Volledig nieuwe Hyundai Kona.

Hyundai's opgewaardeerde gloednieuwe Kona arriveert met ruimere slimme ruimte en high-tech gemaksfuncties

Kontich 14 september 2023. De ontwikkeling van Hyundai Motor's opgeschaalde en volledig nieuwe Kona begon met het EV-model - een onconventionele benadering voor autodesign die de versnelde elektrificatiestrategie van het bedrijf weerspiegelt. Nieuwe Kona zit boordevol met de nieuwste technologieën en comfort- en gemaksfuncties.

Kona van de tweede generatie biedt één van de meest uitgebreide productpakketten in het B-SUV-segment, inclusief het breedste aanbod motorisaties. Klanten kunnen kiezen uit EV- (standaard of lange actieradius), HEV- en ICE- varianten en dynamische N Line versies.

"Kona Electric zal naast onze IONIQ-modellen een belangrijke rol spelen in het versterken van Hyundai's leiderschap op het gebied van EV. Het nieuwe model bouwt voort op de geweldige reputatie van de eerste generatie Kona Electric en is ontworpen en gebouwd om met zijn vele uitstekende functies de concurrentie een stapje voor te blijven . Bij Hyundai zien we de EV-revolutie niet als gewoon de nieuwste trend. We geloven dat het niet alleen een scharnierpunt is voor de industrie, maar ook voor de maatschappij. Door de implementatie van milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen zoals onze EV's hopen we de overgang naar schone mobiliteit te versnellen en vooruitgang te boeken voor de mensheid."
Jaehoon Chang, President and CEO at Hyundai Motor Company

Met zijn robuuste, dynamische design en opgewaardeerde afmetingen behoudt volledig nieuwe Kona zijn iconische karakter en ondersteunt hij een actieve levensstijl voor klanten van alle leeftijden en generaties, terwijl hij nieuwe technologieën en gemaksfuncties biedt die zorgen voor een veilige, verbonden en comfortabele ervaring. Tot de upgrades behoren een dubbel 12,3-inch panoramisch scherm, een Digital Key 2 Touch, volledige Over-the-Air (OTA) updates en Connected Car Navigation Cockpit (ccNC).

Kona EV heeft het grootste volledig elektrische bereik (AER) in het B-SUV segment (WLTP geschatte 514 km). Hij wordt geleverd met EV-specifieke designelementen, waaronder opbergruimte in de kofferbak, actieve luchtkleppen, binnen- en buitencontactdozen voor Vehicle-to-Load (V2L), Head-up Display (HUD), i-PEDAL rijmodus, Smart Regenerative System en Electronic-Active Sound Design (e-ASD).

Vergeleken met de vorige generatie Kona is het nieuwe model groter geworden. De lengte van de nieuwe EV-variant bedraagt 4.355 mm, wat 175 mm langer is dan de Kona Electric van de eerste generatie. De wielbasis is met zijn 2.660 mm, 60 mm langer geworden, en de breedte nam toe met 25 mm, om op 1.825 mm uit te komen. Met een ​ hoogte van 1.575 mm is de nieuwe Kona EV ook 20 mm hoger dan zijn voorganger.


Koetswerkdesign

Voor de gloednieuwe Kona heeft Hyundai gebroken met het conventionele ICE-to-EV designproces en in plaats daarvan EV-to-ICE design ontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in een futuristisch EV-georiënteerd exterieurdesign, waarin dynamische puurheid samenkomt met stoer vormgegeven stoerheid.

Nieuwe Kona blinkt uit in aerodynamische prestaties zonder aan stijl in te boeten. Tussen de aerodynamische neus en achterklep voegen krachtig gevormde wielkasten en verbonden parametrisch oppervlaktedesign karakter toe aan het pure volume, met dynamische chroomlijnen die de zijriem verbinden met de satijnchromen spoiler met geïntegreerde High-Mounted Stop Lamp (HMSL).

Het stoere, sportieve karakter van de SUV wordt belichaamd door krachtig vormgegeven wielkasten met geïntegreerde voor- en achterlichten, zijpanelen met aangesloten parametrisch oppervlaktedesign en karakteristieke chromen sierlijsten die doorlopen van de zijriem tot de spoiler van satijnchroom. De speciaal ontworpen 18-inch spaakwielen benadrukken het karakter van de Kona.

Op de EV-variant zorgen een Pixelated Seamless Horizon Lamp en Pixel graphics voor een uniek accent.

De ICE- en HEV-varianten nemen veel van de designkenmerken van de EV over, maar met een opvallende twist. De voorbumper wordt gekenmerkt door een driedimensionale sierstrip en skidplate in plaats van een radiatorrooster. De ICE- en HEV-varianten voegen ook contrasterende zwarte wielkastbekleding toe voor meer nadruk.

De HEV-variant gebruikt bovenste en onderste actieve luchtkleppen (AAF) en de ICE-variant heeft een bovenste actieve luchtklep voor een verbetering van de luchtweerstandscoëfficiënt. De actieve luchtklep aan de buitenkant geeft de ICE- en HEV-variant een EV-achtig uiterlijk en verbetert tegelijkertijd de aerodynamische prestaties van beide varianten.

