Bekroond fotograaf Esther Haase en Hyundai Head of Design Eduardo Ramírez praten over IONIQ 6 en design in paneldiscussie
- Hyundai Motor hield paneldiscussie over IONIQ 6 en design in een fotostudio in Londen
- Fotografe Esther Haase en hoofd design Eduardo Ramírez onderzochten hun favoriete kenmerken van het klantgerichte design van de IONIQ 6.
- Haase gaf inzicht in de exterieur- en interieurelementen van Hyundai’s Electrified Streamliner die haar als artiest het meest fascineerden
OFFENBACH / KONTICH, 23 januari 2023 – Bekroond fotograaf Esther Haase en Eduardo Ramírez, Head of Exterior Design, bespreken in een fotostudio in Londen onder meer de designkenmerken van de IONIQ 6, de inspiratiebronnen en de parallellen tussen autodesign en fotografie.
Haase legt verder uit wat haar fascineerde aan de auto: duurzaamheid, zich thuis voelen in het interieur, vooruitstrevende technologie en de mogelijkheid om een kamerplant binnen te houden.
De IONIQ 6 is geïnspireerd op Hyundai's Prophecy EV Concept en wordt gekenmerkt door strakke, eenvoudige lijnen en een pure aerodynamische vorm die de ontwerpers omschrijven als Emotional Efficiency. De Electrified Streamliner typologie van de IONIQ 6 en het bedachtzame coconachtige interieur belichamen een silhouet voor het nieuwe tijdperk van elektrische mobiliteit, terwijl het algemene designthema van Ethical Uniqueness Hyundai's klantgerichte inzet voor energie-efficiëntie en milieuverantwoordelijkheid weerspiegelt.
Mevrouw Haase, wat was uw eerste gedachte toen u de IONIQ 6 zag?
Esther Haase: “Mijn eerste gedachte was dat de IONIQ 6 echt snel is en veel power heeft. En als een vrouw erin zou rijden, zou het Catwoman moeten zijn.”
Hoe denkt u over elektrische auto's in het algemeen?
Esther Haase: “Als kind vroeg ik me al af waarom we overal van die lawaaierige, vieze machines hebben. Ik was een grote fan van The Jetsons, en alle voertuigen in de show waren heerlijk stil en elektrisch. Ze konden vliegen, terwijl alles zo schoon en netjes was.”
En hoe was het toen u voor het eerst in een IONIQ 6 stapte?
Esther Haase: “Wat ik zo fascinerend vind aan deze auto is het contrast tussen het exterieur en het interieur. Van buiten ziet hij er, zoals ik al zei, ongelooflijk snel uit, je verwacht een echte sportwagen. Maar als je eenmaal binnen zit, heb je ongelooflijk veel ruimte, het is echt comfortabel, een plek om gewoon te genieten - of te werken, als het moet.”
De IONIQ 6 valt onmiddellijk op door zijn gebogen lijnen en elegante eenvoud. Het ontwerp is futuristisch, maar doet tegelijkertijd denken aan de jaren 1920, het tijdperk van het iconische streamliner-designconcept dat betrekking heeft op auto's, treinen en vliegtuigen. De gevoeligheid van die tijd is vergelijkbaar met het heden, want toen en nu draait alles om efficiëntie. De extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van de IONIQ 6, in combinatie met een ultramoderne elektrische aandrijflijn, zorgt ervoor dat actieradius geen probleem meer is. En naast de functionaliteit is er ook de esthetiek.
Eduardo Ramírez: “Dat is het bijzondere aan elektrische auto's - ze zijn niet alleen stil en bieden een ongelooflijk dynamische acceleratie, ze maken ook nieuwe concepten mogelijk. Er zit geen motor vooraan en er loopt geen grote tunnel door het midden. In plaats daarvan heb je een platform met een vlakke vloer.”
We willen deze voordelen zo goed mogelijk benutten om de ervaring voor Hyundai-klanten te maximaliseren. Daarom hebben we het interieur en het exterieur van de auto vanaf het begin parallel ontworpen. Door de proporties te definiëren met een zeer lange wielbasis kregen we een groot interieur waarin we een huiskamersfeer creëerden. We noemen het een 'mindful cocoon'. Tegelijkertijd definieerden we dit gebogen silhouet voor een exterieur dat de hele ruimte omspant. En dankzij de gestroomlijnde vorm met kortere overhangen en de voor- en achterpartij merk je niet eens dat het voertuig eigenlijk vrij hoog is, namelijk 1,50 meter.
Kunt u uitleggen hoe u een 'mindful cocoon' definieert?
Eduardo Ramírez: “Ik zal u een voorbeeld geven: Een auto met een verbrandingsmotor is eigenlijk vrij inflexibel als het gaat om interieurdesign. Ik vergelijk dit graag met de woonkamer van mijn grootouders. Hun meubels zijn zwaar. Alles reikt tot aan de vloer. Zeker, de meubels zijn decoratief, maar alles staat vast op één plek. Het interieur van de IONIQ 6 daarentegen is een moderne woonkamer. Het is minimalistisch, licht en flexibel.”
