Hoe Hyundai’s Smart Sense veiligheidssystemen te gebruiken in de nieuwe INSTER
Story
19 september 2024 - Stel je voor: rijden met een extra paar ogen, klaar om meteen in actie te komen. Dat is precies wat Hyundai's Smart Sense doet. Dit geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem (ADAS) vergroot niet alleen de veiligheid, maar geeft ook meer gemoedsrust, om nog meer van de reis te kunnen genieten.
De gloednieuwe INSTER situeert zich tussen A- en B-segmentmodellen en is uitgerust met een reeks Smart Sense-systemen die doorgaans zijn voorbehouden aan auto's uit het hogere segment. Deze systemen houden de omgeving actief in de gaten om aanrijdingen te voorkomen, te waarschuwen voor voertuigen in de dode hoek en te beschermen tegen mogelijke gevaren op de weg. Deze voorzieningen zijn gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen.
Snelwegassistent 1.5
Rijden op snelwegen was nooit veiliger en eenvoudiger als met Highway Driving Assist (HDA) 1.5. Het systeem helpt om een bepaalde snelheid en afstand tot de voorligger aan te houden terwijl de INSTER gecentreerd op zijn rijstrook blijft - zelfs in bochten.
De voordelen van HDA 1.5 zijn legio tijdens lange ritten op de snelweg, in druk verkeer of monotone rijomstandigheden. De functie verhoogt niet alleen de veiligheid, maar vermindert ook de vermoeidheid van de bestuurder.
Het systeem is uitgebreid met extra functies, waaronder Smart Cruise Control, Intelligent Speed Limit Assist, Lane Following Assist en Driver Attention Warning. Standaard worden alle systemen van HDA 1.5 geactiveerd wanneer via een druk op de knop 'Smart Cruise Control', behalve de Lane Following Assist. Vervolgens kunnen de functies afzonderlijk worden uitgeschakeld.
Om HDA 1.5 geactiveerd te houden moeten beiden handen op het stuur blijven. Als het systeem merkt dat dit niet het geval is, vraagt het om de controle over te nemen en schakelt het uiteindelijk uit als er geen actie wordt ondernomen.
Smart Cruise Control met Stop & Go
Smart Cruise Control (SCC) houdt een veilige volgafstand door op intelligente wijze de remmen in te schakelen en de snelheid aan te passen met behulp van radarsensoren vooraan.
Hyundai heeft de uitdagingen van het verkeer aangepakt met de evolutie van cruise control - nu inclusief de 'Stop & Go'-functie. Met deze upgrade past het systeem de snelheid aan op basis van de verkeersstroom, wat vooral gunstig is bij druk verkeer of lange ritten. De SCC met Stop & Go kan remmen en weer versnellen tot de vooraf ingestelde snelheid zodra de weg weer vrij is. Deze functie maakt het rijden comfortabeler en minder vermoeiend in stop-and-go verkeer, omdat er minder constant geremd en geaccelereerd hoeft te worden.
De knop 'Smart Cruise Control' op het stuurwiel moet worden indrukt om de SCC in te schakelen; de snelheid wordt ingesteld met de hendel en de volgafstand kan worden aangepast met afstandsknop. Het systeem wordt gedeactiveerd bij het remmen of na een druk op de annuleertoets op het stuurwiel.
Intelligente snelheidsbegrenzer
Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), geïntegreerd in het SCC, informeert de bestuurder over de huidige snelheidslimiet en past de instellingen van de cruise control automatisch aan om te voldoen aan veranderende snelheidslimieten. ISLA maakt gebruik van navigatiegegevens en de frontcamera om verkeersborden te lezen en zorgt ervoor dat de snelheidslimiet niet overschreden wordt.
Onlangs heeft Hyundai ISLA verbeterd, waardoor bestuurders meer controle hebben over het systeem. Het geluidsniveau van de waarschuwing kan met één druk op de knop worden aangepast zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
ISLA wordt automatisch geactiveerd bij het starten van INSTER. Om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen, volstaat het om lang op de "mute" knop te drukken.
Lane Keeping Assist / Rijbaanassistent
Zoals de naam al aangeeft, houdt Lane Keeping Assist (LKA) de wagen op de rijstrook door rijstrookmarkeringen te controleren en visuele en hoorbare waarschuwingen te sturen bij het verlaten van de rijstrook zonder voorafgaande verwittiging. Het maakt gebruik van Motor Driven Power Steering (MDPS) om een subtiel tegenstuurkoppel toe te passen en de auto terug te leiden naar het midden van de rijstrook.
Lane Following Assist (LFA) gaat nog een stap verder en houdt de INSTER gecentreerd in zijn rijstrook met behulp van continue stuurassistentie, zelfs in bochten.
LKA wordt automatisch geactiveerd bij het starten. Om LFA in te schakelen, moet er telkens als de auto wordt gestart op de daarvoor bestemde knop op het stuurwiel gedrukt worden.
Forward Collision-Avoidance Assist 1.5
Om botsingen met onvoorspelbare obstakels te vermijden, remt Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) 1.5 automatisch. Met behulp van radar en de frontcamera scant het systeem de weg voor en waarschuwt het de bestuurder voor vertragende of stilstaande voertuigen, fietsers of voetgangers, zelfs bij het oversteken van een kruispunt. Indien er niet tijdig gereageerd wordt, er er een botsing met een tegenligger dreigt, remt FCA 1.5 automatisch voluit.
FCA 1.5 is standaard ingeschakeld en kan worden uitgeschakeld in de ADAS-instellingen.
Waarschuwing voor rijaandacht
Het doel van Driving Attention Warning (DAW) is om de inzittenden en andere weggebruikers veilig te houden. DAW analyseert het aandachtsniveau tijdens het rijden. Als het vermoeidheid of onoplettendheid van de bestuurder detecteert, geeft het systeem een waarschuwing en raadt het aan om te rusten.
DAW is automatisch ingeschakeld en kan worden uitgeschakeld in de ADAS-instellingen.
Grootlichtassistent
Om het zicht te maximaliseren, biedt INSTER grootlichtassistent (HBA). Na activering scant het systeem de auto's die in tegengestelde richting rijden en schakelt het automatisch tussen grootlicht en dimlicht. Als er geen auto's meer worden gedetecteerd, wordt het grootlicht weer ingeschakeld.
Vertrekwaarschuwing voor voorligger
Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) is vooral handig in stop-and-go verkeerssituaties, zoals in files en bij verkeerslichten. Het systeem maakt gebruik van naar voren gerichte sensoren en camera's om de voorligger in de gaten te houden en de bestuurder te waarschuwen wanneer deze weer in beweging komt. Door de reactietijd te minimaliseren, zorgt INSTER voor een vlottere en efficiëntere doorstroming van het verkeer.
Zodra LVDA is ingeschakeld, blijft het ingeschakeld. De functie kan weer worden uitgeschakeld in de ADAS-instellingen.
Waarschuwing inzittenden achterin
Om passagiers op de achterbank te beschermen, is INSTER uitgerust met Rear Occupant Alert (ROA). Als u de motor uitschakelt en INSTER verlaat, herinnert het systeem de bestuurder met een audio-waarschuwing en een bericht in de cluster om de achterbank te controleren op vergeten passagiers of voorwerpen.
ROA in INSTER gebruikt de logica van de bediening van de achterklep. Als een achterklep voor of tijdens de rit is geopend en gesloten, gaat het systeem ervan uit dat er iets of iemand op de achterbank is achtergebleven.
INSTER's Smart Sense-functies integreren deze geavanceerde functies om de veiligheid te verbeteren, waardoor de rijervaring veiliger en comfortabeler wordt.
Disclaimer: CO2- en emissiegegevens
De Hyundai INSTER is momenteel niet te koop. Het elektriciteitsverbruik voor dit model is nog niet vastgesteld.