Hyundai conceptcars demonstreren ‘New Thinking, New Possibilities’ op vlak van brandstofefficiëntie en connectiviteit

Nieuwe Tucson 48V Hybrid Concept, nieuwe Tucson Plug-in-Hybrid Concept, innovatieve connectiviteitsoplossingen met smartwatch- en gebaarbediening.

 

  • Nieuwe Tucson 48V Hybrid Concept toont de weg naar slimme efficiëntiewinst.
  • Nieuwe Tucson Plug-in-Hybrid Concept met minder dan 48 g/km CO2 -uitstoot.
  • Innovatieve connectiviteitsoplossingen met smartwatch- en gebaarbediening.

Hyundai Motor toont een uitgebreid gamma innovatieve brandstofbesparende en connectiviteitstechnologieën op het Autosalon van Geneve 2015. Twee ultra-efficiënte conceptcars tonen de knowhow van Hyundai op het vlak van geavanceerde aandrijftechnologie, terwijl het 'connectivity cockpit concept' met integratie van mobiele apparatuur een blik gunt op hoe de interactie van de bestuurder met zijn Hyundai er in de toekomst zou kunnen uitzien.

Tucson 48V Hybrid Conceptcar

De 48V Hybrid-technologie die verwerkt werd in de gloednieuwe Tucson, is een slimme en kostenefficiënte manier om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen. In vergelijking met een volledig hybride aandrijving is het 48V-systeem haast even efficiënt, terwijl het slechts een vierde van de prijs kost. Het is nog maar eens een demonstratie van Hyundai's engineering-geloofsbrieven en wat het merk bedoelt met ‘New Thinking, New Possibilities’.

Het prototype beschikt over een tweeliterdiesel met 136 pk en een manuele 6-versnellingsbak en levert 10% meer vermogen terwijl hij slechts 109 g/km CO2 uitstoot. De 48V Hybrid Conceptcar levert pittige prestaties doordat de twee motoren samen (136 pk sterke dieselmotor plus een 14 pk sterke elektromotor) 150 pk en een koppel van 413 Nm produceren.

De hybridetechnologie van de conceptcar is bijzonder geschikt om ingebouwd te worden in grotere auto’s en SUV’s, en omvat een Hybrid Starter Generator (HSG) – een elektromotor die de conventionele starter vervangt – een wisselrichter en een laagvoltage-gelijkstroomomvormer. De HSG ondersteunt de dieselmotor met zijn bijkomende vermogen en zorgt ervoor dat het ISG-systeem (intelligent start-stop-systeem) de motor bijna zonder geluid en trillingen laat herstarten. De HSG fungeert ook als een generator, die de 48V-lithium-ionbatterij herlaadt bij het vertragen. Het nieuwe hybridesysteem voegt slechts een bescheiden 20 kilo toe aan het voertuiggewicht.

Geheel nieuwe Tucson Plug-in-Hybrid Conceptcar

Hyundai’s concept van een plug-in-hybride (PHEV), dat ook op de nieuwe Tucson is gebaseerd, heeft de 1,7-liter dieselmotor en de zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling die ook verkrijgbaar zijn in het productiegamma van de nieuwe Tucson. De CRDi levert 115 pk en wordt bijgestaan door een elektromotor van 68 pk. De lithium-ionpolymeerbatterij van 10,7 kWh maakt het mogelijk om meer dan 50 km in volledig elektrische modus af te leggen. Gecombineerd leveren de motoren maximaal 183 pk en een indrukwekkend koppel van 474 Nm. Volgens de Hyundai-ingenieurs is een CO2 –uitstoot van minder dan 48 g/km mogelijk, terwijl het prestatiepotentieel er aanzienlijk op vooruitgaat.

De elektromotor bevindt zich achterin en drijft de achterwielen aan, terwijl de dieselmotor de voorwielen aandrijft. Deze opstelling maakt het mogelijk om naargelang de rij-omstandigheden te kiezen voor voor-, achter- of vierwielaandrijving.

Om de bestuurder nog meer bij het rijden te betrekken en voor de nodige keuzemogelijkheden te zorgen kreeg de PHEV-conceptcar 4 selecteerbare rijmodi. De ‘Auto’-modus stuurt de systemen aan met het oog op de hoogst mogelijke brandstofefficiëntie. De ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV)-modus maakt enkel gebruik van de elektromotor, als de batterij voldoende opgeladen is. Deze modus is bijzonder nuttig om ‘s ochtends stil thuis te vertrekken of bij stadsverkeer aan lage snelheden. In ‘4WD’-modus werken beide motoren samen om vierwielaandrijving mogelijk te maken, terwijl de aandrijving in ‘Sport’-modus geprogrammeerd is voor maximale prestaties.

Innovatieve connectiviteitsvoorzieningen

Hyundai doet continu onderzoek naar manieren om de hele auto-ervaring voor zijn klanten te verbeteren. In het in Genève getoonde Connectivity Cockpit Concept wordt een reeks nieuwe en vooruitstrevende technologieën samengebracht, waaronder de integratie van mobiele apparaten met systemen in de auto en 3D-technologie voor gebaarherkenning en -besturing. Op die manier wil Hyundai tonen hoe het klanten meer wil bieden dan ze verwachten, en op welke manieren mensen in de toekomst met hun wagen zouden kunnen communiceren.

Een draagbaar apparaat zoals een smartwatch kan, gekoppeld aan de elektronica van de auto, de hartslag en alertheid van de bestuurder in de gaten houden en rustperiodes aanraden om veilig rijden te bevorderen. Het systeem kan de bestuurder ook informeren over obstakels in de dode hoek, hem waarschuwen bij een te kleine afstand tussen hem en zijn voorligger en navigatie-instructies geven.

Daarnaast wordt ook Hyundai’s ‘life-log’ getoond, zeg maar een virtueel rittenboek dat gegevens van de auto, de cloud, van een tablet, smartphone of smartwatch bundelt. Het kan ook POI-suggesties (Point of Interest) geven, rekening houdend met de voorkeuren van de bestuurder, en kan zeggen waar er zich tankstations bevinden in de buurt van de gevolgde route.

De op een tablet gebaseerde “zorgfunctie voor kinderen op de achterbank” (“rear seat child care”) toont via een minicamera en het grote informatiescherm op de centrale console wat de kinderen op de achterbank uitspoken.

Het systeem beschikt ook over een tabletgebaseerde ‘co-piloot/navigator’-functie die de passagiers toelaat de infotainment- en comfortfuncties van de auto, zoals de airconditioning, te regelen terwijl de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden.

Een vierde highlight op de Hyundai-stand in Genève is de 3D-gebarensturing, die gedemonstreerd wordt in het Connectivity Cockpit Concept. Dit innovatieve systeem gebruikt infrarood en camerasensoren om handgebaren van de bestuurder te herkennen en zo navigatie-, infotainment-, audio-, airconditioning- en zelfs smartphonefuncties te selecteren. Tijdens het rijden is enkel de basiscommando’s beschikbaar, maar bij stilstand zal het hele aanbod aan functies toegankelijk zijn. Deze intuïtieve gebareninterface laat de bestuurder toe alle functies te bedienen zonder zijn ogen van de weg af te halen en geeft een duidelijk beeld van Hyundai’s toekomstvisie op het vlak van de interactie tussen mens en machine.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich