Hyundai op het salon van Genève 2015
Wereldpremière voor de gloednieuwe Tucson en de nieuwe ix20.
- Wereldpremière voor de gloednieuwe Tucson en de nieuwe ix20.
- Publiek debuut voor de New Generation i20 Coupe en New i40.
- Conceptcars Tucson 48V-Hybrid en Plug-in-Hybrid in de schijnwerpers.
Hyundai onthulde op het autosalon van Genève 2015 een hele rist nieuwigheden, waaronder de gloednieuwe compacte SUV Tucson, die er zijn werelddebuut beleeft. Hetzelfde geldt voor de nieuwe B-segmenteenvolumer ix20, terwijl het publiek in Zwitserland ook voor het eerst de New Generation i20 Coupé en New i40 te zien krijgt. Het merk demonstreert op het salon ook zijn technologische innovatiepotentieel, met de 48V Hybrid- en Plug-in-Hybrid-conceptcars op basis van de gloednieuwe Tucson, alsook een cockpitconcept dat de weg naar de toekomst wijst op het vlak van connectiviteit.
Gloednieuwe Tucson – In een nieuw daglicht gesteld dankzij krachtig design en innoverende technologie
Hyundai heeft in Europa intussen meer dan één miljoen SUV’s aan de man gebracht en daarmee een stevige reputatie opgebouwd als dé specialist ter zake. De gloednieuwe Tucson is van groot belang voor Hyundai op het Oude Continent, aangezien het C-SUV-segment in 2014 goed was voor 22% van de totale verkoop van het merk. De nieuwe Tucson wordt gekenmerkt door de sterke proporties en het profiel van een SUV, terwijl het design duidelijk slankheid en wendbaarheid suggereert. Aan de voorzijde loopt het merkeigen chroomomrande hexagonale radiatorrooster door in de ledlichtblokken, voor een potente uitstraling. De uitgesproken Z-vormige karakterlijn boven de wielkasten achteraan creëert een sculpturaal zijprofiel en een krachtige indruk, De achterpartij heeft een helder design met horizontale lijnen die ontspringen aan de achterste wielkasten en geaccentueerd worden door slanke achterlichten.
De nieuwe Tucson rust op een gloednieuw platform dat garant staat voor een optimale leefruimte voor de inzittenden en tegelijk een flinke 513 liter aan bagageruimte. Vanbinnen maken niet alleen nieuwe zacht aanvoelende kwaliteitsmaterialen hun opwachting, het interieur werd ook uitvoerig getest op ergonomisch vlak met het oog op een aangename rijervaring voor elke inzittende.
De nieuwe Tucson behoort tot de meest rijkelijk uitgeruste voertuigen in zijn segment wat veiligheid betreft. Zo pakt hij onder meer uit met actieve rijhulpsystemen als een automatische noodrem (Autonomous Emergency Braking system), een rijstrookassistent (Lane Keeping Assist System), een systeem dat waarschuwt voor dwarsverkeer bij het achteruitrijden (Rear Traffic Cross Alert), dodehoekdetectie (Blind Spot Detection), snelheidsbordherkenning (Speed Limit Information Function) en een actieve motorkap (Active Hood System).
Het nieuwe onderstel van de gloednieuwe Tucson werd ontwikkeld voor de Europese consument en legt de klemtoon op rijcomfort, zonder daarom toegevingen te doen op het vlak van rijdynamiek. De nieuwe elektrisch bekrachtigde tandheugel staat garant voor precisie en snedigheid, terwijl de nieuwe ophanging en dempers een hoge mate van comfort en absorptievermogen bieden voor een zachte rijervaring.
De gloednieuwe Tucson wordt aangeboden met een van de ruimste motorenpaletten in zijn segment, waaronder een nieuwe drukgevoede 1.6 T-GDi van 175 pk gekoppeld aan een manuele zesbak of een gloednieuwe gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (7DCT). Het aanbod omvat nog een andere benzinemotor, de 1.6 GDi van 132 pk, plus drie diesels: een 1.7 CRDi van 115 pk, een 2.0 CRDi van 136 pk en een 2.0 CRDi van 186 pk.
Wereldpremière van de New ix20: opgefrist design en technische updates
Hyundai’s New ix20 bouwt voort op de kwaliteiten die zijn voorganger zo populair maakten en vult ze aan met een verbeterd motorengamma, nieuwe technologieën en een verjongd design om zo zijn aantrekkingskracht op de Europese markt te behouden.
De ontwerpers bedachten de nieuwe ix20 met nieuw ontworpen bifunctionele projectorkoplampen en ledachterlichten, die zijn look heel wat eigentijdser maken. Het nieuwe zeshoekige radiatorrooster doet de nieuwe ix20 beter aansluiten bij de recentste creaties van het merk. De nieuwe ix20 wordt aangeboden met diesel- en benzinemotoren van 77 tot 128 pk. Er is ook een zestrapsautomaat beschikbaar voor de 1,6-liter benzine.
New Generation i20 Coupé – design dat het verschil maakt
Hyundai heeft voor het eerst een driedeurs in het B-segment gecreëerd die prat gaat op geheel eigen designelementen, zodat hij zich duidelijk onderscheidt van zijn vijfdeursevenknie: de New Generation i20 Coupé. Zijn dynamische exterieurvormgeving en knappe cockpit werden ontworpen om jonge en lifestylegerichte klanten aan te trekken. Het unieke silhouet is het resultaat van een 25 mm lagere daklijn en scherpere hoeken voor de A-, B- en C-stijlen, terwijl de specifieke 17-duimvelgen in lichtmetaal de atletische pose van de auto verder versterken. Tegelijk behoudt de i20 Coupé de riante binnenruimte en interieurflexibiliteit van zijn vijfdeursbroer.
Nieuw i40-gamma modeljaar 2015 verfijnd over de hele lijn
Hyundai achtte na een carrière van 4 jaar en meer dan 100.000 verkochte eenheden in Europa de tijd rijp om zijn D-segmentsedan en -break up te daten. Modeljaar 2015 van de i40 wordt gekenmerkt door een opgefriste styling, vier vernieuwde motoren en de introductie van onder meer een zeventraps-DCT (dubbele koppeling), elektronisch gestuurde schokdempers achteraan (Rear Electronic Damping System) en een geavanceerde tractiecontrole voor bochten (Advanced Traction Cornering Control) voor een beter rijcomfort en -gedrag. Nieuwe bi-xenonkoplampen, een grootlichtassistent (Smart High Beam) en verkeersbordherkenning (Speed Limit Information Function) dragen hun steentje bij tot de veiligheid en het gebruisgemak.
Nieuwe ultra-efficiënte voertuigconcepten: 48V Hybrid en Plug-in-Hybrid
De twee conceptcars van Hyundai in Genève zijn gebaseerd op de gloednieuwe Tucson en etaleren beide innoverende aandrijftechnologieën die wel eens hun weg kunnen vinden naar toekomstige Hyundai-modellen. De 48V Hybrid is vooral geschikt voor grotere personenauto’s en SUV’s. Zijn lithium-ionbatterij van 48 volt en 14 pk sterke elektromotor boosten het vermogen met 10% en drukken tegelijk de uitstoot, terwijl het 48V-hybridesysteem vier keer goedkoper is om te produceren dan een full hybrid.
Het Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)-concept kan meer dan 50 kilometer zuiver elektrisch rijden en in slechts twee en een half uur opladen aan een snellaadpaal, of vijf uur aan een standaardstopcontact. De conceptcar is uitgerust met een lithium-ionpolymeerbatterij van 10,7 kWh en een 68 pk sterke elektromotor, die de 1.7 CRDi-motor van 115 pk en de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling bijstaat. Door beide krachtbronnen te combineren gaat het studiemodel prat op een geschatte CO2-uitstoot van minder dan 48 g/km.
Press info Tucson
Press info ix20
Press info Tucson 48V en Hybrid