IAA 2015: Vision G Coupé Concept van Hyundai Motor blikt vooruit op designevolutie en geavanceerde technologieën
Vision G geeft blijk van passie voor luxe en prestaties en fungeert als inspiratiebron voor toekomstige luxeproducten.
- Vision G geeft blijk van passie voor luxe en prestaties en fungeert als inspiratiebron voor toekomstige luxeproducten
- Nieuwe intuïtieve bedieningselementen zoals gebogen scherm en 'Remote Wheel'
- Geavanceerde technologieën demonstreren potentieel van geconnecteerde wagens
Op het autosalon van Frankfurt 2015 presenteert Hyundai Motor de ‘Vision G’ Coupé Concept, een evolutie van de merkdesigntaal die een hele familie van toekomstige premiumproducten zal inspireren. De conceptcar demonstreert Hyundai's passie voor prestaties en luxe en blikt tevens vooruit op geavanceerde connectiviteits- en controlesystemen voor de toekomst.
“De Vision G is de allereerste prestigieuze luxecoupé van Hyundai Motor. Ondanks zijn gedurfde en gespierde stijl oogt de conceptcar bewust discreet om een balans tussen weelderigheid en elegantie te creëren die beslist in de smaak zal vallen bij klanten die een stijlvolle maar pretentieloze auto zoeken", verklaarde Peter Schreyer, President & Chief Design Officer van Hyundai Motor Company. “De Vision G werpt zich op als een verfrissende interpretatie van Hyundai's merktypische benadering om design en prestaties in evenwicht te houden en uit te drukken zonder te vervallen in de stereotypische blingbling en stijlelementen van luxewagens.”
Het design van deze wagen kwam tot stand dankzij een unieke samenwerking tussen de designcentra van Hyundai Motor in Noord-Amerika, Azië en Europa. De notie 'ridderlijkheid' fungeerde als inspiratiebron voor de designteams, die alles in het werk stelden om te zorgen dat de auto zou opvallen en respect zou afdwingen zonder al te exuberant over te komen. Die respectvolle benadering komt duidelijk tot uiting in de auto. Zo opent de auto als een butler de deur voor zijn inzittenden, zij het met respect voor de zelfstandigheid van de bestuurder.
De uitgekiende afwerking van het exterieur laat geen twijfel bestaan over het prestatievermogen van deze conceptcar. De lange motorkap, de hoge gordellijn en het discrete interieur getuigen van een zekere spanning, zoals bij een katapult die wordt aangetrokken.
“De Vision G oogt dynamisch en creëert steeds een indruk van beweging, zelfs wanneer hij stilstaat. Die anticipatie op actie weerspiegelt het vertrouwen dat we hebben in de toekomstige luxewagens van Hyundai Motor," benadrukte Christopher Chapman, Hoofd van het Hyundai Design Centre in Noord-Amerika. "Een emotionele band creëren met onze klanten is van cruciaal belang voor Hyundai en het design van de Vision G doet dat op een gedurfde, respectvolle en hoogwaardige manier."
De onderliggende idee van respectvolle luxe loopt door in het interieur en wordt onderstreept door de eenvoud en het heersende gevoel van rust. Dat introspectieve design omhult de bestuurder in een ontspannende, allesbehalve opzichtige omgeving, die authentieke luxe uitstraalt door het natuurlijke, warme hout en leder.
Het hart van de Vision G is de bekroonde 5,0-liter V8 Tau-motor, goed voor een vermogen van 420 pk bij 6.000 t/min en 518 Nm koppel bij 5.000 t/min. De Tau-familie van V8-motoren werd tot drie maal toe opgenomen in de prestigieuze Ward-lijst van Tien Beste Motoren. Met zijn directe hogedrukinjectie, die een indrukwekkend vermogen, een beperkte uitstoot en een uitzonderlijke efficiëntie verzekert, plukt deze jongste versie van de Tau-V8 de vruchten van een geoptimaliseerde inlaatcollector, een verbeterde distributieketting om lawaai, trillingen en schokken (NVH) tegen te gaan, een uitlaatspruitstuk met beperkte tegendruk, een hogere compressieverhouding en een opgewaardeerde sturing voor de meerpuntsinjectie. Al die verbeteringen werken samen om een vlakkere koppelkromme te creëren bij lagere toerentallen voor nog meer rijgemak.
De Vision G werpt zich ook op als de referentie voor de nieuwste technologieën van Hyundai Motor, die klanten een maximaal comfort en rijplezier zullen bieden met een minimum aan afleiding. De meest opmerkelijke voorzieningen zijn het centrale bedieningspaneel ‘Remote Wheel’ en het gebogen scherm.
Het 'Remote Wheel' is een ergonomisch ontworpen boogvormig touchpad met haptische feedback in de middenconsole. Het biedt een intuïtieve aanraak- en bewegingsinteractie en reageert op eenvoudige handbewegingen om verstrooidheid bij de bestuurder te vermijden.