Re:Style - Hyundai's platform voor circulaire economie herdefinieert materialen en mode
- Hyundai lanceert Re:Style in Europa - een platform voor circulaire economie en upcycling
- Het platform, dat in 2019 van start ging, richt zich op innovatie en duurzaamheid
- Europese aftrap komt met high-awareness modetentoonstelling ontworpen door de bekende modeontwerper Jeremy Scott
Hyundai Motor lanceert Re:Style in Europa, een platform voor circulaire economie. De start van het Europese Re:Style platform, met een samenwerking tussen Hyundai en de wereldberoemde ontwerper Jeremy Scott, markeert de oprichting van een standaard voor de komende jaren, op vlak van circulaire economie en inspireert tot een meer bewuste toekomst.
Van het hergebruiken van airbags en veiligheidsgordels van oude auto's tot het recyclen van plastic flessen, suikerriet, graan en olie: alles wat anders weggegooid zou worden, krijgt een nieuw leven. Deze stoffen en materialen worden omgevormd tot nieuwe garens, accessoires, zakken voor ontwerpers of tot objecten die als inspiratiebron dienen.
De samenwerking met Scott binnen Re:Style gaat verder dan het domein van de mode; het dient als een krachtige campagne die bewust is ontworpen om het bewustzijn over dit belangrijke onderwerp te vergroten en benadrukt de niet aflatende toewijding van het platform om positieve verandering en duurzaamheid te leiden.
Hyundai Re:Style in een oogopslag
De creatieve essentie achter Re:Style 2023 gaat verder dan alleen woorden; het is een beweging die mensen wereldwijd wil inspireren. Re:Style 2023, nu in het vierde jaar, probeert het bereik van deze beweging te vergroten en mensen aan te moedigen om bestaande stereotypen te bestrijden. In lijn met de merkvisie van het bedrijf "Vooruitgang voor de mensheid", vertegenwoordigt Re:Style de inzet van Hyundai om gesprekken over afval en uitputting van hulpbronnen op gang te brengen door het gebruik, hergebruik en recyclen van producten en materialen te maximaliseren. Binnen de CSV-strategie (Creating Shared Value) van Hyundai valt Re:Style onder de pijler 'circulaire economie', waarbij materialen en afval nieuw leven wordt ingeblazen op weg naar een duurzamere toekomst.
Met dit in gedachten worden producten ontworpen voor een langere levensduur en worden materialen consequent hergebruikt of hergebruikt. Re:Style is niet alleen goed voor het milieu door de vervuiling te verminderen en hulpbronnen te sparen, maar bevordert ook milieuvriendelijke en innovatieve praktijken en technologieën. Deze benadering biedt ook economische kansen door banen te creëren in de recycling- en revisie-industrie en tegelijkertijd innovatie en duurzame groei te stimuleren.
De oprichting van Re:Style als platform in Europa is een belangrijke mijlpaal voor Hyundai en bevestigt de toewijding van het bedrijf aan upcycling, milieubewustzijn en innovatie.
De Re:Style evolutie
Re:Style debuteerde in 2019 in New York met Maria Cornejo, die een unieke collectie kleding maakte van afvalstof van autostoelen. In 2020 ontwikkelde het project zich tot een platform voor samenwerking met zes ontwerpers in de Selfridges-winkel in Londen. Recentelijk, in 2021, ging het bedrijf een samenwerking aan met L'Eclaireur in Parijs en Boontheshop in Seoul, waardoor het bereik en de impact nog verder werden uitgebreid.
Om de rijke erfenis van Re:Style voort te zetten, lanceerde Scott in 2023 zijn unieke couturecollectie, die eerst in Seoul werd onthuld en nu voor de lancering naar het hart van duurzaam leven in Amsterdam is gebracht.
De samenwerking met Scott onderstreept het streven van Hyundai om visionaire concepten te ondersteunen. Bekend om zijn vermogen om modeconventies uit te dagen en normen te ontwrichten, is zijn invloed op de mode-industrie en creativiteit onmiskenbaar. Scott's collectie gaat verder dan alleen mode; het dient als een doelgericht statement. Door verschillende afgedankte materialen uit het autofabricageproces opnieuw te gebruiken, transformeerde Scott deze materialen in extravagante kledingstukken. Hij breekt opzettelijk met stereotypen van duurzaam design met een haute couture collectie die bestaat uit afgedankte materialen, dode voorraad stoffen en nieuwe materialen afgeleid van onderdelen zoals wielen, veiligheidsgordels, achterlichten en ruitenwissers.
Tijdens het lanceringsevenement in Amsterdam krijgt Jeremy Scott gezelschap van sterontwerpster Maria Cornejo. Zij was de eerste ontwerpster die zich in 2019 bij Re:Style aansloot en is wereldwijd een drijvende kracht achter duurzame mode. Cornejo`s eerste Re:Style collectie was gebaseerd op het hergebruik van stoffen die gebruikt worden in het interieur van de auto. Leer dat wordt gebruikt voor stoelhoezen, veiligheidsgordels maar ook airbags werden geïntegreerd in haar collectie die zal worden tentoongesteld naast de nieuwste collectie van Jeremy Scott om de wortels van Re:Style te laten zien.
Terug naar de roots
De essentie van Re:Style weerspiegelt het diepgewortelde Koreaanse erfgoed van Hyundai, dat zijn oorsprong vindt in het hart van de geboorteplaats van Hyundai Motor Company. De kern van deze fusie is de geest van de Koreaanse cultuur om oude materialen, gebouwen en erfgoed te behouden en opnieuw te gebruiken om iets moderns en nieuws te creëren. Hetzelfde geldt voor de tijdloze hanbok, wat vertaald 'Koreaanse kleding' betekent. Hanbok overstijgt louter mode; het is een levend symbool van culturele en ceremoniële betekenis, nauw verweven in het tapijt van Koreaanse tradities.
Re:Style is niet alleen een platform, maar ook een levensstijl die mensen aanmoedigt om hun keuzes te herzien, van de kleding die ze dragen tot de auto's waarin ze rijden. Dit platform gaat over het transformeren van de manier waarop mensen denken, handelen en ontwerpen, terwijl het tegelijkertijd innovatief denken over conventionele grenzen heen aanmoedigt.
Het platform zal de komende jaren doorgaan en zich niet alleen bezighouden met een circulaire economie voor mode, maar ook met architectuur en muziek.