De Hyundai i30 N

De Hyundai i30 N

Opwindend rijplezier voor iedereen.

01 Opwindend rijplezier voor iedereen – de Hyundai i30 N 

  • De i30 N geeft het startschot voor een nieuw tijdperk bij Hyundai Motor als het eerste ultraperformante model van het ‘N’-gamma, gebouwd om iedereen te laten genieten van meeslepend rijplezier.
  • N ontstond in Namyang en werd geperfectioneerd op de Nürburgring. De letter ‘N’ verwijst naar een chicane als essentie van de ontwikkeling van ultraperformante wagens door Hyundai Motor. 
  • Hoog vermogen: de 2.0 T-GDI viercilinder-turbomotor ontwikkelt tot 275 pk en 353 Nm aan koppel, met een uiterst alerte respons en lineaire vermogensontplooiing als resultaat. 
  • Prestatiegerichte kenmerken: elektronisch sperdifferentieel, elektronisch gestuurde ophanging, Rev Matching, Launch Control, uiterst performante banden, rondetimer en nog veel meer.
  • Doorgedreven personalisering: vijf verschillende aandrijfmodi, waaronder ‘N’ en ‘N Custom’, bieden diverse configuraties voor alle ritten, van comfortgerichte dagelijkse pendelritten tot prestatiegerichte circuituitstapjes. 
  • Emotieve klank dankzij de variabele timing van de uitlaatkleppen. 
  • Prestatiegericht design: agressieve voor- en achterbumper met grotere luchtinlaten en rode karakterlijn, aerodynamische achterspoiler met driehoekig remlicht, uitlaat met dubbele eindpijp, 18” en 19” lichtmetalen velgen, sportzetels, koetswerkkleur ‘Performance Blue’, geïnspireerd op Hyundai Motorsport-modellen.

De i30 N is de allereerste prestatiegerichte auto die Hyundai lanceert in zijn ‘N’-gamma. Hij is afgeleid van de nieuwe i30-generatie en werd van A tot Z ontwikkeld om zowel tijdens dagelijkse pendelritten als op het circuit een maximaal rijplezier te verschaffen. N is ontstaan in het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Namyang in Korea en werd geperfectioneerd op de Nürburgring, een van de meest uitdagende circuits ter wereld en de thuisbasis van het Hyundai Testing Center. Het ‘N'-logo symboliseert een chicane, de ultieme bocht waarin de i30 N grondig werd getest en zijn capaciteiten heeft bewezen. De i30 N put inspiratie uit de WRC-ervaring die Hyundai Motorsport sinds 2014 heeft opgedaan.

“De Hyundai i30 N werd ontwikkeld met als enige doel om onze klanten een maximaal rijplezier te bieden in een erg betaalbaar, prestatiegericht pakket,” aldus Albert Biermann, Executive Vice President van de afdeling Performance Development and High Performance Vehicle. “Met de uiterst performante ‘N’-modellen zullen we de aantrekkingskracht van ons merk versterken dankzij emotieve producten die inspelen op de behoeften van mensen die graag met een glimlach op het gelaat bochten aaneen rijgen en genieten van de motorklank. Daarom meten we de topprestaties van onze modellen niet alleen in toeren per minuut (t/min) maar ook in hartslagen per minuut (b/min).

De i30 N is het antwoord van Hyundai Motor op het verlangen van klanten naar compromisloze innovaties en technologiegedreven prestaties. De volledig nieuwe i30 N, die tegen het einde van 2017 in heel Europa zal worden gelanceerd, is gemaakt om mensen met de glimlach te laten genieten van een prestatiegerichte auto. Hij maakt deel uit van het i30-gamma maar kan schermen met een geheel eigen karakter en een coherent en tijdloos design, inclusief het nieuwe ‘Cascading’ radiatorrooster, de nieuwe signatuur van Hyundai, die zich kenmerkt door een neerwaartse beweging geïnspireerd op een stroom van gesmolten staal.

Eén en al rijplezier

De i30 N werd ontwikkeld op basis van de drie hoekstenen van het ‘Fun to Drive’-thema: bochtenfanaat, sportwagen voor dagelijks gebruik en circuitcapaciteiten. 