De op prestaties geïnspireerde N Line-variant voegt een agressief voor- en achterontwerp toe met vleugelvormige bumper en lagere stand, dubbele uitlaatpijpen en zilverkleurige zijskirts rond de carrosserie om het sportieve en toch verfijnde imago te benadrukken. Extra opties zijn een zwart dak en 18-inch exclusieve lichtmetalen N Line-velgen. Binnenin is de N Line-variant uitgerust met N Line exclusieve metalen pedalen en N-brand versnellingspook (TGS) voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. Er zijn twee soorten zetels beschikbaar in zwart met rode stiksels: N Line Cloth (GLS) en N Line Eco Alcantara & Leather (TOP). Eco Alcantara® R‑ EVOlution® maakt gebruik van gerecycled PET en bestaat voor meer dan 65 procent uit gerecyclede grondstoffen van het totale gewicht van het materiaal.

Interieur

Gloednieuwe Kona biedt een brede en open lay-out voor meer passagierscomfort en eenvoudige opbergruimte voor bagage.

De op de bestuurder gerichte architectuur op de voorste rij wordt geaccentueerd door een zwevend horizontaal C-Pad met geïntegreerd 12,3-inch panoramisch scherm dat het hightech karakter van Kona bevestigt.

Als onderdeel van de nieuwe lay-out van Kona is de shift-by-wire versnellingspook verplaatst van de middenconsole naar achter het stuurwiel, waardoor er meer opbergruimte is in de open consolezone, die kan worden gebruikt voor bekerhouders of voor het opbergen van grote tassen. De lay-out benadrukt ook het grotere, bredere interieur van de Kona, dat een veelzijdige en comfortabele ruimte biedt voor bestuurder en passagiers.

De relax-comfortzetel op de eerste rij is geoptimaliseerd voor een 'gewichtloze' verdeling van de lichaamsdruk om vermoeidheid na het rijden te helpen verlichten. De afgeronde zitbank op de tweede rij maximaliseert de bewoonbaarheid en zorgt voor eenvoudig onderhoud, en een tweetraps vergrendeling maakt het mogelijk de achterbank te verstellen.

De volledig neerklapbare achterbank en het achtercompartiment bieden tot 466 liter (gebaseerd op de VDA-norm) laadruimte om te voldoen aan de wensen van de klant met verbeterd laadgemak. Alles inladen, van bagage tot boodschappentassen, is gemakkelijker dan ooit met de handige aanpasbare Smart Power-achterklep met vijf verschillende hoogteniveaus om de toegang tot de laadruimte te verbeteren.

Volledig nieuwe Kona biedt de beste binnenruimte in zijn klasse, met een 60 mm langere wielbasis, 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de stoelen op de tweede rij in vergelijking met de vorige generatie. De schouderruimte op de tweede rij is met zijn 1.402 mm de grootste in zijn klasse, wat de passagiers de beste leefruimte biedt. De slanke ontspanningsstoelen op de eerste zetelrij, die slechts 85 mm dik zijn, zorgen voor meer leefruimte voor de passagiers op de tweede rij.

Een assortiment EV-specifieke functies voor een opgeladen rijervaring

Naast de gepixelde naadloze horizonverlichting en pixelafbeeldingen biedt Kona Electric nog meer functies voor een verbeterde klantervaring. De conditionering van de batterij zorgt voor veilig opladen en een grote actieradius in de winter. Een nieuwe verlichting voor de laadpoort zorgt voor zichtbaarheid 's nachts.

De HUD (Head Up Display) geeft de meest relevante informatie voor bestuurders weer als een projectie van 12 inch op de voorruit. Hierdoor kunnen bestuurders informatie snel verwerken terwijl ze hun aandacht bij de weg houden. e-ASD creëert een virtueel geluid dat EV aantrekkelijker maakt voor de bestuurder. Er wordt een optimaal geluid toegevoegd aan de cabine, rekening houdend met variabelen zoals rijsnelheid, koppel, toestand van de motor en acceleratie. Bestuurders kunnen het volume regelen en het geluid in de cabine aanpassen.

Met een bidirectionele lader aan boord kan de Vehicle-to-Load (V2L) functie elk apparaat van stroom voorzien of elektrische apparatuur opladen met 3kW, met zowel stopcontacten binnen als buiten voor het gemak. Binnen kunnen apparaten worden aangesloten op een standaard stopcontact op de middenconsole achter (230V) wanneer de EV is ingeschakeld. Buiten kunnen apparaten en huishoudelijke apparaten worden aangesloten met een V2L-adapter om de batterij te gebruiken wanneer de auto geparkeerd staat.

De nieuwe i-PEDAL maakt een rijmodus mogelijk waarmee bestuurders kunnen accelereren, vertragen en stoppen door alleen het gaspedaal te gebruiken. Kona Electric beschikt over een Smart Regenerative System dat automatisch de hoeveelheid regeneratief remmen aanpast op basis van informatie van de voorwaartse verkeersstroom.

Best-in-class elektronische besturingstechnologie en connectiviteit

Gloednieuwe Kona tilt connectiviteit naar een hoger niveau met voortdurende Over-the-Air (OTA) software-updates, waardoor autobezitters kosten kunnen besparen.

Voor nog meer gemak kan Kona worden vergrendeld, ontgrendeld en gestart met de Digital Key 2 Touch. Binnenin is het 12,3 inch panoramisch scherm geïntegreerd in het audio-video navigatiesysteem (AVN) om bestuurders een volledig digitale cluster- en infotainmentervaring te bieden.

