Hyundai IONIQ 5 N zet de laatste testfase in op de Nürburgring

  • IONIQ 5 N breidt de drie pijlers van N - prestaties in de bochten, capaciteiten op het circuit en alledaagse sportauto - zonder compromissen uit naar geëlektrificeerde modellen.
  • IONIQ 5 N wil het N-merk naar een hoger niveau tillen door een hogere prestatiewaarde te bieden dankzij nieuwe technologie en een EV-specifieke ervaring voor autoliefhebbers.
  • De high-performance EV combineert hardware die in de autosport werd ontwikkeld ​ met geavanceerde software voor een groter uithoudingsvermogen, krachtig remmen en emotionele rijbeleving.
  • Het N-merk brengt zijn derde en laatste teaser uit om het einde van de ontwikkeling aan te geven en zich voor te bereiden op zijn wereldwijde debuut
  • IONIQ 5 N wordt onthuld op Goodwood Festival of Speed met exclusieve N-stand en demonstraties.

SEOUL/Kontich, 26 juni 2023 - Hyundai Motor Company test de prestaties van IONIQ 5 N - het eerste high-performance, volledig elektrische model van het merk N - op het racecircuit van de Nürburgring in Duitsland ter voorbereiding op de wereldpremière in juli.

Voor IONIQ 5 N heeft Hyundai Motor zijn Electrified-Global Modular Platform (E-GMP) samengevoegd met de motorsporttechnologieën en expertise van N om de hoge prestaties van de EV te maximaliseren en ervoor te zorgen dat hij voldoet aan de drie pijlers van N-prestaties: "Corner Rascal", "Racetrack Capability" en "Everyday Sportscar".

Om dit te bereiken heeft Hyundai Motor de krachten gebundeld van het Namyang R&D Center in Zuid-Korea en het Europese testcentrum op de Nürburgring, dat een uitbreiding is van het Europese R&D-centrum van Hyundai in Rüsselsheim, Duitsland, waar de Europese ontwerp- en engineeringteams van het merk sinds 2003 gevestigd zijn. Door een fulltime aanwezigheid op het circuit kan het N-team van ingenieurs van Hyundai de duurzaamheid en rijdynamiek van zijn auto's effectiever en vaker evalueren en ontwikkelen.

"De Nürburgring is de plek waar elk N-model tot de N-de graad wordt aangescherpt, dus ons eerste high-performance, volledig elektrische N-model moet zich ook hier bewijzen," aldus Till Wartenberg, Vice President en Head of N Brand & Motorsport bij Hyundai Motor Company. "IONIQ 5 N heeft net zijn duurzaamheidstest van 10.000 km op de Nordschleife afgerond, wat een belangrijke mijlpaal is die het hoge uithoudingsvermogen en de capaciteiten van de auto op het circuit bewijst. En toch zijn we net begonnen aan onze tweede test van 10.000 km om de grenzen van de IONIQ 5 N te verleggen."

Maximaal uithoudingsvermogen onder circuitomstandigheden

Het merk Hyundai N gebruikt het circuit van de Nürburgring Nordschleife al lange tijd om technologieën uit de autosport te testen op auto's van het merk N. IONIQ 5 N vormt hierop geen uitzondering, ondanks de technische uitdagingen die uniek zijn voor EV's. Om maximale prestaties uit een EV te halen, is een strikte discipline nodig op het gebied van warmtebeheer in vergelijking met auto's met verbrandingsmotoren (ICE) en dat vereist geavanceerde software-implementatie. Dit betekent dat elke hardware-upgrade verder wordt versterkt door geavanceerde prestatieverbeteringen op basis van software.

Aan de warmtehuishouding van de IONIQ 5 N door middel van koeling is bijzondere aandacht besteed, omdat het koelen van EV's een grotere uitdaging is dan dat van zijn voorgangers met een ICE-motor. Een vergrote koelruimte met N-specifieke efficiënte radiatorverpakking, verbeterde motoroliekoeler en accukoeler completeren de hardwareverbeteringen die vergelijkbaar zijn met die van ICE-voertuigen. Deze hardwarekoeltechnieken worden verder versterkt door nieuwe oplossingen voor warmtebeheer, zoals N Battery Preconditioning en N Race.

N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de accucellen vooraf in op hun meest energie-efficiënte temperatuur. De accupreconditioneringsfunctie is opgesplitst in twee modi: de 'Drag'-modus en de 'Track'-modus om verschillende rijscenario's te begeleiden. In de modus 'Sleep' wordt de optimale temperatuur ingesteld voor onmiddellijk gebruik van maximaal vermogen, terwijl in de modus 'Track' de laagst mogelijke accutemperatuur wordt geoptimaliseerd voor een hoger aantal ronden.

N Race geeft bestuurders meer directe controle over het energieverbruik van de auto, waarbij prioriteit wordt gegeven aan 'Sprint' of 'Uithoudingsvermogen'. Sprint' is de standaardtoestand van IONIQ 5 N, waarbij de bestuurder de voorkeur geeft aan volledig vermogen op verzoek. Endurance' is een instelling die de actieradius van IONIQ 5 N op het circuit maximaliseert. Dit wordt bereikt door plotselinge stroompieken te beperken, waardoor de temperatuuropbouw wordt vertraagd en het uithoudingsvermogen wordt vergroot.

N Battery Preconditioning en N Race zijn een direct resultaat van de benadering van het merk N die is afgeleid van de autosport. Dit helpt bestuurders om het energieverbruik te strategiseren om de prestaties of de levensduur te maximaliseren. Terwijl dit soort instellingen normaal gesproken een team van monteurs en apparatuur zou vereisen, biedt IONIQ 5 N het gemak van een paar drukken op de knop.

Krachtig remmen ondersteund door regeneratief remmen van topklasse

Het regeneratieve remsysteem van de motoren zorgt voor de primaire remkracht en indien nodig zorgen hydraulische remmen voor extra remkracht. De ingenieurs van Hyundai N ontwierpen dit unieke regeneratieve remsysteem speciaal voor IONIQ 5 N. Het biedt een maximale vertragingskracht van 0,6 G - toonaangevend in de sector - alleen al door regeneratief remmen. Het regeneratieve remsysteem blijft zelfs ingeschakeld wanneer het ABS wordt geactiveerd, met een maximale vertragingskracht van 0,2 G.

De hydraulische remmen van IONIQ 5 N zijn uitgebreid met grotere schijven met een diameter van 400 mm, voorzien van nieuw lichtgewicht materiaal en een geoptimaliseerde luchtstroom voor koeling. De verminderde afhankelijkheid van schijfremmen verlengt de levensduur in vergelijking met ICE-voertuigen. De naadloze overgang tussen de regeneratieve en hydraulische remmen zorgt voor een onmerkbare overgang voor de bestuurder.

Een nieuwe definitie van geluid en schakelen als precisie-instrumenten voor het rijden

Veel liefhebbers van prestaties hebben hun ongenoegen geuit over het gebrek aan feedback voor de bestuurder achter het stuur van veel EV's. Daarom ontwikkelden de N-ingenieurs N Active Sound + en N e-Shift om de bestuurder meer feedback te geven en zo een preciezere controle te hebben over het dynamische rijgedrag van de auto. De unieke nadruk van het merk N op precieze feedback voor de bestuurder onderscheidt zich van eerdere versies van EV-geluid.

N Active Sound + bestaat uit een systeem met 10 luidsprekers (acht intern, twee extern) dat de bestuurder drie verschillende geluidsthema's biedt: Ignition, Evolution en Supersonic. Ignition simuleert de 2.0 turbomotor van ICE N-auto's, compleet met plop- en knalgeluidseffecten, terwijl Evolution een elektronisch N-signatuurgeluid is dat is geïnspireerd op de N 2025 Vision Gran Turismo Concept en de RN22e. Supersonic simuleert een straaljager om de bestuurder het gevoel van een gevechtspiloot te geven. Alle geluidsopties zijn aanpasbaar, zodat de bestuurder ze helemaal aan zijn voorkeur kan aanpassen.

N e-Shift werkt nauw samen met N Active Sound + om de achttraps transmissie met dubbele koppeling (DCT) van ICE N-auto's te simuleren. N e-Shift simuleert het schakelen door de koppeloutput van de motor te regelen en simuleert het schokgevoel tussen twee schakelmomenten. Het doel is om bestuurders naadloos gebruik te laten maken van rijtechnieken die ze met ICE-auto's hebben geleerd voor een meer meeslepende rijervaring die dichter bij ICE's dan bij EV's aanvoelt.

In combinatie met de Nürburgring-test heeft het merk N de 'Hyundai N IONIQ 5 N Teaser - Episode 3' uitgebracht, waarin de circuitcapaciteiten van IONIQ 5 N worden belicht. In de film is te zien hoe IONIQ 5 N intensieve duurtesten ondergaat op de iconische Nürburgring Nordschleife, waarbij de testmijlpaal van 10.000 km wordt bereikt. Volgens de planning zal IONIQ 5 N vóór de productie nog een duurzaamheidstest van 10.000 km afleggen om het verbeterde mechanische uithoudingsvermogen van de auto en de naadloze functionaliteit van de intelligente software te bevestigen.

Op weg naar het hart van de autocultuur op Goodwood Festival of Speed

IONIQ 5 N debuteert op het Goodwood Festival of Speed en markeert daarmee de eerste deelname van Hyundai N aan dit iconische evenement. Op een speciale stand van Hyundai N zal de wereldpremière van IONIQ 5 N op 13 juli plaatsvinden, evenals andere activiteiten die zijn ontworpen om het publiek erbij te betrekken. Daarnaast zullen meerdere N-voertuigen, waaronder de waterstofaangedreven N Vision 74, deelnemen aan de iconische heuvelklim.

In de aanloop naar de wereldpremière van IONIQ 5 N worden aanvullende informatie en details bekendgemaakt.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Neem contact op met

Korean Motor Company nv - Hyundai Belux Pierstraat 229 - 2550 Kontich

www.hyundai.be