De i30 N werd ontwikkeld om het hart van zijn bestuurder sneller te doen slaan zodra hij of zij plaatsneemt aan het stuur. In plaats van zich toe te leggen op de naakte cijfers heeft Hyundai Motor ervoor gekozen om het rijplezier en de emotionele impact op het aantal hartslagen per minuut (b/min) te benadrukken, eerder dan gewoon het aantal toeren per minuut (t/min) te meten. Zodra de bestuurder het gaspedaal intrapt en de versnellingen aan elkaar rijgt, zorgt de Rev Matching-functie voor vloeiende schakelovergangen terwijl de overboost het koppel (+8 procent) en de acceleraties (+6,7 procent) maximaliseert. Het rijgevoel wordt nog benadrukt door de emotionele soundtrack van de uitlaat met dubbele eindpijp en de variabele timing van de uitlaatkleppen. De cockpit van de i30 N geeft belangrijke prestatieparameters weer via het nieuwe instrumentenbord en de verschillende modi van het vrij zwevende 8”-scherm, zoals de G-krachtmeter die de prestaties live in kaart brengt. 

Het design put inspiratie uit dat van prestatiegerichte voertuigen en omvat het typische ‘Cascading’ radiatorrooster van Hyundai, een agressief gelijnde voor- en achterbumper en een nieuwe achterspoiler. Conform het principe ‘vorm volgt functie’ optimaliseert het design van de auto de stroomlijn en de koelprestaties van de auto. De werking concentreert zich op de zuivere verbinding tussen auto en bestuurder. De i30 N werd rond de bestuurder opgebouwd met het oog op een maximale alertheid, evenwichtige prestaties en bergen rijplezier.

Bochtenfanaat

De i30 N houdt van bochten. Het ‘N’-logo verwijst trouwens naar een chicane, het ultieme deel van een circuit, waar de i30 N zijn maximale tractie, precisie en feeling realiseert. De krachtige 2,0-liter-turbomotor levert tot 275 pk en 353 Nm koppel. hij biedt een directe respons met een lineaire vermogensontplooiing dankzij de snel reagerende turbo. De motor stuurt zijn vermogen via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen. 

Voor de maximale grip van de i30 N zorgen de 18” of 19” grote lichtmetalen velgen met uiterst performante Hyundai ‘N’-banden van Pirelli. De op de tandheugel gemonteerde, elektrische stuurbekrachtiging is erg direct en garandeert een hoge mate van precisie. Het stijve, verlaagde koetswerk en de elektronisch gestuurde schokdemping (ECS) beperken de rolneigingen en verhogen de bochtsnelheden door de bestuurder in staat te stellen de dempers af te stemmen op alle situaties, van comfortgerichte dagelijkse pendelritten tot uiterst performante circuituitstapjes. 

De i30 N is aerodynamisch ontworpen om de opwaartse druk te verminderen en het koetswerk stevig op de weg te houden wanneer een maximale grip vereist is. Het elektronische sperdifferentieel (E-LSD) komt de grip ten goede en levert een maximaal vermogen naar de weg. Voor echte enthousiastelingen kan de elektronische stabiliteitsregeling (ESC) volledig worden uitgeschakeld voor een maximale vrijheid. En om de bestuurder en passagier een maximum aan comfort te garanderen, leveren de exclusief ontwikkelde sportzetels van de ‘N’-versie een maximum aan stabiliteit en laterale ondersteuning voor alle rijomstandigheden.

Sportwagen voor dagelijks gebruik

De i30 N is een sportwagen voor dagelijks gebruik, evenzeer geschikt voor dagelijkse pendelritten in alle comfort op weekdagen als voor circuitprestaties in het weekend. Met zijn talloze personaliseringsmogelijkheden werpt de i30 N zich op als een evenwichtige hatchback, die prestaties en functionaliteit verzekert om de bestuurder een ongeëvenaard gevoel te geven. Er zijn vijf aandrijfmodi – Eco, Normal, Sport, N en N Custom – die stuk voor stuk kunnen worden geselecteerd met behulp van twee gerichte toetsen op het stuurwiel. De verschillende modi wijzigen het karakter van de auto door de prestatie-eigenschappen van de motor, de schokdempers, de elektronische stabiliteitsregeling (ESC), het elektronische sperdifferentieel (E-LSD), de klank, het stuurgevoel en de Rev Matching-functie aan te passen. Daarnaast kan de bestuurder de Rev Matching-toets op het stuur gebruiken om het toerental te verhogen bij het terugschakelen terwijl Launch Control de auto zo soepel mogelijk uit de startblokken laat schieten door koppelstuur tegen te gaan. 

Circuitcapaciteiten

Duurzaamheid en circuitprestaties stonden centraal in de ontwikkeling van deze wagen. De i30 N onderging 10.000 kilometer aan proefritten op de Nordschleife van de Nürburgring voor uithoudingstests. Ook nam hij al twee maal deel aan ‘s werelds meest slopende uithoudingstest, de 24-urenrace van ADAC op de Nürburgring. De motor en zijn onderdelen werden getest om de hele auto te evalueren in 2016 en om zijn globale circuitcapaciteiten te analyseren in 2017. De bestuurder kan er dus vanop aan dat de i30 N duurzame prestaties neerzet op een circuit. Zijn remmen werden ontwikkeld met het oog op een maximaal uithoudingsvermogen dankzij de extra koeling via de luchtinlaten in de voorbumper. De elektronisch gestuurde ophanging (ECS) stelt de bestuurder in staat om de i30 N perfect af te stemmen op de vereisten van het circuit. De al hoge koetswerkstijfheid wordt nog versterkt door de verstevigingsstang achter de achterzetels. De auto heeft een sterke koppeling, ontwikkeld om lang mee te gaan, terwijl de korte slag van de nauwkeurige handgeschakelde versnellingspook het snelle schakelgevoel versterkt. 

02 Het ‘N’-gamma van Hyundai Motor: geboren in Namyang, geperfectioneerd op de Nürburgring

De Hyundai i30 N is het allereerste prestatiegerichte model dat Hyundai Motor lanceert onder zijn submerk ‘N’. De ‘N’ staat voor Namyang, Hyundai’s wereldwijde onderzoeks-en ontwikkelingscentrum in Korea, maar ook voor de Nürburgring, waar het Europese testcentrum van Hyundai Motor is gevestigd en waar het ‘N’-gamma verder werd uitgewerkt en getest. De nauwe samenwerking tussen Namyang en de Nürburgring vormde de fundering voor ‘N’, dat als doel heeft om een maximaal rijplezier te leveren. Het ‘N’-logo, dat ook naar chicane verwijst, belichaamt dat aspect – een wendbare auto die leuk rijdt – en vertegenwoordigt de ultieme rijervaring op bochtige wegen.

Geïnspireerd door de autosport – de geloofsbrieven van Hyundai

Hyundai Motorsport, dat begin 2013 werd opgericht in Alzenau (Duitsland), ontwikkelde een sportprogramma op lange termijn om de emotie en technologie te benadrukken die Hyundai in zijn wagens integreert. De voorbije vier jaar heeft Hyundai Motorsport met succes deelgenomen aan het Wereldkampioenschap Rally (WRC) van de FIA, een van de meest uitdagende en gevarieerde autosportdisciplines. 

2013:

  • Lancering van de i20 WRC.  

2014

  • Herinschrijving in het Wereldkampioenschap Rally 
  • Met de i20 WRC behaalt Hyundai Motorsport vier podiumplaatsen en eindigt het merk op de vierde plaats in het constructeursklassement. 

2015

  • Hyundai lanceert zijn prestatiegerichte ‘N’-gamma op het autosalon van Frankfurt met de concept-cars N 2025 Vision Gran Turismo en RM15. 
  • Hyundai wint vier podiumplaatsen en eindigt op de derde plaats van het WRC-kampioenschap. 

2016

  • Lancering van de uiterst performante raceconcepten RM16 op het autosalon van Busan en RM30 op het autosalon van Parijs. 
  • Hyundai wint zeven podiumplaatsen en eindigt op de tweede plaats in het WRC-kampioenschap.

2017

  • Het begin van een nieuw tijdperk in de sport: door de introductie van nieuwe technische voorschriften worden de WRC-bolides opvallender, krachtiger en indrukwekkender. 
  • Lancering van Hyundai’s eerste ultraperformante seriemodel, de i30 N. 
  • Hyundai veroverde halfweg het seizoen al zes podiumplaatsen en staat momenteel op de tweede plaats in het piloten- en teamklassement van het WRC-kampioenschap.

