Persdossier

Persdossier

IONIQ 6

  • IONIQ: EV-merklijn Hyundai
  • E-GMP-architectuur - Hyundai Motor Group
  • Koetswerkdesign: Electrified Streamliner
  • Mindful interieurdesign: een innovatieve ruimtelijke invulling
  • V2L, ultrasnel laden en laadnetwerken
  • Geavanceerde connectiviteit
  • Veiligheid
  • Prestaties: een aandrijflijn voor elk type klant

Kontich, 9 maart 2023. Hyundai Motor Company lanceert de IONIQ 6, het tweede model in zijn IONIQ-merklijn voor batterij-elektrische voertuigen (BEV's). De Electrified Streamliner is aerodynamisch vormgegeven en maakt innovatief gebruik van duurzame materialen om de waarden van de hedendaagse EV-klanten te weerspiegelen.

IONIQ 6 biedt een volledig elektrisch bereik tot 614 km per lading, gemeten volgens de WLTP-norm (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Bovendien biedt hij ultrasnelle multi-oplaadmogelijkheden van 400V/800V, mogelijk gemaakt door het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Motor Group. IONIQ 6 heeft misschien wel Hyundai's meest aerodynamische styling tot nu toe en biedt een reeks interessante functies, zoals Dual Colour Ambient Lighting, Speed Sync Lighting, EV Performance Tune-up en Electric Active Sound Design (e-ASD), die de elektrische mobiliteitservaring nog meer in de verf zetten.

"IONIQ 6 is ontworpen om ons dagelijks leven zo comfortabel mogelijk te maken. Het innovatieve interieur is zorgvuldig uitgedacht als een coconachtige persoonlijke ruimte, versterkt met de nieuwste technologieën om een veilige, leuke en stressvrije rijervaring te creëren. Het ruime interieur, waarin duurzaamheid en gebruiksgemak centraal staan, betekent opnieuw een stap voorwaarts voor elektrische voertuigen, in lijn met de waarden van onze klanten."

Thomas Schemera, Executive Vice President, Global Chief Marketing Officer and Head of Customer Experience Division bij Hyundai Motor Company

IONIQ: EV-MERKLIJN VAN HYUNDAI

In 2020 lanceerde Hyundai Motor Company zijn merklijn IONIQ, gericht op batterij-elektrische voertuigen (BEV's). Met de IONIQ line-up biedt Hyundai een klantgerichte EV-ervaring die gericht is op geconnecteerde lifestyle-oplossingen in lijn met de bedrijfsvisie 'Progress for Humanity'.

IONIQ 6 volgt op IONIQ 5, terwijl en IONIQ 7 voorzien is voor 2024. De creatie van IONIQ is een antwoord op de snelgroeiende marktvraag en versnelt Hyundai's plan om de wereldwijde EV-markt te leiden.

"IONIQ zal de gekende rijsensaties van de EV-gebruikers veranderen. Met een nieuwe nadruk op connected living zullen we geëlektrificeerde ervaringen bieden die integraal deel uitmaken van een milieuvriendelijke levensstijl."

Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product bij Hyundai Motor Europe

Wedergeboorte van IONIQ

Hyundai introduceerde de naam IONIQ, die 'ion' en 'uniek' samenvoegt, voor het eerst toen het in 2016 Project IONIQ aankondigde, een langlopend onderzoeks- en ontwikkelingsproject gericht op milieuvriendelijke mobiliteit. Op basis van het project introduceerde Hyundai later dat jaar een voertuig met de naam IONIQ. Dit was 's werelds eerste en enige model dat een keuze bood uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen - hybride, plug-in hybride en batterij elektrisch - binnen één enkel koetswerktype. De naam IONIQ staat nu voor Hyundai's groeiende inzet op het vlak duurzaamheid en innovatie en zal een belangrijke rol spelen bij het bereiken van de doelstellingen van het bedrijf op het vlak van groene mobiliteit.

IONIQ 5 / IONIQ 6 / IONIQ 7

Hyundai lanceert onder de nieuwe merknaam een EV-line-up met een numerieke naam, waarbij de even nummers gebruikt worden voor sedans en de oneven nummers voor SUV's.

IONIQ 5, een volledig elektrische midsize CUV, was het eerste model dat in 2021 onder de IONIQ-merklijn werd geïntroduceerd. Hij is gebaseerd op de EV-concept '45', die Hyundai in 2019 onthulde op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt als een eerbetoon aan zijn allereerste concept car.

Het nieuwste IONIQ-model, IONIQ 6 of de ‘Electrified Streamliner’ op basis van Hyundai's concept EV 'Prophecy'. Het biedt een brug naar de toekomst van elektrische mobiliteit die zowel milieubewust als mensgericht is.

In 2024 introduceert Hyundai IONIQ 7, een volledig elektrische grote SUV op basis van de SEVEN-concept.

