Studie bevestigt toprestwaarden voor hoog aangeschreven nieuwe Hyundai IONIQ Hybrid en IONIQ Electric
De IONIQ Hybrid eindigt in nagenoeg alle Europese landen op de eerste plaats qua restwaarde. Die positieve voorspelling is onder meer te danken aan de onovertroffen garantie op de hoogspanningsbatterij. Het hoogwaardige, ruime interieur en het toonaangevende rijbereik zijn dan weer sterke argumenten voor de IONIQ Electric.
Recente onderzoeken door onafhankelijke Europese studiebureaus gespecialiseerd in de autosector geven aan dat de gloednieuwe Hyundai IONIQ een topscore behaalt in de restwaardevoorspellingen. De IONIQ Hybrid en IONIQ Electric, die begin oktober werden gelanceerd in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, werden geëvalueerd door EurotaxGlass’s in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Nederland en door CAP in het Verenigd Koninkrijk. De IONIQ Hybrid eindigde daarbij in nagenoeg alle Europese landen op de eerste plaats qua restwaarde. De elektrische versie is tweede beste en behaalt gemiddeld bijna dezelfde restwaarde en waardebehoud als de nummer één.
De volledig nieuwe Hyundai IONIQ is 's werelds eerste auto die onder eenzelfde koetswerk een hybridemotor, oplaadbare hybridemotor en zuiver elektrische motor aanbiedt. Die vernieuwende benadering van Hyundai Motor maakt emissiearme tot zelfs emissievrije mobiliteit toegankelijk voor een ruimer publiek.
Zaken die in het voordeel spelen van de IONIQ Electric zijn zijn lage energieverbruik, zijn hoge kwaliteitsniveau, zijn ruime interieur, zijn uitstekende zichtbaarheid en zijn superieure acceleratie en deceleratie in vergelijking met de concurrentie.
Hyundai Motor levert beide modellen met een toonaangevende garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking in combinatie met acht jaar en 200.000 kilometer voor de hoogspanningsbatterij. Dat had een erg gunstige invloed op de score. Bovendien werd het rijgedrag van de IONIQ Hybrid hoger ingeschaald dan bij zijn diesel- en hybrideconcurrenten.
De ideale keuze voor vloten
"Onze ongeëvenaarde garantie op de hoogspanningsbatterij neemt de onzekerheid weg en geeft kopers meer gemoedsrust, waardoor de IONIQ zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten," aldus Thomas Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. "Met zijn praktische rijbereik van 280 kilometer per laadbeurt en zijn korte laadcycli die bestuurders meer flexibiliteit bieden, vormt de IONIQ Electric een perfect alternatief voor wagenparken."
Behalve zijn hoge restwaarde en beperkte waardevermindering vormen ook de lage onderhoudskosten van elektrische auto's een sterk argument voor vlootbeheerders. Met zijn toonaangevende garantie en competitieve prijs werpt de IONIQ zich op als een van de voordeligste ecowagens op de markt. Een van de technische hoogtepunten van de productfamilie is dat de IONIQ Hybrid een uitzonderlijk laag verbruik kan voorleggen, goed voor een CO2-uitstoot van nauwelijks 79 g/km.
Restwaardecijfers (RW)
Duitsland*
EV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
47 |
BMW i3 |
49 |
Volkswagen e-Golf |
43 |
HEV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
48 |
Toyota Prius |
49 |
Toyota Auris |
46 |
Frankrijk*
EV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
31 |
Volkswagen e-Golf |
29 |
Nissan Leaf |
27 |
HEV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
47 |
Toyota Prius |
47 |
Toyota Auris |
46 |
Nederland*
EV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
42 |
Volkswagen e-Golf |
44 |
Mercedes B-Klasse |
39 |
HEV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
47 |
Toyota Auris |
42 |
Lexus CT200 |
42 |
VK**
EV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
27 |
BMW i3 |
29 |
Renault ZOE |
18 |
HEV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
49 |
Toyota Prius |
48 |
Lexus CT |
34 |
Spanje*
HEV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
50 |
Toyota Prius |
53 |
Toyota Auris |
50 |
Italië*
HEV-modellen |
RW (%) |
Hyundai IONIQ |
41 |
Toyota Prius |
41 |
Toyota Auris |
37 |
*Bron: Eurotax, 36 maanden / 60.000 km (gegevens van september 2016)
**Bron: CAP, 36 maanden / 60.000 mijl (gegevens van september 2016)