De uiterst performante concept-cars werden afgeleid tijdens de ontwikkeling van de WRC-modellen. Dat is de reden waarom het WRC-kampioenschap wordt beschouwd als de wieg van het ‘N’-gamma en dus de i30 N. Tijdens de races op grindwegen, asfalt, sneeuw en ijs bepalen de ingenieurs van Hyundai Motor mogelijke verbeteringen op het gebied van raffinement en prestaties. 

Nürburgring Testing Center

De Nordschleife van de Nürburgring werd en wordt nog steeds gebruikt om de prestatiegerichte technologieën van ‘N’ verder te verfijnen. Het iconische Nürburgringcircuit, dat dit jaar zijn negentigste verjaardag viert, staat bekend als een van de meest uitdagende racecircuits ter wereld. Met 73 bochten en 20,8 kilometer asfalt is het bovendien een belangrijk autosportcomplex en de thuisbasis van Hyundai Motors eigen, 3.600 vierkante meter grote testcentrum, dat wordt uitgebaat door het Technische Centrum van Hyundai Motor Europe. Hier voert Hyundai Motor zijn versnelde duurzaamheidstests uit. Elke auto die deelneemt aan de tests, legt de Nürburgring 420 tot 480 keer af in zowel droge als natte omstandigheden. Zo simuleren ze in nauwelijks vier weken tijd 180.000 kilometer aan extreme rijomstandigheden, het equivalent van de levenscyclus van een doorsnee wagen.

R&D Center in Namyang: geboorteplaats van de i30 N

Het R&D-centrum van Namyang, dat in 1995 werd geopend in Hwaseong (Zuid-Korea), is het hart van het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingsnetwerk van Hyundai Motor en de geboorteplaats van de nieuwe i30 N. Deze vestiging op een terrein van meer dan 3,3 miljoen vierkante meter omvat diverse centra voor design en ontwikkeling, aandrijving, prestatie- en testritten, een aero-akoestische windtunnel en milieuonderzoek. Het omvat 34 wegen, waaronder een kasseiweg, en een hogesnelheidscircuit met een lengte van 4,5 kilometer. In het totaal telt de vestiging 70 kilometer aan wegen. De i30 N dankt zijn fantastische wegligging dan ook aan maandenlange tests van de aerodynamica in het Namyang Technology Research Centre van Hyundai in Korea en het werk in de windtunnel.

Geproduceerd in Europa

De i30 N zal worden gebouwd door Hyundai Motor Manufacturing Czech in Nošovice (HMMC). Deze fabriek werd in 2008 geopend en startte nog datzelfde jaar met de bouw van de eerste i30-generatie. Ze heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 350.000 wagens en voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen om de verwachtingen van Europese klanten te vervullen. De HMMC-fabriek beschikt ook over een eigen testcircuit van 3,3 kilometer op het fabrieksterrein, waar elke auto wordt getest op zijn dynamische eigenschappen, lawaai en functies en op vloeistoflekken en assemblagefouten.

Elke component die in de i30 N wordt gebruikt, maakt de eerste prestatiegerichte wagen van Hyundai nog wendbaarder en dynamischer. Dat is de bestaansreden van het ‘N’-gamma. Elke Hyundai met ‘N’-logo maakt de auto tot veel meer dan gewoon een vervoermiddel. Hij biedt klanten de sensaties en opwinding van een erg performante wagen en maakt auto en bestuurder tot een performante tandem in snelle bochten. 

03 Ontworpen met het oog op maximale prestaties

De i30 N legt zich toe op de echte prestatiekenmerken, terwijl de ervaring van de persoon aan het stuur gevoelig wordt verbeterd. Hij onderscheidt zich door unieke, prestatiegerichte designelementen zoals een agressief ogende voor- en achterbumper en de nieuwe achterspoiler, die naadloos werden geïntegreerd in het coherente, tijdloze design van het i30-gamma. Conform het principe ‘vorm volgt functie’ hebben de ontwerpers nauw samengewerkt met de stroomlijnspecialisten om de juiste verhouding tussen neerwaartse druk, luchtweerstand en aerodynamica te creëren en zo de best mogelijke rijervaring te verzekeren. Het verlaagde koetswerk dat daaruit voortvloeit en de nieuw ontworpen stroomlijn geven de auto zijn sportieve silhouet en sterke uitstraling en verbeteren tegelijk de wegbalans en circuitcapaciteiten.

