Persdossier : IONIQ 9

01 De gloednieuwe IONIQ 9 in één oogopslag
02 Interieur, comfort en ruimte
03 Exterieur & aerodynamica
04 Prestaties & rijdynamiek
05 Actieradius & Opladen
06 Geavanceerde veiligheid en bestuurdersassistentie (ADAS)
07 Connectiviteit, slimme functies & infotainment
01 De gloednieuwe IONIQ 9 in één oogopslag
Overzicht
- De volledig nieuwe Hyundai IONIQ 9 is de volledig elektrische drie-rijige SUV van Hyundai Motor die superieure ruimte, een innovatief design en doelgerichte EV-technologieën biedt.
- Naast de bekroonde IONIQ 5 en IONIQ 6 speelt de IONIQ 9 een belangrijke rol in de ambitie van Hyundai Motor om een volledige reeks EV's te ontwikkelen en tegen 2030 23 elektrische modellen te lanceren om consumenten een waaier aan opties te bieden.
- Het gestroomlijnde 'aerosthetische' exterieurdesign combineert aerodynamische innovatie naadloos met futuristische elegantie en versterkt zo Hyundai's streven naar efficiëntie en verfijnde styling.
- Een lounge-achtige interieurervaring met geavanceerde zitconfiguraties, een volledig vlakke vloer en een verschuifbare Universal Island 2.0 console zorgt voor maximaal comfort en flexibiliteit.
- Ongeëvenaard raffinement met Active Noise Cancelling-Road (ANC-R), akoestisch glas en banden met geluidsreductie voor een opmerkelijk stille en ontspannen cabineomgeving.
- Krachtige en efficiënte prestaties dankzij meerdere motorconfiguraties en een 110,3 kWh batterij met lange actieradius, die tot 620 km1 levert (WLTP-geschatte actieradius).
- De IONIQ 9 is gebouwd op Hyundai's bekroonde E-GMP architectuur en biedt een 800V batterij voor ultrasnel opladen en uitzonderlijke efficiëntie.
- Het gestroomlijnde profiel en de bootstaart aan de achterkant zorgen voor een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,259 Cd wanneer de auto is uitgerust met digitale zijspiegels en 19-duims banden, wat de toewijding van Hyundai Motor aan prestaties en efficiëntie onderstreept.
- Uitgerust met de allereerste Hyundai AI Assistant, die naadloze spraakbesturing en intelligente voertuiginteractie mogelijk maakt voor een next-level connected rijervaring.
- Met Digital Features & Services kunnen klanten hun auto digitaal upgraden door infotainment, verlichtingspatronen en extra rijfuncties te personaliseren.
Citaten
Jaehoon Chang, Vice President of Hyundai Motor Group - Automotive Division: "IONIQ 9 belichaamt Hyundai Motor's niet-aflatende inzet en vertrouwen in elektrificatie. De IONIQ 9 is gebaseerd op het veelgeprezen Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Motor Group en biedt een uitstekende binnenruimte, die klanten een unieke waarde biedt en tegelijkertijd ons leiderschap op de wereldwijde EV-markt verstevigt."
Xavier Martinet, President and CEO Hyundai Motor Europe: "Als Hyundai's eerste full-size volledig elektrische SUV verlegt de IONIQ 9 de grenzen op het gebied van actieradius, connectiviteit en slim design. De IONIQ 9 bouwt voort op het succes van de vorige IONIQ-modellen en zet de erfenis van innovatie en vooruitstrevend EV-design voort. De IONIQ 9 stelt nieuwe normen op het gebied van ruimte, comfort en duurzaamheid en past op natuurlijke wijze in het leven van onze klanten. Als een echte thuis weg van huis."
