Hyundai ziet doorbraak voor elektrische wagens tijdens het autosalon
Hyundai noteert een opmerkelijke verkoopstijging van elektrische wagens. Maar liefst 24% van alle verkochte Kona’s krijgen een elektrische aandrijving. In januari zal Hyundai bijna 250 bestelbonnen hebben voor elektrische wagens, een stijging van 500% tegenover vorig jaar.
Ongeveer in de helft van het autosalon doet Hyundai de eerste opmerkelijke vaststellingen qua aankoopgedrag van haar klanten. 3 duidelijke trends vallen op;
Diesel blijft op de retour
Dat klanten meer en meer wegblijven van dieselmotoren, is een trend die al eerder werd ingezet en die ook dit jaar bestendigd wordt. In het geval van bijvoorbeeld de Tucson – in 2018 de meest verkochte SUV op de Belgische markt – zien we dat nu 70% van de klanten voor een benzinemotor kiest, terwijl dat pakweg 5 jaar geleden nog omgekeerd was. In de kleinere segmenten (bijvoorbeeld bij de i30) is het aandeel diesel nog kleiner.
De liefde voor SUV groeit nog steeds
Bij Hyundai zijn 4 van de 14 aangeboden modellen binnen het gamma, een SUV. Samen realiseren ze maar liefst 48% van de totale verkoop. Het feit dat 1 op de 2 Hyundai-klanten een SUV kiezen, mag niet verbazen. Klanten appreciëren de hogere zitpositie en de grotere functionaliteit van een SUV. Daarnaast valt het op dat doorgaans ook wordt gekozen voor de meest milieuvriendelijke benzinemotorisatie en maar liefst 91% van de klanten kiest ook voor een tweewielaangedreven versie.
Elektrische wagens breken nu echt door
Tijdens het salon van vorig jaar (2018) was al duidelijk dat de interesse in elektrische wagens gevoelig steeg. Het aantal offertes voor een EV piekte, maar die offertes werden maar mondjesmaat omgezet in een daadwerkelijke aankoop. Die koudwatervrees had voornamelijk te maken met het nog bescheiden rijbereik van de voertuigen. Vandaag lanceert Hyundai een nieuwe generatie EV’s, waarbij de Kona EV tot 449 km ver geraakt op 1 lading (cijfer volgens de strengere WLTP-meting).
Dankzij het grotere rijbereik, de interessante commerciële aanbieding tijdens het salon (*) en de vlotte leverbaarheid van onze elektrische wagens, ziet Hyundai een spectaculaire stijging in de verkoop van EV’s. Ook het feit dat de Kona EV opgenomen is in de groepsaankoop elektrische wagens van de Vlaamse overheid, speelt in zijn voordeel.
Maar liefst 1 op de 4 Kona’s die worden verkocht (24% om precies te zijn) hebben geen verbrandingsmotor meer. En ook opmerkelijk: slechts 3% kiest voor de goedkopere versie met kleine batterij (289 km autonomie), terwijl 97% opteert voor de gemoedsrust en de grote batterij (449 km autonomie).
Als we de cijfers van de Ioniq EV en de Kona EV samentellen, dan zal Hyundai eind deze maand om en bij de 250 bestellingen noteren voor een elektrische wagen, of een stijging van maar liefst 500% tegenover 2018. We kunnen dus stellen dat de doorbraak definitief is ingezet.