Generatie IONIQ: Hoe Hyundai het tijdperk van de duurzame mobiliteit kracht bijzet
- IONIQ-modellen bevatten duurzame materialen om de koolstofuitstoot en het waterverbruik te beperken.
- Hyundai werkt samen met een zeebeschermingsorganisatie om de circulaire economie te bevorderen.
- Hyundai Motor Company wil wereldwijd koolstofneutraal zijn tegen 2045.
Offenbach, 26 June 2023 – Als onderdeel van zijn ‘Progress for Humanity’-visie is Hyundai Motor Company vastberaden om bij te dragen aan de duurzame toekomst van de samenleving met als duidelijk doel om tegen 2045 wereldwijd koolstofneutraal te zijn. Hyundai versnelt zijn inspanningen op het vlak van elektrificatie om zo iedereen een properdere mobiliteit en een meer duurzame toekomst te bieden. Met het oog op dat ambitieuze doel heeft het bedrijf zijn jaarlijkse verkoopdoelstelling voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) verhoogd tot 1.87 miljoen stuks tegen 2030. Om daarin te slagen, wil Hyundai Motor Company meer dan 15 nieuwe BEV’s lanceren tegen 2030, waarvan 11 bij het merk Hyundai, en een wereldwijd EV-marktaandeel van 7 % veroveren tegen 2030.
Generatie IONIQ
Hyundai kondigde in augustus 2020 de lancering van zijn nieuwe IONIQ BEV-merklijn, en startte daarmee een nieuw hoofdstuk als leider in het tijdperk van de elektromobiliteit. De creatie van IONIQ is het antwoord van het merk op de snel groeiende marktvraag en het versnelt het plan om de wereldwijde EV-markt te leiden. Het geeft blijk van Hyundai’s groeiende toewijding aan duurzaamheid en innovatie, en illustreert de aanhoudende transformatie tot ‘Smart Mobility Solutions Provider’.
De IONIQ merklijn werd ontwikkeld om een levensveranderende mobiliteit te doen rijmen met ecologische performantie, en is steeds een essentiële factor geweest in de missie van het bedrijf om de grenzen van de elektromobiliteit te verleggen. Het verandert het denkkader van de EV-klantenervaring, met de nadruk op een geconnecteerde manier van leven om zo een geëlektrificeerde ervaring te bieden die integraal deel uitmaakt van een duurzame levensstijl.
IONIQ 5
Hyundai lanceerde in 2021 IONIQ 5, een volledig elektrische middelgrote CUV en het eerste model op het Electric Global Modular Platform (E-GMP), dat toonaangevend is in de sector. Met zijn progressieve interieur, dat ontworpen is als een ‘Smart Living Space’, en innovatieve kenmerken zoals ultrasnel 800-volt laden en Vehicle-to-Load, herdefinieert hij de levensstijl rond elektromobiliteit.
Het toonbeeld van ecologische verantwoordelijkheid dat IONIQ 5 is, eindig niet bij enkel elektrificatie. Het model vormt een brug naar de toekomst van de elektromobiliteit, die technologisch geavanceerd en milieuvriendelijk is en aangepast aan de behoeften van hedendaagse klanten. Duurzaamheid staat centraal in de visie van IONIQ, iets wat IONIQ 5 op alle vlakken laat blijken aan de hand van milieuvriendelijke materialen en kleuren.
Veel van de oppervlakken in IONIQ 5 bevatten milieuvriendelijke materialen van duurzame oorsprong, zoals de gerecycleerde plastic flessen die gebruikt worden in het garen voor de zetelbekleding en de armsteunen in de deuren. Door gebruik te maken van garen dat tot 39 % uit gerecycleerde materialen bestaat, bevat elke IONIQ 5 het equivalent van 32 plastic flessen. Dat draagt bij tot een 70 % lagere uitstoot van koolstofdioxide tijdens de productie van deze onderdelen.
Bio PET-stof, een ander soort duurzaam garen, wordt dan weer gebruikt voor de hemelbekleding, de zetelhoezen en de vloer van IONIQ 5. Met zijn organische ingrediënten zoals suikerriet en maïs zorgt het ervoor dat Hyundai het percentage van op aardolie gebaseerde ingrediënten kan verlagen en op die manier de CO2-uitstoot bij de productie van deze onderdelen met 63 % kan doen dalen. Andere duurzame materialen die de toewijding van Hyundai aan duurzaamheid illustreren bij de aankleding van het interieur van IONIQ 5 zijn Bio-TPO+ en PP garen. Omdat ze gebruikmaken van extracten van suikerriet bestaan deze garens voor 22 % uit organische materialen.
Op de hogere uitrustingsniveaus van IONIQ 5 gebruikt Hyundai tot 30% echte wol in de zetelbekleding. Hierbij wordt gebruikgemaakt van 294 gram wol, wat zorgt voor een 80 % lagere uitstoot van koolstofdioxide. De zetel- en armsteunbekleding zijn gemaakt van een ecologisch verwerkt leder dat gekleurd en behandeld is met extracten van olie afkomstig van vlaszaad. Door over te schakelen van oliën van dierlijke oorsprong naar 200 gram vlaszaadolie in elk voertuig, wordt het watergebruik tijdens het kleuren van het leder sterk teruggedrongen.
De ‘paperette’ bekleding, die gebruikt wordt voor afwerkingsdetails in de deuren van IONIQ 5, wordt gemaakt van Polyethyleen met hoge densiteit (HDPE). HDPE, dat geen schadelijke substanties bevat, is 100% recycleerbaar en herbruikbaar. De structuur van het materiaal is geïnspireerd door het traditionele Koreaanse ‘Hanji’-papier. De deurafwerking, de knoppen die gebruikt worden in de deuren en de modulaire interieurbescherming zijn gelakt met biologische verven die tot 13 % bio-polyol bevat. De biologische verven bevatten biologisch materiaal uit olie van maïs, palm en bonen, maar ook tannine uit druiven. Bij de interieurafwerking van de hogere uitrustingsniveaus zijn de tapijten volledig gemaakt uit ECONYL®, een nylongaren gemaakt van gerecycleerd nylon 6-afval, waaronder visnetten die gerecupereerd worden door Hyundai-partner Healthy Seas, een organisatie die strijdt voor de bescherming van het zeeleven.
IONIQ 6
De in 2022 gelanceerde IONIQ 6 – het tweede model in Hyundai’s volledig elektrische merklijn – is aerodynamisch gesculpteerd en maakt op een innovatieve manier gebruik van duurzame materialen, helemaal in lijn met de waarden van de hedendaagse EV-koper. Het designthema van de ‘Electrified Streamliner’ draait rond ‘Ethical Uniqueness’, wat staat voor Hyundai’s inzet voor energie-efficiëntie en ecologische verantwoordelijkheid waarbij de klant centraal staat.
In lijn met het ‘Ethical Uniqueness’ thema van IONIQ 6 en geïnspireerd door het ecologisch bewustzijn van hedendaagse klanten, hebben de ontwerpers gebruikgemaakt van duurzame materialen in het doordachte en cocon-achtige interieur. Daarbij gaat het onder andere om dezelfde PET-stof voor de hemelbekleding, van plantaardige oliën afgeleide biologische verf voor de deurafwerking en gerecycleerde PET-stof, en ecologisch verwerkt leder in de zetels als in IONIQ 5. Er is ook een bio TPO-bekleding voor het dashboard, dat 12 % bio PET bevat. De tapijten in IONIQ 6 bevatten tot 20 % nylon van gerecycleerde visnetten.
Het door de Hyundai Prophecy EV Concept geïnspireerde design van IONIQ 6 is herkenbaar aan cleane, eenvoudige lijnen en een puur aerodynamische vorm die de designers van het merk omschrijven als ‘Emotional Efficiency’. De designers van Hyundai maken ook voor het aerodynamisch gesculpteerde koetswerk van de ‘Electrified Streamliner’ gebruik van duurzame materialen.
Voor het koetswerk zelf wordt bijvoorbeeld verf gebruikt die gekleurd is met pigmenten van bamboehoutskool, een duurzaam alternatief voor op aardolieproducten gebaseerde verfpigmenten. Verf gemaakt van gerecycleerde gebruikte banden wordt dan weer toegepast op de koetswerkbekleding van IONIQ 6. De tapijten in het interieur van alle in Europa verkochte exemplaren van IONIQ 6 zijn gemaakt met ECONYL®.
ECONYL: de circulaire economie in actie
Sinds 2021 werkt Hyundai samen met Healthy Seas om oceaanvervuiling te bestrijden, te zorgen voor een duurzaam zee-ecosysteem en de circulaire economie te steunen. Met deze samenwerking toont Hyundai zijn toewijding aan de circulaire economie door samen te werken met Aquafil, één van de stichtende partners van Healthy Seas, dat gerecupereerde visnetten en ander nylonafval omvormt tot ECONYL® om nieuwe duurzame producten mee te maken. Hyundai blijft zoeken naar nog meer mogelijkheden om milieuvriendelijke materialen zoals onder andere ECONYL® te integreren in zijn modellen.
Door deze samenwerking met Healthy Seas blijft het bedrijf inspanningen ondersteunen die zorgen voor een properder milieu voor toekomstige generaties, en die vorm geven aan een duurzame toekomst voor de gemeenschap waar het mee werkt. Met zijn netwerk van partners zorgt Healthy Seas ervoor dat het verzamelde afval gerecycleerd wordt tot nieuwe materialen in een circulaire economie. Als bedrijf dat de weg toont op het vlak van propere en toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen, is het opruimen en voorkomen van zeevervuiling in lijn met het ‘Hyundai Continue’-initiatief dat op drie vlakken werkt aan een duurzame toekomst: ‘Continue Earth’, ‘Continue Mobility’, en ‘Continue Hope’. ‘Continue Earth’ staat voor de wens van Hyundai Motor Company om zorg te dragen voor de planeet en strijd te voeren tegen de klimaatverandering. De technologie en vooruitgang van ‘Continue Mobility’ zal de mobiliteit democratiseren en veiliger maken. Met ‘Continue Hope’ wil Hyundai dan weer toekomstige generaties kennis bijbrengen en de groei van getalenteerde jonge mensen ondersteunen.
Disclaimer : CO2 en uitstoot
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 5 58 kWh met 2WD in kWh/100 km: 16,7; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 5 58 kWh met 4WD in kWh/100 km: 18,1; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 5 77,4 kWh (19" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 17,0; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 5 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 18,0; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 5 77,4 kWh (19" lichtmetalen velgen) met 4WD in kWh/100 km: 17,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 5 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 4WD in kWh/100 km: 19,1; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 53 kWh met 2WD in kWh/100 km: 13,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (18" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 14,3; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 2WD in kWh/100 km: 16,0; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (18" lichtmetalen velgen) met 4WD in kWh/100 km: 15,1; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)
- Elektriciteitsverbruik gecombineerd voor de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh (20" lichtmetalen velgen) met 4WD in kWh/100 km: 16,9; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0 (WLTP)