Hyundai zet drie auto’s in tijdens de 24 Uren van de Nürburgring, waaronder een i30 N 2.0 Turbo-ontwikkelingswagen

Hyundai zet drie auto’s in tijdens de 24 Uren van de Nürburgring, waaronder een i30 N 2.0 Turbo-ontwikkelingswagen

Hyundai voert tijdens legendarische endurancerace prestatietests uit met productie-aandrijfgroepen. Hyundai i30 2.0 Turbo-ontwikkelingswagen is één van de drie deelnemende auto’s.

Dinsdag 24 mei 2016 — Hyundai zet drie auto’s in tijdens de legendarische 24-urenrace van de Nürburgring, die plaatsvindt van 26 tot 29 mei, als onderdeel van zijn op de autosport geïnspireerde ontwikkeling van zijn supersportieve submerk ‘N’. Hyundai Motor neemt deel met twee van productiemodellen afgeleide auto’s, een i30 1.6 Turbo (#133) en een Veloster (#134), en de ontwikkelingswagen i30 2.0 Turbo.

De i30 1.6 Turbo zal de titel in zijn categorie van 2015 verdedigen, terwijl de i30 2.0 Turbo-ontwikkelingswagen (#102) wordt ingezet om de performance-technologieën voor het supersportieve modellen van Hyundai’s toekomstige submerk N te analyseren. De i30 2.0 Turbo verschijnt op het veeleisende Duitse circuit aan de start voor een intensieve test van zijn nieuwe prestatiegerichte aandrijfgroep.

“Deze 24-urenrace van de Nürburgring biedt de ideale testomstandigheden voor de ontwikkeling van ons op de autosport geïnspireerde submerk N en vormt een belangrijk onderdeel van de ‘ontworpen in Namyang, ontwikkeld op de Nürburgring’-aanpak van onze sportwagens. De technologische inspiratie en ervaring die we in deze extreme testomstandigheden opdoen, zal de ontwikkeling van onze sportieve, fun-to-drive N-modellen versnellen”, zegt Albert Biermann, Head of Vehicle Test and High Performance Development bij Hyundai Motor.

Met zijn nieuw ontwikkelde motor en zijn verbeterde overbrenging, ophanging en schokdempers is ongeveer 40% nieuw aan de i30 2.0 Turbo.

Daarnaast pakt deze ontwikkelingswagen ook uit met upgrades op andere vlakken, zoals wielen, bredere spatborden en de veiligheidsvoorzieningen die verplicht zijn in de autosport. De video met meer informatie over de 2.0 Turbo is hieronder te ontdekken.

In september 2015 presenteerde Hyundai Motor zijn plannen met het toekomstige sportieve submerk N, om maximaal rijplezier te bieden aan ware autoliefhebbers. Met dit doel voor ogen als onderdeel van het ‘ontworpen in Namyang, ontwikkeld op de Nürburgring’-programma hebben ontwikkelingsingenieurs en technici gedurende meerdere jaren ‘versnelde duurtesten’ uitgevoerd met Hyundai-productiewagens. Nu wordt de Nürburgring ook gebruikt voor intensieve fijntuning van de superportieve N-modellen.

De ontwikkelingswagen die zal deelnemen aan de race op de Nürburgring, werd voor Hyundai Motor gebouwd door racewagenontwerpers van het Duitse Hyundai-dealerschip Schumann. De andere twee racewagens van Hyundai Motor, die al eerder werden ingezet, werden eveneens ontworpen en gebouwd door de autosportafdeling van Schumann.

Tijdens de 24-urenrace van de Nürburgring zal Hyundai Motor Deutschland langs het circuit bij Brünnchen een reuzenscherm opstellen om de race live uit te zenden. Hyundai Motor Duitsland zal ook fanpakketten aanbieden, bestaande uit stoelen, petjes en drankbonnen. Daarnaast kunnen de fans deelnemen aan een loterij met de i30 Turbo als hoofdprijs.

Hyundai Motor beschikt op de Nürburgring over een eigen testcentrum van 3.600 vierkante meter, geëxploiteerd door het Hyundai Motor Europe Technical Center. Zo kan het technische team dat in Duitsland werkt, volop gebruikmaken van de 73 bochten van de Nordschleife, zijn hellingen tot 17% en zijn hoogteverschil van ongeveer 300 meter om een hele reeks veeleisende tests uit te voeren. De ‘versnelde duurtesten’ bestaan uit 480 ronden op de Nordschleife (10.000 km), afgelegd in de loop van slechts enkele weken. De intensiteit van deze tests simuleert meer dan 150.000 km in typisch dagdagelijks verkeer.

De auto’s die deelnemen aan de 24-urenrace van de Nürburgring, zullen ongeveer 150 ronden afleggen op het 25,4 km lange circuit, wat neerkomt op een totaal van 4.250 slopende kilometers. De Hyundai i30 2.0T zal bestuurd worden door een van de testrijders die ook die ook de duurtesten op de Nordschleife uitvoert: Bruno Beulen. Hij zal het stuur delen met Nordschleife-specialist Michael Bohrer, evenals met Alexander Köppen en Rory Pentinnen.

Hoewel het Hyundai Motor-team rekent op een knap resultaat, ligt de kernfocus van de ontwikkelingswagen op het verzamelen van autosportervaring om de toekomstige massaproductie van supersportwagens van het submerk N te optimaliseren.

[Hyundai N] N in Progress I Engine