Hyundai op de Brussels Motor Show 2016

3 Belgische premières en de SUV-familie in de spotlights.

Maandag 11 januari 2016 —  

  • Eerste Belgische salon voor de Tucson, die zijn verkoopstart niet heeft gemist
  • BELGISCHE PREMIERE
    i20 zoekt het hogerop met zijn Active-variant en efficiënte 1.0 T-GDi
  • BELGISCHE PREMIERE
    Santa Fe onthult zijn nieuwe gezicht en uitrustingen op de Heizel
  • BELGISCHE PREMIERE
    ix35 Fuel Cell: de eerste waterstofauto op de Belux markt onderstreept Hyundai’s engagement

Hyundai trekt op het 94e autosalon van Brussel volop de kaart van de autovariant die het merk op de Europese kaart heeft gezet en het merkblazoen een benijdenswaardige glans gaf: de SUV. Van de gloednieuwe i20 Active over de kersverse Tucson en de gefacelifte Santa Fe tot de hyperecologische ix35 Fuel Cell: de bezoeker in Paleis 4 kan niet anders dan onder de indruk zijn van de knowhow die het merk de voorbije 15 jaar heeft opgebouwd.

Het Europese succesverhaal van Hyundai begon zo’n 15 jaar geleden, toen de Zuid-Koreaanse constructeur vriend en vijand verraste met de verfrissende Santa Fe: een betaalbare, sportief gelijnde, praktische en robuuste gezinswagen met zin voor avontuur. Vier jaar later kreeg Hyundai’s eerste SUV het gezelschap van een kleinere broer, die naar de naam Tucson luisterde en voor een heuse stormloop naar de showrooms zorgde. Zo’n 1,2 miljoen in Europa verkochte eenheden later is het tijd om beide modellen in het nieuw te steken: de Santa Fe krijgt een midlife-upgrade, de Tucson is niet meer of niet minder dan een gloednieuwe generatie. Eentje die opnieuw potten zal breken in het segment van de middelgrote SUV’s, waar zijn voorganger, de ix35, zijn carrière voortzet als voorvechter van de brandstofceltechnologie.

Tucson in de tegenaanval

Het intussen dichtbevolkte segment van de middelgrote SUV’s laat geen ruimte voor fouten. Daarom heeft Hyundai alle registers opengetrokken om van de nieuwe Tucson opnieuw een hartenbreker te maken. Weinigen zullen betwisten dat het merk daarin geslaagd is, getuige de markante urban stijl en het ranke profiel, dat onder meer het resultaat is van de naar achteren geschoven A-stijlen. Binnenin creëren zacht aanvoelende kwaliteitsmaterialen een verfijnde interieursfeer. De nieuwe horizontale lay-out van de middenconsole sluit perfect aan bij het elegante lijnenspel van de wagen en verhoogt tegelijk het gevoel van ruimte.

Vanzelfsprekend hecht de nieuwe Tucson het grootste belang aan de veiligheid van zijn inzittenden – en die van zijn omgeving. Als eerste Hyundai-model pakt hij uit met Autonomous Emergency Braking. Dit geavanceerde actieve-veiligheidssysteem remt de auto indien nodig autonoom af, en dat zowel voor andere voertuigen (tot 180 km/u) als voor voetgangers (tot 70 km/u). Als een frontale aanrijding met een zwakke weggebruiker onvermijdelijk is, tilt het Active Hood System op zijn beurt de motorkap op om de impactenergie zo veel mogelijk te absorberen.

De nieuwe Tucson introduceert verder ook nieuwe technologieën en schonere motoren. Zo is de in-house ontwikkelde 7DCT versnellingsbak voortaan ook beschikbaar op Tucson.

BELGISCHE PREMIERE
Santa Fe: nog geraffineerder

Drie jaar na de introductie van zijn derde modelgeneratie krijgt Hyundai’s vaandeldrager een upgrade. Die zorgt voor een esthetische alignering met de jongste creaties uit het Hyundai-gamma, introduceert nieuwe veiligheids- en comfortvoorzieningen en drukt het verbruik, zodat de Santa Fe opnieuw het voortouw kan nemen in het segment van de grote SUV’s.

Tot de belangrijkste nieuwigheden behoren de autonome noodremfunctie of Autonomous Emergency Braking. Die maakt gebruik van radar en camerasensoren om te waarschuwen voor een mogelijke aanrijding en desnoods zelfstandig in te grijpen. De al even nieuwe Smart Cruise Control maakt het mogelijk om een bepaalde volgafstand te handhaven ten opzichte van vooroprijdend verkeer. De Around View Monitor met 360-gradenzicht biedt de bestuurder dan weer meer vertrouwen tijdens het parkeren. Dat kan de Santa Fe overigens volautomatisch (Executive versies).

BELGISCHE PREMIERE
i20 Active, stoere stadsrakker

Met de nieuwe Active-variant van de i20 speelt Hyundai handig in op de groeiende vraag naar compacte cross-overs. Hoewel hij gebaseerd is op de vijfdeurs i20, is meer dan de helft van alle koetswerkpanelen specifiek voor dit model. De avontuurlijke uitstraling van de i20 Active wordt benadrukt door de 20 millimeter hogere ophanging, de unieke voor- en achterbumpers met geïntegreerde bodemplaten, de gespierde zijschorten en de zijdelingse beschermstrips als aanvulling op de uitgesproken wielkastverbreders. Echt iets voor in de stadsjungle!

Bovendien mag de i20 Active de nieuwe driecilinderbenzine van het huis inwijden. Deze nieuwe 1.0 T-GDi-motor, die dynamisme en efficiëntie centraal stelt, is leverbaar met twee vermogens: 100 en 120 pk. Onder de motorkap van de nieuwe i20 Active stelt hij zich tevreden met 4,8 liter benzine per 100 kilometer, wat overeenstemt met nauwelijks 110 gram CO2 per kilometer.

ix35 Fuel Cell: op weg naar morgen

Hyundai is rotsvast overtuigd van het potentieel van de brandstofcelauto. En Hyundai kan het weten: het heeft al 15 jaar praktijkervaring met waterstofaandrijving en heeft al miljoenen testkilometers afgelegd om het product helemaal gebruiksklaar te maken. Op de Europese wegen rijden intussen al 250 exemplaren rond van de ix35 Fuel Cell, de allereerste brandstofcelauto die werd opgenomen in de catalogus van een constructeur. In de Belux prijkte de ix35 Fuel Cell al in juni in de prijslijst en was de auto vrijwel meteen leverbaar. Daarmee is het ook officieel de eerste gecommercialiseerde waterstofwagen in onze markt.

De brandstofcelwagen biedt alle voordelen van een elektrische auto, zonder de nadelen. De tank vullen duurt immers slechts enkele minuten en levert een rijbereik op van haast 600 km. Tegelijk biedt de ix35 Fuel Cell alle troeven van een conventionele ix35, met een geruisloze werking als extra troef.

Klik hier voor de uitgebreide presskit.

i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
i20 Active
New Santa Fe
New Santa Fe
New Santa Fe
New Santa Fe
New Santa Fe
New Santa Fe
New Santa Fe
New Santa Fe
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
New Tucson
New Tucson
New Tucson
New Tucson
New Tucson
New Tucson
New Tucson
New Tucson