De nieuwe Hyundai i30 Fastback

De nieuwe Hyundai i30 Fastback

Design met uitstraling.

  • Hyundai Motor stelt de nieuwste telg in de i30-reeks voor: de i30 Fastback
  • De i30 Fastback is tegen begin 2018 in heel Europa verkrijgbaar met de kenmerkende Hyundai-radiatorgrille, een verlaagde daklijn die mooi uitloopt in een breedgewelfde, in het koetswerk ingewerkte spoiler en een uitgesproken C-stijl
  • De i30 Fastback brengt geavanceerd design en hoogwaardige functionaliteiten binnen ieders bereik

Na de introductie van de Hyundai i30 in 2016 en de i30 Wagon begin 2017 heeft Hyundai Motor de All-New i30 Fastback onthuld – de meest recente aanvulling van de i30-reeks die tegen begin volgend jaar verkrijgbaar is. Uit het nieuwe koetswerk spreekt de designtaal van Hyundai, getypeerd door karaktervolle elegantie met een verfijnde toets.

“De i30-reeks vormt het hart van het merk Hyundai in Europa,” aldus Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. “De i30 Fastback is de jongste telg van onze i30-reeks en biedt een unieke, nieuwe kijk op dit populaire segment. Het verfijnde ontwerp van dit model belichaamt onze filosofie om eersteklas design binnen ieders bereik te brengen. De i30 Fastback is de eerste stijlvolle 5-deurscoupé die in het compacte segment geïntroduceerd wordt, een bewijs van ons engagement voor innovatie en keuzevrijheid voor de klanten.”

Geraffineerd silhouet en karaktervolle proporties

De i30 Fastback valt op door zijn stevige postuur en de sportieve, uitlopende lijnen. De radiatorgrille vooraan werd minder hoog gemaakt om de wagen breder en beter omlijnd te laten overkomen, met de nadruk op de motorkap. Door de horizontale luchtinlaat onder de grille krijgt de i30 Fastback een karaktervolle neus. Krachtige hoeklijnen en een schuin aflopende voorspoiler zorgen voor een gespierde, stoere look. De koplampen in hoogwaardige zwarte zetting met leddagrijlichten rondom maken de visuele impact van de i30 Fastback vooraan compleet.

“De i30 Fastback zorgt voor een echte doorbraak. We zijn het eerste volumemerk dat in het compacte segment stapt met een stijlvolle, geraffineerde 5-deurscoupé,” aldus Thomas Bürkle, Chief Designer bij Hyundai Design Centre Europe. “Bij het ontwerp van de i30 Fastback hebben we gespeeld met de proporties van de i30-reeks: zo maakten we de radiatorgrille minder hoog en legden we de daklijn lager. Het elegante silhouet komt nog beter uit door de breedgewelfde vorm van de achterspoiler. Ons team werkte met succes een puur design uit dat het karakter van een sportwagen combineert met het comfort van een luxesedan. Dankzij deze vernieuwende visie op compacte wagens kunnen onze klanten hun karakter in de i30 Fastback volledig tot uiting laten komen.”

De i30 Fastback heeft een verfijnd silhouet met de kenmerkende, dynamische proporties van een sportcoupé dankzij de mooi aflopende daklijn, de lange motorkap en het gespierde koetswerk. De slanke cockpit rust op een breed onderstel met wijde wielkasten die de wagen een stevig postuur geven. Met enkele typische designingrepen uit de autobranche werd het dak 25 millimeter verlaagd in vergelijking met de 5-deurs i30 waardoor de wagen nog breder op de weg staat, wat de aerodynamica en het indrukwekkende voorkomen alleen maar ten goede komt.

De gestroomlijnde, druppelvormige cockpit loopt smal naar achter uit en wordt achteraan extra ondersteund door stevige schouders. Die nadruk op de achterzijde geeft de i30 Fastback een vastberaden, zelfbewuste look.