Nieuwe Kona zal het eerste Hyundai-model zijn dat de nieuwe Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) toepast, die geavanceerde graphics en een perfecte eenheid tussen de voertuigdisplays biedt. Bij het parkeren toont de Surround View Monitor (SVM) de auto vanuit verschillende standpunten in HD voor veilig en gemakkelijk parkeren, terwijl efficiënte, breed stralende LED-koplampen de weg verlichten.

Het Bose Premium Sound System met zeven luidsprekers en subwoofer is afgestemd door de technici van Bose voor een rijke en meeslepende luisterervaring. Bestuurder en passagiers hebben toegang tot twee USB-C laders (waaronder één met dataondersteuning) en een 12V stopcontact voorin en twee USB-C laders achterin. Kona is ook uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai's connectiviteitstechnologie en Bluelink® Streaming Service voor muziek en video's komt later.

Veiligheid en gemak

Kona van de tweede generatie is uitgerust met het volgende niveau van Hyundai Smart Sense ADAS-functies die niet beschikbaar zijn op de meeste andere B-SUV's, waardoor het hoogste niveau van veiligheid en gemak op de weg wordt gegarandeerd.

De In-cabin Camera (ICC) maakt gebruik van de interne camera van het voertuig om de aandacht van de bestuurder te analyseren en, in geval van slaperigheid of onvoorzichtigheid, hem/haar te waarschuwen of in te grijpen, indien nodig. Remote Smart Parking Assist (RSPA) helpt bestuurders om op afstand in en uit parkeerplaatsen te komen. Met een druk op de slimme sleutelknop rijdt de auto vooruit of achteruit.

Blind Spot View Monitor (BVM) helpt de bestuurder door het zicht in de dode hoek te tonen op het clusterdisplay bij het wisselen van rijstrook. Het werkt samen met Blind-Spot Collision Avoidance Assist (BCA) inclusief Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) om van rijstrook te wisselen door te waarschuwen voor het risico op een aanrijding met voertuigen in de dode hoek. Indien nodig wordt er automatisch geremd om een aanrijding te voorkomen.

Gloednieuwe Kona zit boordevol andere geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), zoals Lane Keeping Assist (LKA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW) en High Beam Assist (HBA). Hij is ook uitgerust met diverse rijcomfortfuncties, zoals Smart Cruise Control (SCC), Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC) en Lane Following Assist (LFA).

Voor veilig parkeren biedt gloednieuwe Kona diverse geavanceerde technologieën, zoals Surround View Monitor (SVM), Forward/Side/Reverse Parking Distance Warning (PDW), Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA).

Motorisaties

Voor Europese klanten is de ICE-variant verkrijgbaar met een 1.0 T-GDi- of 1.6 T-GDi-motor. De 1.0 T-GDi levert maximaal 120 pk en tot 200 Nm koppel. De 1.6 T-GDi levert 198 pk en een koppel van maximaal 265 Nm.

Beide motorisaties zijn verkrijgbaar met een zeventraps Dual Clutch Transmission (7DCT) of een handgeschakelde zesversnellingsbak (6MT), terwijl de 1.6 T-GDi kan worden uitgerust met optionele vierwielaandrijving.

De beschikbare HEV-variant wordt aangedreven door een speciaal gekalibreerde 1,6-liter GDi-motor met directe injectie in combinatie met een elektromotor die indrukwekkende acceleraties en een hoge efficiëntie levert met een gecombineerd vermogen van 141 pk en een koppel van maximaal 265 Nm. Deze Full Hybrid aandrijflijn is alleen leverbaar met een zestraps Dual Clutch Transmission (7DCT) en voorwielaandrijving (FWD).

De Electric-variant is verkrijgbaar met keuze uit twee batterij-packs. De long-range versie met een 65,4 kWh batterij heeft een elektromotor die een maximaal vermogen levert van 218 pk (160 kW) en een maximaal rijbereik van meer dan 514 kilometer (WLTP geschat). De standaardversie heeft een batterijcapaciteit van 48,4 kWh, waarbij de motor 156 pk (111 kW) en een maximaal rijbereik van 377 kilometer (WLTP-schatting) levert.

Ontwerpelementen die een sportieve stijl toevoegen en de prestaties verbeteren

Voor nieuwe Kona heeft Hyundai gebroken met het conventionele ICE-to-EV-ontwerpproces en in plaats daarvan een EV-to-ICE-ontwerp ontwikkeld. Dit resulteerde in een futuristisch EV-georiënteerd exterieurdesign, waarin puurheid en robuustheid hand in hand gaan.

"Opgeschaald met Kona's unieke karakter, geeft de volledig nieuwe Kona zelfverzekerd uitdrukking aan zijn gedurfde en dynamische aanwezigheid. Kona is in alle opzichten geëvolueerd om een nog breder scala aan diversiteit te omarmen en een echte lifestyle supporter te worden."
SangYup Lee, Senior Vice President and Head of Hyundai Global Design Center

Kona maakt een gedurfde en dynamische indruk, geïnspireerd door een robuust, tech-centrisch ontwerp

Het aerodynamische profiel van het model - met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 - is ontworpen om het pure volume en de aerodynamische prestaties te benadrukken. Om een contrast te creëren met de zuivere vorm en het volume van het voorste gedeelte, heeft de Kona een scherp aangesloten parametrisch oppervlaktedesign en minutieuze details.

Dynamische verbindingslijnen verbinden de zijdelingse gordel en de spoiler in satijnchroom en omsluiten het hele voertuig om het dynamische profiel te vervolledigen.

Aan de achterzijde van Kona zijn de krachtig gevormde wielkasten voorzien van geïntegreerde achterlichten. De achterzijde van de auto heeft ook een Seamless Horizon lichtsignatuur en een High-Mounted Stop Lamp (HMSL) geïntegreerd in het design van de satijnchromen spoiler.

Aan de voorkant is Kona gemakkelijk te herkennen aan zijn pure vorm en volume. De Seamless Horizon Light signature en het lage radiatorrooster met actieve luchthappers geven het strakke, pure uiterlijk van de Kona aan de voorkant weer. Op de EV-variant zorgen een Pixelated Seamless Horizon Lamp en Pixel graphics voor een uniek accent.

EV-specifieke ontwerpelementen

Gloednieuwe Kona EV heeft een opvallend en herkenbaar design. De Pixelated Seamless Horizon Lamp Daytime Running Lights (DRL's) en pixelafbeeldingen op de grille van de inlaat passen bij de vlakke pixeldetails op de achterbumper en de 18-inch lichtmetalen velgen.

Een futuristisch en eenvoudig ontwerp van de onderbumper, evenals zwarte buitenspiegels, een zwarte omarmende lijn en een optioneel zwart dak dragen bij aan de gedurfde maar strakke styling van de auto. Een aerodynamische zijdrempel mondt uit in de stoere maar eenvoudige wielkasten in koetswerkkleur.

  • Gepixeleerd, naadloos Horizonlicht signatuur Dagrijlichten (DRL's)
  • Futuristisch en eenvoudig ontwerp van de onderbumper en Pixel-graphics op het inlaatrooster
  • Vlakke Pixel-details op de achterbumper
  • Zwarte contour
  • Aërodynamische zijdrempel
  • Robuust, maar eenvoudig en strak wielkastontwerp in koetswerkkleur
  • 19-inch lichtmetalen velgen die lijken op Pixels

ICE / HEV-specifieke ontwerpelementen

De ICE- en HEV-varianten van gloednieuwe Kona verbeteren de aerodynamica en luchtweerstandscoëfficiënten met actieve luchtkleppen aan de bovenkant (ICE/HEV) en onderkant (HEV). Een gedurfd en robuust skid plate design complementeert de contrasterende zwarte wielkasten. De optionele zwarte lak voor de bekleding, zijbumper en bumper contrasteert met de zijspiegel en het dak in koetwerkkleur. Futuristische elementen zoals de Seamless Horizon Lamp DRL's op de voorkant van het voertuig maken het volledig nieuwe design compleet.

  • Naadloze Horizon Licht signatuur DRL's
  • Laag radiatorrooster met actieve luchtkleppen
  • Gedurfd en robuust zijplaatontwerp
  • Dak en buitenspiegels in koetswerkkleur
  • 2-tone (zwart dak) met geselecteerde opties in koetswerkkleur Black Paint (optioneel) op bekleding, zijbumper en bumper
  • Milieuvriendelijke verf bestaande uit ~20% afvalbanden (standaard: plastic zonder verf)
  • Contrasterende, gedurfd vormgegeven wielkast (zwart)
  • Bovenste (ICE + HEV) en onderste (HEV) actieve luchtkleppen (AAF) voor een verbetering van de aërodynamische/weerstandscoëfficiënt

N Line-specifieke ontwerpelementen

Voor de sportieve en toch geraffineerde N Line-variant van volledig nieuwe Kona is het design meer gericht op een agressief voor- en achterontwerp. Een opvallende sportieve grille en luchtinlaten, vleugelvormige bumper en dubbele uitlaatpijpen geven de auto een sportief gevoel, terwijl glanzend zwarte buitenspiegels en een optioneel tweekleurig zwart dak in combinatie met zilverkleurige zijskirts rondom het koetswerk een lagere houding creëren en een high-performance imago benadrukken. Exclusieve optionele 18-inch lichtmetalen velgen, N Line exclusieve metalen pedalen en een N Brand versnellingspook (TGS) onderscheiden de N Line Kona van andere varianten.

  • Agressiever en sportiever voor- en achterontwerp
  • Vleugelvormig ontwerp onderbumper om sportief imago te benadrukken
  • Dubbele uitlaatpijpen
  • Glanzend zwarte zijspiegel
  • Tweekleurig zwart dak (optioneel)
  • De zilverkleurige zijskirt rond de onderzijde van het koetswerk
  • N Line exclusieve metalen pedalen
  • N Versnellingshendel merk (TGS)
  • Speciale 19" lichtmetalen velgen, N Line exclusief design (optie)
  • Twee zeteluitvoeringen beschikbaar: N Line Cloth (GLS) of Eco Alcantara & Leather (TOP).
  • Eco Alcantara® R-EVOlution® gebruikt gerecycled PET
  • Meer dan 65 procent gerecyclede grondstoffen op totaalgewicht

Grotere en slimmere binnenruimte

De opgeschaalde multiplayer biedt een brede en open lay-out voor meer passagierscomfort en gemakkelijke opslag van vracht.

Interieurontwerp

De flexibele en EV-achtige basisstructuur, gekoppeld aan een architectuur waarin de bestuurder centraal staat, benadrukt de eenvoud en het ruime interieur.

De toevoeging van gemêleerde stof verzacht het hightech interieur en maakt de functionele en toch knusse sfeer compleet. Om het interieur nog opener te maken, kan het verlengde schuifdak worden geopend.

Volledig nieuwe Kona biedt de beste ruimte in zijn klasse met 60 mm langere wielbasis, 77 mm langere beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de stoelen op de tweede rij in vergelijking met de vorige generatie. De schouderruimte op de tweede rij is met zijn 1.402 mm, ook de grootste in zijn klasse, wat de passagiers de beste leefruimte biedt. De slanke ontspanningsstoelen op de eerste rij van Kona, die slechts 85 mm dik zijn, zorgen voor meer leefruimte voor de passagiers op de tweede rij.

Bovendien biedt de op de stuurkolom gemonteerde versnellingspook achter het stuurwiel meer ruimte voor een open, schone consolestructuur die kan worden gebruikt voor bekerhouders of voor het opbergen van grote tassen. De bagageruimte achterin is met 30 procent verbeterd tot 466 liter en biedt daarmee de beste capaciteit in zijn klasse. De 40:20:40 neerklapbare achterstoelen zorgen voor een betere laadcapaciteit en modulariteit en wanneer ze volledig ingeklapt zijn, neemt de capaciteit toe tot 1.300 liter.

Het panoramische display met dubbel 12,3-inch scherm heeft een slim ontwerp voor maximale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en bediening, terwijl de optie voor relaxzetels op de eerste rij is geoptimaliseerd voor een 'gewichtloze' verdeling van de lichaamsdruk om vermoeidheid na langeafstandsritten te helpen verlichten.

Binnenkleuren:

Standaard

  • Zwart mono
  • Grijs 2 Tone (hoofdkleur interieur HEV & EV)

N-Line

  • Zwart monotoon met rode accenten
    • Twee zetelbekledingen beschikbaar: N Line Cloth (GLS) of Eco Alcantara & Leather (TOP).
    • Eco Alcantara® R-EVOlution® gebruikt gerecycled PET
    • Meer dan 65 procent gerecyclede grondstoffen op totaalgewicht

Afmetingen

  • Gloednieuwe Kona wordt qua afmetingen gepositioneerd in het hogere segment van de B-SUV.
  • Vergeleken met de vorige generatie Kona is de tweede generatie Kona in alle dimensies uitgebreid dankzij het K3-platform:
  • Geïntegreerde platformmodularisatie met ICE/HEV/EV-toepassing
  • Verbetering van de binnenruimte ten opzichte van het platform van de eerste generatie Kona, met name voor de stoelen op de tweede rij en de kofferbak
  • Verbeterd stuurgevoel door de positie van de versnellingsbak te veranderen
  • Verbeterde ophangingsmontagestructuur voor NVH-verbetering (geluid, trillingen en ruwheid)
  • Veilige stabiele frontale botsprestaties door toepassing van een structuur met meerdere ladingspassen
  • Grotere kofferruimte (+30 %)

Item

Volledig nieuwe Kona ICE/HEV

Volledig nieuwe Kona EV

Lengte

4,350 mm

(N Line 4,385 mm)

4,355 mm

Breedte

1,825 mm

1,825 mm

Hoogte

1,570 mm (17/18-inch tires)

 

1,575 mm (17/19-duims banden)

 

Wielbasis

2,660 mm

2,660 mm

Duurzame materialen voor moderne levensstijlen

De gloednieuwe Kona beschikt over een uitgebreid pakket milieuvriendelijke materialen. De hemelbekleding van de auto en het BCF vloertapijt bevatten gerecycled PET-materiaal en het chroomarme milieuvriendelijke natuurleer en tricoat suède zijn afkomstig uit duurzamere bronnen.

  • Hemelbekleding: 20 procent gerecycled PET
  • MESH: Hyundai's eerste ontwikkelde/toegepaste hoofdsteun met gaas voor een betere gebruikerservaring
  • Bio verf
  • Milieuvriendelijk natuurlijk leer, chroomarm
  • Milieuvriendelijk tricoatsuède, bio 7-8 procent
  • BCF vloertapijt, 10 procent gerecycled PET

Beste technologieën en connectiviteit

Gloednieuwe Kona tilt connectiviteit naar een hoger niveau met voortdurende Over-the-Air (OTA) software-updates, waardoor autobezitters kosten kunnen besparen.

Voor nog meer gemak kan Kona worden vergrendeld, ontgrendeld en gestart via de Digital Key 2 Touch, met behulp van NFC (near field communication) op Apple en Google Pixel smartphones of smartwatches, wat een hoge mate van veiligheid garandeert. Binnenin is het dubbele 12,3-inch panoramisch scherm geïntegreerd in het audio-video navigatiesysteem (AVN) om bestuurders een meeslepende digitale ervaring te bieden.

Nieuwe Kona is het eerste model van Hyundai met de nieuwe Connected Car Navigation Cockpit (ccNC), die een volledig digitale ervaring van cluster- en infotainmentschermen biedt. Bij het parkeren toont de Surround View Monitor (SVM) de auto vanuit verschillende gezichtspunten in HD voor veilig en gemakkelijk parkeren, terwijl efficiënte, breed stralende LED-koplampen de weg verlichten.

