Hyundai Motor introduceert nieuw autonoom IONIQ-concept op Automobility Los Angeles

Hyundai Motor introduceert nieuw autonoom IONIQ-concept op Automobility Los Angeles

Hyundai Motor stelt zelfrijdende auto met verborgen LiDAR voor.

Zaterdag 19 november 2016 — Tijdens zijn persconferentie op Automobility LA (Autosalon van Los Angeles) kondigde Hyundai Motor de lancering van de autonome IONIQ aan. Deze wagen heeft hetzelfde gestroomlijnde design als de andere modellen uit de IONIQ-reeks en is één van de weinige zelfrijdende auto’s in ontwikkeling met een verborgen LiDAR-systeem in de voorbumper in plaats van op het dak. Zo lijkt hij op een doorsneeauto en niet op een wetenschappelijk schoolproject.

Bedoeling van het autonome IONIQ-concept was om de zelfrijdende systemen zo eenvoudig mogelijk te houden. Hiervoor werd bij de productieauto gebruik gemaakt van de naar voor gerichte Smart Cruise Control-radar en de Lane Keeping Assist-camera’s, die uitgerust zijn met LiDAR-technologie. Hyundai ontwikkelt ook zijn eigen besturingssysteem voor autonome wagens, dit om veel minder rekenkracht te moeten gebruiken. Dit moet resulteren in een goedkoper platform dat geïnstalleerd kan worden in toekomstige Hyundai-modellen die betaalbaar zijn voor de gemiddelde consument.

Met behulp van het verborgen LiDAR-systeem kan de autonome IONIQ ook de exacte positie van voertuigen en voorwerpen in de nabijheid detecteren. Verder beschikt de autonome IONIQ ook nog over:

  • Een naar voor gerichte radar die de relatieve positie en snelheid van voorliggers detecteert als ondersteuning voor routeplanning
  • Een reeks van drie camera’s die voetgangers, rijstrookmarkeringen en verkeerstekens detecteren
  • Een gps-antenne om de exacte locatie van elk voertuig te bepalen
  • Kaartgegevens in hoge resolutie via Hyundai MnSoft, waaronder nauwkeurige plaatsbepaling, hellingen en bochten, rijstrookbreedte en andere aanwijzingen
  • Een Blind Spot Detection-radar zodat er veilig van rijstrook kan worden veranderd

Deze functionaliteiten bouwen voort op wat het product IONIQ reeds biedt, namelijk Automatic Emergency Braking met Pedestrian Detection, Smart Cruise Control, Lane Departure Warning en Rear Cross-Traffic Assist. Alle autonome bedieningen van de wagen zijn ook in bestaande systemen verwerkt zodat bestuurders naadloos kunnen schakelen tussen actieve en zelfrijdende modus.

Eerder dit jaar kreeg Hyundai Motor een vergunning om zijn autonome wagens in stedelijke omgevingen uit te testen. Zo voert Hyundai Motor op dit ogenblik tests uit met drie autonome IONIQ’s en twee autonome brandstofcelauto’s (model Tucson) in het Hyundai Motor Research and Development Center te Namyang (Zuid-Korea).

Om zijn autonome wagens in actie te tonen, zal Hyundai Motor met twee autonome IONIQ’s uitpakken op de Consumer Electronics Show (CES) in januari 2017 waar de auto’s heen en weer zullen rijden langs de zonovergoten boulevards en onder de neonlichten van Las Vegas. Deze test in Las Vegas zal voortbouwen op de huidige inspanningen van Hyundai om de best ontwikkelde en veiligste zelfrijdende auto op de markt te brengen.

Deze IONIQ’s zullen niet alleen persritten uitvoeren, maar kunnen ook omgaan met:

  • Druk voetgangersverkeer
  • Verkeerslichten, stopborden en schoolomgevingen
  • Wegenwerken en wegversperringen
  • Verkeersdrempels
  • Loslopende honden
  • Spelende kinderen
  • Winkelstraten
  • Kruispunten zonder verkeerslichten of -borden