Het elegante silhouet van de i30 Fastback wordt afgerond door een breedgewelfde achterspoiler die in de achterklep is ingewerkt en tot de achterlichten doorloopt. De manier waarop de vlakken gevormd en ingedeeld zijn, zorgt voor een levendig spel van licht en schaduw en doet de wagen nog meer opvallen. De C-stijl en de achterruit zijn geïnspireerd op het topsegment met stijlvol ontworpen vormen, wat de smal uitlopende gordellijn van de wagen en het sterke, dynamische gevoel van voorwaartse beweging nog versterkt.

Er zijn in totaal twaalf buitenkleuren beschikbaar voor de i30 Fastback: drie pareltinten – Stargazing Blue, Micron Grey en Phantom Black, en zeven metaaltinten – Clean Slate Blue, Intense Copper, Moon Rock, Fiery Red, Platinum Silver, Ara Blue en White Sand, plus twee massieve tinten – Engine Red en Polar White. Voor het interieur kunnen klanten kiezen uit drie kleuropties: Oceanids Black, Slate Grey of het nieuwe, unieke Merlot Red-interieur.

Sportief en dynamisch rijgedrag

De rijdynamiek van de Hyundai i30-reeks werd uitvoerig getest en verder verfijnd door de ingenieurs in het European Testing Centre van Hyundai Motor op het beroemde Nordschleife-circuit van de Nürburgring.

De i30 Fastback bevat enkele wezenlijke verschillen met de andere koetswerktypes van de i30-reeks. In vergelijking met de 5-deursversie van de i30 werd het onderstel van de i30 Fastback met 5 mm verlaagd en werd de stijfheid van de ophanging met 15% verhoogd. Dit zorgt voor een meer dynamische, wendbare rijervaring zonder aan comfort in te boeten.

Dankzij het verlaagde dak en onderstel – goed voor een totale hoogte van 1.425 mm – is de i30 Fastback 30 mm lager dan het koetswerk van de 5-deurs, wat de elegante, dynamische proporties verder onderstreept. Met zijn uitlopend silhouet is de wagen in totaal 4.455 mm lang – 115 mm langer dan de 5-deurs.

Toonaangevend standaard veiligheidspakket

Met de meest recente actieve veiligheidssystemen brengt de i30 Fastback – net als de andere modellen uit de i30-reeks – deze technologie binnen ieders bereik. Aan boord van de i30 zijn functies als Autonomous Emergency Braking, Driver Attention Alert, High Beam Assist en Lane Keeping Assist System als hoogwaardige actieve veiligheid standaard aanwezig.

Autonomous Emergency Braking (AEB) is in de i30 ingebouwd en werkt met behulp van camerasensoren in drie fasen. Eerst waarschuwt het de bestuurder met een licht- en geluidssignaal. Vervolgens wordt de wagen afgeremd met een kracht aangepast aan het risico op een aanrijding. Tot slot levert het de maximale remdruk om een aanrijding te voorkomen of de schade te minimaliseren indien een botsing onvermijdelijk is. De optionele voetgangersdetectie maakt gebruik van een radarsensor vooraan om een botsing met een voetganger te voorkomen of de gevolgen van een impact te beperken.

Driver Attention Alert (DAA) is een systeem in de i30 dat de bestuurder beschermt: het volgt de rijpatronen om een onvoorzichtige of vermoeide rijstijl te detecteren en mogelijke ongevallen te voorkomen.

Advanced Smart Cruise Control (ASCC) houdt een constante snelheid en afstand ten opzichte van de voorligger aan door automatisch te versnellen of af te remmen tot 180 km/u. Als het verkeer plots stilstaat, remt het systeem af tot de wagen ook stilstaat en eens de weg weer vrij is, versnelt het tot de gewenste snelheid.

De achterste hoeken worden in de gaten gehouden door een Blind Spot Detector (BSD). Als het systeem een andere wagen in die zone detecteert, verschijnt een waarschuwing op de buitenspiegels.

Rear-Cross Traffic Alert (RCTA) beperkt het risico op een aanrijding bij het achteruitrijden wanneer zicht en ruimte beperkt zijn: het systeem waarschuwt de bestuurder met een licht- en geluidssignaal voor naderend verkeer.

Het Lane Keeping Assist-systeem (LKAS) voelt de positie van de wagen aan en waarschuwt de bestuurder voor onveilige rijbewegingen aan snelheden boven 60 km/u. De bestuurder wordt eerst met een licht- en geluidssignaal gewaarschuwd, waarna het stuurwiel zachtjes gecorrigeerd wordt om de bestuurder terug naar een veilige positie te brengen.

Verkeersborden met snelheidsbeperkingen worden onmiddellijk herkend door de Speed Limit Information-functie (SLIF), die de toegelaten snelheid in real time weergeeft. De informatie wordt zowel op het navigatiesysteem als op het TFT-display weergegeven.

High Beam Assist (HBA) detecteert ‘s nachts zowel tegenliggers als voorliggers op hetzelfde rijvak en schakelt over naar dimlicht om andere weggebruikers niet te verblinden. Zodra er geen wagens meer gedetecteerd worden, schakelt het systeem automatisch de grootlichten weer aan om het gezichtsveld van de bestuurder zo groot mogelijk te maken.

Slimme connectiviteit

De i30 Fastback biedt klanten een optioneel 8” aanraakscherm voor het navigatiesysteem van de nieuwe generatie met geavanceerde connectiviteitsfuncties, zoals Apple CarPlay en Android Auto. Met beide systemen kunnen gebruikers hun toestel aankoppelen om via het scherm muziek te beluisteren en telefoon- en navigatiefuncties te bedienen. Het navigatiesysteem omvat verder ook een gratis abonnement van 7 jaar op de dienst ‘LIVE Services’ die in real time up-to-date informatie levert over het weer, het verkeer, snelheidscontroles en online-opzoekingen van bezienswaardigheden. De i30 Fastback is ook verkrijgbaar met een draadloos oplaadsysteem voor smartphones met de Qi-standaard.

Klanten kunnen kiezen tussen verschillende audio-opties: de standaard radio met zwart-wit 5” display en Bluetooth-connectiviteit of het optionele audiosysteem met capacitief 5” lcd-aanraakscherm en een geïntegreerde dynamische achteruitrijcamera.

Dynamische, zuinige aandrijflijnen

De aandrijving van de i30 Fastback bestaat uit twee compacte turbogeladen benzinemotoren die nieuw aangeboden worden in de i30-reeks. ​

Klanten kunnen kiezen tussen de 1.4 T-GDI turbogeladen viercilindermotor met 140 pk of de 1.0 T-GDI turbogeladen driecilindermotor met 120 pk (beoogd brandstofverbruik in l/100 km voor de Hyundai i30 Fastback-reeks: gecombineerd 5,5 – 5,0 l/100 km, beoogde CO2-uitstoot 125 – 115 g/km*). De 1.4-liter T-GDI benzinemotor is verkrijgbaar met handgeschakelde 6-versnellingsbak of Dual Clutch 7-versnellingsbak, die de keuze geeft tussen volledig automatische of handgeschakelde bediening. De 1.0 T-GDI wordt aangeboden met de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Alle motoren komen standaard met het Integrated Stop and Go-systeem (ISG) voor een grotere brandstofbesparing. De aandrijflijnen van de i30 Fastback zullen nog uitgebreid worden met een nieuw ontwikkelde, zuinige 1.6-liter turbogeladen viercilinder dieselmotor die verkrijgbaar is met twee types vermogen: een versie met 110 pk en een versie met 136 pk voor ‘hoog vermogen’. Beide versies zullen verkrijgbaar zijn met handgeschakelde 6-versnellingsbak of Dual Clutch 7-versnellingsbak.

Made in Europe

De derde generatie i30-modellen van Hyundai is ontworpen, ontwikkeld, getest en gebouwd in Europa. Deze reeks zit dan ook diep in het DNA van Hyundai Motor in Europa. Ze is gebaseerd op de infrastructuur die Hyundai Motor de voorbije 25 jaar in Europa heeft uitgebouwd. Met meer dan 800.000 verkochte wagens in Europa sinds de introductie van de eerste generatie i30 in 2008 mikt Hyundai Motor op een voortzetting van het succes van de i-reeks.

* Alle waarden zijn streefdoelen bij benadering, nog niet gehomologeerd en dus onderhevig aan wijzigingen.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich