“Steeds snellere tijden zijn een opsteker”
Grégoire Munster in de buurt van de snelste rijders in Rally Liepaja
Liepaja, 4 juli 2021 - Voor Grégoire Munster en Louis Louka volgen de rally’s elkaar snel op. Na Polen en België werkten ze in Letland de tweede manche van het Europese Rallykampioenschap af. En hoewel de 17de plaats in de eindrangschikking niet echt aan de ambities van het duo van Hyundai Belux beantwoordt, bewijzen de prestaties tijdens de wedstrijd op onverhard dat Munster en Louka heel wat vooruitgang hebben geboekt.
Vrijdag en zaterdag kruiste het duo in de Hyundai i20 Rally2 in de Letse kuststad Liepaja de degens met het Europese rallykruim én enkele sterren van het wereldkampioenschap.
“Als je deze rally met een manche van het WK zou willen vergelijken, dan denk ik spontaan aan Finland”, legt Grégoire Munster uit. “De onverhardwegen zijn hier relatief breed en snel.”
“Door een administratief probleempje konden we niet deelnemen aan de shakedown en de kwalificatierit die de startvolgorde voor de eerste etappe bepaalde. Het gevolg was dat we als 32ste onderweg moesten. Dat had het voordeel dat we de weg niet moesten schoonvegen, het nadeel was dat er zich in bepaalde stroken al diepe geulen hadden gevormd en dat er nogal wat stenen op de weg lagen. Eén van die stenen, die ik onmogelijk kon ontwijken, zorgde er voor dat we in de eerste proef van de rally lek reden. We schoten er ongeveer 2’10 bij in.”
Grégoire Munster en Louis Louka lieten de moed echter niet in de schoenen zakken en legden zich nadien volledig toe op het verbeteren van hun tijden naarmate de rally vorderde.
“We namen Craig Breen als referentie”, legt Munster uit. “Een rijder uit het wereldkampioenschap, met ontzettend veel ervaring op dit type wegen. In de eerste proeven moesten we ongeveer zeven tienden van een seconde per kilometer prijsgeven op hem. Dat verschil konden we op de tweede dag, toen Breen nog altijd hard aan het aanvallen was, terugbrengen naar drie tienden van een seconde. Een echte opsteker. Indien er voor de tweede dag een rangschikking zou zijn opgesteld, dan hadden we daar de zesde plaats ingenomen. Met uitzondering van de lekke band op de eerste dag werden we nooit geconfronteerd met een technisch probleem en we maakten ook geen enkele fout. We konden dus heel wat kilometers afmalen, en zo veel ervaring opdoen.”
Grégoire Munster en Louis Louka mogen nu even op adem komen, vooraleer ze van 23 tot 25 juli in actie komen bij de volgende manche van het Europese kampioenschap, de Rally di Roma Capitale.