Specificaties
Specificaties |
|
| Hyundai IONIQ 9 |
Afmetingen | Lengte |
| 5.060 mm |
| Breedte |
| 1.980 mm |
| Hoogte |
| 1.790 mm |
| Wielbasis |
| 3.130 mm |
Energie hoogspanningsbatterijpakket |
|
| 110,3 kWh |
Motorvermogen | Long Range | RWD | Tot 160 kW achter (350 Nm) |
|
| AWD | Tot 66,1 kW voor (255 Nm) / 160 kW achter (350 Nm) |
| Performance | AWD | Tot 157,3 kW voor (350 Nm) / 157,3 kW achter (350 Nm) |
0-100 km/u | Long Range | RWD | 9,4 sec. (met 21-inch wielen) |
|
| AWD | 6,7 sec. (met 21-inch wielen) |
| Performance | AWD | 5,2 sec. (met 21-inch wielen) |
Topsnelheid | Long Range | RWD | 190 km/u |
|
| AWD | 200 km/u |
| Performance | AWD | 200 km/u |
10-80% snel opladen | 24 minuten met 350 kW gelijkstroomoplader onder optimale omstandigheden |
|
|
Banden |
|
| 255/60R19 (19"), 275/50R20 (20") 285/45R21 (21") |
Verwacht maximaal rijbereik (WLTP) |
|
| Lange afstand RWD met 19-duims wielen: 620 km 20-duims wielen: 620 km Lange afstand AWD met 21-duims wielen: 600 km |
02 Interieur, comfort en ruimte
De gloednieuwe Hyundai IONIQ 9 transformeert het concept van een auto-interieur in een thuis weg van huis. Het ruime, 'loungeachtige' interieur biedt uitzonderlijk veel hoofd- en beenruimte, zelfs op de derde rij, en biedt een responsieve ruimte die is afgestemd op de uiteenlopende behoeften van elke passagier, waardoor een unieke ervaring in de auto ontstaat die echt 'Built to Belong' is.
Het maximaliseren van het potentieel van het E-GMP (Electric Global Modular Platform) maakt een volledig vlakke vloer mogelijk en samen met een wielbasis van 3,13 meter - het langste van alle IONIQ-modellen tot nu toe - tilt dit de ruimte van de gloednieuwe IONIQ 9 op alle drie de rijen naar een hoger niveau. Dankzij de flexibele stoelconfiguraties kunnen klanten kiezen tussen een indeling met zes of zeven zitplaatsen en de ruimte aanpassen voor maximaal passagierscomfort of een grotere laadcapaciteit.
Passagiers kunnen genieten van Hyundai's Relaxation Seats2 op de eerste en tweede rij, die volledig achterover leunen en geïntegreerde beensteunen hebben, waardoor een comfortabele omgeving ontstaat om te rusten en op te laden. In bepaalde markten kunnen inzittenden dankzij de draaibare stoelen3 op de tweede rij draaien en naar de derde rij kijken wanneer ze geparkeerd staan, waardoor de cabine verandert in een sociale en interactieve ruimte - ideaal voor gezinsuitstapjes of ontspannen wachttijden.
De verschuifbare Universal Island 2.0-console verbetert de interieurfunctionaliteit nog verder met een doorloopbaar ontwerp voor de voorste rij. De hele console kan tot 190 mm verschoven worden en biedt flexibele opbergmogelijkheden, waaronder 5,6 liter in de bovenste lade en 12,6 liter in het onderste verschuifbare compartiment. De bidirectionele armsteunen kunnen zowel voor- als achterwaarts worden geopend, zodat essentiële items gemakkelijk toegankelijk zijn vanaf de tweede rij.
Naast de flexibele zitplaatsen biedt de IONIQ 9 een royale bagageruimte van 908 liter met de derde rij neergeklapt en 338 liter4 met alle stoelen op hun plaats. Met alle achterstoelen platgeklapt neemt het laadvolume toe tot 2.494 liter voor de versie met zes zitplaatsen en 2.419 liter voor de versie met zeven zitplaatsen. De voorste kofferruimte (frunk) biedt extra opbergruimte, met 88 liter beschikbaar in RWD-modellen - perfect voor oplaadkabels en kleine reisbenodigdheden - en 52 liter in AWD-modellen, wat extra opbergruimte biedt voor dagelijks gebruik.
Voor optimaal comfort onder alle omstandigheden is de IONIQ 9 uitgerust met een geavanceerd HVAC-systeem met warmtepomptechnologie. Dit systeem recycleert afvalwarmte om op efficiënte wijze een consistente cabinetemperatuur van 22°C te handhaven, waardoor zelfs bij extreme weersomstandigheden minder accu wordt verbruikt. Een speciale HVAC-installatie achterin verbetert de temperatuurverdeling voor passagiers op de tweede en derde rij, terwijl slimme zoneregeling het mogelijk maakt om ongebruikte zones te deactiveren - voor individueel comfort met geoptimaliseerd energieverbruik.
Binnenin zorgen elliptische designelementen voor een open en ontspannen sfeer in de cabine. Doordachte materiaalkeuze en sfeerverlichting versterken de premium en toch moderne esthetiek. Een optioneel te openen panoramisch zonnedak verhoogt de ambiance in het interieur met een heldere en luchtige sfeer.
