Hyundai toont H350 Fuel Cell conceptcar op de Brussels Motor Show

Hyundai Motor toont de toepassing van waterstof-brandstofceltechnologie in een licht bedrijfsvoertuig. De H350 Fuel Cell conceptcar kan in minder dan vier minuten ‘volgetankt’ worden.

Zondag 11 december 2016 —

  • Hyundai Motor toont de toepassing van waterstof-brandstofceltechnologie in een licht bedrijfsvoertuig.
  • De H350 Fuel Cell conceptcar kan in minder dan vier minuten ‘volgetankt’ worden.
  • Uitstootloos aandrijfgeheel heeft geen impact op de laadruimte.
Hyundai Motor onthult de uitstootloze H350 Fuel Cell conceptcar op de Brussels Motor Show. Deze conceptuele aandrijfgroep toont het potentieel van Hyundai’s vooruitstrevende waterstof-brandstofceltechnologie in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen.

De H350 Fuel Cell conceptcar van Hyundai Motor gunt niet alleen een blik op de toekomst van de lichte bedrijfsvoertuigen, hij toont ook de geschiktheid aan van Hyundai’s vernieuwende waterstofaandrijving voor bedrijfsgebruik.

In tegenstelling tot bij een gewoon elektrisch voertuig, dat een aantal uren nodig heeft om op te laden, kan de 175 liter grote waterstoftank van deze H350 in minder dan vier minuten gevuld worden, wat vergelijkbaar is met de vultijd van een diesel- of benzinetank in een voertuig met een traditionele verbrandingsmotor. De H350 Fuel Cell heeft een rijbereik van 422 kilometer en stoot alleen water uit.

Het aandrijfgeheel werd op intelligente wijze ingebouwd opdat het geen impact zou hebben op de laadruimte van de H350. Afhankelijk van de wielbasis biedt de H350 10,5 of 12,9 m3 laadruimte – wat volstaat voor vijf standaard europaletten – of plaats voor 14 passagiers.

De brandstofcelaandrijving garandeert een zo goed als geluidloze werking van het voertuig en stelt dus ook qua ‘geluidsvervuiling” een voorbeeld. Hij is dan ook bij uitstek geschikt voor nachtelijke leveringen in stedelijk gebied. De H350 Fuel Cell zou zich niet alleen perfect lenen voor huis-aan-huisleveringen of stedelijke opdrachten, maar ook voor langeafstandstaken, dankzij zijn grotere rijbereik.

De brandstofcelaandrijving kan tot 100 kW (136 pk) en 300 Nm leveren en geeft de H350 Fuel Cell conceptcar een topsnelheid van 150 km/u. Dat zijn prestaties die in de lijn liggen van die van lichte bedrijfsvoertuigen met een vergelijkbare traditionele verbrandingsmotor. Doordat hij aangedreven wordt door een zo goed als geluidloze elektromotor kwijt hij zich ook aanzienlijk stiller van zijn taak dan conventionele voertuigen.

De aandrijving van de H350 Fuel Cell bestaat uit een waterstoftank, de brandstofcel, een hoogspanningsbatterij, een inverter en een elektromotor. De hogedrukwaterstoftanks van 700 bar bevinden zich tussen de twee assen onder de vloer van het voertuig en kunnen 7,05 kg gecomprimeerde waterstof bevatten, die in de brandstofcel wordt omgezet in protonen en elektronen. De door de waterstofcel geproduceerde elektriciteit wordt dan opgeslagen in een compacte lithium-polymeerbatterij van 24 kW, terwijl de inverter de energie omzet in wisselstroom om de 100 kW sterke elektromotor aan te drijven.

Wereldleider in waterstof-brandstofceltechnologie

Hyundai Motor is een wereldleider in de ontwikkeling van waterstof-brandstofceltechnologie en opende in februari 2013 de eerste massaproductiefaciliteit voor brandstofcelvoertuigen ter wereld. De brandstofcelaandrijving van de constructeur is een volkomen levensvatbare aandrijfvorm voor alledaagse voertuigen, van personenwagens tot lichte vrachtwagens, en is het resultaat van Hyundai’s engagement inzake milieuvriendelijke mobiliteit.

De Hyundai ix35 Fuel Cell is ’s werelds eerste in grote oplage gebouwde en bij de dealer verkrijgbare brandstofcelauto. Momenteel worden 50 ix35 Fuel Cell-auto’s door gewone burgers gebruikt in München (Duitsland). Hyundai’s brandstofcelaandrijving werd ook met succes gedemonstreerd tijdens het FIFA Wereldkampioenschap voetbal van 2006 in Duitsland, waarbij een brandstofcelstadsbus tijdens het tornooi als officieel transportmiddel werd ingezet.