IONIQ: een sprong voorwaarts voor hybride voertuigen

IONIQ: een sprong voorwaarts voor hybride voertuigen

Wereldprimeur: elektrische, plug-inhybride en hybride aandrijving in één koetswerktype.

Donderdag 7 januari 2016 —  

  • Hyundai onthult technische innovaties van zijn geëvolueerde hybridesysteem
  • Lichte en zeer sterke structuur zorgt voor een plezierig en levendig rijgedrag
  • Efficiëntie van volgende generatie aandrijflijnen bereikt toonaangevende zuinigheid
  • Wereldprimeur: elektrische, plug-inhybride en hybride aandrijving in één koetswerktype

Naar aanleiding van de onthulling van de IONIQ aan de nationale pers in het R&D Center van Hyundai Motor in het Zuid-Koreaanse Namyang bevestigde het merk de nodige details over deze volgende generatie van hybride voertuigen.

Rag Jung, Head of Project Management Division verklaarde: “Bij de ontwikkeling van de IONIQ hebben onze ingenieurs zich voorgenomen om hybride auto’s niet in stappen, maar in sprongen te laten evolueren. Door de grootste keuze aan hybride aandrijvingen te combineren met voor dit type voertuigen nooit eerder geziene dynamische kwaliteiten, heeft Hyundai Motor de volgende generatie van hybride voertuigen gecreëerd.”

Lichtgewichttechnologie vanuit een specifiek ontwerp

De IONIQ is gebouwd op een onderstel dat speciaal werd ontwikkeld om plaats te kunnen bieden aan drie verschillende aandrijflijnen met een hoge efficiëntie en een uiterst lage uitstoot. Deze Hyundai maakt voor 51% gebruik van geavanceerd staal met hoge treksterkte dat handig gecombineerd wordt met licht aluminium. Een gewichtsbesparing van 12,6 kg (45%) is het resultaat van het gebruik van gegoten aluminium voor niet structurele koetswerkonderdelen, zoals de motorkap, de achterklep en ophangingselementen. Waar kreukelzones of energieabsorptiesystemen nodig zijn, maakt de structuur gebruik van geavanceerd staal met hoge treksterkte, dat bestand is tegen grote botskrachten.

Het nieuwe model werd ontworpen om een dynamisch rijgedrag en dito wegligging te bieden, een kenmerk dat IONIQ onderscheidt van andere hybride voertuigen. Door de batterijen laag en voorin in te planten, vertoont de auto een laag zwaartepunt, dat zorgt voor een uiterst reactief en stabiel bochtengedrag. In deze rijdynamiek spelen ook de dubbele onderliggende armen en de meerarmige achteras een belangrijke rol.

In de IONIQ: het geëvolueerde hybride systeem

Het IONIQ-gamma zal keuze bieden uit een elektrische, een plug-inhybride en een hybride aandrijflijn: een wereldprimeur voor een en hetzelfde model. Bij de onthulling in Korea werden details vrijgegeven van de eerste versie die op de markt zal komen: de hybride.

De nieuwe 1,6 liter grote Kappa GDi-motor met ’s werelds hoogste thermische rendement (40%), die speciaal voor Hyundai’s hybride aandrijflijnen werd ontwikkeld, levert in combinatie met de elektromotor met permanente magneet een maximumvermogen van 152 pk. De elektrische krachtbron ontwikkelt vanaf 0 tr/min een vermogen van 47 pk, wat resulteert in een initieel acceleratievermogen dat zelfs groter is dan dat van sommige dieselrivalen.

De verbrandingsmotor vertoont een toonaangevende thermische efficiëntie van 40%, terwijl de cilinderkop en het motorblok gescheiden zijn met het oog op een optimale koeling. Bovendien worden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot nog extra verlaagd door de directe injectie met zes gaten en een hoge inspuitdruk van 200 bar.

Daarnaast levert de lithium-ionpolymeerbatterij uitstekende laad- en ontlaadprestaties, waardoor het vermogen van de hoogspanningsmotor wordt geoptimaliseerd en een snelle regeneratie mogelijk is. De vermogensoverdracht wordt beheerd door een Dual Clutch Transmission (DCT) die speciaal voor de hybridegroep werd ontwikkeld, wat de IONIQ een unieke dynamische rijervaring oplevert. Met een toonaangevend vermogensoverdrachtsrendement van 95,7% staat deze overbrenging garant voor een onmiddellijk reactievermogen, krachtige acceleraties en zachte schakelovergangen, zodat de bestuurder tegelijk kan genieten van een dynamisch rijgedrag en de efficiëntie van de hybridetechnologie.