Klanten in Europa kunnen kiezen uit verfijnde kleurencombinaties voor het interieur, ontworpen als aanvulling op de verfijnde, loungeachtige omgeving van de auto:
- Obsidian Black
- Obsidian Black + Dove Grey (tweekleurig)
- Dark Teal + Dove Grey (tweekleurig)
- Dark Wine + Dove Grey (tweekleurig)
03 Exterieur & aerodynamica
De gloednieuwe Hyundai IONIQ 9 belichaamt een gedurfde evolutie van Hyundai's design-DNA, waarbij aerodynamische efficiëntie naadloos samengaat met een sterke, gebeeldhouwde aanwezigheid. Een van de meest directe en opvallende indrukken is het slanke 'aerosthetische' exterieur, dat Hyundai's streven naar een harmonieuze futuristische esthetiek en superieur aerodynamisch design benadrukt.
De imponerende houding van de IONIQ 9 wordt verder gedefinieerd door het elegante silhouet aan de zijkant, dat wordt geaccentueerd door een kenmerkende diagonale vouw bij het achterspatbord. Dit designelement is geïnspireerd op de verfijnde structuur van de kraag en revers van een traditionele Koreaanse hanbok en gaat naadloos over in de gordellijn boven de achterbumper. Het versterkt het dynamische karakter van de auto en versterkt de identiteit van de IONIQ 9 als een geavanceerde elektrische SUV.
De IONIQ 9 is gebouwd op de geavanceerde E-GMP-architectuur van Hyundai en combineert zijn lange wielbasis van 3,13 meter met een aerodynamische carrosserie. Dit zorgt voor een ruime en flexibele cabine en optimaliseert tegelijkertijd het rijcomfort en de stabiliteit van de rijeigenschappen. Het aerodynamisch gevormde koetswerk heeft een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,259 Cd, wat de efficiëntie en het rijbereik aanzienlijk verbetert.
Dit wordt mogelijk gemaakt door een combinatie van innovatieve luchtbeheersystemen en intelligente ontwerpoplossingen. De korte motorkap creëert samen met de snelle voorruit de langste interieurdiagonaal in zijn segment, waardoor de binnenruimte wordt gemaximaliseerd en de aerodynamische efficiëntie wordt verbeterd. Het dual-motion active air flap (AAF) systeem, voor het eerst gebruikt op een Hyundai-model, past de luchtstroom dynamisch aan voor koeling wanneer dat nodig is en minimaliseert de weerstand in gesloten toestand. Het op een turbine geïnspireerde wielontwerp met een gedeeltelijk gesloten velgstructuur draagt bij aan de aerodynamische prestaties en voegt tegelijkertijd een dynamisch visueel statement toe.
Een 3D-vormige onderkant van de carrosserie, aerodynamische wielontwerpen en verborgen antennes verfijnen de luchtstroom en zorgen voor een soepele, ononderbroken beweging. Deze elementen werken samen om het energieverbruik te verlagen, waardoor de IONIQ 9 zijn WLTP actieradius van 620 km (5 ) kan maximaliseren.
Hyundai's Parametric Pixel verlichtingshandtekening, een bepalend kenmerk van de gloednieuwe IONIQ line-up, is naadloos geïntegreerd in het verlichtingsdesign van de IONIQ 9 aan de voor- en achterzijde. De futuristische, op pixels geïnspireerde LED koplampen en achterlichten verbeteren niet alleen het zicht, maar versterken ook het kenmerkende hightech uiterlijk van de auto. In uitvoeringen met het Intelligent Front-lighting System (IFS) zijn de pixel-koplampen ook voorzien van matrixgrootlicht, dat de lichtbundel automatisch aanpast aan het omringende verkeer, waardoor het zicht 's nachts verbetert en verblinding wordt voorkomen. Als onderdeel van de geavanceerde aerodynamica en veiligheidstechnologieën van Hyundai vervangen de optionele Compact Digital Side Mirrors de conventionele zijspiegels om de luchtweerstand te verminderen en het zicht naar achteren te verbeteren via camerafeeds met hoge resolutie.
Met een ruime keuze uit tien koetswerkkleuren, waaronder diverse nieuwe tinten, kunnen klanten hun gloednieuwe IONIQ 9 helemaal aan hun stijl aanpassen.