Hyundai introduceerde het designprincipe van de mindful cocoon voor het eerst in de koepelvormige cabine van zijn Prophecy concept. De IONIQ 6 nam het idee over met relatief weinig compromissen. Het coconvormige interieur doet dienst als comfortabele schuilplaats en persoonlijke leefruimte en zit vol met praktische functies en duurzame materialen om een mindful, milieuvriendelijke mobiliteitservaring te creëren.
Esther Haase: “De bank is er. Nu ontbreken alleen nog wat planten.”
Eduardo Ramírez: “Dat is geen probleem. De grotere wielbasis zorgt voor meer beenruimte, maar geeft ons ook ruimte om creatief te zijn. Er zijn oppervlakken waar je dingen kunt neerzetten, net als thuis, waar je sleutels, je smartphone of je handtas allemaal hun eigen plek hebben. En je zou er zeker een plant kunnen bewaren, als je dat wilt. Het handschoenenkastje bijvoorbeeld springt niet op de gebruikelijke manier naar beneden open; het opent als een lade en de gebruiker kan het oppervlak gebruiken op de manier die hem het beste uitkomt.”
Esther Haase: “Dat is een van de eerste dingen die ik ontdekte. Fantastisch! Er zitten echt veel geweldige innovaties in deze auto. Maar je moet de mensen ook een idee geven van wat ze ermee kunnen doen. Laat me een vergelijking maken met fotografie. Vroeger hadden we van die grote camera's, en als we een auto fotografeerden, ging het om het maken van die enorme posters. Tegenwoordig is alles mobiel en klein, en produceren we content voor Instagram. Het is een compleet andere visuele taal. Een elektrische auto, die niet langer al die beperkingen heeft door de verbrandingsmotor, maakt ruimte vrij om te gebruiken. En opeens heb je al die verschillende mogelijkheden over wat je ermee kunt doen. Waarom niet een paar vrienden uitnodigen en een klein feestje bouwen in de auto?”
Eduardo Ramírez: “Dat is zeker een mogelijkheid...”
Esther Haase: “Ik kan mijn theeketel meenemen...”
Eduardo Ramírez: “Dat zou kunnen. Of een espressomachine. Er is tenslotte een stopcontact.”
Esther Haase: “Dat zou geweldig zijn! Als je veel rijdt, is het heel fijn om tussendoor even een espresso te drinken. En met de geluidsinstallatie en de sfeerverlichting heb je al een ingebouwde disco. Gezien al deze mogelijkheden zullen we zeker de manier waarop we naar auto's kijken veranderen.”
Meneer Ramírez, de IONIQ 6 ziet eruit alsof hij met één pennenstreek is getekend. Waar haalde het Hyundai Design team de inspiratie voor deze auto vandaan?
Eduardo Ramírez: “Toen we voor het eerst over de streamliner-vorm begonnen, konden we duidelijke referenties uit het verleden als inspiratiebron gebruiken. Er zijn verschillende voorbeelden in de autogeschiedenis die dit heel duidelijk uitdrukken. De originele Saab bijvoorbeeld, die werd ontworpen door luchtvaartingenieurs toen de vliegtuigbouwer eind jaren veertig besloot auto's te gaan bouwen. Het is een zeer vrije interpretatie van de allereerste onderzeeër. Je ziet heel duidelijk de druppelvorm of de streamliner, en je kunt je voorstellen hoe de lucht bijna zonder weerstand langsglijdt.”
Welke andere kenmerken zijn voor u belangrijk bij het ontwerpen van auto's? Welk verhaal vertellen zij?
Eduardo Ramírez: “Wij willen echt dat ons ontwerp klantgericht is. Om goed te kunnen ontwerpen, moeten we hun wensen en ambities begrijpen. Alleen dan kunnen we voor hen ontwerpen. In zekere zin vertellen we het verhaal van onze klanten.”
En dat zijn verschillende verhalen? Er zijn nogal wat verschillende ontwerpen in de IONIQ familie.
Eduardo Ramírez: “De keuze van een auto is een uitdrukking van iemands eigen persoonlijkheid. Daarom behandelen we elke auto anders, afhankelijk van het doel dat hij moet dienen. En ja, we zijn blij als we zien dat klanten met heel verschillende achtergronden een duidelijke mening of voorkeur hebben voor hun type auto.”
Zijn er parallellen met fotografie?
Esther Haase: “Ik zie de dingen op dezelfde manier: als ik een foto maak, moet ik hem mooi vinden. Maar een foto gaat vaak ook over de ideeën van iemand anders. Daarom zoek ik aansluiting bij de mensen die mij een opdracht geven, waaruit ik mijn eigen inspiratie kan putten, om uiteindelijk mijn eigen artistieke visie te creëren. Je zou het kunnen vergelijken met een acteur die een rol krijgt, maar deze dan op zijn eigen manier interpreteert.”
