Santa Fe Fase II: Strakker, zuiniger, veiliger.

Santa Fe Fase II: Strakker, zuiniger, veiliger.

Midlife-upgrade voor de vaandeldrager van het gamma: geraffineerde retouches, geavanceerde veiligheidsfeatures en een lager verbruik.

Zondag 10 januari 2016 —  

  • Opfrisbeurt voor de derde generatie van het model waarmee Hyundai’s SUV-succesverhaal begon
  • Tijdloos elegante lijn van de Santa Fe wordt afgestemd op die van de jongste Hyundai-creaties
  • Introductie van geavanceerde veiligheidssystemen, waaronder Autonomous Emergency Braking en Blind Spot Detection
  • Alle diesels voortaan Euro 6-conform en zuiniger

De stamvader van Hyundai’s SUV-portfolio krijgt drie jaar na de introductie van zijn derde modelgeneratie een upgrade. Die zorgt voor een esthetische alignering met de jongste creaties uit het Hyundai-gamma, introduceert belangrijke nieuwe veiligheids- en comfortvoorzieningen en drukt het verbruik, zodat de Santa Fe opnieuw het voortouw kan nemen in het segment van de grote softroaders.   

Sinds de lancering van het oorspronkelijke model in 2001 is de Santa Fe uitgegroeid tot een sleutelmodel binnen het Europese gamma van de constructeur, dat intussen aanzienlijk is uitgebreid en vooral ‘vereuropeest’. Op Europese schaal is hij goed voor een derde van de SUV-verkoop van Hyundai, die de voorbije vijftien jaar gestaag is blijven groeien en sterk heeft bijgedragen tot de veranderde merkperceptie.

De nieuwe Santa Fe gaat getooid met de jongste designfeatures van het merk, getuige het zeshoekige, verchroomde radiatorrooster en het scherpere profiel. De nieuwe voor- en achterbumper met hertekende mistlichten en leddagrijlichten versterken zijn algemene uitstraling. Vooraan kregen de xenonkoplampen een nieuw ontwerp, terwijl de achterlichtblokken een andere ledtekening vertonen.

Het moderne, krachtige exterieur komt helemaal tot zijn recht dankzij de nieuwe aluminium 17-, 18- en 19-duimvelgen. De nieuwe velgdesigns ogen bijzonder atletisch en dat maakt de Santa Fe nog indrukwekkender dan hij al was.

Atletisch vanbuiten, geraffineerd vanbinnen

Aan de binnenzijde blijft de Santa Fe de aangename, comfortabele cocon die hij was en blijven de retouches beperkt tot het instrumentencluster, de middenconsole en het navigatiesysteem. De harmonie tussen design en functionaliteit komt tot uiting in de hele cockpit, waarvan de nieuwe materialen en kleuren een nieuwe dimensie toevoegen aan de premiumkwaliteit waar Hyundai’s top-SUV voor gekend staat.

De premiumervaring aan boord van de nieuwe Santa Fe wordt verder versterkt door de nieuwe infotainmentsystemen van Hyundai. Die worden gekenmerkt door een digitale radio (DAB), Infinity Premium Sound en de recentste audiotechnologie. Het topsysteem Infinity Premium Surround Audio met 12 speakers, een vermogen van 630 Watt en QuantumLogic Surround (QLS) biedt een driedimensionele surround-ervaring voor alle inzittenden.

Het nieuwe navigatiesysteem krijgt niet alleen nieuwe software, maar ook een groter aanraakscherm. Bovendien kunnen de rijaanwijzingen ook weergegeven worden in de TFT-cluster van de boordplank. Het grotere centrale scherm dient natuurlijk ook voor de nieuwe Around View Monitor die een 360° beeld geeft rondom de wagen.

Ook kunnen de passagiers op de tweede rij hun stoel voortaan over een grotere afstand verschuiven: bij de vernieuwde Santa Fe bedraagt het verstelbereik een indrukwekkende 270 mm, voor nog meer flexibiliteit.

Uiteraard blijft ook de vernieuwde Santa Fe in optie leverbaar met 2 extra wegklapbare zetels in de koffer. Dankzij het zogenaamde Family pack, kan de Santa Fe tot 7 passagiers meenemen, terwijl bij niet gebruik van de zetels, het volledige koffervolume benut kan worden dankzij het ingenieuze wegklapmechanisme.

Automatisch remmen en volgen

De uitgebreide veiligheids- en comfortuitrusting van de Santa Fe wordt met de introductie van Fase II naar het niveau getild dat de steeds veeleisendere Europese consument verwacht. De belangrijkste toevoeging aan het geavanceerde afweersysteem van Hyundai’s grote SUV betreft de autonome noodremfunctie ofte Autonomous Emergency Braking. Die maakt gebruik van radar en camerasensoren om te waarschuwen voor een mogelijke aanrijding en desnoods zelfstandig in te grijpen als de bestuurder niet tijdig reageert.

De al even nieuwe Smart Cruise Control maakt het mogelijk om een voorgeprogrammeerde volgafstand te handhaven ten opzichte van vooroprijdend verkeer, waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast. Vertraagt de voorligger, dan doet de Santa Fe dat ook. Accelereert de auto, dan versnelt de Santa Fe opnieuw tot de vooraf ingestelde kruissnelheid.

Een extra paar handen en ogen

De actieve veiligheid wordt voorts verzekerd door de dodehoekassistent (Blind Spot Detection - BSD), die aan de hand van radartechnologie de zone schuin achter de auto monitort en de bestuurder visueel en auditief waarschuwt voor langs achteren naderende voertuigen. Dezelfde sensoren worden aangewend door het Rear-Cross Traffic Alert (RCTA), dat aanrijdingen met dwarsend verkeer tijdens het achterwaarts verlaten van een parkeerplek helpt vermijden.

Tot slot zijn er nog de grootlichtassistent en de innoverende Around View Monitor, die de bestuurder meer vertrouwen schenkt tijdens het manoeuvreren. Strategisch geplaatste camera’s creëren een 360-gradenzicht rond de auto, wat erg handig is wanneer de ruimte rond de auto niet overhoudt. Wie geen held is in het parkeren, kan die klus overlaten aan het Smart Parking Assist System (SPAS), dat de Santa Fe voortaan zowel haaks op als evenwijdig met de rijweg kan stationeren.

Euro 6-conform en zuiniger

Bij een midlife-upgrade horen natuurlijk ook geëvolueerde motoren: die werden grondig onder handen genomen met het oog op de Euro 6-norm, die vooral inzake stikstofoxides strenge beperkingen oplegt. Tegelijk werd ook het start-stopsysteem (ISG) veralgemeend om het verbruik en de CO2-uitstoot verder te drukken. Zo krijgt de vernieuwde Santa Fe voor het eerst ISG in combinatie met de automatische versnellingsbak.

De absolute primus van de klas is de 2.2 CRDi Blue Drive, die voortaan een vermogen van 200 pk (+3 pk) en 440 Nm aan koppel weet te rijmen met een normemissie van slechts 149 g/km, wat overeenstemt met 5,7 l/100 km. Ook de ‘gewone’ 2.2 CRDi-versies zien hun vermogen stijgen tot 200 pk. De meeste versies van de nieuwe Santa Fe kunnen ook uitpakken met een verlaagde CO2-uitstoot.

In Premium- of Executive-livrei is deze potente viercilinder als optie verkrijgbaar met 4WD en/of een romig schakelende zestrapsautomaat, voor het ultieme rijcomfort. Als alternatief kan de klant kiezen voor de 2.0 CRDi van 150 pk, die naar keuze de vier of enkel de voorwielen in beweging zet via een handgeschakelde zesbak.

Klik hier voor prijzen, uitrusting, techniek.