Hyundai op de Paris Motor Show

Hyundai op de Paris Motor Show

Nieuwe modellen, nieuwe technologieën, nieuwe benzine turbomotoren en 7-traps DCT.

Donderdag 2 oktober 2014 — Hyundai pakt op de Mondial de l’Automobile uit met een grote waaier aan nieuwigheden. De New Generation i20 wordt wellicht de grootste ster op de stand, maar ook de andere nieuwigheden verdienen de nodige aandacht. Hieronder een kort overzicht.

i20 wereldpremière

De New Generation i20 beleeft in Parijs z’n wereldpremière. Hij wordt er in eerste instantie als 5-deurs voorgesteld, een sportiever gelijnde Coupé-variant volgt later. De nieuwe i20 biedt vanaf januari de keuze tussen 1,25- en 1,4-liter-benzinemotoren en 1,1- en 1,4-literdieselmotoren. Allemaal voldoen ze aan de strenge Euro6-norm. Opmerkelijk voor de nieuwe i20 is zijn Europees design dat gekoppeld is aan een uitgesproken functioneel karakter. De binnenruimte en het plaatsaanbod van het model behoort dan ook tot de grootste in het segment. Vanzelfsprekend biedt de New Generation i20 ook het ongeëvenaarde waarborgpakket van 5 jaar garantie met onbeperkte kilometers.

H350 LCV

De nieuwe H350 werd pas enkele dagen geleden in wereldpremière onthuld op de bedrijfswagen IAA van Hannover. Hier in Parijs mocht het model niet ontbreken, want voor het eerst moeit Hyundai zich nu ook in het segment van de grotere bestelwagens. De H350 zal vanaf januari beschikbaar zijn in Cargo-versie, People (minibus met 14 zitplaatsen) en Porter (chassis-cabine). Onder de kap zit een 2.5 CRDi motor van 150 of 170 pk. Opmerkelijk is zijn cargoruimte; als enige in het segment biedt de H350 Cargo plaats aan 5 standaard Europaletten. De H350 werd speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en loopt in Turkije van de band.

1.0 en 1.4 T-GDi turbo benzinemotoren

Hyundai toont voor het eerst ook 2 nieuwe benzinemotoren met turbo en directe injectie. De 1.0 T-GDi is de eerste van een nieuwe generatie turbomotoren en kan tot 120 pk leveren en een koppel van 172 Nm. In 2015 zal deze motor voor het eerst figureren onder de kap van de New Generation i20.

De tweede motor is de 1.4 T-GDi die hier voor het eerst wordt getoond in de i30 GNC concept car waar hij 117 pk levert en 206 Nm koppel. Deze nieuw ontwikkelde motor is ook opmerkelijk lichter dan de 1.4 Gammamotor die hij op termijn zal vervangen.

Nieuwe 7-traps DCT met dubbele koppeling

Nog in de i30 GNC wordt voor het eerst de nieuwe 7-traps DCT versnellingsbak voorgesteld. De techniek is niet nieuw voor Hyundai (reeds eerder in de Veloster), maar voor het eerst telt deze hoogtechnologische versnellingsbak nu 7 verzetten, wat resulteert in betere verbruiks- en emissiewaarden. De versnellingsbak zal vrij snel z’n intrede doen op de seriewagens van het merk.

CNG- en hybridetechnologie

Hyundai vestigt in Parijs ook de aandacht op haar know-how inzake CNG- en hybride-aandrijving. Het merk toont daarom de i30 GNC (Compressed Natural Gas, of aardgas), die slechts 87g CO2 uitstoot. Hij gebruikt daarvoor de nieuwe 1.4 T-GDi motor en 7DCT versnellingsbak.

Daarnaast zal ook een i40 48V Hybrid worden voorgesteld aan pers en publiek. Dankzij het gebruik van een zogenaamde BSG of belt-driven generator, wordt de 1.7 CRDi motor met 10 kW ondersteund, wat resulteert in 15% vermogenswinst en tot 20% lagere CO2-uitstoot. Hyundai bekijkt nu in welke mate deze technologie kan geïmplementeerd worden op seriewagens.

Waterstof: ix35 FCEV en Intrado

Hyundai is nog steeds het eerste merk om een waterstofwagen in serieproductie te bouwen en te commercialiseren. Het merk blijft dan ook volop inzetten op deze technologie. De ix35 FCEV zal op de stand aanwezig zijn, net als de Intrado concept car (reeds getoond in Genève), die eveneens een waterstofcentrale aan boord heeft.

Genesis

Als laatste mag ook ons nieuwe vlaggenschip niet ontbreken. De Genesis Berline is in Europa het visitekaartje en toont de know-how van ons merk inzake premium luxeberlines. Hij is bij ons enkel leverbaar als 3.8 V6 GDi met vierwielaandrijving.