Klanten in Europa kunnen kiezen uit een breed scala aan buitenkleuren:
- Sunset Brown Pearl (nieuw)
- Celadon Grey Matte/Metallic (nieuw)
- Ionosphere Green Pearl (nieuw)
- Abyss Black Pearl
- Serenity White Pearl
- Nocturne Grey Matte/Metallic
- Biophilic Blue Pearl
- Gravity Gold Matte
04 Prestaties en rijdynamiek
De gloednieuwe Hyundai IONIQ 9 biedt een rijervaring die zowel geraffineerd als meeslepend is, met een balans tussen moeiteloos comfort en precieze rijeigenschappen. De IONIQ 9 is ontworpen om in elke situatie vertrouwen en controle te bieden en zorgt voor een soepele maar dynamische rit, of u nu door de stad, op de snelweg of in uitdagende rijomstandigheden rijdt.
Klanten kunnen kiezen tussen een model met achterwielaandrijving (RWD) en een variant met vierwielaandrijving (AWD). De AWD-variant wordt aangedreven door twee afzonderlijke elektromotoren op de voor- en achteras voor betere tractie en prestaties. Voor wie op zoek is naar maximale rijplezier is de IONIQ 9 ook verkrijgbaar als Performance AWD-model, voor nog meer vermogen en acceleratie.
Het Long-Range RWD-model heeft een 160 kW sterke motor achteraan, voor een uitstekende balans tussen efficiëntie en prestaties. Het Long-Range AWD-model voegt daar een 66,1 kW voormotor aan toe, die de krachtverdeling en stabiliteit in wisselende omstandigheden optimaliseert. Het Performance AWD-model gaat nog een stap verder met dubbele 157,3 kW6 motoren, één op elke as, voor snelle acceleratie en nauwkeurige controle.
Elke variant zorgt voor vertrouwenwekkende prestaties. Het Performance AWD-model accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden en bereikt een topsnelheid van 200 km/u7 , terwijl het Long-Range AWD-model de sprint aflegt in 6,7 seconden met een topsnelheid van 200 km/u8 . Het Long-Range RWD model bereikt 100 km/u in 9,4 seconden en een topsnelheid van 190 km/u9 . Bij het passeren van snelwegen accelereert het Performance AWD-model van 80 naar 120 km/u in slechts 3,4 seconden, gevolgd door de Long-Range AWD in 4,8 seconden en de Long-Range RWD in 6,8 seconden.
Om een rustig en comfortabel rijgedrag te behouden, is de IONIQ 9 uitgerust met zelfnivellerende dempers die zich automatisch aanpassen aan veranderingen in de belading, waardoor de rijhoogte, stabiliteit en het comfort van de passagiers behouden blijven. Dit systeem werkt samen met dynamic torque vectoring, een technologie die het vermogen verdeelt tussen de linker- en rechterwielen van de auto om de wegligging te verbeteren. Door het vermogen naar de buitenste wielen te verschuiven tijdens het nemen van bochten, verbetert het de precisie en wendbaarheid in bochten, waardoor de IONIQ 9 een sportiever en responsiever gevoel geeft op bochtige wegen.
Voor extra vertrouwen op moeilijke wegen biedt de IONIQ 9 een speciale Terrain Mode met vooraf ingestelde rijprofielen voor sneeuw, modder en zand.10
Hyundai heeft ook prioriteit gegeven aan een stille en ontspannen omgeving in het interieur met de Active Noise Cancelling-Road (ANC-R) technologie. ANC-R is als allereerste functie in een Hyundai geïntegreerd in het premium geluidssysteem met 14 luidsprekers van Bose en gaat actief weg- en windgeruis tegen. Door het externe geluid continu te analyseren, genereert het systeem omgekeerde geluidsgolven door de luidsprekers om ongewenste geluiden te neutraliseren. Deze zorgt voor een rustige en ongestoorde atmosfeer in het interieur, zodat passagiers kunnen genieten van een kristalheldere geluidskwaliteit, of ze nu naar muziek luisteren, gesprekken voeren of gewoon genieten van de rustige rit - zelfs bij hoge snelheden.
Het Smart Regenerative System 3.0 van de IONIQ 9 gaat nog een stap verder in energiezuinigheid door de terugwinningsniveaus automatisch aan te passen op basis van realtime navigatiegegevens. Met behulp van informatie zoals snelheidslimieten, bochten en rotondes, optimaliseert het systeem de remregeneratie om de actieradius en het comfort te maximaliseren en de algehele efficiëntie te verbeteren.
Met een precieze besturing, een verfijnd veersysteem en intelligente rijdynamiek levert de IONIQ 9 een verfijnde maar boeiende rijervaring - een ervaring die Hyundai's toewijding aan comfort, technologie en prestaties in de wereld van elektrische mobiliteit combineert. Bovendien biedt de IONIQ 9 een toonaangevend trekvermogen van maximaal 2.500 kg11 , waardoor het een zeer veelzijdige metgezel is voor zowel alledaagse reizen als avontuurlijke uitjes.
