Interview : Simon Loasby

Interview : Simon Loasby

Design dat overal ter wereld scoort

De Brit Simon Loasby (54), die aan het hoofd staat van het stylingdepartement bij Hyundai, begon zijn carrière bij Rolls Royce, Bentley en vervolgens Volkswagen, waarna hij de overstap maakte naar de Zuid-Koreaanse autobouwer. Die verschillende culturen helpen hem vandaag designs te creëren die wereldwijd aanspreken, zoals dat van de SEVEN concept car, de voorbode van de toekomstige IONIQ 7.

Story image

Hoewel er regionale verschillen zijn in de appreciatie voor autodesign, verschillen die door Hyundai designstudio’s wereldwijd opgepikt worden, scoren goede proporties en een uitgekiend ontwerp volgens Simon Loasby overal. De uitdaging is om die eigenschappen te combineren met een Koreaanse identiteit.

“Onze job in design is om uit te zoeken wat supermodern is, maar ook authentiek Hyundai. Een soort ‘Koreaansheid’ vinden die wereldwijd werkt en geliefd is.”

De ‘Parametric Pixel’, die in de IONIQ 5 en ook de komende IONIQ-modellen (6 en 7) veelvuldig gebruikt wordt, voldoet volgens Loasby perfect aan die criteria, en is samen met het innovatieve gebruik van licht een element dat zorgt voor de herkenbaarheid van Hyundai-modellen.

Story image

Familieband

De uitdaging voor een merk om een perfect gamma te creëren is om ervoor te zorgen dat de modellen verwant zijn, maar zonder kopieën van elkaar te zijn. De modellen van Hyundai hebben elk een ander silhouet, een andere typologie, die afhankelijk is van wat de wagen moet doen en in welk segment ze zitten, om zo klanten met verschillende behoeftes overal ter wereld een brede keuze te bieden.

“Als je de SEVEN show car bekijkt, zie je dat die doelgericht anders is dan een IONIQ 5, omdat ze verschillende rollen spelen,” klinkt het.
Story image

Maar anderzijds deelt de IONIQ5 ook elementen met de Tucson, die toch helemaal anders is. Een echte familieband dus, die trouwens ook bij de op de Prophecy gebaseerde IONIQ 6 en de IONIQ 7 overduidelijk zal zijn, ook al hebben ze een bijzonder eigenwijze look.

​Design is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar wel een gevoel dat goed moet zitten.

“Design is niet bezorgd moeten zijn dat je fout zit,” zegt Loasby daarover, waarbij sommige designvoorstellen niet meteen overeenkomen met wat hij verwacht dat ze zullen worden. Maar als het werkt, werkt het. Zo ontstond ook de elektrische SEVEN concept car. “We wilden hem zo efficiënt mogelijk maken,” zegt de designer. “Dus ontwikkelden we een typologie die absoluut niet is wat we normaal gezien zouden doen voor een SUV.”

Geslaagd? Oordeel zelf!

Story image

Wil je meer weten over Simon Loasby en zijn boeiende job? Beluister dan deze podcast.

 

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich