Veilig en betrouwbaar: 5 sterren van Euro NCAP voor gloednieuwe IONIQ

Euro NCAP heeft de gloednieuwe IONIQ getest en bekroond met de maximale veiligheidsscore van 5 sterren. Als een van de veiligste modellen in zijn segment biedt de IONIQ standaard functies aan als Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en Smart Cruise Control.

Vrijdag 2 december 2016 — De splinternieuwe IONIQ van Hyundai Motor kreeg als veiligheidsscore het maximum van 5 sterren toebedeeld door de onafhankelijke organisatie voor voertuigbeoordeling Euro NCAP. In de test scoorde de IONIQ hoge cijfers in de vier categorieën: bescherming van volwassenen in de auto, bescherming van kinderen in de auto, bescherming van voetgangers en Safety Assist. Een bewijs dat dit een van de veiligste auto’s in zijn segment is.

De IONIQ biedt op alle versies standaard een lange lijst van actieveveiligheidssystemen aan, zoals Autonomous Emergency Braking met voetgangerdetectie, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en Smart Cruise Control. Met de IONIQ brengt Hyundai Motor elektrische mobiliteit binnen ieders bereik, want dit is wereldwijd de eerste wagen die klanten de keuze geeft uit drie elektrisch aangedreven modellen: hybride, elektrisch en plug-in hybride.

“De veiligheidsscore van 5 sterren die de IONIQ van Euro NCAP krijgt, onderstreept de troeven die Hyundai Motor uitspeelt in zijn streven om deze technologie voor iedereen toegankelijk te maken”, aldus Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe. “De modernste actieveveiligheidssystemen zijn standaard in alle versies geïntegreerd, waardoor de IONIQ een van de veiligste wagens in zijn segment is en voor klanten een veilige, betaalbare keuze op het vlak van e-mobiliteit.”

Superieure actieve veiligheid zit standaard in de IONIQ

Euro NCAP heeft de standaarduitrusting Autonomous Emergency Braking (AEB) van de IONIQ getest met een goed globaal resultaat. Dit systeem waarschuwt bestuurders voor noodsituaties en remt indien nodig autonoom af. AEB werkt met radar- en camerasensoren vooraan om in drie fasen in te grijpen. Eerst waarschuwt het de bestuurder met een licht- en geluidssignaal, om de wagen vervolgens af te remmen met een kracht aangepast aan het risico op een aanrijding. Tot slot levert het de maximale remdruk net voor het verwachte botsmoment. Wanneer het systeem een voertuig of voetganger voor de wagen detecteert en de wagen 8 km/u of sneller rijdt, wordt het systeem geactiveerd en voorkomt het een aanrijding of minimaliseert het de schade indien een botsing onvermijdelijk is.

In de standaard veiligheidsuitrusting van de IONIQ zit ook Lane Keeping Assist met Lane Departure Warning. Dankzij dit systeem krijgt de bestuurder een waarschuwing te zien en te horen als de wagen de wegmarkeringen overschrijdt zonder dat de richtingaanwijzer wordt gebruikt, en wordt het stuurwiel zachtjes gecorrigeerd om de bestuurder terug naar een veilige positie te brengen. Het systeem werd grondig door Euro NCAP onderzocht en slaagde met glans voor alle tests.

Ook de Smart Cruise Control, die standaard in iedere IONIQ voorzien is, heeft bijgedragen tot de veiligheidsscore van 5 sterren. Dit systeem houdt een constante snelheid en afstand aan ten opzichte van de voorligger door automatisch te versnellen of af te remmen. In de IONIQ Electric is de Advanced Smart Cruise Control beschikbaar, die ook een stop-and-go-functie ondersteunt.

Naast de door Euro NCAP geteste technologieën biedt de IONIQ ook Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert aan. Deze systemen maken de bestuurder attent op andere voertuigen, voetgangers of voorwerpen die tot een ongeval zouden kunnen leiden indien ze niet opgemerkt worden terwijl de wagen in beweging is – een zoveelste veiligheidsmaatregel van de IONIQ.

Passieve veiligheid als aanvulling op de indrukwekkende Euro NCAP-resultaten

Op het vlak van passieve veiligheid dankt het hele IONIQ-gamma zijn lichte en toch stijve koetswerk aan de geavanceerde ontwerp- en productiemethodes en uitgekiende materiaalkeuze. Met 53% geavanceerd hogesterktestaal getuigt het chassis van een superieure stijfheid voor een responsief rijgedrag en verzekert het de inzittenden een maximale bescherming bij ongevallen dankzij een hoog schokabsorptievermogen en minimale vervorming. Structuurverstevigingen, aangevuld met een bijzonder stevige, vezelversterkte achterbumper, maken het hele IONIQ-gamma robuust en duurzaam. Het IONIQ-interieur telt in totaal zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder – nog een factor die bepalend was voor het positieve Euro NCAP-testresultaat.

Newsroom Euro NCAP: http://euroncap.synapticdigital.com/

Euro NCAP Crash Test of Hyundai Ioniq