Het Bose Premium Sound System met zeven luidsprekers en subwoofer is afgestemd door de technici van Bose voor een rijke en meeslepende luisterervaring. Bestuurder en passagiers hebben toegang tot twee USB-C laders (waaronder één met dataondersteuning) en een 12V stopcontact voorin en twee USB-C laders achterin. De Kona is ook uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai's connectiviteitstechnologie en Bluelink® Streaming Service voor muziek en video's komt later.

Hyundai Motor lanceert Amazon Music in-car streaming voor Kona Electric, zodat Amazon Music-abonnees onderweg van hun favoriete muziek en afspeellijsten kunnen genieten zonder extra datakosten.

Beschikbare audio- en connectiviteit:

  • Gloednieuwe Kona kan worden vergrendeld, ontgrendeld en gestart via de Digital Key 2 Touch, met behulp van NFC (near field communication) op Apple en Google Pixel smartphones of smartwatches, wat een hoge mate van veiligheid garandeert.
  • De op de stuurkolom gemonteerde, elektrisch schakelende versnellingspook achter het stuurwiel is snel en intuïtief te gebruiken voor veilig en comfortabel rijden (alleen HEV en EV).
  • Met de schakelflippers achter het stuur kun je snel schakelen en de mate van regeneratief remmen regelen.
  • De nieuwe Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) biedt een volledig digitale ervaring van de cluster- en infotainmentschermen. ​
  • Surround View Monitor (SVM) toont HD-video van de situatie rond de auto voor veilig parkeren. ​
  • Over-the-Air (OTA) software-updates stellen autobezitters in staat om kosten te besparen, ritjes naar servicecentra te vermijden en hun auto te laten onderhouden met de nieuwste software-updates als onderdeel van een handige ervaring als eigenaar. ​
  • Het Bose Premium Sound System plus subwoofer zorgt voor een rijke en meeslepende luisterervaring.
    • In Kona EV ondersteunt het geluidssysteem e-ASD door virtuele voertuiggeluiden weer te geven.

Hyundai Bluelink® Connected Car diensten

Met gloednieuwe Kona biedt Hyundai de nieuwste versie van zijn vernieuwde Bluelink® Connected Car-diensten die een reeks functies bieden en klanten in staat stellen hun auto te bedienen met hun smartphone of stem om hun rit comfortabeler en aangenamer te maken. Deze diensten helpen gebruikers ook bij het zoeken en plannen van de beste route naar een bestemming, zodat er onderweg oplaadpunten zijn.

Kona's cloud-gebaseerde Connected Routing-functie berekent rijroutes op een krachtige server binnen de Bluelink cloud-omgeving. Dit zorgt voor nauwkeurigere verkeersvoorspellingen, preciezere aankomsttijden en betrouwbaardere routeberekeningen.

Ondertussen verschijnen er EV-oplaadstations op de kaart met de beschikbaarheid en geschatte oplaadtijden. Door op het pictogram van het station op de kaart te klikken, kunnen gebruikers zien of AC, DC of ultrasnel laden, zoals IONITY, beschikbaar is.

De Bluelink®-app toont de actieradius van het voertuig, de staat van de batterij en de oplaadtijden. Klanten hebben toegang tot een geavanceerd batterijbeheersysteem om oplaadtijden te selecteren die het beste bij hun schema of budget passen door optimaal gebruik te maken van de daluren van de elektriciteitstarieven.

Kona-bestuurders kunnen het opladen starten en stoppen met een druk op de knop van hun smartphone-app. Tijdens de koudere maanden kunnen gebruikers met Remote Climate Control de voorverwarming van de Kona plannen terwijl deze is aangesloten op een externe stroombron. Dit zorgt niet alleen voor comfort voor de inzittenden tijdens het rijden, maar bespaart ook batterijvermogen dat anders nodig zou zijn om de auto onderweg te verwarmen.

Het online spraakherkenningssysteem van de Kona accepteert eenvoudige spraakcommando's om gemakkelijk de airconditioning in de cabine, de radio, het openen/sluiten van het luik, het verwarmde stuurwiel, de verwarmde/gekoelde stoelen en andere functies te bedienen. Het systeem kan ook helpen met verschillende points of interest (POI) en updates van de weerstatus.

Bluelink® en LIVE Service-functies:

  • OTA Software Update: stelt Kona-gebruikers in staat om toekomstige software- en kaartupdates voor infotainment en updates van voertuigsoftware automatisch via de ether te ontvangen.
  • Connected Routing & Live Traffic: cloudgebaseerd navigatiesysteem dat nog nauwkeurigere routes biedt voor dagelijkse ritten
  • Last Mile Navigation: nadat de auto is geparkeerd, kunnen klanten de reis naar hun eindbestemming voortzetten op hun smartphone met een bereik tussen 200 meter en twee kilometer via Augmented Reality-begeleiding of Google Maps.
  • Gebruikersprofiel: slaat de infotainmentvoorkeuren van gebruikers, zoals taal-, Bluetooth- en navigatie-instellingen, op in de cloud. Het gebruikersprofiel kan vervolgens worden overgedragen naar andere Hyundai-modellen.
  • Profielbeheer op afstand: slaat geselecteerde voertuiginstellingen op in de Bluelink® cloud, met de mogelijkheid om deze op afstand bij te werken en terug te sturen naar het voertuig, gepersonaliseerd volgens de voorkeuren van de bestuurder, zoals individuele bestuurdersinstellingen voor de zitpositie
  • Real-time parkeerupdates: bevat nu informatie over de prijs van parkeren op straat, naast de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in de buurt
  • Agenda-integratie: bestuurders kunnen hun Google- of Apple-agenda synchroniseren met het infotainmentsysteem van de auto en direct naar afspraken navigeren
  • Diensten op afstand: bestuurders kunnen hun auto vergrendelen/ontgrendelen en de status van het voertuig bekijken via de Bluelink®-app
  • Klimaatregeling op afstand: hiermee kunnen gebruikers de klimaatregeling plannen terwijl het apparaat is aangesloten op een externe voedingsbron
  • Online stemherkenning: krachtige online (cloud-gebaseerde) stemherkenning die voertuigfuncties zoals verwarming en koeling kan bedienen
  • Zoek mijn auto: bestuurders kunnen hun voertuig gemakkelijk terugvinden als ze vergeten zijn waar ze geparkeerd hebben
  • Verzenden naar auto (POI): zoeken naar lokale nuttige plaatsen en de resultaten naar de satellietnavigatie van de auto sturen

Beveiliging:

  • Voertuigalarm en statusmeldingen: informeert klanten als het voertuig wordt achtergelaten met onafgesloten deuren of ramen
  • Onderhoud: diagnose en voertuigrapport (bijv. bandenspanning en airbags), rijinformatie

Gloednieuwe Kona is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto functionaliteiten. Hierdoor kunnen klanten de functionaliteit van hun iOS- en Android-smartphones op een vereenvoudigde en handige manier spiegelen. Er is ondersteuning voor meerdere Bluetooth-verbindingen, zodat twee apparaten tegelijk kunnen worden gekoppeld - één voor telefoongesprekken en één voor het streamen van muziek.

EV-specifieke functies

De EV-varianten van gloednieuwe Kona bieden nog meer mogelijkheden om de klant nog beter centraal te stellen. Om de unieke aanwezigheid van de Kona EV tot uitdrukking te brengen, heeft Hyundai voor het eerst Seamless Horizon Lamp Daylight Running Lights (DRL's) samengevoegd met Pixels.

Kona EV beschikt over E-Active Sound Design (E-ASD), dat virtuele geluiden voor EV's creëert. Deze technologie maakt EV's vriendelijker voor de buitenwereld. Binnenin wordt het geluid geoptimaliseerd met de rijsnelheid, het koppel en de acceleratie als input. Bestuurders kunnen het geluid en het volume aanpassen.

Projection Head-up Display geeft de meest relevante informatie voor bestuurders weer op de voorruit. Hierdoor kunnen bestuurders informatie snel verwerken terwijl ze hun ogen op de weg gericht houden. Nieuwe Kona biedt ook Hyundai's Vehicle-to-Load (V2L) technologie. Met bidirectionele OBC kunnen apparaten van huishoudens rechtstreeks vanuit het voertuig worden gevoed of opgeladen.

Het nieuwe i-PEDAL maakt een rijmodus mogelijk waarbij de bestuurder kan accelereren, vertragen en stoppen door alleen het gaspedaal te gebruiken. Het Smart Regenerative System past automatisch de hoeveelheid regeneratief remmen aan op basis van informatie van de voorwaartse verkeersstroom.

Veiligheid ​

Kona van de tweede generatie is uitgerust met het volgende niveau van Hyundai Smart Sense ADAS-functies die niet beschikbaar zijn op de meeste andere B-SUV's, waardoor het hoogste niveau van veiligheid en gemak op de weg wordt gegarandeerd.

De In-cabin camera (ICC) maakt gebruik van de interne camera van het voertuig om de aandacht van de bestuurder te analyseren en, in geval van slaperigheid of onvoorzichtigheid, hem te waarschuwen of in te grijpen, indien nodig. En Remote Smart Parking Assist (RSPA) helpt bestuurders om op afstand in en uit parkeerplaatsen te komen. Met een druk op de slimme sleutelknop rijdt de auto vooruit of achteruit.

De dodehoekmonitor (BVM) helpt de bestuurder door het dodehoekbeeld op het clusterdisplay weer te geven wanneer hij van rijstrook verandert. Het werkt samen met Blind-Spot Collision Avoidance Assist (BCA) inclusief Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) om van rijstrook te wisselen door een waarschuwing te geven voor het risico op een aanrijding met voertuigen in de dode hoek. Indien nodig wordt er automatisch geremd om een aanrijding te voorkomen.

Hyundai Smart Sense veiligheidsfuncties:

  • In-cabine camera (ICC)
  • Monitor dodehoekbeeld (BVM)
  • Remote Smart Parking Assist (RSPA) - Voorwaartse botsingvermijding (FCA 1.5, inclusief voetganger/fietser/FCA JT) - Sensor Fusion Met radar vooraan
  • Smart Cruise Control (SCC) / Navigatiegebaseerde Smart Cruise Control (NSCC)
  • Snelwegassistent (HDA 1.5)
  • Blind-Spot Collision Avoidance Assist (BCA) (incl. Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist)
  • Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA)
  • Intelligente snelheidslimietassistent (ISLA) - vereist handmatige snelheidslimietassistent (MSLA)
  • Driver Attention Warning (DAW), grootlichtassistent (HBA), Lead Vehicle Departure Alert (LVDA)
  • Parkeerafstandwaarschuwing (PDW) vr/r
  • Surround View Monitor (SVM)
  • RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist)
  • Waarschuwing parkeerafstand vooruit/zijwaarts/achteruit (PDW)
  • Parkeerhulp bij botsing achterwaarts (PCA)
  • Remote Smart Parking Assist (RSPA)

Extra veiligheidsfuncties:

  • Zeven airbags

Prestaties en motorisaties

Kona van de tweede generatie biedt één van de meest uitgebreide productpakketten in het B-SUV-segment, inclusief het breedste aanbod motorisaties. Klanten kunnen kiezen uit EV (standaard of lange actieradius), hybride elektrische (HEV) en verbrandingsmotor (ICE) varianten, evenals sportieve N Line versies van elk.

