Interview : Simon Loasby

Design dat overal ter wereld scoort

De Brit Simon Loasby (54), die aan het hoofd staat van het stylingdepartement bij Hyundai, begon zijn carrière bij Rolls Royce, Bentley en vervolgens Volkswagen, waarna hij de overstap maakte naar de Zuid-Koreaanse autobouwer. Die verschillende culturen helpen hem vandaag designs te creëren die wereldwijd aanspreken, zoals dat van de SEVEN concept car, de voorbode van de toekomstige IONIQ 7.

Hoewel er regionale verschillen zijn in de appreciatie voor autodesign, verschillen die door Hyundai designstudio’s wereldwijd opgepikt worden, scoren goede proporties en een uitgekiend ontwerp volgens Simon Loasby overal. De uitdaging is om die eigenschappen te combineren met een Koreaanse identiteit.

“Onze job in design is om uit te zoeken wat supermodern is, maar ook authentiek Hyundai. Een soort ‘Koreaansheid’ vinden die wereldwijd werkt en geliefd is.”

De ‘Parametric Pixel’, die in de IONIQ 5 en ook de komende IONIQ-modellen (6 en 7) veelvuldig gebruikt wordt, voldoet volgens Loasby perfect aan die criteria, en is samen met het innovatieve gebruik van licht een element dat zorgt voor de herkenbaarheid van Hyundai-modellen.

Familieband

De uitdaging voor een merk om een perfect gamma te creëren is om ervoor te zorgen dat de modellen verwant zijn, maar zonder kopieën van elkaar te zijn. De modellen van Hyundai hebben elk een ander silhouet, een andere typologie, die afhankelijk is van wat de wagen moet doen en in welk segment ze zitten, om zo klanten met verschillende behoeftes overal ter wereld een brede keuze te bieden.

“Als je de SEVEN show car bekijkt, zie je dat die doelgericht anders is dan een IONIQ 5, omdat ze verschillende rollen spelen,” klinkt het.

Maar anderzijds deelt de IONIQ5 ook elementen met de Tucson, die toch helemaal anders is. Een echte familieband dus, die trouwens ook bij de op de Prophecy gebaseerde IONIQ 6 en de IONIQ 7 overduidelijk zal zijn, ook al hebben ze een bijzonder eigenwijze look. ​

Design is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar wel een gevoel dat goed moet zitten.

“Design is niet bezorgd moeten zijn dat je fout zit,” zegt Loasby daarover, waarbij sommige designvoorstellen niet meteen overeenkomen met wat hij verwacht dat ze zullen worden. Maar als het werkt, werkt het. Zo ontstond ook de elektrische SEVEN concept car. “We wilden hem zo efficiënt mogelijk maken,” zegt de designer. “Dus ontwikkelden we een typologie die absoluut niet is wat we normaal gezien zouden doen voor een SUV.”

Geslaagd? Oordeel zelf!

Wil je meer weten over Simon Loasby en zijn boeiende job? Beluister dan deze podcast.

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai: Innovatie in Beweging

Hyundai Belux (Korean Motor Company) is de officiële invoerder van Hyundai in België en Luxemburg en een toonaangevende speler in de automobielsector. Met een breed gamma innovatieve en duurzame voertuigen zet Hyundai de toekomst van mobiliteit in beweging. De auto’s van Hyundai worden steeds slimmer, veiliger en beter verbonden, zodat rijden niet alleen efficiënter maar steeds aangenamer wordt. Hyundai is een pionier op het gebied van waterstoftechnologie en speelt een actieve rol in de uitbouw van een duurzame waterstofinfrastructuur. Maar de ambities reiken verder dan auto’s alleen. Hyundai Motor Group (de Groep) investeert wereldwijd in robotica, AI, start-ups en Urban Air Mobility, met als doel een toekomst te creëren waarin technologie en menselijke waarden hand in hand gaan.

Neem contact op met

Korean Motor Company nv - Hyundai Belux Pierstraat 229 - 2550 Kontich

www.hyundai.be