05 Rijbereik en opladen
De gloednieuwe Hyundai IONIQ 9 is ontworpen om een uitzonderlijke balans te bieden tussen lange actieradius, ultrasnel opladen en energiezuinigheid, waardoor elektrische mobiliteit praktischer is dan ooit. Aangedreven door een 110,3 kWh batterij en Hyundai's E-GMP architectuur, levert de IONIQ 9 een WLTP actieradius tot 620 km12 in de achterwielaangedreven versie. De vierwielaangedreven modellen met dubbele motor bieden meer tractie en dynamische prestaties, waarbij de speciale Performance AWD-variant het vermogen en de acceleratie nog verder verbetert.
Dankzij het ultrasnelle laadvermogen van 800 V kan de IONIQ 9 in slechts 24 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen op13 bij gebruik van een 350 kW DC-snellader. Hierdoor kunnen bestuurders honderden kilometers bereik toevoegen in de tijd die nodig is voor een korte pauze. De IONIQ 9 ondersteunt ook opladen op 400 V zonder extra hardware, wat zorgt voor flexibiliteit bij verschillende oplaadstations.
Naast de indrukwekkende actieradius en laadsnelheid verbetert de IONIQ 9 de dagelijkse bruikbaarheid met de V2L-functionaliteit (Vehicle-to-Load), waarmee gebruikers externe apparaten rechtstreeks vanuit het voertuig van stroom kunnen voorzien. Of het nu gaat om het opladen van e-bikes, het gebruik van kampeeruitrusting of het leveren van noodstroom, het V2L-systeem biedt extra gemak voor een moderne levensstijl.
Dankzij het energiezuinige HVAC-systeem met warmtepomptechnologie kunnen bestuurders met de IONIQ 9 een comfortabele temperatuur in de cabine behouden zonder dat dit ten koste gaat van de actieradius. Zelfs bij -7 °C met de verwarming aan kan de IONIQ 9 een gecertificeerde actieradius bereiken van meer dan 400 km14 , zoals gecertificeerd door het Koreaanse Ministerie van Milieu.
Om reizen over lange afstanden verder te stroomlijnen, is de IONIQ 9 uitgerust met een intelligente EV-routeplanner die laadstops optimaliseert op basis van realtime gegevens. Dit systeem houdt rekening met factoren zoals het batterijniveau, toekomstige oplaadstations en rijomstandigheden, en zorgt zo voor een naadloze en stressvrije reis.
Met zijn lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,259 Cd, innovatieve actieve luchtkleppensysteem en geavanceerde batterijbeheertechnologieën maximaliseert de IONIQ 9 de efficiëntie zonder afbreuk te doen aan de prestaties. Of het nu gaat om woon-werkverkeer in de stad of avonturen in het binnenland, Hyundai's vlaggenschip, de elektrische SUV, biedt een verfijnde rijervaring die klaar is voor de toekomst en waarbij actieradius, snelheid en gemak voorop staan.
06 Geavanceerde veiligheid en bestuurdersassistentie (ADAS)
De gloednieuwe Hyundai IONIQ 9 is uitgerust met Hyundai SmartSense, een geavanceerd pakket hulp- en veiligheidstechnologieën voor de bestuurder die ontworpen zijn om het vertrouwen te vergroten, stress te verminderen en extra gemak te bieden tijdens elke rit. Deze intelligente systemen werken samen om aanrijdingen te voorkomen, het bewustzijn van de bestuurder te verbeteren en het dagelijks rijden soepeler en veiliger te maken.
Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA 2): Dit veiligheidssysteem van de volgende generatie biedt een uitgebreide reeks detectie- en reactiemogelijkheden. Met behulp van extra sensoren - waaronder een achterhoekradar - en een speciale ADAS-regeleenheid kan FCA 2 voertuigen, voetgangers en fietsers niet alleen van voren detecteren, maar ook in complexere verkeerssituaties. Denk hierbij aan kruisingen, tegemoetkomend en zijdelings gevaar tijdens het wisselen van rijstrook, uitwijkstuurassistentie en dodehoekbotsingvermijding. Als er een mogelijke aanrijding wordt gedetecteerd, kan het systeem automatisch remmen of assisteren bij het sturen om de aanrijding te voorkomen of te beperken.