Exterieurdesign

De i30 N is herkenbaar aan zijn grotere wielkasten met 18”-velgen of unieke 19”-velgen met het ‘N’-logo. In vergelijking met de vijfdeursversie is de i30 N 4 millimeter lager met de 18”-velgen en 8 millimeter lager met de 19”-velgen. De ‘N’-signatuur komt ook terug op de opvallende rode remzadels en het ‘Cascading’ radiatorrooster vooraan. Dat laat geen twijfel bestaan over de oorsprong van het model en verhoogt het gevoel van topprestaties.

Vooraan bevestigt de i30 N zijn sportieve en agressieve look met een zwarte rand rond de koplampen. Achteraan onderstrepen het driehoekige derde remlicht in de nieuwe, glanzend zwarte spoiler en de dubbele uitlaatpijp de opvallende look van de sportieve hatchback. 

De voorbumper biedt plaats aan het ‘Cascading’ radiatorrooster, dat nog extra wordt benadrukt door de rode accenten, en versterkt zo de emotionele uitstraling en het uitgesproken karakter van de wagen. De luchtinlaten aan beide zijden van de voorbumper komen de remkoeling en de stroomlijn ten goede en zijn bovenaan afgewerkt met leddagverlichting. Achter het ‘Cascading’ radiatorrooster bieden bijkomende luchtgordijnen nog meer prestaties door de luchtstroom te verbeteren, de turbulentie in de wielkasten te beperken en de motor doeltreffender te koelen. De frontsplitter en achterspoiler zorgen van hun kant voor de neerwaartse druk en het uitmuntende stroomlijnevenwicht.

Interieurdesign

Het interieur stelt alles in het werk om de bestuurder op alle aanraakpunten een te maken met de wagen. Het concept richt zich tot mensen die van auto’s houden. Het exclusieve ‘N’-stuur zorgt ervoor dat de bestuurder alle prestatiekenmerken volledig onder controle heeft. Aan de linkerkant van het stuurwiel, kunnen bestuurders drie standaard aandrijfmodi selecteren: Normal, Sport en Eco. Aan de rechterkant heeft de bestuurder rechtstreeks toegang tot de ‘N’-toets met geblokte-vlagmotief voor de ‘N’-modus of de gepersonaliseerde afstelling, die zichtbaar is op het navigatiescherm. Voor een nog betere motorcontrole bij het schakelen kunnen bestuurders de Rev Matching-functie inschakelen met de gerichte ‘Rev’-toets, net boven de ‘N’-toets. Het stuur is afgewerkt met de ‘N’-specifieke blauwe stiknaden en getooid met een N-logo onderaan. Ook kreeg de versnellingspook een unieke blauwe streep als onderdeel van het coherente kleurdesign. De bolvormige pookknop is afgewerkt met het 'N’-logo.

Het elektronische instrumentenbord werd speciaal ontworpen voor gepassioneerde bestuurders. De schakelindicator bovenaan het instrumentenbord geeft het ideale schakelmoment aan voor optimale rijprestaties op het circuit. De rode zone van de variabele led-toerenteller verandert naargelang van de rijprestaties en de temperatuur van de motorolie. Zowel de N-toerenteller als de snelheidsmeter werd exclusief ontworpen voor het ‘N’-gamma en wordt omgeven door een blauwe lichtlijn.

De i30 N beschikt ook over speciaal ontworpen sportzetels met een stevige lendensteun. De uittrekbare zitkussens komen de stabiliteit en het comfort voor de bestuurder en de voorpassagier ten goede. Klanten krijgen de keuze tussen een combinatie van suède en leder of stof. Beide versies zijn getooid met het prachtige ‘N’-logo op de rugleuning. 

Prestatiegericht kleurengamma

In het kader van het autosporterfgoed van Hyundai Motor, werd de unieke Performance Blue-tint in 2014 geïntroduceerd bij de start van zijn WRC-engagement. Sindsdien staat ze centraal in het ‘N’-gamma. 

De i30 N is standaard afgewerkt met de exclusieve koetswerkkleur Performance Blue. In het totaal krijgen klanten echter de keuze uit zes verschillende koetswerkkleuren: behalve Performance Blue omvat het gamma ook Clean Slate, Polar White, Micron Grey en Phantom Black of Engine Red. 