Hyundai's streven naar emissievrije mobiliteit

De lancering van de IONIQ-merklijn gewijd aan EV-modellen versterkt de inzet van het bedrijf voor schone mobiliteit en weerspiegelt de voortdurende transformatie naar een Smart Mobility Solutions Provider met zero-emissie oplossingen.

E-GMP ARCHITECTUUR – HYUNDAI MOTOR GROUP

IONIQ 6 is het tweede Hyundai-model dat gebouwd wordt op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Motor Group, een speciaal voor dit doel ontwikkelde batterij-elektrisch platform (BEV). E-GMP dient als kerntechnologie voor de volgende nieuwste generatie BEV's van het bedrijf.

Het E-GMP is uitsluitend ontworpen voor BEV's en biedt verschillende voordelen in vergelijking met platforms die zijn ontwikkeld voor verbrandingsmotoren. Zoals IONIQ 6 laat zien, zijn de voordelen onder meer een grotere ontwikkelingsflexibiliteit, krachtige rijprestaties, een groter rijbereik, betere veiligheidsvoorzieningen en meer binnenruimte voor inzittenden.

"E-GMP is het hoogtepunt van jarenlang onderzoek en ontwikkeling en brengt onze meest geavanceerde technologieën samen. Ons BEV-gamma zal evolueren en versterkt worden door dit innovatieve nieuwe platform."

Fayez Abdul Rahman, Senior Vice President van het Vehicle Architecture Development Center van de Hyundai Motor Group.

Modularisering en standaardisering zorgen voor grootste ontwikkelingsflexibiliteit

E-GMP vermindert de complexiteit door modularisering en standaardisering, waardoor een snelle en flexibele ontwikkeling van producten mogelijk is. Het kan in de meeste voertuigsegmenten kunnen worden gebruikt, waaronder sedans, SUV's en CUV's. Bovendien kan de flexibele ontwikkeling inspelen op de verschillende behoeften van de klant wat de voertuigprestaties betreft.

In de komende jaren zal E-GMP zeer doeltreffend zijn om de leidende positie van de Groep op het gebied van EV uit te breiden, aangezien het de onderneming in staat zal stellen haar BEV-gamma op relatief korte termijn uit te breiden dankzij modularisering en standaardisering.

Story image

Ontworpen voor rijprestaties, veiligheid en maximale ruimte

E-GMP is ontworpen voor betere prestaties in bochten en een grotere rijstabiliteit bij hoge snelheid. Dit is te danken aan een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras, een ontwerp dat een laag zwaartepunt mogelijk maakt dankzij het laag gemonteerde batterijpakket en het gebruik van elektromotoren in de ruimte die voorheen door een motor werd ingenomen.

De eerste in massa geproduceerde geïntegreerde aandrijfas ter wereld (IDA), die wiellagers combineert met de aandrijfas om het vermogen naar de wielen over te brengen, verbetert het rijcomfort en de stabiliteit.

Het platform waarborgt de veiligheid van de batterij door middel van een batterijsteunstructuur van ultrasterk staal. Warmgeperste stalen onderdelen omringen deze structuur voor extra stijfheid. Botsenergie kan efficiënt worden opgevangen dankzij energieabsorberende delen van het koetswerk en het chassis, effectieve energiebelastingstrajecten en een centraal gedeelte van het batterijpack dat stevig aan het koetswerk is bevestigd.

Door de structuur van de laadsteun, die zich vóór het dashboard bevindt, te versterken, zijn de ingenieurs er bovendien in geslaagd de botsingsenergie naar het elektrische systeem en de batterij te minimaliseren. De lastverdelende structuur van de A-stijl voorkomt ook vervorming van de passagierscel.

IONIQ 6 toont hoe E-GMP de binnenruimte maximaliseert dankzij de lange wielbasis van 2.950 mm. Doordat het batterijpakket onder de vloer is gemonteerd, creëert E-GMP een vlakke vloer. Dit zorgt voor meer beenruimte voor de passagiers.

Het batterijpakket zelf - gemonteerd tussen de voor- en achteras - is het meest krachtige systeem dat Hyundai Motor Group ooit maakte. Dit is deels te danken aan de verbeterde koelprestaties, het resultaat van een nieuwe afzonderlijke koelblokstructuur die het geheel compacter maakt. De energiedichtheid is met ongeveer 10 procent verbeterd in vergelijking met bestaande EV-batterijtechnologie, waardoor de batterijpakketten in modellen zoals de IONIQ 6 lichter zijn, lager in het koetswerk kunnen worden gemonteerd en meer ruimte in het interieur vrijmaken.

KOETSWERKDESIGN: ELECTRIFIED STREAMLINER

IONIQ 6 is geïnspireerd door Hyundai's Prophecy EV Concept en wordt gekenmerkt door strakke, eenvoudige lijnen en een pure aerodynamische vorm die de Hyundai ontwerpers omschrijven als Emotional Efficiency. Net als de bekroonde IONIQ 5 neemt IONIQ 6 de Hyundai Look designtaal over, die elk model een unieke uitstraling geeft. Door de klant centraal te stellen, ontwerpt Hyundai zijn modellen met diverse levensstijlen in gedachten in plaats van te gaan voor een one-style-fits-all benadering.