Lane Keeping Assist (LKA) en Lane Following Assist 2 (LFA 2) helpen bestuurders om gecentreerd op hun rijstrook te blijven door subtiele stuurinputs te geven wanneer onbedoeld verlaten van de rijstrook wordt gedetecteerd. LFA 2 beschikt over een capacitieve sensor voor handdetectie die in het stuurwiel is geïntegreerd, waardoor comfortabeler en nauwkeuriger rijden mogelijk wordt. Op snelwegen worden deze functies ondersteund door Highway Driving Assist 2 (HDA 2), dat adaptieve cruisecontrol combineert met rijstrookcentrering en ook Lane Change Assist (LCA) inschakelt voor automatische rijstrookwisselingen wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd.
Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) & Blind-Spot View Monitor (BVM): Verbetert het bewustzijn van de bestuurder door voertuigen in de dode hoek te detecteren en indien nodig remassistentie toe te passen om onveilige rijstrookwisselingen te voorkomen. De BVM geeft een live camerabeeld van de dode hoek wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd, waardoor het zicht in realtime wordt verbeterd.
Safe Exit Warning (SEW) & Safe Exit Assist (SEA): Monitort naderend verkeer wanneer de auto geparkeerd staat en waarschuwt inzittenden als het onveilig is om het portier te openen. SEA kan voorkomen dat de deuren worden ontgrendeld als een potentieel gevaar wordt gedetecteerd, waardoor passagiers - vooral kinderen - worden beschermd tegen tegenliggers of fietsers.
Rear Occupant Alert (ROA): Herinnert de bestuurder eraan om de achterbank te controleren voordat hij de auto verlaat, om het risico te verkleinen dat passagiers of huisdieren per ongeluk worden achtergelaten.
Intelligent Speed Limit Assist (ISLA): ISLA gebruikt camera- en navigatiegegevens om snelheidslimieten te detecteren en kan de bestuurder waarschuwen of de snelheid van de auto dienovereenkomstig aanpassen. Voor meer comfort is het systeem uitgebreid met handige bedieningsopties: het kan snel worden uitgeschakeld door lang op de knop op het stuurwiel te drukken en de waarschuwings- en meldingsgeluiden voor snelheidslimieten kunnen nu onafhankelijk worden geregeld.
Driver Attention Warning (DAW): Bewaakt de stuurinput en het rijgedrag en detecteert tekenen van vermoeidheid of onoplettendheid. Indien nodig waarschuwt het de bestuurder met visuele en akoestische waarschuwingen en stelt het een pauze voor om de veiligheid te verbeteren.
Intelligent koplampsysteem (IFS): Past automatisch de koplampen (LED-matrixbundel) aan op basis van tegemoetkomend verkeer, waardoor het zicht 's nachts verbetert en andere bestuurders niet worden verblind.
RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist): Detecteert naderende voertuigen vanaf de zijkant bij het achteruitrijden uit een parkeervak en kan automatisch remmen als er een aanrijdingsrisico wordt gedetecteerd, waardoor achteruitrijden veiliger wordt.
Parking Distance Warning (PDW) & Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2): Maakt gebruik van camera's en ultrasone sensoren om bestuurders te helpen gemakkelijk door krappe parkeerruimtes te navigeren. RSPA 2 maakt zelfs handsfree parkeren mogelijk, zodat de bestuurder op afstand met de sleutelhanger een ruimte kan inparkeren of verlaten - ideaal voor krappe garages of situaties waarin parallel moet worden geparkeerd.
Naast deze geavanceerde assistentiesystemen is de IONIQ 9 ook uitgerust met gordelspanners op alle rijen - behalve de middelste stoel op de tweede rij - voor een betere bescherming van alle inzittenden in geval van een aanrijding.
07 Connectiviteit, slimme functies en infotainment
De gloednieuwe Hyundai IONIQ 9 is ontworpen om bestuurders en passagiers verbonden, geïnformeerd en vermaakt te houden met baanbrekend infotainment, AI-ondersteuning en gepersonaliseerde digitale diensten. Een volledig geïntegreerde gebruikerservaring zorgt ervoor dat elke reis slimmer, intuïtiever en moeiteloos plezieriger wordt.
Het hart van het digitale ecosysteem van de IONIQ 9 wordt gevormd door het panoramisch gebogen display, dat naadloos een 12,3-duims digitaal cluster en een 12,3-duims infotainment touchscreen combineert. Deze opzet zorgt voor een duidelijke, op de bestuurder gerichte interface die belangrijke rij-informatie, navigatie en entertainmentfuncties in één samenhangend scherm integreert.