De speciale zijdrempels, die het sportieve karakter van het verlaagde koetswerk versterken, zijn in het zwart gelakt terwijl de buitenspiegels een glanzend zwarte afwerking kregen. Aangezien de deurgrepen in dezelfde kleur worden gelakt als het koetswerk, verdwijnen ze bijna voor een meer dynamische look. 

De hoogwaardige interieurmaterialen en donkere metaalinleg onderstrepen het elegante karakter van de i30 N en zijn verwantschap met de autosport. 

04 Rijprestaties

Wat de prestaties en het rijplezier betreft, staat de i30 N volledig in het teken van precisie, controle, veiligheid en duurzaamheid. De hypergeavanceerde prestatiegerichte technologieën worden op doeltreffende wijze gecombineerd tot een vloeiend en gecontroleerd geheel. Met zijn voornaamste prestatie-eigenschappen zet het eerste ‘N’-model van Hyundai Motor de toon in zijn segment. Bovendien kan de bestuurder die kenmerken aanpassen volgens zijn humeur.

Stuursysteem 

De i30 N biedt een ongekende stuurprecisie, die in ruime mate bijdraagt tot het rijplezier van de bestuurder: de bekrachtigde tandheugel (R-MDPS) geeft de auto een uitstekende stabiliteit bij hoge snelheden en een onmiddellijke respons bij lagere snelheden. De elektrische stuurbekrachtiging, die zich in het stuursysteem bevindt, levert een erg hoog vermogen en biedt zelfs het hoofd aan circuituitstapjes op Cup-banden.

Launch Control

De Launch Control-functie van de i30 N regelt het motorkoppel bij acceleraties vanuit stilstand en helpt de bestuurder om als een professionele racepiloot uit de startblokken te schieten. Launch Control is vooral doeltreffend in de ‘N’-modus: met de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) uitgeschakeld en het koppelingspedaal ingetrapt kunt u de eerste versnelling onmiddellijk inschakelen door het koppelingspedaal los te laten binnen de vijf seconden nadat u het gaspedaal volledig hebt ingetrapt. 

Rev matching

De functie ‘Rev Matching’ stemt de motortoerentallen automatisch op elkaar af wanneer de bestuurder van een hogere naar een lagere versnelling terugschakelt. Dat resulteert naargelang van de rijmodus in vloeiendere of sportievere schakelovergangen. De ‘Rev Matching’-toets op het stuur kan eenvoudig manueel worden ingeschakeld aangezien hij zich rechts op het stuur bevindt. 

Elektronisch gestuurde ophanging (ECS)

Door de dempingskracht te controleren worden zowel het rijcomfort als het weggedrag en de stabiliteit verbeterd. Bij alle rijomstandigheden, van dagelijkse ritten tot circuituitstapjes, kunnen de prestaties van de wagen worden bijgesteld. Het gebruik van een elektromagnetische klep garandeert een nauwkeurige en onmiddellijke dempingskracht. Ze stelt de bestuurder in staat om de stijfheid van de ophanging met een druk op de knop te regelen. 

Elektronische stabiliteitsregeling (ESC)

De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) stabiliseert de wagen tijdens bochtige manoeuvres. Desgewenst kan het ESC-systeem volledig worden uitgeschakeld voor een maximaal racegevoel.

Elektronisch sperdifferentieel (E-LSD) (met Performance Pack)

Het uitstekende bochtengedrag van de i30 N wordt gerealiseerd dankzij diverse nieuwe prestatiekenmerken, zoals het elektronisch gestuurde sperdifferentieel (E-LSD). Dankzij dat systeem kunnen de aangedreven wielen aan verschillende snelheden draaien door een verschillende dosis koppel te leveren naargelang van de lastwissels van de wielen van de binnenste as naar die van de buitenste as. In bepaalde omstandigheden worden wielspin en onderstuur in bochten tegengegaan. Het E-LSD-differentieel verhoogt de maximale bochtsnelheid en het rijplezier in de bochten wanneer de bestuurder al vroeg in de bocht begint te accelereren. 

Electronic Sound Generator (ESG)

Om een prestatiegerichte sfeer te creëren in het interieur van de i30 N genereert de elektronische klankgenerator in het koetswerkpaneel een sportieve motorklank. In het interieur ter hoogte van de voorruit zorgt de ‘engine sound generator’ voor extra akoestisch drama op maat van de gemoedstoestand van de bestuurder. 

