New Hyundai Tucson biedt elektrische ondersteuning dankzij baanbrekende 48-volt diesel mild-hybride aandrijflijn

New Hyundai Tucson biedt elektrische ondersteuning dankzij baanbrekende 48-volt diesel mild-hybride aandrijflijn

New Tucson is eerste Hyundai-model met diesel mild-hybride aandrijfsysteem en ondersteuning door 48-volt elektrische motor.

Maandag 11 juni 2018 —

  • Baanbrekende technologie zorgt voor maximaal rijplezier en bevordert zuinig rijgedrag.
  • Compacte SUV wordt deze zomer in heel Europa gelanceerd.
  • Mild-hybride aandrijftechnologie draagt bij tot doorgedreven inspanningen van Hyundai voor grotere brandstofbesparing.
  • Tot 7 % minder brandstofverbruik.
  • Technologie in de toekomst verkrijgbaar met nieuwe Smart Stream 1.6-liter dieselmotoren.
De New Hyundai Tucson, die deze maand in productie gaat, zal uitgerust zijn met een 48-volt mild-hybride aandrijflijn voor meer brandstofefficiëntie. Het is het eerste model van het merk – en een van de eerste in de hele sector – met deze nieuwe technologie die bijdraagt tot de schonere toekomst waarvoor Hyundai zich engageert. De productie van de nieuwe compacte SUV wordt opgestart in juni 2018 en de lancering op de Europese markt is voorzien voor de zomer. De New Tucson is ontworpen en wordt gebouwd in Europa om aan de strengste kwaliteitsnormen te voldoen. Naast de verbeterde aandrijflijn voldoen alle Tucson-motoren eveneens aan de nieuwe Euro 6d Temp-emissienormen. De New Tucson werd ook qua design grondig bijgewerkt en kreeg een breder gamma aan geavanceerde technologische en comfortfuncties, zodat het succesverhaal van het model in de hele regio – als best verkopende Hyundai in Europa in 2016 en 2017 – kan blijven duren.

“Met ons nieuwe mild-hybride aandrijfsysteem voor ons best verkopende model breiden we de strategie van het bedrijf op het vlak van elektrische ondersteuning nog verder uit, zodat we schone technologieën binnen het bereik van nog meer klanten kunnen brengen,” aldus Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing and Product bij Hyundai Motor Europe. “Om consequent op deze weg verder te gaan, werd het bijzonder efficiënte systeem door onze ingenieurs ontwikkeld in ons Europees Technisch Centrum. Het zal in de toekomst in combinatie met nog meer motoren verkrijgbaar zijn, als deel van onze zeer diverse mix van oplossingen voor elektrische ondersteuning.”

Brandstofbesparing met maximaal rijplezier

De New Tucson is de eerste Hyundai die uitgerust is met een 48-volt mild-hybride aandrijfsysteem, dat verkrijgbaar is in combinatie met de 2.0-liter dieselmotor. De technologie voor elektrische ondersteuning omvat een 0,44 kW/h 48-volt lithium-ionbatterij, een Mild Hybrid Starter Generator (MHSG), een LDC-omzetter (laagspanning DC/DC) en een omvormer. Tijdens het accelereren biedt de MHSG tot 12 kW aan elektrische ondersteuningskracht aan de motor, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt. Het systeem schakelt automatisch over tussen het mechanische gebruik van de motor en energierecuperatie. De MHSG ondersteunt de verbrandingsmotor door energie uit de batterij te halen, zodat de motor minder belast wordt wanneer er lichtjes wordt geaccelereerd of om extra vermogen aan de motor te leveren wanneer er sterk wordt geaccelereerd. Tijdens het uitrollen en remmen wordt energie gerecupereerd om de batterij weer op te laden. Op die manier zorgt het systeem voor een merkelijke verbetering van de brandstofbesparing en CO2-uitstoot van de motor, zonder dat aan rijplezier wordt ingeboet.

Het nieuwe systeem voor elektrische ondersteuning levert klanten een mooi evenwicht op tussen kostprijs van de aankoop en verminderde kosten op het vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Met deze technologie en in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak (omzetting naar NEDC-waarden)* streeft Hyundai naar een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot die kan oplopen tot 7 %.

De 2.0-liter dieselmotor is de krachtigste aandrijflijn van de New Tucson en levert een vermogen van 137 kW/186 pk. Vierwielaandrijving is voorzien en de motor kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of optioneel aan de nieuw ontwikkelde 8-trapsautomaat.

Tegen het voorjaar van 2019 zal de 48-volt mild-hybridetechnologie in de New Tucson ook verkrijgbaar zijn bij de nieuwe Smart Stream 1.6-liter dieselmotor.

* CO2-uitstoot en brandstofverbruik gebaseerd op interne doelstellingen conform WLTP-regelgeving en weer omgezet naar NEDC.

New Hyundai Tucson - Driving Trailer