IAA 2015: Hyundai zet nieuw High Performance submerk ‘N’ in de spots

IAA 2015: Hyundai zet nieuw High Performance submerk ‘N’ in de spots

Het submerk N zet volop in op spannende rijsensaties om klanten een intens emotionele rijervaring te bieden. Worden eveneens voorgesteld in Frankfurt: de recentste competitie-challenger van Hyundai en twee dynamische conceptcars.

 

  • Hyundai Motor zet ultraperformant submerk 'N' in de schijnwerpers op autosalon van Frankfurt 2015
  • Naast de prestatiegerichte N-concept-cars wordt ook een preview van de i20 WRC-auto voorgesteld
  • De visie op prestatiegerichte technologieën voor Hyundai-modellen wordt voorgesteld met twee dynamische concept-cars: de RM15 en de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo

Hyundai Motor, qua merkwaarde de snelst groeiende autoconstructeur ter wereld, heeft zijn ultraperformante submerk 'N' voorgesteld op het internationale autosalon van Frankfurt 2015. Hyundai N bouwt voort op de intensieve productontwikkeling en autosportervaring van het merk om echte autoliefhebbers op bochtige wegen te vergasten op een uiterst meeslepend rijplezier.

Geïnspireerd door de autosport steunt Hyundai N op zijn gecumuleerde ervaring en technologische knowhow om opvallende en baanbrekende sportwagens te ontwikkelen.

Albert Biermann, Head of Performance Development & High Performance Vehicle Division, verklaarde: "Door onze klanten te laten kennismaken met de prestatiegerichte wagens van ons opwindende submerk 'N', veranderen we de perceptie van Hyundai en scherpen we de verwachtingen aan. Bestuurders zullen heel binnenkort uit eerste hand kunnen kennismaken met de sensaties en emoties van onze beproefde racemodellen. Ons toekomstige gamma zal namelijk prestatiegerichte circuitversies van onze modellen omvatten, die blaken van de energie. Ze vormen bovendien slechts het startpunt van wat een snelle en opwindende reis zal worden."

De Hyundai N-modellen, die zijn ontsproten aan de passie van de ingenieurs en de strategieën van het High Performance Vehicle Development Center, wijden nieuwe krachtbronnen en lichte materialen in die zijn afgeleid van die in Hyundai's WRC-modellen (World Rally Championship), evenals een prestatiegerichte wegligging en stroomlijn. Door een nauwkeurig evenwicht te zoeken tussen kracht en wendbaarheid zullen de Hyundai N-modellen ook harmonieuze prestaties neerzetten en maximale sensaties bieden voor klanten die een uiterst sportieve en meeslepende rijervaring naar waarde weten te schatten.

Om de wortels en visie van Hyundai N toe te lichten toont Hyundai Motor op het salon niet alleen de jongste competitie-uitdager, maar ook twee dynamische conceptcars. Een preview van de nieuwe generatie van de i20 WRC geeft aan welke inspanningen Hyundai Motor levert om enerzijds hoogstaande prestatietechnologie te accumuleren en anderzijds prestatiegerichte modellen met racewagentechnologie te testen. Als extra voorsmaakje van de toekomstgerichte technologieën van Hyundai Motor onthult het merk ook de RM15 en de ultieme concept-car: de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo.

Conform de slagzin van Hyundai N, ‘Ngaged: Moment of Pure Connection Between the Car and Driver’ zal Hyundai Motor passie en rijplezier verenigen in auto's die zowel op het circuit als in het dagelijkse verkeer hun mannetje staan.

Geboren in Namyang, verfijnd op de Nürburgring

De sterke band tussen Namyang en de Nürburgring legt de basis voor het submerk 'N'. Namyang is het hart van het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingsnetwerk van Hyundai Motor en de plaats waar alle Hyundai-modellen het levenslicht zien. De Duitse Nürburgring is 's werelds meest uitdagende racecircuit en wordt door Hyundai gebruikt om zijn ultraperformante technologieën bij te schaven. Beide locaties spelen een cruciale rol in het ontwikkelen, testen en perfectioneren van het voorspelbare en responsieve rijgedrag en de flitsende acceleraties die alle toekomstige N-producten zullen kenmerken.

De passie waarmee Hyundai Motor aan zijn N-modellen werkt, blijkt uit de gewelfde lijnen van het merklogo. Het N-vormige label is een knipoog naar de bochten in een racecircuit, waar auto's tot het uiterste worden gedreven. Het gaat dan meer bepaald om chicanes waar de technische vaardigheden van de piloot en de balans van de auto zwaar op de proef worden gesteld.

De wil van de bestuurder opvolgen en een onmiddellijke respons verzekeren: dat is de focus van de toekomstige prestatiemodellen van Hyundai N. N vervult de belofte van Hyundai Motor om voortdurend nieuwe ideeën en mogelijkheden uit te testen. Op het ritme van technologische verbeteringen aan de nieuwste generatie motoren, lichte materialen en onderstel-, koetswerk- en stroomlijnconcepten zal Hyundai N uitgroeien tot het platform voor de toekomstige prestatiegerichte producten van Hyundai Motor.

Geïnspireerd door de autosport

Hyundai N is gegroeid uit de autosportactiviteiten van Hyundai Motor, een belangrijke bron van inspiratie voor de ontwikkeling van ultraperformance auto's. Om meteen en nauwkeurig te kunnen reageren op de input van de bestuurder hebben ultraperformante wagens nood aan een scherp stuurgedrag, een alerte besturing en een licht maar sterk onderstel. Het gevoel van totale controle en onmiddellijke responsen zal de bestuurder één maken met zijn wagen om het dagelijkse rijplezier te versterken.

Op het autosalon van Frankfurt 2015 zet Hyundai Motor zijn passie voor prestaties en zijn technologische expertise in de kijker met een preview van de nieuwe i20 WRC-rallywagen, die op het podium wordt geroepen om de sportieve ambities van Hyundai Motor kracht bij te zetten.

Deze rallywagen op basis van de nieuwe i20 blikt vooruit op een auto die zal meedingen in het Wereldkampioenschap Rally 2016 van de FIA. Hij gaat prat op een optimale gewichtsverdeling, efficiëntere motoren en verbeterde stroomlijn en wordt momenteel onderworpen aan een slopend test- en verfijningsprogramma in de aanloop naar de definitieve rallyhomologatie en zijn debuut in de Rally van Monte Carlo.

De nieuwe i20 WRC getuigt van het vermogen van Hyundai Motor om zijn prestatie-DNA op te waarderen en zal blijven meedingen in de autosport naarmate Hyundai N verder wordt uitgebouwd tot een volwaardig gamma auto's voor de weg.

Ook de deelname aan de 24 Uren van de Nürburgring met de Hyundai i30 Turbo kadert in de uitdaging die de constructeur zichzelf heeft gesteld om zijn prestatie-eigenschappen op te waarderen. Deze auto, met in het vooronder een 1.6 R4 Turbo-motor, levert 166 kW (226 pk) bij 5.500 t/min en nam in mei 2015 deel aan de slopende 24 Uren van de Nürburgring. Meer dan 80 procent van de aandrijving bestond uit onderdelen uit het standaard i30-productiemodel, waaraan diverse racetechnologieën werden toegevoegd. Zo won de Hyundai i30 Turbo de SP2T-klasse en finishte hij als 71e in het totaalklassement. De bolide legde 119 ronden af en reed meer dan 3.000 kilometer zonder de minste technische problemen.

Hyperperformante technologieën van de Hyundai Motor RM15

Met de conceptcar RM15 (Racing Midship 2015) met middenmotor toont Hyundai N een agressief vormgegeven ultraperformante coupé die geen twijfel laat bestaan over de passie die Hyundai koestert voor prestaties. Hij geeft de richting aan waarin de geavanceerde technologieën van Hyundai in de toekomst zullen evolueren.

Hoewel de RM15 een nieuwe uitdaging is voor Hyundai Motor, heeft hij een structuur met middenmotor, die werd gekozen toen Hyundai Motor in 2013 de N-technologie introduceerde om de productie van ultraperformante auto's mogelijk te maken.

De RM15 beschikt over een aluminium spaceframe als kernstructuur, waarop lichte, stijve koetswerkpanelen uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CRFP) worden gemonteerd. Die leveren een aanzienlijke gewichtsbesparing op in vergelijking met conventionele, volledig stalen voertuigen. De koetswerkpanelen zijn gelakt in de kleuren die verwijzen naar de hoogperformante N-wagens van Hyundai.

Het totaalgewicht werd gereduceerd tot 1.260 kilogram, een besparing van 195 kilogram in vergelijking met een volledig stalen structuur. De gewichtsverdeling is ideaal voor een wagen met middenmotor (43 procent vooraan, 57 procent achteraan), het zwaartepunt ligt slechts 491 mm boven de grond en de neerwaartse druk bedraagt – mede dankzij de competitieve liftcoëfficiënt – 124 kilogram bij 200 km/u.

Het vermogen wordt geleverd door de 2.0 T-GDi Theta-motor van Hyundai Motor, die bij 6.000 t/min 300 pk naar de wielen stuurt via een handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor bevindt zich achter het tweezitsinterieur en voor de achteras om een optimale gewichtsverdeling te garanderen met het oog op een laag inertiemoment, een uitmuntend rijgedrag en een onberispelijke tractie. De verticale luchtinlaatsleuven net voor de achterwielkasten komen de luchtstroom naar het motorcompartiment en de efficiëntie van de krachtbron ten goede, zodat de bestuurder maximaal kan genieten van een rit op het racecircuit.

Al deze elementen werken samen om de evenwichtige prestaties te bieden waar Hyundai N naar streeft en het motorvermogen op te drijven zonder de rijervaring aan te tasten. Elk onderdeel speelt een cruciale rol voor het wendbare en responsieve karakter van de N-modellen en draagt bij tot de kernwaarde van geharmoniseerde prestaties.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo: zet de toon voor de volgende generatie ultraperformante wagens

Op het autosalon van Frankfurt 2015 introduceert Hyundai ook de ultieme conceptcar om het wereldwijde publiek te laten kennismaken met de unieke merkvisie op de toekomstige prestatie-eigenschappen. De conceptcar Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, geïnspireerd door de passie van N, leidt een zuiver virtueel leven: hij maakt deel uit van het Gran Turismo-game voor PlayStation®.