Variabele uitlaatkleppen (met Performance Pack)

Naargelang van de aandrijfmodus kan de bestuurder diverse uitlaatklanken selecteren en de uitlaatklep actief controleren. De klank verschilt naargelang van de grootte van de klepopening. De dubbele actieve uitlaat heeft verscheidene instellingen, waardoor de uitlaatklank kan variëren van normaal tot uitermate krachtig. 

Rijmodi

Bestuurders krijgen de keuze uit vijf individuele rijmodi, Eco, Normal, Sport, N en N Custom, die stuk voor stuk kunnen worden ingeschakeld met behulp van twee gerichte toetsen op het stuurwiel. De verschillende modi wijzigen het karakter van de auto door de parameters van de motor, de schokdempers, de elektronische stabiliteitsregeling (ESC), het elektronische sperdifferentieel (E-LSD), de motorklank, het stuurgevoel en de Rev Matching-functie aan te passen. In de modus ‘N Custom’ kunnen bestuurders voor elk prestatiegericht onderdeel instellingen van de modi Eco, Normal, Sport en Sport+ combineren op basis van hun rijvoorkeuren en de rijomstandigheden.   


Download

Machtig ‘Performance Pack’

De i30 N wordt aangedreven door een 2,0 liter grote turbomotor, die verkrijgbaar is in twee vermogensversies: het Standard Pack levert 250 pk terwijl het Performance Pack het maximumvermogen opdrijft tot 275 pk. Beide vermogensversies leveren een maximumkoppel van 353 Nm en een topsnelheid van 250 km/u. De variant met 250 pk snelt in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u*, die met 275 pk heeft genoeg aan 6,2 seconden*.

De motor onderscheidt zich door een directe respons met een lineaire vermogensontplooiing dankzij de alerte turbo en is verkrijgbaar met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het vermogen wordt onafhankelijk naar de versnellingen gestuurd, zodat de transmissie steeds de volgende versnelling kan inschakelen zonder koppelonderbreking.

De i30 N met Performance Pack is enkel verkrijgbaar met de uiterst performante 19” Pirelli P Zero-banden van Hyundai N, de opvallende rode N-remzadels en de grotere schijfremmen (18” vooraan, 17” achteraan). Het elektronisch sperdifferentieel (E-LSD) en de variabele timing van de uitlaatkleppen maken eveneens deel uit van het Performance Pack om een onovertroffen circuitervaring te verzekeren.

05 Connectiviteit en bescherming

De rijmodi van de i30 N kunnen worden weergegeven op het 5”-scherm of het optionele 8”-touchscreen met navigatiesysteem en weergave van informatie over vermogen, koppel, turboboost, rondetimer en acceleratietimer. 

Het specifieke scherm van de N-modus biedt bovendien personaliseerbare instellingen voor de motor, de ophanging, de stuurinrichting, het differentieel (in het Performance Pack), de Rev Matching-functie van de transmissie, de uitlaatklank en de stabiliteitscontrole. 

De i30 N is zowel compatibel met Apple CarPlay als met Android Auto. Beide systemen stellen gebruikers in staat om hun toestel aan te sluiten om muziek-, telefoon- en navigatiefuncties op te roepen en te beheren op het scherm. Dankzij de naadloze connectiviteit blijven bestuurder en passagiers verbonden terwijl ze zich toch volop kunnen concentreren op de weg. Hyundai Motor biedt ook een draadloos inductief laadpad voor mobiele telefoons (Qi-norm) en zeven jaar gratis abonnement op de LIVE-services. Die LIVE-services leveren in realtime up-to-date informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera's en online opzoekingen van points of interest.

Toonaangevend veiligheidspakket

Door de i30 N uit te rusten met de nieuwste actieve-veiligheidssystemen democratiseert Hyundai Motor technologieën voor de andere koetswerkversies van de i30. 

De autonome noodremhulp (AEB) van de i30 N werkt in drie fasen en met camerasensoren. In een eerste fase waarschuwt het systeem de bestuurder met visuele en auditieve signalen. In de tweede fase activeert het de remmen volgens het botsgevaar en in de derde fase levert het de maximale remdruk om een aanrijding te vermijden of ten minste de schade te beperken. 

De waakzaamheidsassistent (DAA) beschermt de bestuurder door de rijpatronen te analyseren om roekeloos rijgedrag of vermoeidheid te detecteren en de ongevallen te helpen vermijden. 

De rijstrookassistent (LKAS) detecteert de positie van de auto en waarschuwt de bestuurder voor onveilige manoeuvres bij snelheden van meer dan 60 km/u. Door de bestuurder met auditieve en visuele signalen te waarschuwen alvorens stuurcorrecties door te voeren, leidt hij de bestuurder terug naar een veilige positie.

Snelheidsbeperkingen worden onmiddellijk herkend door de verkeersbordendetectie, die de snelheidsbeperking in realtime weergeeft op het dashboard. Het navigatiescherm en het TFT-instrumentenbord geven de informatie allebei weer.

De grootlichtassistent (HBA) detecteert zowel tegen- als voorliggers in het donker en schakelt over naar de dimlichten om te voorkomen dat andere bestuurders verblind worden. HBA schakelt automatisch weer over naar de grootlichten zodra er geen voertuigen meer worden gedetecteerd. Zo maximaliseert het systeem het zicht voor de bestuurder.

06 Technische gegevens en afmetingen 

Klik hier voor de technische informatie.

Powerful Performance Package

The i30 N is powered by a 2.0-litre turbocharged engine available with two power outputs: the Standard Package engine delivers 250 PS, whereas the Performance Package engine's maximum power is boosted to 275 PS. Both outputs deliver a maximum torque of 353 Nm and reach a maximum speed of 250 km/h. The 250 PS version accelerates to 100 km/h in 6.4 seconds*, the 275 PS version in 6.1 seconds*.

The engine offers direct response with a linear power development through the early responding turbo charger, and is available with front-wheel drive and a six-speed manual transmission. The power is transferred independently to the gear train, in order to always be ready to shift to the next gear without any torque interruption.

The i30 N with Performance Package exclusively comes with 19-inch Pirelli P-Zero high-performance Hyundai N tyres, distinctive red N break calipers and larger brake discs (18-inch at the front, 17-inch at the rear). The Electronic Limited Slip Differential (E-LSD) and Variable Exhaust Valve System are additional features included in the Performance Package to provide the optimal race track experience.

05 Connected and Caring

The i30 N driving modes can be displayed on the 5.0-inch or the optional 8.0-inch touch screen with navigation, featuring information on PS, torque, turbo boost as well as a lap and acceleration timer. 

The specific N mode screen menu also offers customisable settings for the engine, suspension, steering, differential (in the Performance Package), transmission Rev matching, exhaust sound and stability control. 

The i30 N includes both Apple CarPlay and Android Auto. Both systems enable users to connect their devices to deliver and control music, telephone or navigation functions on-screen. Seamless connectivity allows drivers and passengers to stay connected while remaining focussed on the road. Hyundai Motor also offers a wireless inductive charging pad for mobile phones (Qi standard) and seven-year free subscription to LIVE Services. LIVE Services offer updated information in real time: weather, traffic, speed cameras and online searches for points of interest.

Class-leading safety package

By offering the latest active safety features for the new i30 N, Hyundai Motor democratises technology like the other i30 body types. 

The Autonomous Emergency Braking (AEB) fitted in the i30 N operates in three stages using camera sensors. First, it warns the driver visually and audibly. In a second step, it controls the brakes according to the collision danger stage, and in a third stage applies maximum braking force to avoid a collision or minimise damage if a collision is unavoidable. 

With the Driver Attention Alert (DAA), the i30 N features a driver protection system: this monitors driving patterns in order to detect reckless or fatigued driving and prevent potential accidents. 

The Lane Keeping Assist System (LKAS) senses the car’s position and alerts the driver about unsafe movements at speeds over 60 km/h. By audibly and visually warning the driver before inducing corrective steering, it guides the driver back to a safe position.

Road speed signs are immediately recognised by the Speed Limit Information Function (SLIF), which displays the speed limit in real time. The navigation system display and the TFT cluster both show the information.

A High Beam Assist (HBA) detects both oncoming vehicles and vehicles in the same lane ahead at night and changes to low-beam lights as appropriate, thereby reducing blinding effects on other drivers. HBA automatically re-activates the high beams and therefore maximises the driver’s range of vision as soon as no vehicles are detected.

06 Technical Data and Dimensions

Click here for the technical information.

All-New Hyundai i30 N – Reveal