Hyundai versterkt zijn ambities op vlak van elektrificatie
Hyundai Motor wil tegen 2030 een wereldwijd EV-marktaandeel van 7%, met een jaarlijkse verkoop van 1,87 miljoen elektrische voertuigen.

Om dat te verwezenlijken, investeert de groep onder andere in hard- en software en wil het tegen het einde van het decennium 17 nieuwe 100% elektrische voertuigen op de markt brengen, waaronder 11 Hyundai-modellen.
Hyundai Motor CEO Jaehoon Chang maakte de ambities van de groep bekend tijdens de 2022 CEO Investor Day. Om de ambitieuze doelstellingen waar te kunnen maken, investeert Hyundai Motor tegen 2030 bijna 14,5 miljard euro in elektrificatie en bijna 9 miljard in software. Dat moet resulteren in een hogere competitiviteit en zorgen voor een operationele marge van minstens 10% voor de EV-activiteiten van de groep.

Nieuwe modellen, efficiëntere productie
Met drie nieuwe elektrische sedans, zes SUV’s, één licht bedrijfsvoertuig en nog een elektrisch voertuig van een ander type zullen er tegen 2030 niet minder dan 11 nieuwe elektrische Hyundai-modellen op de markt komen, naast 6 modellen van Genesis, het luxemerk van de groep. Dit jaar start nog Hyundai met de verkoop van de IONIQ 6, en in 2024 de IONIQ 7.
Om dit verhoogde ritme te kunnen verwezenlijken, ontwikkelt Hyundai Motor een zeer efficiënt productieproces. Het Hyundai Motor Global Innovation Center in Singapore (HMGICS), werkt aan een innovatieplatform met een flexibel productiesysteem, geavanceerde automatisering en “digital twin technology”. Die innovatiegolf zal in de toekomst ook uitgerold worden naar andere productie-eenheden wereldwijd. Naast de bestaande EV-productiefabrieken in Korea en Tsjechië, opent Hyundai dit jaar ook een nieuwe EV-fabriek in Indonesië, die de capaciteit zal helpen verhogen.

Investeringen in hard- en software
Hyundai zet in op strategische allianties voor de productie van batterijen in verschillende regio’s, die vanaf 2025 moeten voorzien in de helft van de volgende generatie van lithiumbatterijen met een hoge energiedensiteit. Dankzij verdere samenwerkingsakkoorden wil Hyundai Motor op een competitieve manier een batterijcapaciteit van 170 GWh garanderen.
Hyundai Motor plant verder ook een nieuwe, op het electric global modular platform (E-GMP) geënte basis, de Integrated Modular Architecture (IMA), met naast een chassis ook een gestandaardiseerd batterijsysteem en motor, voor een meer gestroomlijnde productie van verschillende modellen. De batterijpakketten van de groep zullen ook over een hoge energiedensiteit en kortere laadtijden beschikken dankzij een nieuwe “cell-to-pack” benadering. Een nieuwe software-architectuur moet klanten een nog aangenamere gebruikservaring geven en een constante evolutie dankzij Over-the-air updates voor vanaf eind 2022 geïntroduceerde modellen.
Daarnaast investeert Hyundai Motor in technologie voor autonoom rijden. Zo komt er een Level 3 autonoom systeem, de Highway Driving Pilot (HDP), en een op de IONIQ 5 gebaseerde zelfrijdende robotaxi die in 2023 actief moet zijn. Een nieuw centrum voor softwareontwikkeling zal zijn activiteiten ook uitbreiden op het vlak van mobiliteit, connectiviteit en andere data-based diensten.