Hyundai Motor voor derde opeenvolgende jaar officieel aangesteld door EG-ondersteund partnership om elektrische brandstofcel-demonstratievoertuigen te leveren.

Hyundai Motor voor derde opeenvolgende jaar officieel aangesteld door EG-ondersteund partnership om elektrische brandstofcel-demonstratievoertuigen te leveren.

Door waterstof aangedreven ix35 Fuel Cell zal bestuurd worden door Europese beleidsmakers.

Maandag 5 mei 2014 — Hyundai Motor’s ix35 Fuel Cell werd voor het derde jaar op rij geselecteerd door het door de Europese Commissie ondersteunde Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU) om de werkelijke voordelen van waterstofceltechnologie te demonstreren.

  • Eerste in grote oplage gebouwde elektrisch brandstofcelvoertuig ter wereld blijft sleutelrol vervullen in 2014.
  • Door waterstof aangedreven ix35 Fuel Cell zal bestuurd worden door Europese beleidsmakers.

Twee exemplaren van de ix35 Fuel Cell, ’s werelds eerste in grote oplage gebouwde elektrische brandstofcelvoertuig (Fuel Cell Electric Vehicle ofte FCEV), worden het hele jaar door ingezet door Europese parlementsleden, Europese Commissieleden, EU-topambtenaren en beleidsmakers binnen de EU.

Hyundai Motor least sinds oktober 2011 een door waterstof aangedreven elektrisch voertuig aan de FCH-JU. De voorbije twee jaren werd de ix35 Fuel Cell voorgesteld aan beleidsmakers binnen de EU, stakeholders en het grote publiek tijdens enkele demonstratieritten en openbare evenementen in Europa.

Byung Kwon Rhim, President van Hyundai Motor Europe: “Dat de Hyundai ix35 Fuel Cell voor de derde keer op rij verkozen werd, onderstreept de voortrekkersrol die het voertuig speelt inzake ecologische mobiliteitsoplossingen. Hyundai Motor en onze collega’s van de FCH-JU blijven samenwerken om de voordelen van waterstof en brandstofceltechnologie in de verf te zetten.”

Er worden ook al enkele exemplaren van de Hyundai ix35 Fuel Cell geleasd door overheids- en privévloten in Europa, waar de EU een waterstof-wegenkaart heeft opgesteld en gestart is met de bouw van waterstoftankstations. De overheden van Denemarken, Duitsland, Noorwegen en Zweden hebben hun ix35 Fuel Cell al in ontvangst genomen, net als enkele privévloten in Frankrijk, Denemarken en Finland.

In april 2014 kondigde Hyundai Motor zijn plannen aan om 75 eenheden van de ix35 Fuel Cell te leveren in het kader van het grootste pan-Europese brandstofcelvoertuigproject ooit: het ‘Hydrogen for Innovative Vehicles (HyFIVE)’-project, dat gefinancierd wordt door de FCH-JU. De steden Bolzano (Italië), Kopenhagen (Denemarken), Innsbruck (Oostenrijk), Londen (VK), München en Stuttgart (Duitsland) hebben alvast ingetekend. Het project voorziet ook in de uitbreiding van het huidige Europese waterstofdistributienet, zodat degenen die nu al mee op de FCEV-kar springen, binnenkort kunnen rekenen op een grotere keuze en gebruiksgemak.

De Hyundai ix35 Fuel Cell is de bekroning van een FCEV-ontwikkelingsprogramma dat in 1998 werd opgestart en onafgebroken wordt voortgezet aan de brandstofcel-onderzoeksafdeling binnen het Eco Technology Research Institute van de constructeur in Korea. In januari 2013 startte Hyundai als allereerste met de massaproductie van uitstootvrije waterstofcelvoertuigen, waarmee de constructeur zijn wereldwijde leiderspositie op het vlak van brandstofceltechnologie kracht bijzette.