Hyundai Motor’s waterstof FCEV-auto's: Baanbrekend in het verleden, toonaangevend in het heden, vormgevend voor de toekomst

Newsroom Story

Duurzaamheid combineren met bruikbaarheid op een manier die innovatief en vooruitstrevend aanvoelt, is niet zomaar een idee – het is een visie die Hyundai Motor sinds 1998 met een onwankelbaar geloof mogelijk heeft gemaakt. Waterstofauto's, ook wel bekend als brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV's), brengen deze visie tot leven. Met hun indrukwekkend rijbereik en potentieel om mobiliteit zonder uitlaatemissies te bevorderen, spelen elektrische voertuigen op waterstof een cruciale rol in het vormgeven van de toekomst van milieuvriendelijk vervoer.

Al bijna 30 jaar is Hyundai Motor Company voorloper op het gebied van brandstofceltechnologie en heeft het een erfenis opgebouwd die het merk positioneert als wereldleider op het gebied van duurzame mobiliteit. De overtuiging dat personenauto's op brandstofcellen kunnen bijdragen aan een duurzamere toekomst gaat hand in hand met de lancering van nieuwe auto's die mijlpalen vormen in waterstofmobiliteit. Dit is het verhaal van de brandstofcelpersonenauto's van Hyundai – een verhaal van innovatie en vastberadenheid. Een verhaal dat wordt voortgezet met een gedurfde visie voor de toekomst.

Hoe een elektrische auto op waterstofbrandstofcellen werkt

Hyundai Motor investeert al bijna 30 jaar in de ontwikkeling van baanbrekende technologieën. Hoewel de implementatie complex kan zijn, is het idee achter waterstoftechnologie eenvoudig. In wezen werkt een brandstofcelauto ongeveer hetzelfde als een batterij-elektrische auto (BEV), met één belangrijk verschil: de elektriciteit die nodig is voor de aandrijving wordt tijdens het rijden opgewekt. Een brandstofcelstack in de auto fungeert als een energiecentrale en produceert elektriciteit door de reactie van waterstof uit de tank en zuurstof uit de omringende lucht.

Tegen het einde van de jaren negentig had Hyundai Motor zijn eerste prototype van een brandstofcelsysteem ontwikkeld, waarmee het de basis legde voor zijn leidende positie op dit gebied. De vroege visie van het merk was duidelijk: waterstofaangedreven mobiliteit toegankelijk en praktisch maken voor de gewone consument. De eerste mijlpaal op weg naar dit doel werd bereikt met de ix35 Fuel Cell.

De ix35 Fuel Cell: 's werelds eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto

De ix35 Fuel Cell was meer dan alleen een auto. Het was een statement, een baanbrekende prestatie voor Hyundai Motor als 's werelds eerste in serie geproduceerde elektrische auto op brandstofcellen. Deze auto was het resultaat van 15 jaar onderzoek en ontwikkeling en toonde de visie en toewijding van Hyundai aan mobiliteit zonder uitlaatemissies. Met de ix35 Fuel Cell legde Hyundai Motor de basis voor toekomstige ontwikkelingen.

De ix35 Fuel Cell in een oogopslag:

  • Gelanceerd in 2013
  • Eerste in serie geproduceerde elektrische personenauto op waterstof ter wereld
  • Toonde ​ de schaal- en haalbaarheid van waterstoftechnologie aan
  • Rijbereik van 594 km op een tankbeurt1

De NEXO: een stap vooruit in brandstofcelinnovatie

Hyundai Motor introduceerde de NEXO, zijn tweede generatie brandstofcelauto, voortbouwend op het succes van de ix35 Fuel Cell en een nieuwe norm stellend voor technologie zonder uitlaatemissies. De NEXO kreeg brede erkenning, waaronder de “CES Editors' Choice Award” en de “Digital Trends Top Tech Award”, waarmee zijn technologische uitmuntendheid werd benadrukt. In vergelijking met concurrenten onderscheidde de NEXO zich door zijn superieure actieradius en innovatieve functies, waarmee Hyundai zijn leidende positie op het gebied van waterstofmobiliteit versterkte.

De NEXO in een oogopslag:

  • Gelanceerd in 2018
  • Betekende een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van waterstofaangedreven mobiliteit
  • Geprezen om zijn groot rijbereik, ontwerp en functies
  • Rijbereik tot 666 kilometer, waardoor het een van de meest praktische waterstofauto's op de markt is2
  • Uitgerust met slimme parkeerhulp op afstand (remote smart parking assist), verbeterde rijhulpsystemen en brandstofcelefficiëntie
  • NEXO is de best verkochte waterstofauto ter wereld3

De N Vision 74: high-performance meets hydrogen

Hoewel de N Vision 74 een concept is, geeft hij een verleidelijke blik op een toekomst waarin waterstof krachtige auto's aandrijft. Het is een droom die geworteld is in de realiteit en die het vermogen van Hyundai onderstreept om ambitie te combineren met technisch vernuft. Met de N Vision 74 heeft Hyundai Motor de grenzen van waterstofaangedreven prestaties verlegd. Door geavanceerde waterstoftechnologie te combineren met hoogwaardige techniek biedt de conceptcar een spannende blik op de toekomst van sportwagens zonder uitlaatemissies.

De N Vision 74 in een oogopslag:

  • Gelanceerd in 2022 als concept car
  • Een gedurfde stap naar high performance waterstofmobiliteit
  • Een eerbetoon aan de iconische 1974 Hyundai Pony Coupe concept
  • Rijbereik van meer dan 600 kilometer
  • Dubbel systeem dat waterstofbrandstofcellen combineert met een hoogwaardige accu; retro-futuristische esthetiek geïnspireerd op Hyundai's motorsportgeschiedenis

De INITIUM: een statement over waterstoftechnologie en iconisch design

De INITIUM-concept car vertegenwoordigt de gedurfde visie van Hyundai Motor op waterstofaangedreven transport. De naam INITIUM is afgeleid van het Latijnse woord voor 'begin' of 'eerste' en weerspiegelt het leiderschap van Hyundai op het gebied van waterstoftechnologie en zijn streven naar een duurzame, waterstofaangedreven toekomst. Voortbouwend op bijna 30 jaar ontwikkeling van waterstoftechnologie heeft Hyundai zich bij de ontwikkeling van de INITIUM gericht op drie belangrijke aspecten: het bereiken van een grote actieradius en verbeterde rijeigenschappen – de kernpunten van elektrische voertuigen met waterstofbrandstofcellen – het bieden van een ruim interieur en een bagageruimte die ideaal is voor gezinnen, en het integreren van unieke comfort- en veiligheidssystemen. De INITIUM is een verklaring van het geloof van Hyundai Motor in waterstof als een transformatieve kracht in het transport, die de weg vrijmaakt voor een duurzame en onderling verbonden toekomst.

De INITIUM in een oogopslag:

  • Gelanceerd in 2024 als concept car
  • Toont de veelzijdigheid en het potentieel van elektrische voertuigen met waterstofbrandstofcellen
  • Beoogde actieradius van meer dan 650 kilometer
  • Verhoogd vermogen van de stack en verbeterde batterijcapaciteit, waardoor een elektrisch motorvermogen tot 150 kW mogelijk is
  • Begin van de nieuwe designtaal ‘Art of Steel’ – die het karakter van HTWO, Hyundai’s waterstofwaardeketenmerk, belichaamt

De volledig nieuwe NEXO: een nieuwe mijlpaal in de waterstofmobiliteit van Hyundai

De geheel nieuwe NEXO is de volgende mijlpaal in het leiderschap van Hyundai Motor op het gebied van waterstofaangedreven mobiliteit. De tweede generatie brandstofcelauto, onthuld op de Seoul Mobility Show 2025, bouwt voort op de jarenlange expertise van Hyundai met een gedurfd nieuw ontwerp en uitgebreide technologische verbeteringen. Hij heeft een actieradius van meer dan 700 kilometer na vijf minuten opladen, een opnieuw ontworpen interieur met meer comfort en functionaliteit, en een efficiëntere aandrijflijn. Als eerste FCEV met trekvermogen combineert de nieuwe NEXO veelzijdigheid met nuluitstoot, waarmee Hyundai zijn toewijding aan duurzame mobiliteit in het hele spectrum van slimme oplossingen opnieuw bevestigt.

De geheel nieuwe NEXO in één oogopslag:

  • Lancering in 2025
  • Beoogde actieradius van meer dan 700 kilometer na vijf minuten opladen
  • Nieuwe 'Art of Steel'-designtaal voor het exterieur en verbeterde aerodynamische prestaties
  • Ruim interieur met relaxstoelen op de eerste rij en meer bagageruimte
  • Verbeterde aandrijflijn met nieuw motorsysteem en zeer efficiënte omvormer
  • Eerste Hyundai FCEV met trekvermogen

Hyundai-bedrijfsvoertuigen met brandstofcel

Sinds de lancering van XCIENT in 2020, 's werelds eerste in serie geproduceerde zware vrachtwagen op brandstofcellen, loopt Hyundai Motor voorop op het gebied van commerciële voertuigen op waterstof. Zo hebben meer dan 100 Hyundai XCIENT Fuel Cell elektrische zware vrachtwagens een totale afstand van meer dan 16 miljoen kilometer afgelegd in de praktijk in Europa – een bewijs van de langdurige betrouwbaarheid van de waterstofceltechnologie van wereldklasse. In totaal hebben we tot nu toe bijna 3.000 brandstofcelvrachtwagens en -bussen ingezet in 14 landen.

Met het doel om zowel duurzame als betrouwbare stedelijke vervoerssystemen te leveren, heeft Wiener Linien in 2025 een nieuwe demo-ELEC CITY-brandstofcelbus van Hyundai in de stad Wenen geïntroduceerd. Het model is uitgerust met dubbele tankopeningen voor 350 bar en 700 bar, een primeur in Europa. De bus zal gedurende drie jaar exclusief door Wiener Linien worden getest. De brandstofcel drijft een 180 kW-elektromotor aan, waardoor het voertuig geen broeikasgassen uitstoot.

Daarnaast is Hyundai Motor Company een pionier op het gebied van waterstoftoepassingen in treinen, schepen en energieopwekking in Korea, waarmee het bedrijf de veelzijdigheid van deze schone energiebron verder aantoont.

Meer dan mobiliteit: het waterstofecosysteem van Hyundai Motor

Het succes van de brandstofcelauto's en bedrijfsvoertuigen van Hyundai heeft al een blijvende stempel gedrukt op de mobiliteitssector, maar Hyundai zou Hyundai niet zijn als het niet naar meer zou streven. De ambitie van het bedrijf reikt veel verder dan het revolutioneren van het personenvervoer – het wil de toekomst van waterstoftechnologie op veel grotere schaal vormgeven en daarmee zijn leiderschap op dit transformatieve gebied versterken.

De inspanningen van Hyundai op het gebied van waterstof getuigen van de niet-aflatende toewijding van de Groep aan een toekomst zonder uitlaatemissies. Met een visie die mobiliteit en energie met elkaar verbindt, is Hyundai Motor, zoals het bedrijf zelf zegt, "als geen ander energiebedrijf met diepe wortels in mobiliteit, en als geen ander mobiliteitsbedrijf met takken die zo ver reiken in de energiesector". Deze unieke dubbele identiteit stelt Hyundai in staat om innovatie te stimuleren in de hele waterstofwaardeketen, van productie en opslag tot distributie en toepassing. Door gebruik te maken van zijn end-to-end expertise in de hele waardeketen breidt Hyundai Motor Group zijn waterstofactiviteiten uit onder HTWO, het waterstofmerk en bedrijfsplatform dat zich inzet voor de wereldwijde energietransitie. HTWO blijft zich ontwikkelen en groeit als een open platform voor samenwerking, investeringen en partnerschappen, waardoor de bijdrage van de groep aan de opbouw van een waterstofeconomie wordt versterkt.

Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken, investeert Hyundai Motor ook in innovatieve koolstofarme methoden voor de productie van waterstof, zoals Waste-to-Hydrogen (W2H). Deze technologieën maken de weg vrij voor een schoner en duurzamer waterstofecosysteem. De groep is eerder samenwerkingsverbanden aangegaan met overheden in Korea en Indonesië om zijn activiteiten op het gebied van waterstof met kringloop van grondstoffen te bevorderen.

Voor Hyundai is waterstof niet zomaar een alternatief, maar een gamechanger. Met baanbrekende innovaties en een gedurfde visie op een schonere toekomst baant Hyundai de weg naar een toekomst waarin voertuigen zonder uitlaatemissies de norm worden, net als batterij-elektrische voertuigen (BEV's), hybrides en plug-in hybrides, die Hyundai Motor allemaal aanbiedt als onderdeel van zijn streven naar duurzame mobiliteit.

Na bijna 30 jaar baanbrekend werk zijn de prestaties van Hyundai Motor op het gebied van waterstoftechnologie ongeëvenaard. Maar dit is nog maar het begin. Hyundai is vastbesloten om grenzen te verleggen, zich voortdurend te ontwikkelen en voorop te blijven lopen op het gebied van waterstofinnovatie. De reis is nog niet ten einde – hij komt juist in een stroomversnelling, met een gedurfde visie voor een duurzamere toekomst.

Disclaimer: CO2- en emissiegegevens

  • Gecombineerd waterstofverbruik voor de Hyundai NEXO in kg H2/100 km: 0,95; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0 (WLTP)
  • De geheel nieuwe NEXO is nog niet te koop. De energieverbruikscijfers zijn nog niet definitief.

 

Over Hyundai Motor Europe HQ

Hyundai Motor Europe HQ werd officieel opgericht in 2000, met het hoofdkantoor in Offenbach, Duitsland. Als regionaal hoofdkantoor is het verantwoordelijk voor de verkoop van voertuigen in 47 Europese landen via 2.279 verkooppunten, met een marktaandeel van 4,1 procent in de eerste helft van 2024. Meer dan 70 procent van de Hyundai-voertuigen die in de regio worden verkocht, zijn modellen die in Europa zijn ontworpen, getest en geproduceerd, afgestemd op de specifieke behoeften van Europese klanten. Deze voertuigen worden geproduceerd in de fabrieken van het bedrijf in Tsjechië en Turkije.

In 2023 was ongeveer 14 procent van de Hyundai-auto's die in Europa werden verkocht, emissievrij (BEV's en FCEV's), waaronder de winnaars van de World Car of the Year 2022 en 2023, de IONIQ 5 en IONIQ 6. Dit versterkt de positie van Hyundai als een van de toonaangevende fabrikanten in termen van zowel het aandeel in het wagenpark als de totale verkoop van voertuigen zonder uitlaatemissies in Europa, terwijl het bedrijf een transformatie ondergaat naar een Smart Mobility Solutions Provider. Bovendien is ongeveer 85 procent van het huidige aanbod van Hyundai in Europa verkrijgbaar als geëlektrificeerde versie.

Met de focus op zijn visie 'Progress for Humanity' en een duidelijke toezegging om tegen 2035 uitsluitend emissievrije voertuigen te verkopen in Europa, is Hyundai van plan om meer BEV's in zijn elektrische line-up op te nemen. In 2024 kwam de bekroonde IONIQ 5 N, Hyundai's eerste high-performance BEV voor massaproductie, op de Europese markt, en later dit jaar volgt de volledig elektrische stadsauto INSTER.

Hyundai biedt een uniek garantiepakket van vijf jaar zonder kilometerbeperking voor alle nieuwe auto's die in de regio worden verkocht. Dit pakket omvat vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking, vijf jaar pechhulp en vijf jaar gezondheidscontroles, waardoor klanten extra gemoedsrust krijgen.

Meer informatie over Hyundai Motor Europe HQ en zijn producten is beschikbaar op www.hyundai.news.

Volg Hyundai Motor Europe HQ op X @HyundaiEurope en Instagram @Hyundai.Europe

 

Over Hyundai Motor Company

Hyundai Motor Company, opgericht in 1967, is aanwezig in meer dan 200 landen en heeft meer dan 120.000 medewerkers die zich inzetten om wereldwijd uitdagingen op het gebied van mobiliteit aan te pakken. Op basis van de merkvisie 'Progress for Humanity' versnelt Hyundai Motor zijn transformatie naar een Smart Mobility Solution Provider. Het bedrijf investeert in geavanceerde technologieën zoals robotica en Urban Air Mobility (UAM) om revolutionaire mobiliteitsoplossingen te realiseren, terwijl het open innovatie nastreeft om toekomstige mobiliteitsdiensten te introduceren. In het streven naar een duurzame toekomst voor de wereld zal Hyundai zich blijven inzetten voor de introductie van emissievrije voertuigen die zijn uitgerust met toonaangevende waterstofcel- en EV-technologieën.

Disclaimer: Hyundai Motor Company is van mening dat de informatie in dit document correct is op het moment van publicatie. Het bedrijf kan echter indien nodig nieuwe of bijgewerkte informatie uploaden en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de juistheid van de informatie die door de lezer wordt geïnterpreteerd en gebruikt.

 

1 gebaseerd op de Europese standaarden en bij het begin van de lancering in 2013

2 gebaseerd op de Europese standaarden, toegepast op het 2018 NEXO model

3 NEXO wereldwijde verkoop in 2024: 2,774 exemplaren

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai: Innovatie in Beweging

Hyundai Belux (Korean Motor Company) is de officiële invoerder van Hyundai in België en Luxemburg en een toonaangevende speler in de automobielsector. Met een breed gamma innovatieve en duurzame voertuigen zet Hyundai de toekomst van mobiliteit in beweging. De auto’s van Hyundai worden steeds slimmer, veiliger en beter verbonden, zodat rijden niet alleen efficiënter maar steeds aangenamer wordt. Hyundai is een pionier op het gebied van waterstoftechnologie en speelt een actieve rol in de uitbouw van een duurzame waterstofinfrastructuur. Maar de ambities reiken verder dan auto’s alleen. Hyundai Motor Group (de Groep) investeert wereldwijd in robotica, AI, start-ups en Urban Air Mobility, met als doel een toekomst te creëren waarin technologie en menselijke waarden hand in hand gaan.

Neem contact op met

Korean Motor Company nv - Hyundai Belux Bedrijvenlaan 4 - 2800 Mechelen België

www.hyundai.be