Met Hyundai's Bluelink® Connected Car Services profiteren eigenaren van de nieuwe IONIQ 9 van over-the-air (OTA) software-updates, zodat de auto up-to-date blijft met de nieuwste functies, prestatieverbeteringen en systeemverbeteringen. Dit zorgt voor een continu evoluerende rijervaring, met nieuwe functionaliteiten die na verloop van tijd worden geïntroduceerd. Bovendien ondersteunt Bluelink® Hyundai's Digital Key 2 Touch, waardoor veilige, sleutelloze toegang tot het voertuig mogelijk is via een smartphone of draagbare apparaten. Digital Key 2 Touch kan worden gedeeld met maximaal 15 apparaten, zodat familieleden of andere vertrouwde personen gemakkelijk toegang hebben.
Voor het eerst in een Hyundai-voertuig transformeert de Hyundai AI Assistant, powered by ChatGPT, de manier waarop bestuurders met hun voertuig communiceren. Door het GPT-4o minimodel te integreren met andere systemen, begrijpt en verwerkt hij complexe vragen met gemak en biedt hij realtime navigatie en intuïtieve assistentie. Of de intelligente copiloot nu wordt geactiveerd via de wekzin "Hey Hyundai" of via de stuurwielknop, hij zorgt voor naadloze stembesturing, zodat bestuurders zich volledig op de weg kunnen concentreren terwijl ze moeiteloos essentiële functies beheren.
Om de gebruikerservaring verder te personaliseren, kunnen klanten met Digital Features and Services (DFS) hun auto digitaal upgraden met een reeks aanpasbare opties. Bij de introductie zijn displaythema's zoals Nature en Pony beschikbaar, die visueel onderscheidende indelingen van het instrumentenpaneel en infotainment bieden die de sfeer in het interieur versterken. Extra thema's zullen worden geïntroduceerd via de Bluelink® Store, zodat klanten hun nieuwe IONIQ 9 op nog meer manieren uniek kunnen maken.
Voor een verbeterde buitenverlichting introduceert Light Patterns Dynamic Welcome Light (DWL) en Dynamic Escort Light (DEL). Deze functies zorgen voor geanimeerde verlichtingssequenties bij het ontgrendelen of verlaten van de auto, voor een visueel aantrekkelijke en intuïtieve interactie. Er wordt standaard één patroon meegeleverd, maar er zijn vier extra patronen verkrijgbaar via de Bluelink® Store.
Rijliefhebbers kunnen kiezen voor Virtual Gear Shift (VGS), dat de ervaring van een krachtige auto met verbrandingsmotor (ICE) simuleert. Door de integratie van virtuele schakelfeedback, dynamische transmissiegeluiden en een responsief clusterdisplay verbetert deze functie de rijsensatie, waardoor EV-prestaties nog boeiender en meeslepender aanvoelen. VGS is exclusief beschikbaar voor het Performance AWD-model en kan worden geactiveerd via een eenmalige aankoop of een abonnementsmodel via de Bluelink® Store.
Passagiers kunnen onderweg ook van stroom voorzien blijven dankzij zes krachtige USB-C-poorten, waaronder een USB-C-poort van het Hyundai-merk van 100 W voor het snel opladen van laptops en andere apparaten die veel energie nodig hebben. Bij gebruik van geautoriseerde Emark-kabels van levert het systeem maximaal 100 W, terwijl kabels van derden een vermogen van 60 W mogelijk maken. Bij niet-geautoriseerde kabels is het opladen beperkt tot 27 W, waardoor een veilige en gecontroleerde stroomtoevoer wordt gegarandeerd.
Om het dagelijks gebruiksgemak en de hygiëne verder te verbeteren, biedt de gloednieuwe IONIQ 9 ook een UV-sterilisatielade15 geïntegreerd in de cabine van de auto, zodat passagiers op een snelle en effectieve manier persoonlijke voorwerpen zoals telefoons, sleutels en brillen kunnen desinfecteren.
IONIQ 9 is in België beschikbaar vanaf €70.999 BTWi.