Hyundai heeft het volledig elektrische rijbereik van IONIQ 6 gemaximaliseerd door een uitgebreid aerodynamisch ontwerp en doorgedreven ontwikkelingswerk. De ultra lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 is de laagste in het gamma van het merk en één van de laagste in de sector.

Het gestroomlijnde uiterlijk van IONIQ 6 en diverse designelementen, zoals een actieve luchtklep, luchtgordijnen op de wielen, een geïntegreerde achterspoiler en geoptimaliseerde wielopeningen, hebben de aerodynamische prestaties van het model aanzienlijk verbeterd, waardoor het tot de strakste voertuigen ter wereld behoort.

IONIQ 6 integreert meer dan 700 Parametric Pixels op verschillende plaatsen, zoals in de koplampen, achterlichten, onderste sensoren vooraan, luchthappers en middenconsole-indicator, om de IONIQ-identiteit in het hele voertuig te versterken.

De Parametric Pixel High-Mounted Stop Lamp (HMSL) op de achtervleugel zorgt voor een opvallend lichtsingaal bij het remmen. Om het unieke karakter van IONIQ 6 verder te benadrukken, is de nieuw ontworpen Hyundai 'H'-badge van het vlakke type op de voor- en achterzijde van de auto aangebracht.

Een indrukwekkende totale lengte van 4.855 mm, een breedte van 1.880 mm en een hoogte van 1.495 mm hoge IONIQ 6 – in combinatie met een keuze uit 20- of 18-duims velgen – zorgen voor een uitgesproken slanke en stijlvolle uitstraling.

Klanten kunnen kiezen uit 11 koetswerkkleuren, waaronder gedurfde nieuwe tinten die exclusief voor IONIQ 6 voorbehouden zijn. Klanten kunnen ook kiezen uit twee opties met een matte afwerking: Gravity Gold Matte en Nocturne Gray Matte.

"IONIQ 6 verbindt een emotionele convergentie van functionaliteit met esthetiek. Het kenmerkende gestroomlijnde design is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen ingenieurs en ontwerpers, waarbij een obsessieve aandacht voor details en klantgerichte waarden centraal staan. We hebben IONIQ 6 gecreëerd als een mindful cocon die iedereen een persoonlijke plek biedt."

SangYup Lee, Executive Vice President en Head of Hyundai Design Center

Story image

MINDFUL INTERIEURDESIGN: EEN INNOVATIEVE RUIMTELIJKE INVULLING

Het coconvormige interieur van IONIQ 6 biedt een comfortabele en persoonlijke ruimte, met tal van praktische functies en duurzame materialen.

De lange wielbasis die 2.950 mm meet, liet de ontwerpers van Hyundai toe om het interieur, zowel voor- als achteraan te vergroten en een optimale beenruimte en comfort te creëren. Het platform maakt een volledig vlakke vloer mogelijk, wat een ruimtelijk gevoel geeft.

De gebruikersgerichte interieurarchitectuur van het model wordt geïllustreerd door een ergonomisch ontworpen bedieningseenheid die centraal is geplaatst om afleiding te verminderen en veilig en intuïtief rijden te stimuleren. Het modulaire dashboard omvat een 12,3-duim groot infotainment aanraakscherm en een 12,3-duim grote digitale instrumentencluster. Een brugvormige middenconsole zorgt voor handige en ruime opbergmogelijkheden in de auto.

Dual Color Ambient Lighting zorgt voor de algemene verlichting van het interieur van IONIQ 6 en maakt een gepersonaliseerde look en feel van het interieur mogelijk. Gebruikers kunnen kiezen uit een spectrum van 64 kleuren en zes vooraf geselecteerde thema's die door kleurexperts zijn ontwikkeld om bestuurders en passagiers een ontspannen en comfortabel gevoel te geven.

De Speed Sync Lighting-modus voegt emotie toe aan de rijervaring door de helderheid van de interieurverlichting op de eerste rij te wijzigen afhankelijk van de snelheid van de auto. Ondertussen zorgen de vier Interactive Pixel Lights op het stuurwiel voor eenvoudige communicatie tussen de bestuurder en het voertuig, door de volgende statussen aan te geven: 'welkom', 'stemherkenning', 'EV ready', 'achteruitrijlichten aan', 'rijmodi (ECO)' en 'batterijstatus'.

De optionele Relaxation Comfort Seats op de eerste rij bevorderen de ontspanning door eenvoudigweg de stoelhoek te verstellen. Bovendien zijn ze ongeveer 30% dunner dan die in andere conventionele modellen, waardoor de passagiers meer ruimte krijgen.

Het interieur biedt twee kleuropties: Grijs (combinatie licht & donker) en Zwart.

In lijn met het thema Ethical Uniqueness van IONIQ 6 en geïnspireerd door de hedendaagse milieubewuste consument, hebben de ontwerpers gekozen voor duurzame materialen voor het koetswerk.

