Hyundai XCIENT ook naar VS
Nu ook Hyundai waterstofvrachtwagens in de Verenigde Staten
17 mei 2022 - Hyundai Motor Company zet niet enkel in op batterij-elektrische toepassingen, maar ook op brandstofcellen die energie halen uit waterstof. De XCIENT Fuel Cell vrachtwagens, ‘s werelds eerste in serie gebouwde zware waterstoftrucks, worden binnenkort ook in de Verenigde Staten ingezet.
Hyundai Motor levert in 2023 niet minder dan 30 stuks van zijn 6X4 XCIENT Fuel Cell trekker aan de Haven van Portland voor het NorCAL ZERO Project. Dat heeft het bedrijf aangekondigd tijdens de Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2022, het grootste evenement rond geavanceerde transporttechnologie en schone vloten. Hyundai organiseerde er ook testritten met de 6x2 XCIENT Fuel Cell trekker en de 6x2 XCIENT Fuel Cell bakwagen, waarvan een groeiende vloot in Zwitserland sinds 2020 al meer dan 3,5 miljoen kilometer aflegde.
Daarnaast nam Mark Freymueller, Senior Vice President & Head of Commercial Vehicle Business Innovation bij Hyundai Motor Company deel aan een rondetafelgesprek met als thema ‘Coming Around the Corner, Hydrogen Fuel Cell Vehicles’.
“We geloven dat waterstof onontbeerlijk is om te zorgen voor een transitie naar hernieuwbare energiebronnen. Het biedt vandaag al een praktische en haalbare oplossing om de sector van het zware transport koolstofvrij te maken met een uitstekende autonomie, laadvermogen en tanktijd voor onze vrachtwagens,” zei Freymueller.
Veelbelovende technologie
Het inzetten van de XCIENT Fuel Cell trekkers in het NorCAL ZERO Project is voor Hyundai nog maar het begin om te bouwen aan een meer duurzame toekomst. Nu de Amerikaanse overheid significante investeringen doet en meer spelers stappen zetten op de waterstofmarkt, zal de TCO van brandstofceltrucks in de komende jaren aanzienlijk dalen. De successen van Hyundai brandstofcelprogramma’s voor bedrijfsvoertuigen in Korea en Europa waren een onmisbare stap voor de lancering van de zware brandstofceltrucks in de Verenigde Staten.
Waterstof biedt voordelen op het vlak van productie, transport, distributie en opslag en is een energiedrager met een hoge energiedensiteit die ervoor zorgt dat elektrische voertuigen met brandstofcel (FCEV) ononderbroken over energie kunnen beschikken voor transporten over lange afstanden met zware ladingen. Bedrijfsvoertuigen met een brandstofcel bieden dankzij hun efficiëntie en kortere tanktijd een lagere infrastructuurkost dan batterij-elektrische voertuigen.