De motor van de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo is gebaseerd op 's werelds eerste in serie gebouwde waterstofaangedreven brandstofcelsysteem van Hyundai en benadrukt daarmee de passie voor prestaties en duurzaamheid van Hyundai Motor. Hij levert een totaal systeemvermogen van 650 kW (884 pk): de dubbele brandstofcelstacks leveren 500 kW (680 pk) en de supercondensator genereert nog eens 150 kW (204 pk) door energie te recupereren tijdens het remmen. Dat opmerkelijke vermogen wordt geleverd door vier ultrakrachtige, onafhankelijke wielmotoren, die een compromisloze tractie en onmiddellijke respons verzekeren.

De compacte en lichte brandstofcelstacks en de stijve zelfdragende structuur in CFRP helpen het gewicht te beperken tot nauwelijks 972 kilogram. Zo moet deze bolide qua verhouding gewicht-vermogen niet onderdoen voor de meest exotische supersportwagens ter wereld. In combinatie met zijn lage zwaartepunt bieden dit vermogen en prestatieniveau de auto alles wat hij nodig heeft om het beste van zichzelf te geven op de meest veeleisende racecircuits en zo de opwindende belofte van N-modellen waar te maken.

Wanneer er lucht door het bekende zeshoekige radiatorrooster van Hyundai Motor naar de bootvormige bodemstructuur stroomt, minimaliseert het buisvormige luchtkanaal naar de achterkant de druk op de bodem om een zo groot mogelijke neerwaartse druk te creëren. Bovendien worden de luchtremmen enkel geactiveerd wanneer de snelheid en het remgebruik dat vereisen en verminderen ze tegelijk de luchtweerstand.

Hoewel de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo steunt op ecologische racetechnologie zal hij bij racefans ongetwijfeld een gevoelige snaar raken met de diepe grom van zijn aandrijving. De geluiden van de turbine van de luchtblazer, die met ongeveer 200.000 t/min draait, de unieke frequentie van de brandstofcelstacks, het dompende geluid van de waterstofkoeling en het hoge gehuil van de wielmotoren vormen een harmonieus geheel en creëren een opvallende racewagenklank die de bestuurder nog meer sensaties bezorgt.

Het designconcept van de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo’ inspireert zich op de ruimtevaart en de ‘Muroc Dry Lake’-testpiste, waar piloten en astronauten trainen en hun leven wagen om door de ruimte te kunnen reizen. De innovatieve en gedurfde geest die op Muroc Dry Lake heerst, vormde het leitmotiv voor het design van de auto. Daarom kreeg de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo ook de bijnaam ‘Muroc’.

Geïnspireerd door de ruimtevaart en gevormd door snelheid: de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo ziet eruit als een straaljager op wielen die de grenzen tussen lucht en asfalt doet vervagen. Hyundai Motor heeft deze auto dan ook ontworpen als een ‘luchtvaartuig voor grondgebruik’. De auto ziet er dan ook uit alsof hij zweeft.

Bovendien ontwierp het Sound Design Research Lab van Hyundai Motor een unieke racewagenklank voor brandstofcelwagens om het emotionele plezier van deze ultraperformante en tegelijk milieuvriendelijke bolide te maximaliseren. Gewapend met al deze toekomsttechnologie, weerspiegelt de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo zonder twijfel het sportieve potentieel van de toekomstige Hyundai N-modellen.

Met zijn duurzame technologie en een innovatief racewagendesign dat van zich laat horen, stelt de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo het toekomstpotentieel van N voor aan een bredere, wereldwijde online gemeenschap, waardoor de passie van het merk voor prestaties zichtbaar wordt voor miljoenen mensen overal ter wereld.

Over Hyundai Belux Newsroom

Hyundai Belux - Korean Motor Company is de officiële invoerder van Hyundai voor België en Luxemburg. Vermeldingen van bepaalde uitrustingen en specificaties in nieuwsberichten op deze website zijn niet bindend. Sommige verwijzingen, uitrustingen en cijfers zijn mogelijks bedoeld voor modellen buiten de Belux markt. Ook prijsstellingen, kortingen of andere acties zijn niet bindend en mogelijks beperkt in de tijd.

Hyundai Belux - Korean Motor Company est l’importateur officiel pour Hyundai en Belgique et au Luxembourg. Les informations de certains équipements et spécifications mentionnées sur ce site ne sont pas contraignantes. Certaines références, équipements et chiffres peuvent être destinés à des modèles extérieurs au marché Belux. Les prix, réductions ou autres actions ne sont pas contraignants et peuvent être limités dans le temps.

Twitter: @Hyundai_B_News

Hyundai Belux Newsroom
Korean Motor Company nv - Hyundai Belux
Pierstraat 229 - 2550 Kontich