De ICE-variant is verkrijgbaar met een 1.0 T-GDi- of 1.6 T-GDi-motor. De 1.0 T-GDi levert een maximumvermogen van 120 pk, een maximumkoppel van 200 Nm en een maximumsnelheid van 180 km/u. De 1.6 T-GDi levert maximaal 198 pk, tot 265 Nm koppel en heeft een topsnelheid van 210 km/u.

Beide aandrijflijnen zijn verkrijgbaar met een zeventraps Dual Clutch Transmission (7DCT) of een handgeschakelde zesversnellingsbak (6MT), terwijl de 1.6 T-GDi kan worden uitgerust met optionele vierwielaandrijving.

Uitgerust met een zeventraps Dual Clutch Transmission (7DCT) en voorwielaandrijving (FWD) kan de 1.0 T-GDi in 11,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Uitgerust met een zeventraps Dual Clutch Transmission (7DCT) en voorwielaandrijving (FWD) kan de 1.6 T-GDi in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. ​

De beschikbare HEV-variant wordt aangedreven door een speciaal gekalibreerde 1,6-liter GDi-motor met directe injectie in combinatie met een elektromotor die indrukwekkende acceleraties en een hoge efficiëntie levert met een gecombineerd vermogen van 141 pk en een koppel van maximaal 265 Nm. Deze Full Hybrid aandrijflijn is alleen verkrijgbaar met een zestraps zeventraps Dual Clutch Transmission (7DCT) en voorwielaandrijving (FWD) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 10,9 seconden.

De Electric-variant is verkrijgbaar met keuze uit twee batterij-opties. De long-range versie met een 65,4 kWh batterij heeft een elektromotor die een maximaal vermogen levert van 218 pk (160 kW) en een maximaal rijbereik van meer dan 490 kilometer (WLTP geschat). De standaardversie heeft een accucapaciteit van 48,4 kWh, waarbij de motor 151 pk (111 kW) levert en een maximaal rijbereik van 377 kilometer (WLTP-schatting).

Met 102,3 kW DC snelladen laadt Kona Electric in 41 minuten op van 10% tot 80%. In 15 minuten kan de long-range versie met 65,4 kWh batterij en 17-inch wielen tot 162 km bijladen, de long-range versie met 65,4 kWh batterij en 19-inch wielen tot 139 km en de standard-range versie met 48,4 kWh batterij en 17-inch wielen tot 114 km (WLTP gecombineerde cyclus). Met 11 kW AC-laden is de standaardversie met 48,4 kWh-batterij in 4 uur en 55 minuten opgeladen, terwijl de long-range versie met 65,4 kWh-batterij in 6 uur en 55 minuten is opgeladen.

Technische kenmerken

Variant

Motorisatie

kW (PS)

Koppel

(gecombineerd)

ICE

1.0 T-GDi

88 (120)

200 Nm

 

1.6 T-GDi

146 (198)

265 Nm

HEV

1.6 T-GDi

104 (141)

265 Nm

EV 400V

48.4 kWh

114.6 (156)

255 Nm

 

65.4 kWh

160 (218)

255 Nm

Prijslijsten en technische info:

HYU_Brochure_KONA_EV_Tech_SPecs_NL.pdf

PDF - 109 Kb

Disclaimer: CO2- en emissiegegevens

Kona

  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona 1.0 T-GDI met 6MT 2WD in l/100 km: 6,0 - 5,6; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 138 - 128 (WLTP).
  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona 1.0 T-GDI met 7DCT 2WD in l/100 km: 6,4 - 5,8; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 147 - 132 (WLTP).
  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona 1.0 T-GDI 48V met 6MT 2WD in l/100 km: 5,9 - 5,4; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 134 - 123 (WLTP).
  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona 1.6 T-GDI met 6MT 2WD in l/100 km: 6,7 - 6,2; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 152 - 141 (WLTP).
  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona 1.6 T-GDI met 7DCT 2WD in l/100 km: 6,5 - 6,2; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 148 - 141 (WLTP).
  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona 1.6 T-GDI met 7DCT 4WD in l/100 km: 7,1 - 6,7; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 162 - 151 (WLTP).
  • Brandstofverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona Hybrid 1.6 HEV 6DCT 2WD in l/100 km: 4,8 - 4,5; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 108 - 103 (WLTP).

Kona EV

  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona Electric 48,4 kWh in kWh/100 km: 14,6; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai Kona Electric 65,4 kWh in kWh/100 km: 14,7 - 16,6; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Neem contact op met

Korean Motor Company nv - Hyundai Belux Pierstraat 229 - 2550 Kontich

www.hyundai.be