Eduardo Ramírez: “Mijn werk heeft ook een artistieke component. Hoewel het waarschijnlijk iets beperkter is in ons werk, omdat we rekening moeten houden met veel verschillende aspecten en technische specificaties. Maar auto-ontwerp biedt ook de mogelijkheid om je uit te drukken. In zekere zin geef je de technologie een artistiek gezicht. En wanneer het hele team van ontwerpers en ingenieurs in harmonie werkt, wordt het meer dan een functioneel product. In sommige gevallen wordt het een kunstwerk. En stroomlijning biedt dit prachtige evenwicht tussen esthetiek en technologie.”
Esther Haase: “Hoewel ik zeker artistiek vrijer ben dan jij bij auto-ontwerp, ben ik toch afhankelijk van de mogelijkheden die de technologie biedt, vooral als het om licht gaat. Dat is één ding. Maar aan de andere kant gaat het om de visie.”
Eduardo Ramírez: “Precies. En intuïtie.”
Esther Haase: “En als alles perfect harmonieert, inspireer je anderen. Ik denk dat het altijd om interpretatie gaat. Dat is een soort vrijheid op zich.”
Mensen veranderen hun gedrag al - vooral op het gebied van duurzaamheid. Welke rol speelt duurzaamheid voor u in een auto?
Esther Haase: “Duurzaamheid is voor mij een uiterst belangrijk thema. Vooral recycling is absoluut noodzakelijk voor ons en onze planeet. Als ik naar de materialen kijk, is de IONIQ 6 echt een geweldige keuze. Vanuit dit perspectief vind ik ook het design belangrijk. Als je een auto koopt, kies je vaak de auto die je qua design het mooist vindt - dus het is nog beter als het design ook een verschil kan maken voor de maatschappij.”
De IONIQ 6 wordt geproduceerd met duurzame materialen, iets wat al in het Prophecy-concept was voorzien. De ontwerpers spreken van "ethische uniciteit", die een belofte aan klanten en een engagement voor energie-efficiëntie en milieuverantwoordelijkheid weerspiegelt. Voor het exterieur wordt gerecycleerde pigmentverf van oude banden gebruikt voor de bekleding en bamboe houtskool pigmentverf voor de carrosserie. Binnenin bestaat de bekleding uit ecologisch behandeld leder en gerecyclede PET-stof voor de stoelen, een organisch rubbermengsel voor het dashboard en een bio PET-stof voor de hemelbekleding, afhankelijk van het gekozen niveau. Andere duurzame materialen zijn een organische lak gemaakt van plantaardige oliën voor de deurpanelen en gerecycleerde visnetten voor de vloerbedekking.
Eduardo Ramírez: “Het is ook een belangrijk aspect voor ons. We willen de mensen niet alleen vertellen: "wees duurzaam". Voor ons gaat het er meer om de mensen de juiste opties te geven. Je moet ze de mogelijkheid geven om een designproduct te kiezen dat ook een verantwoord doel dient. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat de door ons gebruikte materialen bij hun productie zo weinig mogelijk kooldioxide-uitstoot veroorzaken. Waar we nieuwe materialen gebruikten, zorgden we ervoor dat ze van biologische oorsprong waren, zoals suikerriet. Uiteindelijk gaat het echter om kleur en textuur. Het moet er niet alleen goed uitzien - alles wat je aanraakt moet ook goed aanvoelen.”
Esther Haase: “Het is een beetje zoals veganistisch eten. Als het niet goed smaakt, wil je het niet eten. Ik bedoel, het moet gewoon lekker zijn - om het simpele feit dat je meestal niet alleen dingen kiest omdat ze goed voor je zijn. Je moet verlangen creëren, en je moet dat verlangen ook voelen. In het algemeen denk ik dat het belangrijk is om dingen te maken die wenselijk zijn, dingen die mensen willen. En als er ook nog een goed doel bij betrokken is, dan heb je echt een geweldig product.”
Over Esther Haase
Esther Haase werd in 1966 in Bremen geboren. Haar vader was professor in fotografie en design, terwijl haar moeder ontwerper en illustrator was. Na een opleiding klassieke dans aan de Staatsacademie in Keulen werkte ze twee jaar als professioneel danseres voordat ze grafische vormgeving ging studeren met de nadruk op fotografie. Sinds 1993 werkt Esther Haase voor internationale klanten en tijdschriften, evenals voor verschillende collecties, musea en tentoonstellingen. Daarnaast publiceert ze haar eigen fotoboeken en wint daarbij talrijke prijzen.
Disclaimer: CO2- en emissiegegevens
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 53 kWh met 2WD in kWh/100 km: 13,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP).
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (18" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 14,3; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 16,0; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (18" lichtmetalen velgen) met 4WD in kWh/100 km: 15,1; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 4WD in kWh/100 km: 16,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)