Prijslijst & technische kenmerken
2301200953 Brochure IONIQ 9_NL (1).pdf
PDF 804 KB
Disclaimer: CO2- en emissiegegevens
IONIQ 9
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (20" wiel), Long-Range RWD in kWh/100 km: 19,9; CO₂-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (20" wiel), Long-Range AWD in kWh/100 km: 20,4; CO₂-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (21" wiel), Long-Range AWD in kWh/100 km: 20,6; CO₂-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (21" wiel), Performance AWD in kWh/100 km: 20,6; CO₂-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
Over Hyundai Motor Europe HQ
Hyundai Motor Europe HQ werd formeel opgericht in 2000 en het hoofdkantoor is gevestigd in Offenbach, Duitsland. Het hoofdkantoor fungeert als regionaal hoofdkantoor en is verantwoordelijk voor de verkoop van voertuigen in 41 Europese landen via 2.191 verkooppunten en een marktaandeel van 4,1% in 2024. Meer dan 70 procent van de Hyundai-voertuigen die in de regio worden verkocht, zijn modellen die in Europa zijn ontworpen, getest en geproduceerd om aan de specifieke behoeften van Europese klanten te voldoen. Deze voertuigen worden geproduceerd in de Tsjechische en Turkse fabrieken van het bedrijf.
In 2024 bestond ongeveer 12 procent van de verkochte Hyundai-auto's in Europa uit auto's met nulemissie (BEV's en FCEV's), waaronder de winnaars van de World Car of the Year 2022 en 2023, de IONIQ 5 en IONIQ 6. Dit verstevigt Hyundai's positie als een van de toonaangevende fabrikanten op het gebied van auto's met nulemissie in Europa. Dit verstevigt de positie van Hyundai als een van de toonaangevende fabrikanten op het gebied van zero-tailpipe-emissie voertuigen in Europa, terwijl het bedrijf een transformatie doormaakt naar een Smart Mobility Solutions Provider. Bovendien is ongeveer 85 procent van de huidige Hyundai-lijn in Europa verkrijgbaar in een geëlektrificeerde versie.
Met een focus op zijn visie van 'Vooruitgang voor de mensheid' en een duidelijke toewijding aan elektrische voertuigen, is Hyundai van plan om meer BEV's te introduceren in zijn elektrische line-up en zal het tegen 2027 alle modellen in Europa elektrificeren. In 2025 zullen de volledig elektrische stadsauto INSTER en de langverwachte IONIQ 9 belangrijke hoogtepunten op de markt zijn.
Hyundai biedt een uniek garantiepakket van vijf jaar met onbeperkte kilometers voor alle nieuwe auto's die in de regio worden verkocht. Dit pakket omvat een garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking, vijf jaar pechhulp en vijf jaar voertuighygiënecontroles, wat klanten extra gemoedsrust biedt.
Over Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company werd opgericht in 1967 en is aanwezig in meer dan 200 landen met meer dan 120.000 werknemers die zich inzetten om de mobiliteitsuitdagingen van de echte wereld aan te gaan. Gebaseerd op de merkvisie 'Progress for Humanity' versnelt Hyundai Motor zijn transformatie tot Smart Mobility Solution Provider. Het bedrijf investeert in geavanceerde technologieën zoals robotica en Urban Air Mobility (UAM) om revolutionaire mobiliteitsoplossingen te realiseren, terwijl het open innovatie nastreeft om toekomstige mobiliteitsdiensten te introduceren. In het streven naar een duurzame toekomst voor de wereld zal Hyundai zich blijven inspannen om nulemissievoertuigen te introduceren die zijn uitgerust met toonaangevende waterstof-brandstofcel- en EV-technologieën.
Disclaimer: Hyundai Motor Company is van mening dat de informatie in dit document accuraat is op het moment van publicatie. Het bedrijf kan echter nieuwe of bijgewerkte informatie uploaden indien nodig en gaat ervan uit dat het niet aansprakelijk is voor de nauwkeurigheid van de informatie die door de lezer wordt geïnterpreteerd en gebruikt.
1 RWD-model voor lange afstand met 19- of 20-duimswielen
2 Leverbaar op de eerste en tweede rij, afhankelijk van de markt
3 Leverbaar op de eerste en tweede rij, afhankelijk van de markt (niet beschikbaar in BELUX)
4 Gebaseerd op de VDA-norm
5 RWD-model voor lange afstand met 19- of 20-duimswielen
6 Werkelijke motorvermogens kunnen variëren afhankelijk van de omstandigheden
7 AWD Performance-variant uitgerust met 21-duims wielen
8 AWD Long-Range-variant uitgerust met 19-duims wielen
9 RWD Long-Range-variant uitgerust met 19-duims wielen
10 Verkrijgbaar op AWD- en AWD Performance-modellen.
11 Afhankelijk van model
12 RWD-model voor lange afstand met 19- of 20-duimswielen
13 Onder optimale omstandigheden, kan per markt verschillen
14 Cijfers kunnen per markt verschillen
15 Alleen beschikbaar op TOP Calligraphy-uitrusting.