IONIQ 9 krijgt vijf‑sterren beoordeling van Euro NCAP

- Erkenning benadrukt Hyundai’s langdurige leiderschap op het gebied van veiligheid en bescherming van klanten
- Het vlaggenschip, volledig elektrische SUV IONIQ 9, breidt de recordreeks van vijf‑sterrenresultaten in de IONIQ‑lijn uit
- Geavanceerde Hyundai SmartSense‑technologieën bieden uitgebreide bescherming voor inzittenden en andere weggebruikers
Hyundai heeft opnieuw haar inzet voor klantveiligheid aangetoond. De Hyundai IONIQ 9, de driezits elektrische SUV van het merk, heeft de maximale vijf‑sterren veiligheidsbeoordeling gekregen van Euro NCAP. Deze recente erkenning bouwt voort op de vijf‑sterrenresultaten die eerder behaald werden door de IONIQ 5 en IONIQ 6, en onderstreept de consistente reputatie van de IONIQ sub‑merk voor leiderschap in veiligheid.

Bij Hyundai is veiligheid geen eenmalige mededeling waarna we verder gaan – het is een voortdurende inzet. De vijf‑sterrenrating van de IONIQ 9 is opnieuw bewijs van onze belofte om geavanceerde bescherming tot standaard te maken voor onze klanten, in alle modellen en segmenten. Xavier Martinet – President & CEO Hyundai Motor Europe
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is Europa’s toonaangevende onafhankelijke instantie voor auto‑veiligheid. Voertuigen worden getest in vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kindinzittenden, bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers, en de prestaties van veiligheidsondersteunende systemen. Het opnieuw behalen van de hoogste score weerspiegelt Hyundai’s sterke prestaties in bots‑bescherming en de uitgebreide uitrusting aan rijhulpsystemen en technologieën ter voorkoming van ongevallen.
Sterke resultaten in alle categorieën
De IONIQ 9 behaalde uitstekende scores in alle vier de categorieën. Opmerkelijk was met name de prestatie bij bescherming van kindinzittenden, met 87%. Bij zowel de frontale offset‑ als zijbarrière‑testen waren alle kritische lichaamsgebieden van de zes‑ en tienjarige dummy’s goed beschermd, waardoor de SUV maximale punten kreeg. Deze hoge standaard op het gebied van kindveiligheid speelde een sleutelrol in het totale vijf‑sterrenresultaat.
Het vlaggenschipmodel leverde ook bovengemiddelde resultaten in de overige categorieën: voor bescherming van volwassen inzittenden kreeg het 84%, voor de beschikbaarheid en werking van veiligheidshulpsystemen 83%, en voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers 77%.
Hyundai SmartSense: Veiligheid als standaard
De IONIQ 9 is uitgerust met Hyundai SmartSense, de geavanceerde suite van rijhulpsystemen en veiligheids‑technologieën van het merk. Deze systemen zijn ontworpen niet alleen voor premium voertuigen, maar als standaard in het Hyundai‑portfolio – een duidelijke weerspiegeling van de filosofie dat maximale veiligheid beschikbaar moet zijn voor alle klanten.
Belangrijke kenmerken zijn onder meer: Forward Collision‑Avoidance Assist 2 (FCA 2), Highway Driving Assist 2 (HDA 2), Blind‑Spot Collision‑Avoidance Assist (BCA), en Safe Exit Assist (SEA), naast vele anderen. Rear Cross‑Traffic Collision‑Avoidance Assist (RCCA), gordelspanners in alle rijen, een actieve motorkap voor voetgangersbescherming en Driver Attention Warning (DAW) dragen verder bij aan de hoge veiligheidsnormen van het model. Samen helpen deze technologieën het risico op ongevallen te verkleinen voor zowel inzittenden als andere weggebruikers.

Hyundai INSTER: Vier‑sterren beoordeling in A‑segment
De inzet van Hyundai voor veiligheid strekt zich uit voorbij zijn vlaggenschipmodellen. De volledig nieuwe INSTER, een compacte elektrische SUV in het A‑segment, behaalde onlangs een vier‑sterren Euro NCAP‑beoordeling onder de nieuwste protocollen.
Met 70% voor bescherming van volwassen inzittenden, 81% voor bescherming van kindinzittenden, 70% voor kwetsbare weggebruikers, en 67% voor veiligheidshulp‑technologieën, biedt INSTER een uitstekend veiligheidsniveau.
Voorzien van een breed scala aan Hyundai SmartSense features – zoals Forward Collision‑Avoidance Assist (FCA), Highway Driving Assist (HDA), Blind‑Spot Collision‑Avoidance Assist (BCA), Rear Cross‑Traffic Collision‑Avoidance Assist (RCCA) en Safe Exit Warning (SEW) – toont INSTER Hyundai’s vastberadenheid om uitgebreide veiligheid te bieden in het hele aanbod.

Over Euro NCAP
Euro NCAP organiseert botsproeven en veiligheidstests op nieuwe voertuigen en biedt automobilisten een realistische en onafhankelijke beoordeling van de veiligheids‑prestaties van enkele van de populairste auto’s die in Europa verkocht worden. Opgericht in 1997 en gesteund door verschillende Europese overheden, organisaties voor automobilisten, consumenten en verzekeringen, is Euro NCAP snel uitgegroeid tot een drijvende kracht voor belangrijke veiligheidsverbeteringen in het ontwerp van nieuwe auto’s.
Disclaimer: CO2‑ en emissie‑gegevens
IONIQ 9
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (20‑inch velg), Long‑Range RWD in kWh/100 km: 19,9; gecombineerde CO₂‑uitstoot in g/km: 0 (WLTP)
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (20‑inch velg), Long‑Range AWD in kWh/100 km: 20,4; CO₂‑uitstoot: 0 (WLTP)
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (21‑inch velg), Long‑Range AWD in kWh/100 km: 20,6; CO₂‑uitstoot: 0 (WLTP)
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai IONIQ 9 110,3 kWh (21‑inch velg), Performance AWD in kWh/100 km: 20,6; CO₂‑uitstoot: 0 (WLTP)
INSTER
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai INSTER 42 kWh (15‑inch velg) met 2WD, 71 kW (97 pk) in kWh/100 km: 14,3; CO₂‑uitstoot: 0 (WLTP)
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai INSTER 49 kWh (15‑inch velg) met 2WD, 85 kW (115 pk) in kWh/100 km: 14,9; CO₂‑uitstoot: 0 (WLTP)
- Gecombineerd elektriciteitsverbruik voor de Hyundai INSTER 49 kWh (17‑inch velg) met 2WD, 85 kW (115 pk) in kWh/100 km: 15,1; CO₂‑uitstoot: 0 (WLTP)