Hyundai Motor onthult nieuwe i20 in de aanloop van het salon van Parijs

Hyundai Motor onthult nieuwe i20 in de aanloop van het salon van Parijs

Eerste beelden onthullen zuivere en strakke algemene vormgeving en een panoramisch zonnedak.

Maandag 11 augustus 2014 —

  • Eerste beelden onthullen zuivere en strakke algemene vormgeving.
  • Toonaangevende interieurruimte voor Europese B-segmentwagen.
  • De allereerste auto in zijn categorie met een panoramisch zonnedak.
Hyundai onthulde vandaag de eerste foto’s van de nieuwe i20 in de aanloop van zijn wereldpremière op het salon van Parijs in oktober 2014.

Met de lancering van de nieuwe generatie breit Hyundai een vervolg aan zijn succesverhaal in het Europese B-segment, waarin het sinds 2002 haast één miljoen exemplaren aan de man wist te brengen. De oorspronkelijke i20 was zo populair dat hij uitgroeide tot een van de sleutelmodellen van het merk op het Oude Continent. De nieuwe generatie i20 moet Hyundai in staat stellen en nog breder publiek te bereiken, zijn merkimago verder te verstevigen en zijn positie als een volwaardig Europees constructeur te bestendigen.

De nieuwe i20 werd ontworpen en ontwikkeld in Europa. Dat hij tegemoetkomt aan de verwachtingen van de Europese consument, wordt geïllustreerd door drie kernkwaliteiten: een toonaangevende binnenruimte, een hele rist hoogtechnologische en comfortverhogende voorzieningen, en een markant, geraffineerd ontwerp.

Hyundai’s jongste model werd gebouwd op een nieuw platform, dat gekenmerkt wordt door een wielbasis van 2.570 mm, wat 45 mm langer is dan die van zijn voorganger. Die grotere asafstand staat borg voor een van de ruimste interieurs in het segment. Dankzij de uitgekiende architectuur kunnen vijf volwassenen comfortabel plaatsnemen in de passagiersruimte. De beenruimte voor- en achterin samen bedraagt een ongeëvenaarde 1.892 mm, terwijl ook de koffer met een minimumvolume van 326 liter zijn gelijke niet kent in het B-segment.

Voor nog meer comfort en een ruimtelijk gevoel voor de bestuurder en de passagiers zorgt het nooit eerder in deze voertuigcategorie geziene panoramadak. Dat kan zowel kantelen als helemaal openschuiven, zodat het interieur niet alleen met licht, maar ook met frisse buitenlucht gevuld kan worden. Andere kenmerken die bijdragen tot het raffinement en het gebruiksgemak van de nieuwe i20 zijn de geïntegreerde achteruitrijcamera en de ledverlichting voor- en achteraan.

Het verfijnde interieur vormt de perfecte aanvulling op het geavanceerde en markante exterieurontwerp van de nieuwe i20. Dat staat in het teken van de merkeigen ‘Fluidic Sculpture 2.0-designfilosofie en vertaalt zich in een zuivere en strakke algemene vormgeving, die werd uitgetekend in Hyundai’s Europese Design Centre in Rüsselsheim (Duitsland).

Hyundai’s Europese ontwerpteam koos voor een expressieve neuspartij, met een verticaal chroomomrand zeshoekig radiatorrooster dat mede uit technische overwegingen lager bij het wegdek ligt. Een dunne horizontale slaat een brug tussen de lichtblokken, die gekenmerkt worden door bifunctionele projectiekoplampen, LED-dagrijlichten en LED-positielichten. De mistlichten zijn ondergebracht in een afzonderlijk rooster onderaan, dat de krachtige uitstraling van de auto onderstreept.

Het 4.035 mm lange koetswerk gaat getooid met een enkelvoudige karakterlijn over de hele flank, een spel van convexe en concave oppervlakken en een contrasterende lijst aan de onderzijde van de deuren.

Aan de achterzijde gaat de nieuwe i20 prat op een C-stijl in zwarte hoogglans, die de indruk wekt dat het dak boven de glaspartij zweeft. De achterlichtblokken zijn als het ware om de hoeken heen gevouwen en lopen tot in de kofferklep door om een boemerangvormige ledlichtsignatuur te vormen.

De nieuwe i20 maakt zijn werelddebuut tijdens de persconferentie van Hyundai op het autosalon van Parijs 2014 in hal 3, die op donderdag 2 oktober om 16:00 plaatsvindt..