Hyundai onthult 5 N (Time Attack) Spec en samenwerking met Gran Turismo® tijdens 24 uur Nürburgring
- Hyundai N is klaar om deel te nemen aan de Nürburgring 24 Hours, met titelverdedigers en internationale autocrews die hun overwinning in de TCR-klasse willen herhalen.
- Piloten uit Europa, Noord-Amerika en China strijden in de TCR-klasse
- Hyundai N onthult speciaal uitgeruste IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec tijdens de Nürburgring 24 Hours en mikt op Pikes Peak-records naast het productiemodel van de IONIQ 5 N.
- Hyundai onthult IONIQ 5 N TA Spec voor PPIHC in samenwerking met Gran Turismo®.
NÜRBURG/SEOUL, 31 mei 2024 - Hyundai N keert terug naar de Nürburgring Nordschleife met als doel zijn vierde opeenvolgende overwinning in de TCR-klasse tijdens de Nürburgring 24 Hours (N24).
Tijdens het evenement onthulde het bedrijf ook de IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec-variant voor de aankomende Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb (hierna Pikes Peak International Hill Climb of PPIHC) en deelde het zijn samenwerkingsplannen met Gran Turismo, de populaire sim-racing videogame franchise voor PlayStation consoles.
"We vinden het geweldig om terug te keren naar de 24 uur van de Nürburgring met piloten uit Europa, Noord-Amerika en China en zo de groei van ons motorsportprogramma over de hele wereld te laten zien", zegt Till Wartenberg, Vice President and Head of N Brand and Motorsport bij Hyundai Motor Company. "We investeren in de toekomst van de autosport met onze allereerste elektrische Pikes Peak racer en samenwerking met Gran Turismo. De passie voor motorsport blijft de kern van Hyundai N terwijl we naar de toekomst kijken."
Hyundai N rijdt TCR-team met drie auto's tijdens Nürburgring 24 Hours
Hyundai N keert terug naar de Nordschleife met drie ELANTRA N TCR-auto's, op jacht naar een vierde opeenvolgende klasseoverwinning.
Piloten uit drie continenten, waaronder titelverdedigers en kampioen Hyundai Motorsport-fabrieksrijders uit de competitieve TCR-serie, nemen deel aan de #830, #831 en #832. De #830-crew van Mikel Azcona, Marc Basseng en Manuel Lauck keert terug na overwinningen in de TCR-klasse in 2022 en 2023. Basseng en Lauck wonnen ook de TCR-klasse op de N24 van 2021 tijdens het debuut van de ELANTRA N TCR.
Het Bryan Herta Autosport-team, gesteund door Hyundai Motor America, behaalde in 2023 voor de derde keer op rij een een-twee plaats in de klasse voor Hyundai Motorsport. Het #831-team keert in 2024 terug met coureurs Mason Filippi, Harry Gottsacker, Mark Wilkins en Bryson Morris.
De #832 voor 2024 wordt bestuurd door TCR China-sterren Martin (Hongwei) Cao, Rainey He, Andy Yan en Zhang Zhen Dong. Cao is de regerend kampioen van de 2023 nationale serie.
Tot de deelnemers van Hyundai N aan de N24 2024 behoort ook de Hyundai Driving Experience i30 Fastback N in de VT2-klasse met voorwielaandrijving. In 2023 behaalde dit team een klasseoverwinning van negen ronden ondanks een laat technisch probleem. De 2024-crew bestaat uit de winnaars van vorig jaar, onder wie Marcus Willhardt en Michael Bohrer, journalist-racer Jens Dralle en de Koreaanse Junior-coureur Gyumin Kim, die zijn talent toonde door het Hyundai N Festival te winnen en zijn team te helpen podiumplaatsen te behalen in hun klasse tijdens de eerste twee NLS-races van het seizoen.
De IONIQ 5 N TA Spec toont bekroonde EV-kwaliteiten met hoge prestaties
Tijdens de N24 showcase onthulde Hyundai Motor vandaag de IONIQ 5 N TA Spec. Twee van deze speciaal uitgeruste modellen zullen samen met twee IONIQ 5 N productieauto's deel uitmaken van een volledig elektrische vierwagencampagne op de 102e van Amerika's legendarische Pikes Peak International Hill Climb in Colorado Springs, CO, op 23 juni 2024. Het team mikt op records voor elektrische productie-SUV/Crossover en elektrische gemodificeerde SUV/Crossover.
De 687 pk sterke IONIQ 5 N TA Spec is ontworpen om de sterke punten van de productieversie van de IONIQ 5 N te benadrukken zonder de auto fundamenteel te wijzigen. Met name het standaard krachtige elektrische aandrijfsysteem (PE) van de productieversie van de IONIQ 5 N wordt overgenomen. Het maximale vermogen van de IONIQ 5 N TA Spec is verhoogd via softwaretuning om de prestaties te maximaliseren. Dit werd gerealiseerd door het vermogen van de achterste motor te verhogen met 37 pk (27 kW).
Daarnaast heeft Hyundai N gekozen voor N Active Sound+ met aangepaste luidsprekers (meer dan 120 dB) om zowel de feedback voor de bestuurder te verbeteren als de sirenes te vervangen die typisch zijn voor elektrische Pikes Peak racewagens.
Om de auto aan te passen voor Pikes Peak zijn er speciaal nieuwe schokdempers, motorsport-specifieke remmen, 18-duims Yokohama ADVAN 005 slickbanden en een uniek aerodynamisch pakket met hoge neerwaartse kracht toegepast. Extra veiligheidsvoorzieningen zijn onder andere een Recaro Pro Racer SPA Hans-stoel, een zespunts Hans-veiligheidsharnas van Sabelt, een rolkooi met PPIHC-specificatie en een EV-brandbestrijdingssysteem.
Tijdens PPIHC zullen de twee IONIQ 5 N en twee IONIQ 5 N TA Spec deelnemers de slopende beklimming maken langs een kronkelig parcours van 20 km dat meer dan 438 meter hoog is naar de top van Pikes Peak. Ze krijgen te maken met 156 bochten, snel veranderend weer en omstandigheden op grote hoogte die van invloed kunnen zijn op zowel de coureurs als de voertuigen.
De IONIQ 5 N TA Spec-modellen - gehuld in een speciale 'N'-designkleuren - worden bestuurd door Robin Shute, viervoudig algemeen winnaar op Pikes Peak en huidig 'King of the Mountain'-titelhouder, en Dani Sordo, Spaans piloot in het World Rally Championship voor Hyundai Motorsport. De IONIQ 5 N productiemodellen - gehuld in een speciale N performance kleurstelling - worden bestuurd door Paul Dallenbach, 11-voudig PPIHC winnaar en drievoudig 'King of the Mountain', en Ron Zaras, een PPIHC rookie en automotive media persoonlijkheid.
Hyundai Motor deed voor het eerst mee aan de PPIHC in 1992. Rod Millen won de 2-Wheel Drive Showroom Stock-divisie met een tijd van 13:21,17 en reed in een Hyundai Scoupe met de toen nieuwe turbomotor met dubbele bovenliggende nokkenas Alpha van het bedrijf. Een ander hoogtepunt in de geschiedenis van Hyundai op Pikes Peak kwam in 2012 toen het merk een parcoursrecord neerzette van 9:46.164 met een Hyundai Genesis Coupé bestuurd door Rhys Millen.
Hyundai N gaat samenwerken met Gran Turismo®
Hyundai N kondigde vandaag ook aan dat het van plan is om samen te werken met Gran Turismo® (GT), de populaire sim-racing videogame franchise voor PlayStation consoles.
Hyundai N heeft een lange geschiedenis met Gran Turismo met de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo uit 2015. En dit keer werken Hyundai N en Gran Turismo opnieuw samen voor diverse sim-racingactiviteiten, waaronder deelname aan de Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC). Meer details volgen later dit jaar.
Ondertussen kunnen bezoekers van Hyundai's N24-stand ook 10 Gran Turismo simulators ervaren. Hyundai organiseert tijdens de N24-periode ook een on-site wedstrijdevenement voor bezoekende klanten.
Technische kenmerken IONIQ 5 N TA Spec
Technische specificaties IONIQ 5 N TA (Time Attack) |
|
|
PE-systeem |
| Productiespecificatie IONIQ 5 N PE-systeem inclusief: - Motor: tot 687 pk (via softwaretuning) - Batterij: 84,0kWh - Omvormer: Siliciumcarbide tweefasenomvormer |
Oplaadsysteem |
| Productiespecificatie IONIQ 5 N oplaadsysteem inclusief: - 800V, 400V multi-laadsysteem - Maximale oplaadsnelheid: 350 kW - Oplaadtijd: 10-80% in 18 minuten (onder optimale omstandigheden) |
Chassis |
| In drie richtingen verstelbare dempers Rijhoogte en camber instelbaar |
Buitenkant |
| eN1-carrosserie aangepast met PPIHC-specifiek aerodynamisch pakket |
Wielen |
| 18-inch 11J gesmede racewielen |
Banden |
| 18-inch Yokohama ADVAN 005 slickbanden |
Remmen | Voor | Race-remklauwen met zes zuigers, race-remblokken |
| Achter | Race-remklauwen met vier zuigers, race-remblokken |