Ook het interieur van IONIQ 6 is voorzien van duurzame materialen en kleuren. Afhankelijk van het uitrustingsniveau gaat het om eco-leder (zetelbekleding), gerecycleerde PET-stof (zetelbekleding), bio TPO-bekleding (dashboard), bio PET-stof (hemelbekleding), bioverf op basis van plantaardige oliën (deuren) en vloermatten van gerecycleerde visnetten - dit laatste is een primeur voor IONIQ.

Partnership tussen Hyundai en natuurbeschermingsorganisatie Healthy Seas

In 2021 ging Hyundai Motor een partnership aan met de organisatie voor oceaanbehoud Healthy Seas om oceaanvervuiling te bestrijden, duurzame onderwater ecosystemen te koesteren en een circulaire economie te ondersteunen. Bovendien toont Hyundai zijn inzet voor de circulaire economie door samen te werken met Healthy Seas' partner Aquafil, en door ECONYL®, een geregenereerd garen gemaakt van gerecycleerde visnetten en ander nylonafval, te gebruiken in zijn producten, zoals de vloermatten van de IONIQ 6.

Als toonaangevend bedrijf op het vlak van ecologische en toekomstige mobiliteitsoplossingen past het opruimen en voorkomen van zeevervuiling in de wereldwijde strategie van Hyundai. De belangrijkste rol van Hyundai in het partnership is het ondersteunen van Healthy Seas met financiële middelen, zodat complexe activiteiten, zoals het afvalvrij maken van stranden en oceanen, kunnen worden uitgevoerd. Door deze samenwerking met Healthy Seas zorgt het bedrijf niet alleen voor een schoner milieu voor de komende generaties, maar geeft het ook vorm aan een duurzame toekomst voor de gemeenschappen waarmee het samenwerkt.

Elektrisch aangedreven systemen

IONIQ 6 is leverbaar met een reeks aandrijflijnen en batterijpakketten die passen bij de behoeften van elke klant, zonder toegevingen op het vlak van prestaties. Klanten kunnen kiezen uit twee batterijpakketten. De 77,4 kWh ‘long range’ batterij kan worden gekoppeld aan twee opties wat de elektrische aandrijving betreft: achterwielaandrijving (RWD) of vierwielaandrijving (AWD). De top-of-the-line configuratie met dubbele motor is een AWD-uitvoering met een gecombineerd vermogen van 239 kW en een koppel van 605 Nm. Deze configuratie kan in 5,1 seconden van 0 km/u naar 100 km/u.

Het energieverbruik van IONIQ 6 met de 53 kWh standaard batterij met 18-duims velgen en achterwielaandrijving bedraagt 13,9 kWh/100 km (WLTP gecombineerd). Daarmee is dit één van de meest energiezuinige auto's op de markt.

Story image

V2L, ULTRASNEL LADEN EN LAADNETWERKEN

De indrukwekkende volledig elektrische actieradius van IONIQ 6 wordt mogelijk gemaakt door de bijzonder lage luchtweerstand en de speciale architectuur voor EV's van de Hyundai Motor Group, E-GMP, die zowel 400V als 800V laadinfrastructuren ondersteunt.

De meeste bestaande EV's en de snellaadinfrastructuur bieden 50 ~ 150 kW laadvermogen voor EV's met een 400V-systeem; de ontwikkeling van 800V-infrastructuur, met een laadvermogen tot 350 kW, zal echter geleidelijk nog meer sneller laden mogelijk maken.

E-GMP biedt standaard een ultrasnelle laadcapaciteit aan 800V en kan ook snelladen aan 400V, zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn. Het gepatenteerde multi-laadsysteem van IONIQ 6 werd een wereldprimeur toen het zijn intrede deed in IONIQ 5. Met behulp van de omvormer van de auto wordt een lading van 400V omgezet in 800V, zodat deze in de batterij kan worden opgeslagen.

Dankzij de E-GMP kan IONIQ 6 met een volledig opgeladen batterij een volledig elektrische actieradius tot 614 km (WLTP gecombineerd) bieden. Bovendien kan hij met een snellader in slechts 15 minuten 351 kilometer actieradius bereiken.

In tegenstelling tot eerdere BEV's, die alleen in één richting konden worden opgeladen, is het laadsysteem van de E-GMP flexibeler. De nieuw ontwikkelde Integrated Charging Control Unit (ICCU) van de E-GMP is een upgrade ten opzichte van de bestaande boordladers, die doorgaans slechts elektriciteit in één richting toestaan vanuit een externe stroombron.

V2L

De ICCU maakt de Vehicle-to-Load (V2L) functie mogelijk die in de IONIQ 6 te zien is. V2L kan energie uit de voertuigbatterij ontladen zonder extra componenten. Hierdoor kunnen BEV's op basis van de E-GMP overal andere elektrische machines (110/220V) van stroom voorzien en kan het systeem zelfs worden gebruikt om een andere EV’s op te laden.

De V2L-functie kan een vermogen tot 3,6 kW leveren, wat genoeg is om een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie tot 24 uur lang te laten werken. V2L wordt ingeschakeld met behulp van een beschikbare accessoire-adapter en gaat in de buitenlaadpoort. Naast het buitenstopcontact is er een tweede stopcontact onder de achterbank voor het opladen van laptops, telefoons en andere apparaten.

IONITY

Hyundai Motor Group is aandeelhouder van IONITY, een joint venture en Europa's toonaangevende ultrasnelle laadnetwerk. Momenteel biedt IONITY 1.938 HPC-stations (High Power Charging) met een laadcapaciteit tot 350 kW voor supersnel laden in 24 Europese landen. Momenteel bouwt, exploiteert en vergroot het bedrijf zijn netwerk van krachtige laadinfrastructuur langs snelwegen in 24 Europese landen, met als doel om tegen 2025 elke 150-200 kilometer een IONITY-station te bieden en bijna 7000 laadstations in heel Europa.

Het IONITY-laadnetwerk maakt gebruik van de Europese CCS-laadnorm (Combined Charging System). Omdat het netwerk 100 procent hernieuwbare energie gebruikt, kunnen bestuurders van elektrische voertuigen dankzij IONITY niet alleen emissievrij, maar ook CO2-neutraal reizen. Dit is een belangrijke stap om van elektrische mobiliteit in Europa een succes te maken.

Door zijn deelname aan deze joint venture zal Hyundai de uitbreiding van IONITY op de Europese snelwegen stimuleren en de verdere invoering van emissievrije mobiliteit bevorderen.

GEAVANCEERDE TECHNOLOGIEËN EN CONNECTIVITEIT

IONIQ 6 integreert naadloos geavanceerde technologieën voor een verbeterde digitale gebruikerservaring. Het modulaire touchscreen dashboard omvat een 12,3-duims infotainment display en een 12,3-duims digitaal instrumentencluster met geavanceerde technologieën voor een verbeterde digitale gebruikerservaring die kan worden aangepast aan de behoeften van de klant.

IONIQ 6 is het eerste model van Hyundai dat volledig kan worden bijgewerkt via Over-the-Air (OTA) software-updates. Met deze technologie kunnen bestuurders de software van de auto upgraden voor elektrische apparaten, autonoom rijden, batterij en meer, voor een veiligere en handigere rijervaring. Bestuurders kunnen ook kaarten en Bluelink infotainmentsoftware bijwerken met de OTA-functie. OTA software-updates bieden ook een tijdbesparend voordeel voor IONIQ 6-klanten, omdat ze de nieuwste verbeteringen met één druk op de knop kunnen downloaden, zonder dat ze naar hun lokale dealer hoeven te gaan. Hyundai levert twee OTA-infotainment en kaart software updates per jaar. OTA-updates van de voertuigsoftware zullen regelmatiger beschikbaar zijn en niet beperkt zijn tot twee updates per jaar.

IONIQ 6 is optioneel uit te rusten met een premium Bose Premium Sound System. De acht luidsprekers, inclusief een subwoofer, zijn strategisch geplaatst in de hele auto voor een hoogwaardige luisterervaring.

Story image

Beschikbare audio- en connectiviteitsapparatuur:

  • Control unit Over-the-Air (OTA) updates:
    • Kaart- en infotainmentsoftware-updates
    • Updates voertuigsoftware
  • Geïntegreerd 12,3-duims AVN-scherm
  • 12,3-inch digitaal cluster
  • Bose Premium Sound System met acht luidsprekers inclusief subwoofer
  • Bluelink connected car services
  • Online spraakherkenning
  • Draadloos opladen van telefoon
  • Vier type-C poorten en één type-A USB-poort
  • Apple CarPlay en Android Auto

Hyundai Bluelink Connected Car Services

Met IONIQ 6 biedt Hyundai de nieuwste versie van zijn opgewaardeerde Bluelink Connected Car-services die een reeks functies biedt en klanten in staat stelt hun auto te bedienen met hun smartphone of stem om hun rit comfortabeler en aangenamer te maken. Deze diensten helpen gebruikers ook bij het zoeken en plannen van de beste route naar een bestemming, zodat onderweg rekening gehouden wordt met oplaadstations.

De Connected Routing-functie van IONIQ 6 berekent rijroutes op een krachtige server in de Bluelink-cloudomgeving. Dit zorgt voor nauwkeurigere verkeersvoorspellingen, preciezere aankomsttijden en een betrouwbaardere routeberekening. Ondertussen verschijnen EV-laadstations op de kaart, met hun beschikbaarheid en geschatte laadtijden. Door op het stationsicoontje op de kaart te klikken, kunnen gebruikers zien of er AC, DC of ultrasnel laden, zoals IONITY, beschikbaar is.

De Bluelink-app toont de actieradius van het voertuig, de batterijstatus en de oplaadtijden wanneer het voertuig is aangesloten op openbare of particuliere oplaadpunten. Klanten hebben toegang tot een geavanceerd batterijbeheersysteem om oplaadtijden te selecteren die het beste bij hun schema of hun budget passen door optimaal gebruik te maken van de daluren.

IONIQ 6-rijders kunnen het opladen starten en stoppen met een druk op de knop van hun smartphone-app. Tijdens koudere maanden kunnen gebruikers met Remote Climate Control de voorverwarming van IONIQ 6 plannen terwijl deze is aangesloten op een externe stroombron. Dit zorgt niet alleen voor comfort voor de inzittenden tijdens de rit, maar bespaart ook batterijvermogen dat anders nodig zou zijn om de auto onderweg te verwarmen.

Het online-spraakherkenningssysteem van IONIQ 6 verstaat eenvoudige spraakcommando's om de airconditioning in het interieur, de radio, het openen/sluiten van de klep, het verwarmde stuurwiel, de verwarmde/gekoelde zetels en andere functies te bedienen. Het systeem kan ook helpen met verschillende points of interest (POI) en weerberichten.

Bluelink en LIVE Services functies:

  • OTA Software Update: zorgt ervoor dat IONIQ 6 gebruikers toekomstige infotainmentsoftware en kaartupdates, maar ook software-updates voor de auto, automatisch draadloos ontvangen.
  • Connected Routing: cloudgebaseerd navigatiesysteem dat nog nauwkeurigere routes biedt voor de dagelijkse rijden
  • Last Mile Navigation: nadat hun auto is geparkeerd, kunnen klanten de navigatie naar hun uiteindelijke bestemming via hun smartphone verderzetten voor een bereik van 200 meter tot twee kilometer via ofwel Augmented Reality begeleiding of Google Maps
  • User Profile: slaat de infotainmentvoorkeuren van gebruikers, zoals taal, Bluetooth en navigatie-instellingen, in de cloud. Het gebruikersprofiel kan vervolgens worden overgedragen naar andere Hyundai-modellen.
  • Remote Profile Management: slaat geselecteerde voertuiginstellingen op in de Bluelink-cloud, met de mogelijkheid om op afstand bij te werken en terug te sturen naar het voertuig, gepersonaliseerd volgens de voorkeuren van de bestuurder, zoals individuele bestuurdersinstellingen voor de zitpositie
  • Live Parking Services: bevat nu informatie over de parkeertarieven op straat, naast de beschikbaarheid van parkeerplaats in de buurt
  • Calendar integration: bestuurders kunnen hun Google- of Apple-kalender synchroniseren met het infotainmentsysteem van de auto en direct naar afspraken navigeren.
  • Remote Services: bestuurders kunnen hun auto vergrendelen/ontgrendelen en de status van de auto bekijken via de Bluelink-app
  • Remote Climate Control: hiermee kunnen gebruikers klimaatregeling plannen terwijl de auto is aangesloten op een externe stroombron
  • Online voice Recognition: krachtige online (cloud-gebaseerde) stemherkenning die voertuigfuncties zoals verwarming en koeling kan bedienen
  • Find my Car: bestuurders kunnen hun voertuig gemakkelijk lokaliseren als ze vergeten zijn waar ze geparkeerd staan
  • Send to Car (POI): zoeken naar lokale points of interest en de resultaten naar de satellietnavigatie van de auto sturen
  • Voertuigalarm en statusmeldingen: informeert klanten als het voertuig wordt achtergelaten met niet gesloten deuren of ramen
  • Onderhoud: diagnose en voertuigrapport (bv. bandenspanning en airbags), rij-informatie

IONIQ 6 is ook uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Hierdoor kunnen klanten de functionaliteit van hun iOS en Android smartphones op een vereenvoudigde en handige manier spiegelen. Bluetooth multi-connectie ondersteuning is beschikbaar, zodat twee apparaten tegelijkertijd kunnen worden gekoppeld - één voor telefoongesprekken en één voor muziek streaming.

Story image

VEILIGHEID

IONIQ 6 is uitgerust met een reeks veiligheidstechnologieën en het nieuwste niveau van Hyundai Smart Sense, Advanced Driver Assistance Systems, die zorgen voor veiligheid en gemak op de weg.

Als eerste Europese Hyundai-model beschikt IONIQ 6 over een geavanceerd Intelligent Front-lighting System (IFS) met Matrix Beam LED-koplampen, die veranderen in functie van de wegsituatie. IFS beschikt over een automatische groot-/rijlichtfunctie, die de grootlichten die andere bestuurders hinderen automatisch gedeeltelijk uitschakelt wanneer een auto aan de andere kant van de weg wordt gedetecteerd.

IONIQ 6 is ook uitgerust met Digital Side Mirrors (DSM). Die vervangen de traditionele buitenspiegel door een camera en OLED-monitor voor een beter zicht en meer veiligheid.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) helpt om een ingestelde afstand en snelheid tot de voorligger aan te houden tijdens het rijden op de snelweg en helpt om de auto tijdens het rijden centraal op zijn rijvak te houden, zelfs in een bocht. Als het voertuig op de aangrenzende rijstrook erg dichtbij rijdt, helpt het systeem om de positie van het voertuig aan te passen, om zo de veiligheid te garanderen. Boven een bepaalde snelheid, kan de bestuurder door het stuur vast te houden en de richtingaanwijzer te bedienen automatisch van rijstrook veranderen in de aangegeven richting.

Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC) helpt afstand te houden tot de voorligger en te rijden met een door de bestuurder ingestelde snelheid door de aangeleerde rijstijl van de bestuurder te weerspiegelen. Wanneer de SCC niet actief is, leert de functie de rijstijl van de bestuurder. Wanneer de SCC wordt geactiveerd, stopt de functie met leren en rijdt hij automatisch door de aangeleerde rijstijl na te bootsen.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) helpt botsingen met objecten voor de auto tijdens het rijden te voorkomen. Als een voorligger plotseling afremt of als er een voorwaarts aanrijdingsrisico wordt gedetecteerd, zoals een stilstaande auto, een fietser of een voetganger, geeft het systeem een waarschuwing. Na de waarschuwing kan het, als het risico van een aanrijding blijft bestaan, helpen bij het maken van een noodstop. Als er tijdens het rijden een risico is op een aanrijding met een fietser of met een tegenligger bij het afdraaien op een kruispunt, kan het systeem helpen bij het maken van een noodstop.

De FCA van IONIQ 6 is uitgerust met verbeterde functies als Junction Turning, Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming en Lane-Changing Side en Evasive Steering Assist. Tijdens het rijden over een kruispunt, als er een aanrijding dreigt met tegenliggers van links of rechts, assisteert het automatisch met een noodstop. Bij het wisselen van rijstrook tijdens het rijden, als er een risico is op een aanrijding met een tegenligger op de volgende rijstrook of een voorligger op de volgende rijstrook, assisteert het automatisch met uitwijksturen als er geen risico is op een secundaire aanrijding. Als er tijdens het rijden een risico bestaat op een botsing met een voetganger die zich gedeeltelijk op het traject van het voertuig bevindt, wordt er automatisch bijgestuurd om deze te ontwijken als er voldoende ruimte is op de huidige rijstrook.

Andere semi-autonome rijfuncties zijn Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de snelheid van de auto aanpast aan de maximumsnelheid, en High Beam Assist (HBA), dat 's nachts kan helpen bij het in- en uitschakelen van de grootlichten bij naderende voertuigen op de tegenoverliggende rijstrook.

IONIQ 6 heeft verschillende functies die verband houden met de aandacht van de bestuurder. Driver Attention Warning (DAW) analyseert de aandacht van de bestuurder tijdens het rijden en waarschuwt indien nodig. Het geeft een waarschuwing wanneer tekenen van onoplettendheid van de bestuurder worden gedetecteerd en raadt indien nodig een rustpauze aan. Tijdens een stop wordt de bestuurder gewaarschuwd als de voorligger vertrekt.

Verschillende functies werken samen om in diverse rijsituaties aanrijdingen te helpen voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt aanrijdingen aan de achterzijde van het voertuig te voorkomen bij het wisselen van rijstrook. Bij het gebruiken van de richtingaanwijzer om van rijstrook te wisselen, kan het een waarschuwing geven als er een risico op een aanrijding met een voertuig aan de achterzijde wordt gedetecteerd. Bij het verlaten van een parallelle parkeerplek en als er een risico op een aanrijding met een voertuig aan de achterzijde wordt gedetecteerd, kan het systeem helpen bij het maken van een noodstop.

Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), toont videobeelden van de dode hoek om veilig van rijstrook te kunnen wisselen. Wanneer de richtingaanwijzer wordt bediend, worden videobeelden van de dode hoek weergegeven voor de aangegeven richting.

IONIQ 6 verzekert ook de veiligheid van de passagiers op de achterbank met Safe Exit Warning (SEW), dat waarschuwt wanneer een voertuig van achteraan nadert tijdens het uitstappen. Wanneer de inzittende de deur opent om het voertuig te verlaten na een stop, geeft het een waarschuwing wanneer een naderend voertuig van de achterzijde wordt gedetecteerd.

Diverse functies maken parkeren in uiteenlopende omstandigheden gemakkelijker dan voorheen. Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) biedt parkeren op afstand en helpt bestuurders op afstand het voertuig een parkeerplaats uit te rijden. Deze functie werkt voor parallel-, haaks en zelfs diagonaal parkeren.

Surround View Monitor (SVM) toont videobeelden van de situatie rond het voertuig om veilig te kunnen parkeren. Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt aanrijdingen met voetgangers en objecten rondom het voertuig te voorkomen tijdens het parkeren of uitrijden. Als er een risico bestaat op een botsing met voetgangers of voorwerpen tijdens het in- of uitparkeren, geeft het een waarschuwing. Na de waarschuwing, als het risico op een aanrijding toeneemt, assisteert het automatisch bij een noodstop.

Ook de Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) helpt bij het vermijden van aanrijdingen met tegenliggers aan de linker- of rechterkant van de auto bij het achteruitrijden. Als er tijdens het achteruitrijden een risico bestaat op een aanrijding met een tegenligger aan de linker- of rechterkant, geeft het systeem een waarschuwing. Na de waarschuwing, als het risico op een aanrijding toeneemt, assisteert het automatisch bij een noodstop.

Story image

Hyundai Smart Sense veiligheidsfuncties

  • Highway Driving Assist 2 (HDA 2) met Lane Changing Assist (waardoor de IONIQ 6 autonoom rijden op niveau 2 kan bereiken)
  • Forward Collision-avoidance Assist 2.0 - Sensor Fusion+, met:
    • Detectie van auto's / voetgangers / fietsers
    • Junction Turning: afdraaien op kruispunten
    • Junction Crossing: kruispunt oversteken
    • Lane-Change Oncoming: rijstrookwissel tegemoetkomend verkeer
    • Lane-Change Side with Evasive Steering Assist: zijwaartse rijstrookverandering met ontwijkende stuurhulp
  • Blind-Sport Collision-avoidance: botsingvermijdende dode hoek (BCA)
  • Rear Cross-traffic Collision Warning: waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan (RCCW)
  • Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist: assistentie voor het vermijden van botsingen door achteropkomend verkeer (RCCA)
  • Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC)
  • Lane Following Assist (LFA)
  • Lane Keeping Assist (LKA)
  • Intelligent Speed Limit Assist (ISLA)
  • High Beam Assist (HBA)
  • Blind-Spot View Monitor (BVM)
  • Driver Attention Warning (DAW)
  • Safe Exit Assist (SEA) / Safe Exit Warning (SEW)
  • Rear Occupant Alert: waarschuwing inzittenden achterin (ROA)
  • Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2)
  • Surround View Monitor (SVM)
  • Reverse Parking Collision-avoidance Assist: parkeerhulp bij achteruitrijden (PCA-R)
  • Multi Collision Braking (MCB)
  • Hill Assist Control (HAC)

Ter bescherming van de passagiers heeft E-GMP een ultrasterke structuur die schokken bij een aanrijding wegleidt van het interieur van IONIQ en voorkomt dat het vervormt. IONIQ 6 is ook uitgerust met extra veiligheidsvoorzieningen zoals zeven airbags, waaronder een airbag tussen de voorste zetels voor extra passieve veiligheid, en eCall.

Extra veiligheidsvoorzieningen:

  • Zeven airbags
  • eCall

IONIQ 6 behaalde onlangs de maximale veiligheidsscore van vijf sterren in de Euro NCAP-veiligheidstest en blonk uit in de categorieën 'bescherming volwassenen', 'bescherming kinderen' en 'veiligheidstechnologieën'.

PRESTATIES: EEN AANDRIJFLIJN VOOR ELK TYPE KLANT

IONIQ 6 is verkrijgbaar met een keuze uit verschillende reeks elektrische aandrijflijnen die passen bij de mobiliteitsbehoeften van elke klant, zonder compromissen op het vlak van prestaties. De 77,4 kWh ‘long range’ batterij kan worden gekoppeld aan een keuze uit twee soorten elektrische aandrijvingen: achterwielaandrijving (RWD) of vierwielaandrijving (AWD). De top-of-the-line configuratie met dubbele motor is een AWD-optie met een gecombineerd vermogen van 239 kW en een koppel van 605 Nm. Deze combinatie kan in 5,1 seconden van 0 km/u naar 100 km/u accelereren.

Met RWD en de 77,4 kWh batterij levert IONIQ 6 een vermogen van 168 kW en een koppel van 350 Nm en kan hij in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.

De 53-kWh batterij is beschikbaar met RWD. Deze beschikt over een vermogen van 111 kW en een koppel van 350 Nm, en accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden.

IONIQ 6 heeft een indrukwekkend laag energieverbruik. Het energieverbruik van de versie met de standaard batterij van 53 kWh bedraagt 13,9 kWh/100 km (WLTP gecombineerd). Daarmee is IONIQ 6 één van de zuinigste auto's op de markt.

Het maximale rijbereik van IONIQ 6 op één lading bedraagt 614 km (WLTP gecombineerd).

Technische kenmerken, Uitrustingsniveaus en Prijzen

Story image

 

Story image

Volledige technische specificaties worden na homologatie in een apart document verstrekt.

Disclaimer: CO2- en emissiegegevens voor IONIQ 6

  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor Hyundai IONIQ 6 53 kWh met 2WD in kWh/100 km: 13,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (18" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 14,3; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 16,0; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (18" lichtmetalen velgen) met AWD in kWh/100 km: 15,1; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
  • Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met AWD in kWh/100 km: 16,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)

 

 

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich