stabiliteit en betrouwbaarheid garandeert, inclusief functionele veiligheid en redundantie.
Het bedrijf concentreert zich op de ontwikkeling van een end-to-end deep learning-model dat waarneming, beoordeling en controle in één keer uitvoert. Het is de bedoeling dit model uit te breiden en toe te passen als een schaalbare wereldwijde oplossing van niveau 2+ tot niveau 4. Hyundai Motor versterkt ook voortdurend zijn interne capaciteiten voor de internalisering van de ontwikkeling van de belangrijkste elementen van autonoom rijden en streeft naar een veiligere en betere klantervaring voor zowel bestuurders als voetgangers.
Hyundai Motor integreert alle technologieën voor auto's, van autonoom rijden tot slimme fabrieken, in één softwareplatform om de innovatie van voertuigsoftware te versnellen. Het bedrijf verbetert voortdurend stap voor stap SDV's en verbetert voortdurend de kwaliteit en verkoopbaarheid van voertuigen door voertuigen uit te rusten met controller OTA-functies.
Energie Mobilisator: Een baanbrekende sprong naar een duurzame energietoekomst met waterstof
Hyundai Motor is van plan om via HTWO, het bedrijfsmerk voor de waterstofwaardeketen, zijn assortiment brandstofcelsystemen uit te breiden om tegemoet te komen aan verschillende behoeften, met bredere toepassingen zoals trams/treinen, geavanceerde luchtmobiliteit, zware apparatuur, zeeschepen en meer. Enkele van de groeifactoren die hieraan bijdragen zijn de stijgende vraag naar schone waterstof in moeilijk te stoppen sectoren zoals olie, cement en staal, evenals het toenemende gebruik in langeafstandstransport, zoals schepen en vliegtuigen.
Hyundai Motor is toegewijd aan het leiden van de wereldwijde energietransitie door middel van zijn HTWO-activiteiten, die zich richten op duurzame energietechnologie en -oplossingen. Het bedrijf streeft naar netto nul in 2045, waarbij het koolstofneutraal wordt in alle stadia van de productie en exploitatie. Dit omvat het implementeren van hernieuwbare energie op werklocaties en het uitbreiden van de waterstofenergieactiviteiten.
Hyundai Motor beschouwt waterstof als een centraal element in zijn energiestrategie, met als doel het een direct beschikbare energiebron te maken voor alle aspecten van het leven en de industrie, niet alleen transport. Waterstof is een uitstekende drager van schone energie dankzij de hoge energiedichtheid en het gemak van opslag en transport. De innovatieve waterstofproductiemethoden van het bedrijf, zoals Waste-to-Hydrogen (W2H) en Plastic-to-Hydrogen (P2H), worden wereldwijd toegepast. Deze methoden produceren schone waterstof en bieden tegelijkertijd effectieve oplossingen voor afvalverwerking.
Het HTWO Grid belichaamt Hyundai Motor's integratie van mobiliteit en energie en biedt een flexibele, end-to-end waterstofoplossing. Real-world toepassingen van deze technologie zijn al aan de gang, zoals het NorCAL Zero Project en het Port Decarbonization Initiative, met plannen om waterstoftoepassingen uit te breiden naar volledige havenactiviteiten. Op het gebied van schone logistiek implementeert Hyundai Motor oplossingen in Noord-Amerika en Korea, te beginnen met HMGMA in Georgia.
Financiële hoogtepunten op Hyundai Way
Tijdens het evenement schetste Seung Jo Lee, CFO van Hyundai Motor, de financiële strategieën van het bedrijf. Hij kondigde het investeringsplan van Hyundai Motor voor de middellange tot lange termijn, de winstdoelstelling, het value-up programma en het daaropvolgende beleid voor aandeelhoudersrendement aan, allemaal cruciale elementen in de succesvolle uitvoering van de 'Hyundai Way'-strategie.
Investeringsplannen voor de komende 10 jaar
Hyundai Motor heeft een totale investering van 120,5 biljoen KRW aangekondigd voor de komende tien jaar, van 2024 tot 2033. Dit is 11,1 biljoen KRW meer dan wat vorig jaar werd aangekondigd. De uitsplitsing van de investeringen omvat 54,5 biljoen KRW voor onderzoek en ontwikkeling (R&D), 51,6 biljoen KRW voor kapitaaluitgaven (CAPEX) en 14,4 biljoen KRW voor strategische investeringen.
In lijn met de Hyundai Way-strategie, die Hyundai Dynamic Capabilities, Mobility Game Changer en Energy Mobilizer omvat, benadrukte het bedrijf zijn investeringsplan, dat in fasen zal worden uitgevoerd.
In het kader van de Hyundai Dynamic Capabilities-strategie is het bedrijf van plan om in totaal 92,7 biljoen KRW te investeren. Dit omvat 37,4 biljoen KRW voor onderzoek en ontwikkeling (R&D), 50,8 biljoen KRW voor kapitaaluitgaven (CAPEX) en 4,5 biljoen KRW voor strategische investeringen. Deze investeringen zijn bedoeld om het concurrentievermogen van Hyundai te versterken in het tijdperk van elektrificatie, waarbij de nadruk ligt op hybrides, nieuwe EREV's, de volgende generatie modulaire architectuur en batterijtechnologieën.
In het kader van de Mobility Game Changer-strategie is Hyundai Motor van plan om 22,1 biljoen KRW te investeren in geavanceerde software en E/E-architectuur, waarbij gebruik wordt gemaakt van de expertise in hardwareontwikkeling en -productie. Deze investering is ook bedoeld om de toekomstige activiteiten van het bedrijf op het gebied van autonoom rijden, softwaregedefinieerde voertuigen en robotica te ondersteunen.
In het kader van de Energy Mobilizer-strategie is Hyundai Motor van plan om 5,7 biljoen KRW te investeren in de ontwikkeling van waterstofecosystemen en waardeketens, waarbij de bestaande expertise op het gebied van waterstofenergie verder wordt uitgebreid.
Financiële doelen op middellange tot lange termijn
Hyundai Motor streeft naar een operationele winstmarge van 9 tot 10 procent in 2027 en meer dan 10 procent in 2030 door voortdurende kostenverbeteringen voor EV's en de introductie van EREV-modellen.
Het bedrijf verwacht tegen 2030 een gelijke winstgevendheid te bereiken voor zijn volledige aandrijflijn, inclusief ICE, hybrides, EREV's en EV's.
Uitbreiding van het Shareholder Return-beleid
Hyundai Motor is van plan om zijn bedrijfswaarde te verhogen door een Total Shareholder Return (TSR) concept te implementeren. Dit systeem omvat zowel dividenden als de annulering en inkoop van eigen aandelen.
Vanaf dit jaar heeft Hyundai Motor zich ertoe verbonden een jaarlijks dividend van minimaal 10.000 KRW uit te keren aan zijn aandeelhouders. Het bedrijf is ook van plan om transparant te communiceren over de beweegredenen voor het terugkopen van aandelen, door ofwel de bedrijfswaarde van Hyundai Motor te verhogen of de aandelen onder de werknemers te verdelen.
Van 2025 tot 2027 zal Hyundai Motor een proactieve en duurzame TSR van meer dan 35 procent nastreven. Dit betekent een flexibele aanpak tussen de som van dividenden, inkoop en annulering van eigen aandelen. In deze periode streeft het bedrijf naar een gemiddelde ROE van 11 tot 12 procent.
In de komende drie jaar zal Hyundai Motor een aandeleninkoopprogramma starten ter waarde van in totaal 4 biljoen KRW, in overeenstemming met de TSR. Het jaarlijkse bedrag zal flexibel worden vastgesteld op basis van de rendementsdoelstellingen van het bedrijf.
Daarnaast zal Hyundai Motor een minimum kwartaaldividend van 2.500 KRW aanbieden, wat een stijging van 25 procent betekent ten opzichte van het huidige jaar. Bij het terugtrekken of inkopen van eigen aandelen zal het bedrijf ook rekening houden met de waarde van de preferente aandelen.